Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waar Ubuntu best installeren?  (gelezen 1038 keer)

Offline Roger

  • Lid
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #25 Gepost op: 2016/10/29, 17:44:51 »
Bedankt, dat was de goede oplossing. Kan nu terug opstarten van de DVD, maar spijts de wijzigingen in de UEFI (volgens Computertip) kan ik nog altijd niet in Dual Boot naast Windows. Krijg nog altijd het wissen van Windows en installeren van Ubuntu voorgeschoteld. En dat wil ik natuutlijk niet. Voor het zelf partitioneren, enz. voel ik mij niet bekwaam genoeg.

Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #26 Gepost op: 2016/10/29, 17:53:29 »
Volgens mij staat er dan toch iets niet goed in de bios.

Afgelopen week heb ik nog een installatie gedaan met dezelfde bios.
Om Ubuntu te kunnen installeren moet je, naast de bootvolgorde,  een paar dingen in de bios aanpassen zowel voor als na de installatie (zie bijgaande print).
Het ging in eerste instantie bij mij ook niet goed omdat grub niet werd geïnstalleerd maar met een andere instelling in de bios is het wel goed gegaan.
Bij de tweede poging stond windows10 niet in grub maar met het commando update-grub is het uiteindelijk gelukt.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/29, 18:25:12 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Roger

  • Lid
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #27 Gepost op: 2016/10/29, 19:34:46 »
Of er een steunpunt in de buurt is weet ik zo niet, maar ik heb op de kaart gezien dat er een is in de buurt van Ninove. Ikzelf woon tussen Brussel en Leuven in Overijse.

Offline Roger

  • Lid
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #28 Gepost op: 2016/10/29, 19:43:21 »
Dit was de juiste tip. Kan terug van de DVD opstarten en installeren. Spijtig genoeg kan, spijts de wijzigingen in UEFI,  Ubuntu Windows niet herkennen en wordt het dus zelf partitioneren, enz. Daarvoor voel ik mij niet voldoende bekwaam en moet ik trachten hulp te vinden. Wat het steunpunt betreft daar ben ik niet zo van op de hoogte maar op de kaart heb ik gezien dat er een moet zijn in de richting van Ninove. Ikzelf woon tussen Brussel en Leuven.

Offline Roger

  • Lid
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #29 Gepost op: 2016/10/29, 21:49:05 »
Ja, ik ben ook overtuigd dat daar iets fout zit. Maar wat? Ik heb de aanpassingen gedaan volgens Computertip , met CSM ingeschakeld. Ook de functietoets voor eenmalige opstart heb ik niet gevonden. Ik krijg steeds het bericht met Windows wissen. Bedankt voor Uw bereidwilligheid.

Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #30 Gepost op: 2016/10/29, 22:07:43 »
Ook de functietoets voor eenmalige opstart heb ik niet gevonden.

Als ik me niet vergis is dat de F8 toets.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #31 Gepost op: 2016/10/29, 23:53:10 »
Ik krijg steeds het bericht met Windows wissen. Bedankt voor Uw bereidwilligheid.

Ja, de vrije ruimte voor "iets" naast Windows (de dualboot) is er blijkbaar niet meer. Daar staat wellicht de mislukte installatie van Ubuntu op.

Mijn eerste stap zou zijn daar duidelijkheid over te krijgen. Niets veranderen, alleen rustig en overwogen onderzoeken. De suggestie van maasnet is goed, Roger: zoek iemand op die je kan helpen. Een steunpunt bijvoorbeeld. Nero misschien? Die zit iets ten noorden van Brussels. Die zien we hier regelmatig met doortimmerde adviezen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Roger

  • Lid
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #32 Gepost op: 2016/10/30, 09:58:49 »
Ja, is een goede raad en ik heb reeds een mail gestuurd naar Nero om steun te vragen. Bedankt voor al de moeite. Roger

Offline Roger

  • Lid
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #33 Gepost op: 2016/10/31, 19:52:48 »
Steunpunt Nero heeft mijn problemen opgelost. Bedankt iedereen die heeft gereageerd op mijn oproep.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #34 Gepost op: 2016/10/31, 20:24:56 »
Hoi Roger,

Goed nieuws! Veel plezier met je computer.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021