Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GParted en schijven  (gelezen 902 keer)

GParted en schijven
« Gepost op: 2020/08/08, 13:00:47 »
Ik heb Xubuntu 20 opnieuw geïnstalleerd omdat mij desktop keuren vertoond.
Na installatie zie ik met Gpartded de systeempartitie en een grote extended partitie.
Die extended heb ik gesplits in twee partities en geformatteerd naar ext4 en en een label/etiket gegeven.
Ze staan dan ook op mijn bureublad.Maar ik kan er niks naar toe brengen omdat ze beidenen root zijn

Nu wilde ik met GnomeDisk de twee partities automatisch laten aankoppelen en vervolgens de rechten aanpassen, maar als ik schijven opstart zie ik die twee partities niet. Ik bens dus helemaal de klutst kwijt. :(
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

JorisC

  • Gast
Re: GParted en schijven
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/08, 13:07:38 »
Polleke toch
Gparted = de schijf van van 2 TB.   Schijven = de schijf van 240 GB

Re: GParted en schijven
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/08, 13:40:51 »
Wat mis ik ?
In Xubuntu 18.04 is dit vlekkeloos gegaan en heb ik ook twee automatisch aangekoppelde partities.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/08, 13:46:41 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: GParted en schijven
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/08, 13:41:03 »
Waarom dat gerommel met partities? Je hebt net een verse installatie, dat moet je doen voor het installeren.
Kubuntu 20.04

Re: GParted en schijven
« Reactie #4 Gepost op: 2020/08/08, 13:47:48 »
Waarom dat gerommel met partities? Je hebt net een verse installatie, dat moet je doen voor het installeren.
Dat heb ik ook gedaan voor de installatie met de live CD maar ergens gaat het niet goed.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: GParted en schijven
« Reactie #5 Gepost op: 2020/08/08, 13:51:33 »
Je zit te kijken bij de verkeerde schijf, net zoals Joris zei.Ik neem aan dat je de 2 TB schijf bedoeld, maar je kijkt bij de 240 GB schijf.
Wat je in gparted ziet is de schijf waar je nu mee werkt,vandaar dat die niet te bewerken is. Dan moet je met de livecd gparted gebruiken, en dan kun je wel die partities bewerken.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/08, 13:55:12 door dellkubuntu »
Kubuntu 20.04

Offline Gamer

  • Lid
Re: GParted en schijven
« Reactie #6 Gepost op: 2020/08/08, 13:54:23 »
Zo als @ JorisC aan geeft is de ene afbeelding van sda en de ander van sdb

En zo te zien is er mogelijk wel een verklaring voor je desktop kuren. In het overzicht van sda staat dat de disk ok is, maar dat er 41 bad sectors zijn. ( in je eerste post ) Als dit er niet meer worden. Dat hoeft dat niet altijd een probleem te zijn. Maar als dat er steeds meer worden is je schijf aan vervanging toe.

En was je er bewust van dat je sdb, je tweede schijf van 2 TB  in tweeen hebt gedeeld? Dat maak ik namelijk niet op uit je verhaal.

Je kan je twee partities laten mounten door ze toe te voegen aan fstab.
En dan als root een map maken op die schijven. En dan de rechten van die map varanderen naar de gebruiker.

Re: GParted en schijven
« Reactie #7 Gepost op: 2020/08/08, 14:03:23 »
Ik mis de 2 GB schijf in de schermafdruk van xubuntu 18.04. Of mis ik nu iets?
Kubuntu 20.04

Re: GParted en schijven
« Reactie #8 Gepost op: 2020/08/08, 15:00:40 »
Heb inderdaad scheel gekeken en het is nu opgelost. Het is ook geen dagelijkse kost en ben er maar zelden mee bezig en dan vergeet je 'hoe zat het ook alweer'.  En dan begint het geklooi
De twee partities worden nu automatisch aangekoppeld en naar mnt verhuisd.
Laatste vraag: hoe wordt ik nu eigenaar van beide partities (ben ik ook weer kwijt).
Dank voor jullie geduld en ondersteuning.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: GParted en schijven
« Reactie #9 Gepost op: 2020/08/08, 18:17:35 »
Vaag allemaal. Welke partitie wordt nu aangekoppeld, over welke partities wil je nu eigenaar worden? Als je installatie normaal verlopen zou zijn, dan zou je helemaal niet apart hoeven aankoppelen en rechten verwerven. Mijn vraag over je 2 GB schijf zie ik ook niet beantwoord.Ik kan je zo niet verder helpen met die summiere informatie helaas.
Kubuntu 20.04

Re: GParted en schijven
« Reactie #10 Gepost op: 2020/08/08, 21:46:08 »
Ik heb het anders opgelost en dan hoef ik me er verder ook niet in te verdiepen. Die terrabyte schijf heb ik uit de computer gehaald (wat moet ik met al die ruimte)
Een 250GB SSD schijf in gebruik voor het bestandssyteem Xubuntu en een externe usb schijf van 500GB  voor allerlei (wat ik ook al veel vind).
Dus niks geen gedoe meer met rechten en partities.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

JorisC

  • Gast
Re: GParted en schijven
« Reactie #11 Gepost op: 2020/08/08, 23:07:06 »
Zeer vreemd .
Als die 2 TB al in de computer zat bij installatie word de USER (polleke)  daar eigenaar van en niet ROOT . Een externe schijf is dan iets anders . Of je zou er die na de installatie van Xubuntu moeten bijgeplaatst hebben in je computer .

Re: GParted en schijven
« Reactie #12 Gepost op: 2020/08/08, 23:11:00 »
Ik heb het anders opgelost en dan hoef ik me er verder ook niet in te verdiepen. Die terrabyte schijf heb ik uit de computer gehaald (wat moet ik met al die ruimte)
Een 250GB SSD schijf in gebruik voor het bestandssyteem Xubuntu en een externe usb schijf van 500GB  voor allerlei (wat ik ook al veel vind).
Dus niks geen gedoe meer met rechten en partities.
Misschien dat je andere mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen zou kunnen helpen met je oplossing. Daar is een forum voor. Dit klinkt naar ikke ikke ikke.
Kubuntu 20.04

Re: GParted en schijven
« Reactie #13 Gepost op: 2020/08/09, 12:06:50 »

Citaat
Misschien dat je andere mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen zou kunnen helpen met je oplossing. Daar is een forum voor. Dit klinkt naar ikke ikke ikke.

Dat heb je dan helemaal verkeerd begrepen en bovendien hou ik niet van wijzende vingers. Ik ben al dagen aan het klooien en ondanks alle inspanningen van jullie met adviezen,waar ik iedereen erkentelijk voor ben, er niet uitgekomen. Dit is voor mij de meest praktische oplossing.  Misschien kun je wat meer empathie opbrengen als iemand er niet in slaagt een probleem op te lossen wat voor jouw glashelder is en voor de vraagsteller niet.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: GParted en schijven
« Reactie #14 Gepost op: 2020/08/09, 14:34:51 »
Je had op z'n minst kunnen schrijven wat je precies hebt gedaan. Jij hoeft je er misschien niet meer in te verdiepen, maar zeg dan ook wat je hebt gedaan. Nu is het net een film zonder plot. En als ik niet genoeg empathie zou hebben,zou ik niet de moeite hebben genomen om je te helpen.
Kubuntu 20.04

Re: GParted en schijven
« Reactie #15 Gepost op: 2020/08/09, 15:20:14 »
Wat ik gedaan heb heb ik beschreven onder 1, vervolgens heb ik op de verkeerde knoppen van de schijven geklikt waardoor ik het overzicht over de schijven kwijt was en zelf niet meer begreep waarom het een en ander niet lukte/mislukte (toekennen van rechten root versus gebruiker) en ik hoe langer hoe meer de weg kwijt raakte en uiteindelijk voor de laatste oplossing heb gekozen waar ik nu tevreden mee ben. Dat is het einde van de film.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: GParted en schijven
« Reactie #16 Gepost op: 2020/08/09, 15:31:30 »
Dat is het belangrijkste: dat je tevreden bent met de oplossing die je zelf hebt gedaan. Mij was alleen niet duidelijk waar het ergens mis was gegaan. Maar nu is het duidelijk.
Alleen jammer dat je me een gebrek aan empathisch vermogen toekent. Dat is me in 13 jaar forum nog nooit voor de voeten gegooid.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/09, 15:35:21 door dellkubuntu »
Kubuntu 20.04

JorisC

  • Gast
Re: GParted en schijven
« Reactie #17 Gepost op: 2020/08/09, 15:49:53 »
@Polleke
in #4 citeer je

Citaat
Dat heb ik ook gedaan voor de installatie met de live CD maar ergens gaat het niet goed.
Ook op dat  vinkje geklikt om de bewerking uit te voeren want als je dat niet doet komt het niet goed .
Het is jouw computer hé , jij doet er mee wat je wil , maar moest het de mijne zijn zou ik het zo doen .
De 240 GB als systeemschijf
De 2 TB bij installatie aankoppelen als /home
Dat heeft als voordeel dat je bij een nieuwe installatie niet steeds je persoonlijke bestanden moet terug zetten naar je home map als je daarvan een backup gemaakt heb op een extern medium .
Maar een backup maken van je persoonlijke bestanden naar een extern medium is aangeraden ook al heb je een home partitie op de tweede ingebouwde schijf .




Re: GParted en schijven
« Reactie #18 Gepost op: 2020/08/09, 16:20:36 »

Alleen jammer dat je me een gebrek aan empathisch vermogen toekent. Dat is me in 13 jaar forum nog nooit voor de voeten gegooid.

Het woord gebrek heb ik niet gebruikt en je ook niet voor de voeten gegooid. Mijn excuus als dat zo is overgekomen. Ik had wel iets meer verwacht en dat is iets anders.

@Polleke
in #4 citeer je
Ook op dat  vinkje geklikt om de bewerking uit te voeren want als je dat niet doet komt het niet goed .

Dat weet ik niet meer, concentratie en geheugenproblemen, verhinderen dat.
De map Home is niet zo belangrijk voor mij. Alles wat ik moet bewaren gaat naar een externe schijf dat voorkomt dat ik ooit iets kwijt raak en dat is me ook nog nooit gebeurd.
Ik mag mezelf wel een gevorderde linux gebruiker noemen alleen partities en rechten  blijven een lastig te doorgronden probleem.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/09, 16:22:09 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: GParted en schijven
« Reactie #19 Gepost op: 2020/08/09, 17:04:52 »
@polleke: sorry voor de miscommunicatie. Ik schiet wel eens door, zal er wat meer rekening mee houden. Voor mij is gauw iets vanzelf sprekend.
Kubuntu 20.04