Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.  (gelezen 15875 keer)

Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Gepost op: 2012/07/20, 22:54:13 »
Ik heb vanavond voor iemand bovenstaande dvd proberen te kopiëren met Brasero. Dit is niet gelukt. Ik heb op internet gezocht en al de topics melde dat het niet kon i.v.m een geavanceerde kopieer beveiliging, middels reflectie? Hoe dan ook zoek je op de dvd kan je deze wel kopen voor €15- €25 of het origineel voor  €150. Dan zou je toch denken dat moet toch zelf ook te doen zijn. Klopt dit? En hoe zou dit kunnen? Met dvd' s met een kleurtje? De dvd is uitsluitend voor eigen gebruik, als reserve kopie.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/20, 22:56:03 »
Kopiëren als iso (ruw beeldbestand)?

Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/20, 23:27:57 »
Dat had ik gedaan. Maar die dvd wordt dus niet geaccepteerd door het navigatiesysteem(Bosch/Blauwpunkt en Atlas kaarten) Zoals eerder vermeld, er zit een beveiliging op die met een of ander reflectie systeem werkt, echter kopieën zijn te koop. Dan moet het wel te doen zijn zo je denken. Ik had in ieder geval nog nooit gehoord van een dergelijke beveiliging.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/21, 11:35:05 »
Degene voor wie ik een kopie wilde maken heeft Windows, de info dat het niet te kopiëren valt heb ik van Windows forums. De dvd's worden wel te koop aangeboden door particulieren op internet. Daar concludeer ik uit dat het wel te kopiëren valt, de vraag is alleen hoe.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/21, 11:55:24 »
Degene voor wie ik een kopie wilde maken heeft Windows, de info dat het niet te kopiëren valt heb ik van Windows forums. De dvd's worden wel te koop aangeboden door particulieren op internet. Daar concludeer ik uit dat het wel te kopiëren valt, de vraag is alleen hoe.

Grote kans dat het lukt met dvdfab, een windowsprog die goed werkt onder wine.
http://www.dvdfab.com/download.htm

Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/22, 12:09:16 »
Wacht, wacht... Sinds wanneer mogen we dergelijke praktijken bespreken op dit forum?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/22, 12:17:10 »
Wacht, wacht... Sinds wanneer mogen we dergelijke praktijken bespreken op dit forum?
Kopieën maken voor eigen gebruik, is in Nederland auteursrechtelijk toegestaan (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de VS). Deze discussie gaat dus over volkomen legale aangelegenheden.  :)

Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/22, 12:24:09 »
Wacht, wacht... Sinds wanneer mogen we dergelijke praktijken bespreken op dit forum?
Kopieën maken voor eigen gebruik, is in Nederland auteursrechtelijk toegestaan (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de VS). Deze discussie gaat dus over volkomen legale aangelegenheden.  :)
"Ik heb vanavond voor iemand bovenstaande dvd proberen te kopiëren"...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/22, 12:29:13 »
Wacht, wacht... Sinds wanneer mogen we dergelijke praktijken bespreken op dit forum?
Kopieën maken voor eigen gebruik, is in Nederland auteursrechtelijk toegestaan (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de VS). Deze discussie gaat dus over volkomen legale aangelegenheden.  :)
"Ik heb vanavond voor iemand bovenstaande dvd proberen te kopiëren"...
"In jouw opdracht" laten doen, staat gelijk met "zelf doen".

Vergelijk de opdracht die een woninghuurder geeft aan een loodgieter, om zijn lekkende kraan te repareren. Juridisch (in de verhouding huurder - verhuurder) staat dat gelijk aan een eigen reparatie door de huurder. Ook al is het de loodgieter die de werkzaamheid uitvoert.

Gijs is hier "slechts" de loodgieter. :)
« Laatst bewerkt op: 2012/07/22, 12:33:25 door Pjotr »

Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/22, 13:00:39 »
@Pjotr: Daar denkt het wetboek toch anders over: http://www.ejure.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=75:downloaden-en-de-thuiskopie&catid=3:intellectuele-eigendom&Itemid=2

Citaat
Men mag (in tegenstelling tot art. 16b Aw) dus niet iemand in opdracht een thuiskopie laten vervaardigen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #10 Gepost op: 2012/07/22, 14:45:14 »
Volledig citeren is duidelijker:
Citaat
Men mag (in tegenstelling tot art. 16b Aw) dus niet iemand in opdracht een thuiskopie laten vervaardigen. Wel zou het gerechtvaardigd zijn als dit binnen de huiselijke kring gebeurt, maar daarbuiten in principe niet.

Hoeveel omvat "de huiselijke kring", in dit concrete geval (Gijs)? Die vraag kan alleen hij beantwoorden, maar dat gaat ons niets aan. Wij mogen a priori uitgaan van een legale situatie; wij zijn hier immers niet in dienst van de auteursrechtenmafia stichting Brein. :)
« Laatst bewerkt op: 2012/07/22, 14:52:07 door Pjotr »

Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #11 Gepost op: 2012/07/22, 14:55:20 »
Maar je kunt niet direct daarvan uitgaan. Daarbij haal je zelf al aan wat er staat: ZOU het gerechtvaardigd zijn. Er staat niet "het is gerechtvaardigd". Oftewel een grijs gebied dus.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #12 Gepost op: 2012/07/22, 14:59:22 »
een grijs gebied dus

Zoals zo vaak in het recht; daarom verdienen er ook zoveel juristen een goede boterham. :)

Waar het mij om gaat: iemand (Gijs) stelt een vraag, het zou goed kunnen dat hij voor een legaal doel wordt gesteld, er kunnen geen slachtoffers door vallen (zoals bij inbraaksoftware als Kismet), dus we helpen hem. Daar hoeven we verder niet moeilijk over te doen....
« Laatst bewerkt op: 2012/07/22, 15:27:12 door Pjotr »

Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #13 Gepost op: 2012/07/22, 17:04:21 »
Volgende keer gewoon op deze manier vragen: ik wil voor mijzelf de dvd van mijn navigatie kopiëren, zodat ik altijd een reserve dvd heb. Hoe kan ik dat het beste doen?

Dan ben je van al het gezeik af.
Voor de een gezeik, voor de ander een relevante discussie.

Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #14 Gepost op: 2012/07/22, 21:55:38 »
Voor een ieder, ik aanvaard nooit opdrachten, ik wordt op geen enkele wijze betaalt voor mijn hulp, wil ik niet, mijn hulp is alleen het gebied wat de huiselijke kring betreft en alleen en aansluitend aan diegene die financieel tot de minima horen of ook diegene die dezelfde doelgroep helpt, zoals ik die help. Verder is er geen enkele commerciële grondslag voor mijn hulp.
Verder ben ik steunpunt voor Ubuntu nl voor de hulp die ik bied, vraag ik absoluut geen geld, tenzij de reiskosten erg hoog op gaan lopen, dit laat ik de hulpvrager dan ook van te voren duidelijk weten. Het enigste wat ik er mee verdien, is de geestelijke verrijking, welke ik weer voor een andere hulpvraag in kan zetten
Zo een ieder tevreden/gerust gesteld? Kunnen we weer ontopic.


Ik ga eerder genoemde programma's dinsdagavond proberen, ik hoop dat een van de programma's werkt, scheelt weer een hoop dubbel layer dvd's branden.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/22, 22:00:56 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #15 Gepost op: 2012/07/22, 23:16:38 »
Voor een ieder, ik aanvaard nooit opdrachten, ik wordt op geen enkele wijze betaalt voor mijn hulp
Daar gaat het niet om, de vraag was:
Sinds wanneer mogen we dergelijke praktijken bespreken op dit forum?
+1, past hier niet.
Het betreft een onderdeel van een VW Turan, een nieuwe DVD is te bestellen bij een VW dealer.

al de topics melde dat het niet kon i.v.m een geavanceerde kopieer beveiliging
Blijkbaar is het niet de bedoeling (lees: is er geen instemming van VW) om zelf een (thuis- of "auto-"?)kopie te maken.

Vervelende situatie, komt meer voor dat aangeschafte software tegen kopiëren is beveiligd. Persoonlijk heb ik een paar CD's met betaalde (spel-)software met een kopieerbeveiliging. Daar heb ik dus geen kopie van en het origineel is nu niet meer zijn te lezen. Einde spel.  :(
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #16 Gepost op: 2012/07/22, 23:25:47 »
Blijkbaar is het niet de bedoeling (lees: is er geen instemming van VW) om zelf een (thuis- of "auto-"?)kopie te maken.
Het is niet relevant wat VW wil. Wat de Nederlandse wet (en de jurisprudentie) hierover zegt, daar gaat het om. Niet VW heeft het voor het zeggen in Nederland, maar de Nederlandse wetgever.  :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #17 Gepost op: 2012/07/22, 23:41:28 »
Niet VW heeft het voor het zeggen in Nederland, maar de Nederlandse wetgever.  :)
je hebt vast gelijk maar voor mij is het een "grijs gebied" en geef ik voor de zekerheid geen ondersteuning aan deze vraag (dit soort vragen).
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #18 Gepost op: 2012/07/22, 23:44:38 »
Kijk, dit is voor mij een principekwestie en ik toets de legitimiteit van dit topic aan de forumregels en daarin staat:

"6. Het plaatsen van, of verwijzen naar, licentie of auteursrechtenlijke schendingen is niet toegestaan. "

Wat nu als ik een topic plaats waarin ik hulp vraag bij het omzeilen van de kopieerbeveiliging op een DVD-video, of een Windows XP-cd? Gegarandeerd wordt zo'n topic gesloten, omdat het tegen de regels in druist.

Naar mijn weten valt software juist *NIET* onder de thuiskopiewet. Ik verwijs naar http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22265/ voor een uiteenzetting van dit onderwerp.

TL;DR: Software die de gebruiker een licentie verschaft voor eigen gebruik mag niet gekopieerd worden in Nederland.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #19 Gepost op: 2012/07/22, 23:48:48 »
Niet VW heeft het voor het zeggen in Nederland, maar de Nederlandse wetgever.  :)
je hebt vast gelijk maar voor mij is het een "grijs gebied" en geef ik voor de zekerheid geen ondersteuning aan deze vraag (dit soort vragen).
Een respectabele keuze, maar niet de mijne.... Ik verleen zelf dus wel hulp bij dit soort vragen.

Zoals ik al eerder heb uiteengezet in dit draadje, is dergelijke hulpverlening te beschouwen als toegestaan volgens de forumregels, omdat het heel goed zou kunnen gaan om legale zaken.

@Cumulus007:
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/software/reservekopie/

Blijkbaar is er dus een andere spraakmakende jurist, volgens wie dat wel mag. In geval van gerechtvaardigde twijfel kies ik graag de kant die mij de meeste vrijheid biedt. En dat mag ook in Nederland, godzijdank. Totdat de rechter duidelijk anders beslist.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/22, 23:55:51 door Pjotr »

Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #20 Gepost op: 2012/07/22, 23:54:42 »
Voor een ieder, ik aanvaard nooit opdrachten, ik wordt op geen enkele wijze betaalt voor mijn hulp
Daar gaat het niet om, de vraag was:
Sinds wanneer mogen we dergelijke praktijken bespreken op dit forum?
+1, past hier niet.
Het betreft een onderdeel van een VW Turan, een nieuwe DVD is te bestellen bij een VW dealer.

al de topics melde dat het niet kon i.v.m een geavanceerde kopieer beveiliging
Blijkbaar is het niet de bedoeling (lees: is er geen instemming van VW) om zelf een (thuis- of "auto-"?)kopie te maken.

Vervelende situatie, komt meer voor dat aangeschafte software tegen kopiëren is beveiligd. Persoonlijk heb ik een paar CD's met betaalde (spel-)software met een kopieerbeveiliging. Daar heb ik dus geen kopie van en het origineel is nu niet meer zijn te lezen. Einde spel.  :(
Over opdrachten, hier haalde ik een citaat van Vistaus aan:
@Pjotr: Daar denkt het wetboek toch anders over: http://www.ejure.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=75:downloaden-en-de-thuiskopie&catid=3:intellectuele-eigendom&Itemid=2

Citaat
Men mag (in tegenstelling tot art. 16b Aw) dus niet iemand in opdracht een thuiskopie laten vervaardigen.
Daarbij vind ik de "vraag" van Cumulus absoluut niet gepast:
Sinds wanneer mogen we dergelijke praktijken bespreken op dit forum?
Dit impliceert mijn inziens dat ik behoor tot een groep criminelen, hij had ook op de meldknop kunnen klikken en het wel of niet legaal zijn van mijn vraag aan de moderators over kunnen laten of deze hier past of niet.

Het betreft een onderdeel van een VW Turan, een nieuwe DVD is te bestellen bij een VW dealer.
Elk onderdeel van een auto is bij elke willekeurige auto onderdelen handelaar te verkrijgen, daar is een VW-dealer niet voor nodig, is dat daarom ook illegaal?
Daarbij is het ook een tweedehands VW, ik vraag mij dan ook af zoals Pjotr al schrijft, is het relevant wat VW schrijft.
Wat betreft je gekochte cd's, wat heb je daadwerkelijk gekocht? En voldoet dit aan de Nederlandse wetgeving? Garantie etc.
Maar weer even genoeg over de wetgeving, laten we daar maar een ander topic over starten.

Het is aan de moderators of een vraag wel of niet op het forum thuis hoort, laten zij er maar een slotje opdoen als hun dat nodig vinden.

« Laatst bewerkt op: 2012/07/22, 23:58:21 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #21 Gepost op: 2012/07/23, 00:05:30 »
Hier alvast een handleiding die ook onder Ubuntu goed werkt:
Citaat
Het kopiëren van DVD’s is niet illegaal zolang je ze niet verkoopt of weggeeft én in het bezit bent van het origineel. Ik kopieer regelmatig een DVD wanneer ik deze erg goed vind, gewoon om een back-up te hebben.
http://www.celestial.be/algemeen-computer/dvd-kopieren-met-dvdfab

Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #22 Gepost op: 2012/07/23, 00:07:24 »
Hier alvast een handleiding die ook onder Ubuntu goed werkt:
Citaat
Het kopiëren van DVD’s is niet illegaal zolang je ze niet verkoopt of weggeeft én in het bezit bent van het origineel. Ik kopieer regelmatig een DVD wanneer ik deze erg goed vind, gewoon om een back-up te hebben.
http://www.celestial.be/algemeen-computer/dvd-kopieren-met-dvdfab

Behalve dat de link naar DVDFab niet werkt omdat MegaUpload down is door de FBI...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #23 Gepost op: 2012/07/23, 00:10:45 »
Een kopieerbeveiliging is niet meer dan een *praktische* hindernis. In veel gevallen is er geen enkele *wettelijke of morele* belemmering om die kopieerbeveiliging te omzeilen. Althans in Nederland.

De auteursrechtboeven Stichting Brein en z'n handlangers zouden niets liever willen, dan dat we ons schuldig zouden gaan voelen om ons goede recht uit te oefenen. Want daardoor kunnen ze extra centen vangen.

Ik laat dat niet gebeuren bij mij: wat mijn goede recht is, zal ik doen wanneer mij dat past. Ongeacht wat Brein en trawanten daarvan vinden. Klaar, af, uit.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #24 Gepost op: 2012/07/23, 00:12:04 »
Kijk, dit is voor mij een principekwestie en ik toets de legitimiteit van dit topic aan de forumregels en daarin staat:

"6. Het plaatsen van, of verwijzen naar, licentie of auteursrechtenlijke schendingen is niet toegestaan. "

Wat nu als ik een topic plaats waarin ik hulp vraag bij het omzeilen van de kopieerbeveiliging op een DVD-video, of een Windows XP-cd? Gegarandeerd wordt zo'n topic gesloten, omdat het tegen de regels in druist.

Naar mijn weten valt software juist *NIET* onder de thuiskopiewet. Ik verwijs naar http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22265/ voor een uiteenzetting van dit onderwerp.

TL;DR: Software die de gebruiker een licentie verschaft voor eigen gebruik mag niet gekopieerd worden in Nederland.

De auteursrechtenmaffia Stichting Brein vindt dat het niet mag, advocaat Engelfriet vindt van wel: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/software/reservekopie/
Overigens geven beiden aan dat er uitzonderingen zijn op hun standpunt en dat je wel aan bepaalde voorwaarden moet voldoen voordat het wel/niet mag.

Een kopieerbeveiliging omzeilen is echter wel illegaal (Artikel 32a van de Auteurswet), dus daarmee gaan we je niet helpen.
Is de dvd beveiligd tegen kopiëren, dan houdt dit topic hier op.