Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partities samenvoegen  (gelezen 1376 keer)

Offline molly w

  • Lid
partities samenvoegen
« Gepost op: 2014/03/29, 11:56:40 »
Komende week ga ik Linux op mijn hoofdpc installeren. De situatie daar is als volgt:
hd0: met partitie C:\ (WindowsXP) (37 GB) en partitie D:\ (Data) (37 GB)
hd1: F:\ MijnDocumenten.
Linux komt dus op hd0. Partitie C heeft nog zo'n 10 GB vrij, da's niet al te veel. Partitie D heeft nog 20 GB over. Ik denk erover C en D weer samen te voegen. Wat is het handigste? Vooraf met Acronis of vanuit probeerversie van Linux met GParted?
De data van D zijn al veilig gesteld. Misschien moet dat van C ook, maar kan ik dat zomaar terugzetten als er iets fout gaat met C???

Offline molly w

  • Lid
Re: partities samenvoegen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/29, 15:03:07 »
Ik werk altijd met GParted en dan met de live cd. Dus een aparte cd en niet vanuit een cd met Ubuntu.
Maar echt een aparte cd met GParted erop.

Dit omdat je dan geen problemen kan krijgen met partities die je nog moet afkoppelen omdat je ze nog gebruikt en zo.

Als je nu een backup maakt van je Windows en dat kan dus wel met Acronis (mooi proggie al zeg ik het zelf) dan kan je als het fout gaat, Windows terugzetten.
Maar let er wel op: als Ubuntu er dan al op staat, is dat niet zo geweldig. Beste is dus altijd Windows eerst installeren en daarna ubuntu (of een andere linux).
Maar ik denk niet dat er wat fout gaat. Met Gparted de data eerst op D: verwijderen en formatteren en daarna bijvoegen aan C;.
(of C: vergroten met D:)

De live cd is toch de installatie-cd die je krijgt door het iso-bestand daarop te zetten - de speciale manier wel te verstaan?
Anders, hoe maak je zo'n GParted cd. Want die moet toch een opstartcd zijn?

En ter geruststelling, dat samenvoegen wil ik als eerste doen - dat was ik sowieso al van plan - voordat ik Linux ga installeren. want als er te weinig ruimte is op C:\ ... ik wil eerst voldoende ruimte hebben.

Offline molly w

  • Lid
Re: partities samenvoegen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/01, 17:05:40 »
Het lukt mij wel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: partities samenvoegen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/01, 18:32:11 »
In Ubuntu heb je ook GParted, maar je kan beter via de site van GParted de cd/dvd downloaden en branden als opstartbare ISO.

zie hier: http://gparted.org/download.php
Waarom? Het is dezelfde GParted.