Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canonical komt met eigen display server  (gelezen 9317 keer)

Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #50 Gepost op: 2013/03/06, 21:05:33 »
Het forken van nautilus vind ik persoonlijk niet zo vreemd, aangezien gnome 3 functies begon te verwijderen. Wat cinnamon betreft leek het mij logischer om met extenties te werken ipv te forken, maar ik ken de redenen niet. Voor zover ik weet heeft mint echter niet eerst verklaard gnome3 te gaan supporten om vervolgens in het geheim aan een fork of eigen project te gaan werken. En volgens mij werd gnome3 ook niet met de grond gelijk gemaakt op basis van valse argumenten bij de eerste release van cinnamon. Ik vind hier nogal een verschil tussen zitten.

Los hiervan zijn de belangen voor andere distros hier denk ik vele malen groter. Versnippering van software als file managers of DEs is denk ik een minder groot probleem dan een display server.
Ubuntu heeft op dit moment wat macht door het aantal gebruikers en bijv. de recente deal met Valve. Ik betwijfel dat AMD en Nvidia zin hebben om straks met 3 verschillende display servers te gaan werken en wanneer zij voor Mir kiezen, zouden andere distros grotendeels afhankelijk van canonical kunnen worden. Voor het hele linux ecosysteem lijkt me dit een bijzonder ongelukkige situatie. Zeker aangezien canonical (voor mij iig) duidelijk bezig is zich af te keren van Linux. Het is bijvoorbeeld even zoeken voor je het woord Linux op de Ubuntu website tegenkomt.

Op zich mag het natuurlijk allemaal wat Canonical doet, maar ik vind Linux belangrijker dan Ubuntu en denk vooral aan de gevolgen voor Linux als geheel.

Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #51 Gepost op: 2013/03/06, 21:17:45 »
Nou, Mint begon met een aangepaste GNOME 3 (oftwel Shell met een paar extensies) en daarna begonnen ze pas aan Cinnamon...
En Valve ondersteunt inmiddels ook Fedora dus in welke zin heeft Canonical alle macht daarin?

En trouwens, AMD en nVidia gaan waarschijnlijk met Mir in zee is net bekend gemaakt op UDS.
https://twitter.com/omgubuntu/status/309391113909854209
Citaat
Canonical Confirms "Active Discussions" On-Going with GPU Vendors to Support #Mir, Can't Say More Right Now. #UDS



En Xorg blijven ze ondersteunen dus dat zijn er al 2 die ze dan ondersteunen. En Wayland gingen ze sowieso al niet ondersteunen:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTE2NDQ
http://www.omgubuntu.co.uk/2010/11/nvidia-have-no-plans-to-support-wayland

Trouwens, Wayland is van Intel dus wat maakt het uit? Of je bent afhankelijk van Canonical of je bent afhankelijk van Intel... at the end of the day zijn het allebei bedrijven.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/06, 21:21:05 door Vistaus »

Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #52 Gepost op: 2013/03/06, 22:03:18 »
1. In dat citaat noch de link staat dat AMD en Nvidia waarschijnlijk in zee gaat met Mir. Het zou goed kunnen, maar dit kun je op basis van die info nog niet claimen.
2. Ik stel nergens dat Ubuntu alle macht heeft in steam/valve op linux.
3. Intel heeft een wayland team, maar sinds wanneer is het van Intel?
4. Dat nieuws over nvidia en wayland van omgubuntu is 2 jaar oud en achterhaald. Nvidia stond al positiever tegenover wayland, maar dat was voordat Canonical met het heugelijke mir nieuws kwam.


Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #53 Gepost op: 2013/03/06, 22:46:05 »
1 Aangezien ze gesprekken voeren is de kans nogal groot dat ze er wel uit komen en dus mag ik er persoonlijk wel "waarschijnlijk" neerzetten lijkt me... En daarbij lees ik hier en daar op Google+ en de Steam-community dat Canonical AMD en nVidia "pusht" dus de kans is aanzienlijk groot.

2 Je praat wel over macht, lees je post maar na.

3
De hoofdontwikkerlaar werkt bij Intel:
https://archive.fosdem.org/2012/interview/kristian-hogsberg.html
"I'm Kristian Høgsberg, I work at Intel in the graphics team in the Open Source Technology Center. I'm the founder and maintainer of the Wayland project and it's what I work on at Intel."

En het Intel-team zegt:
https://01.org/projects/wayland
"Copyright © 2012 Intel Corporation."
en dat het OTC eraan werkt.

En zo te zien werken de Wayland-mensen bij Intel:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTA1Mjk
"the many Intel OTC developers working on Wayland"
Oftewel: de meeste developers van Wayland komen dus van Intel.

Je hebt gelijk dat het dan niet 100% van Intel is maar de meeste developers werken wel voor Intel dus distro's zijn hoe dan ook min of meer afhankelijk van Intel in die zin.

4 Oké, je hebt gelijk maar dan nog zou het ruim 2 jaar duren en ditmaal heb ik daarvoor een veel recenter bericht (nog geen jaar oud): http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTE5MTk
"but they're watching the space and seeing if Wayland is indeed more than just a fad. It will likely be at least a year or two before we see how Wayland plays out since Wayland 1.0 is just the starting point"

Maar punt blijft dat AMD geen interesse had en aangezien AMD tegenwoordig een aardig grote markt heeft met al die ATI-laptops vind ik dat toch echt het vermelden waard.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/06, 22:48:26 door Vistaus »

Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #54 Gepost op: 2013/03/07, 09:24:21 »
Je schreef dat er bekend gemaakt is, dat Canonical, NVidia en AMD er waarschijnlijk wel uitkomen. Je geeft een link en citaat waarin staat dat gesprekken gaande zijn, verder niets. Dus, er is bekend gemaakt dat er gesprekken zijn. Jij denkt dat ze er waarschijnlijk wel uitkomen.

Ik schreef Canonical heeft wat macht, jouw reactie: 'dus in welke zin heeft Canonical alle macht daarin...'. Wederom, dat is niet hetzelfde.

Dat AMD niet enthousiast is, dat las ik idd in de link die je postte, maar volgens mij heb ik je daarop ook niet tegengesproken.

De hoofdontwikkelaar van Wayland werkt  idd. bij intel en werkt daar ook met een team aan Wayland, maar dat is niet hetzelfde als wayland is van intel. Die copyright notice slaat op de content van O1.org. Er zijn wel meer bedrijven betrokken bij Linux projecten en dat is volgens mij alleen maar positief. Met Wayland is er idd een zekere afhankelijkheid van intel, maar voorlopig wordt het toch ontwikkeld als een distro generiek upstream project. Ik verwacht niet dat Canonical dat gaat doen met Mir en dat bewijzen ze al een beetje door de manier waarop ze tot nog toe te werk gegaan zijn. Anders dan voor Intel is het voor Canonical denk ik niet van belang dat concurrenten als Suse of Fedora Mir makkelijk kunnen gebruiken.  Ten slotte, als Mir superieur draait op Ubuntu tov andere distros en vervolgens ook de best/enige ondersteunde display server zou worden, versterkt dat Canonical's concurrentie positie enorm. Voor Canonical zou dat misschien uitstekend zijn, maar niet voor Linux.

Wanneer Canonical een meer upstream houding had gehad, had ik Mir mischien wel toegejuigd, maar met projecten achter gesloten deuren, adware en zwartmakerij heb ik weinig vertrouwen meer in de goede intenties van Canonical. Ik zie dus liever niet dat ze een fundamenteel onderdeel voor de bouw van Linux distros in handen krijgen.



Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #55 Gepost op: 2013/03/07, 10:54:00 »
Ik ben ook van mening dat stiekem ontwikkelen en laten tekenen voor geheimhouding door mensen die eraan meewerken niet echt past bij de cultuur van vrije software waar men juist gelooft in de waarde van transparantie en openheid voor het ontwikkelen van een goed product:
Citaat
Linus Torvalds's style of development—release early and often, delegate everything
you can, be open to the point of promiscuity—came as a surprise. No quiet, rever-
ent cathedral-building here—rather, the Linux community seemed to resemble a great
babbling bazaar of differing agendas and approaches (aptly symbolized by the Linux
archive sites, who'd take submissions from anyone) out of which a coherent and stable
system could seemingly emerge only by a succession of miracles.
bron: "The cathedral and the bazaar" by Eric S. Raymond

Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #56 Gepost op: 2013/03/07, 11:22:52 »
Maar dat zei men ook van Unity dat de upstream-houding slecht was maar Unity draait nu ook op Fedora en Arch... Dus dat zegt weining IMHO.

Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #57 Gepost op: 2013/03/07, 12:01:54 »
Zeker, maar het is de vraag of dat is ondanks de houding van Canonical, of dankzij. ;)

Hoewel je natuurlijk gelijk hebt dat alle software die onder een vrije software licentie gepubliceerd wordt mooi is meegenomen. :) Ik gebruik zelf graag software die in een open cultuur wordt ontwikkeld.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/07, 12:06:36 door Thomas de Graaff »

Offline Tom

  • Lid
Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #58 Gepost op: 2013/03/07, 13:23:04 »
Ik gebruik zelf graag software die in een open cultuur wordt ontwikkeld.   < Helemaal mee eens ,maar voor mij is een goed lopende software nog belangrijker ,dus als Canonical met een eigen misschien gesloten software naar buitenkomt ,en het is stabiel heb ik er toch ook vrede mee (mijn pers mening).
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #59 Gepost op: 2013/03/07, 13:28:01 »
Ik heb er geen problemen mee dat Canonical zelf allerlei nieuwe software ontwikkelt, zolang ze dat open houden en delen met de Linux-gemeenschap. Zelf gebruik ik bij voorkeur open protocols, open standaarden en open-broncodesoftware. Als ik echter iets nodig heb waarvoor alleen gesloten-broncodesoftware bestaat, zal ik die gebruiken. Daarom heb ik steevast flash draaien, plus de ondersteuning voor alle niet-open multimediaformaten.

Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #60 Gepost op: 2013/03/07, 14:12:25 »
Precies Bloom. En omdat het achter gesloten deuren is begonnen met ontwikkelen vindt men het ineens niet open genoeg maar ik hoor niemand klagen over Google want Android wordt ook pas na de final release de broncode van vrijgegeven (m.u.v. Android 3). Dus waarom is het wel een probleem als Canonical het zo wil doen terwijl Google wel gewoon op die manier mag doorgaan? Als Canonical het gewoon achteraf vrijgeeft en vanaf daar in de openheid werkt dan zie ik er geen probleem in :)

Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #61 Gepost op: 2013/03/07, 14:18:18 »
Ik gebruik zelf graag software die in een open cultuur wordt ontwikkeld.   < Helemaal mee eens ,maar voor mij is een goed lopende software nog belangrijker ,dus als Canonical met een eigen misschien gesloten software naar buitenkomt ,en het is stabiel heb ik er toch ook vrede mee (mijn pers mening).

Het wordt, in het algemeen, geen gesloten software, de ontwikkeling gaat alleen meer binnenshuis plaatsvinden bij Canonical en minder in het openbaar door de gemeenschap. Overigens zou het wel kunnen dat kleine gedeeltes gesloten worden: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTMxOTc Ze gaan dus mogelijk DRM implementeren.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/07, 14:24:40 door erik1984 »

Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #62 Gepost op: 2013/03/07, 15:04:09 »
En omdat het achter gesloten deuren is begonnen met ontwikkelen vindt men het ineens niet open genoeg maar ik hoor niemand klagen over Google want Android wordt ook pas na de final release de broncode van vrijgegeven (m.u.v. Android 3).
Nou, dan heb je toch niet opgelet hoor. Er is heel veel bezwaar tegen de wijze waarop Android wordt beheerd door Google. Dat het op dit forum misschien niet aan de orde is, dat is logisch, dit is geen Android forum tenslotte. ;)
Citaat
Als Canonical het gewoon achteraf vrijgeeft en vanaf daar in de openheid werkt dan zie ik er geen probleem in :)
Iedereen zijn mening. :) Ik prefereer voor eigen gebruik software die gemaakt is in een open cultuur als dat als alternatief beschikbaar is. Sterker nog, ik ben zelfs bereid daarvoor iets aan gebruiksvriendelijkheid in te leveren. (Debian) Maar goed, dat is een heel persoonlijke keuze, beginners zal ik zeker niet adviseren om Debian testing te gaan gebruiken. Voor niet nerds en nerds die niet geven om een open ontwikkel cultuur is Ubuntu wat mij betreft het beste vrije software desktop OS. :D
« Laatst bewerkt op: 2013/03/07, 15:07:17 door Thomas de Graaff »

Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #63 Gepost op: 2013/03/07, 15:21:09 »
Precies Bloom. En omdat het achter gesloten deuren is begonnen met ontwikkelen vindt men het ineens niet open genoeg maar ik hoor niemand klagen over Google want Android wordt ook pas na de final release de broncode van vrijgegeven (m.u.v. Android 3). Dus waarom is het wel een probleem als Canonical het zo wil doen terwijl Google wel gewoon op die manier mag doorgaan? Als Canonical het gewoon achteraf vrijgeeft en vanaf daar in de openheid werkt dan zie ik er geen probleem in :)
Je haalt in dit soort discussie vaker een gebrek aan kritiek op het gedrag van andere partijen aan, maar het gaat hier om Canonical. Dat ik het gedrag van google afkeur moge duidelijk zijn, wat mij betreft bezwijkt google onder boetes die ze naar mijn mening verdienen voor privacy schending. Ik hoop ook van harte dat er concurrentie voor android komt, want ik vind het een veel te gesloten platform en gebruik het alleen bij gebrek aan beter. In een discussie over Canonical's nieuwe plannen omtrent een display server zie ik echter de relevantie hiervan niet echt.

Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #64 Gepost op: 2013/03/07, 16:37:48 »
Ik zie totaal geen probleem in het feit dat Canonical achter gesloten deuren iets bedenkt of daar in het geheim aan werkt.
Aangenomen mag worden dat hier legitieme redenen voor zijn ?

Als voorbeeld : Canonical wil iets uitzoeken en testen ( in dit geval een nieuw soort X-server) terwijl ze bezig zijn met Wayland.
En omdat ze niet weten of dit MIR wel iets is voor Ubuntu doen ze het achter gesloten deuren om de mensen bij Wayland niet te beledigen of voor het hoofd te stoten.

Dit dus slechts als legitieme speculatieve reden, maar in mijn ogen wel heel legitiem om als OS ontwikkelaar iets achter gesloten deuren te testen.

Uiteindelijk als het ooit verwerkt word in het OS zal het toch wel openbaar worden.
Wat ook prettig is dat de hele wereld die voor 80% bestaat uit een zooitje azijnzeikers (getuige dit forum  :evil:) een tijdje hun bek houden en  over andere zaken kunnen zeiken.
Dit geeft ook wat rust in het bedrijf als je wat dingen wilt testen en uitproberen.

Want dat is iets wat ik mezelf toch regelmatig afvraag als ik zo over dit forum de zaken lees.
Wat moet iemand die dagelijks keihard aan het werk is aan Ubuntu wel niet denken als hij/zij dit eindeloze gezeik over van alles en nog wat leest op dit forum.
Het is nooit goed en er word overal over gezeken, het is echt ongelofelijk............  :o
Alleen dit gedeelte  al, over een eigen X server willen ontwikkelen,.......
Nog voor er een bladzijde code op papier staat bij Canonical word het volledig afgebrand om allerlei verzonnen en speculatieve redenen, want niemand hier zit in die groep, dus niemand kan hier op enigerlei wijzen motiveren waarom er bij Canonical iets gedaan word zoals zij dat nu doen ....
Ieder ander zou blij zijn en een gat in de lucht springen als er iemand zoveel geld en energie zou steken in een project zoals Ubuntu....
Maar hier niet, ownee.........
« Laatst bewerkt op: 2013/03/07, 20:18:39 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #65 Gepost op: 2013/03/07, 20:13:49 »
Wauw Gandyman, het is niet makkelijk om te zeggen maar ik ben het eindelijk een keer met je eens :)

Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #66 Gepost op: 2013/03/07, 20:58:46 »
Ik zie totaal geen probleem in het feit dat Canonical achter gesloten deuren iets bedenkt of daar in het geheim aan werkt.
Als voorbeeld : Canonical wil iets uitzoeken en testen ( in dit geval een nieuw soort X-server) terwijl ze bezig zijn met Wayland.
En omdat ze niet weten of dit MIR wel iets is voor Ubuntu doen ze het achter gesloten deuren om de mensen bij Wayland niet te beledigen of voor het hoofd te stoten.
Lol, je hebt gelijk. Dat weet iedereen die getrouwd is en er een geliefde op na houdt, vertel het pas als je zeker weet dat het wat is, anders zijn de rapen gaar. ;) Wat een wijsheid van Canonical. :D

Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #67 Gepost op: 2013/03/07, 20:59:59 »
Inderdaad, ik kan het niet beter samenvatten. MIR was iets experimenteels, men wist nog niet zeker of het wel wat ging worden. Om dan direct er mee naar buiten te komen ("Canonical stapt af van Wayland!") om een paar maanden later te zien dat het niets wordt ("Canonical met hangend hoofd terug naar  Wayland?") is ook niet echt goed voor de PR.

Er zullen zo nog wel projecten zijn waar Canonical nu intern aan werkt, en zo zullen er ook projecten geweest zijn die mislukt zijn en waar we dus niets van horen. Ik heb hier ook een aantal projecten die ik mogelijk later open source wil maken, maar nu achter gesloten deuren zitten. Langs de andere kant zijn er ook projecten die vanaf dag 1 open source gemaakt worden.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net


Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #69 Gepost op: 2013/03/08, 08:30:14 »
Eindelijk, echte compositing.

Zeg maar dat ze het steken in 13.04, kan ik tenminste mijn huidig project voor unief op Linux uitbrengen :P

(Uit een van m'n vorige projecten heb ik een aantal features volledig moeten slopen, omdat die uitgingen ervan dat er compositing beschikbaar was -- een aanname die je anno 2012 toch wel mag maken zeker? Niet dus.)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #70 Gepost op: 2013/03/08, 11:55:54 »
Dit is overigens wel een interessant stuk over waarom ze niet voor Wayland hebben gekozen: http://www.muktware.com/5341/wayland-incapable-delivering-what-mir-can

Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #71 Gepost op: 2013/03/08, 20:10:20 »
Dit is overigens wel een interessant stuk over waarom ze niet voor Wayland hebben gekozen: http://www.muktware.com/5341/wayland-incapable-delivering-what-mir-can
Kort samengevat: volgens dat stuk zijn de redenen die Canonical opgaf als motivatie voor het kiezen voor Wayland niet correct, en wist men dat. Wat de werkelijke reden van Canonical is om Wayland achter te laten, blijft gissen. Enige insiders denken dat Canonical behoefte heeft aan meer controle.


(O.a. vereist Canonical dat mensen die bijdragen aan Canonical projecten een Canonical Contributor License Agreement ondertekenen, waarmee men Canonical het recht geeft om naar wens andere licenties te plakken op de bijdrage dan licenties dan die van het product waaraan is bijgedragen. Als ik het goed begrijp is er dus een kans dat je bijdraagt aan een open source gpl gelicenceert product van Canonical, dat Canonical vervolgens een fork maakt met een gesloten, copyright licentie, en dat verder ontwikkeld, en de open gpl versie laat verwezen.

Citaat
Based on the grant of rights in Sections 2.1 and 2.2, if We
include Your Contribution in a Material, We may license the
Contribution under any license, including copyleft,
permissive, commercial, or proprietary licenses.
bron: http://www.canonical.com/sites/default/files/active/images/Canonical-HA-CLA-ANY-I.pdf
)

Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #72 Gepost op: 2013/03/08, 21:46:42 »
Inderdaad Thomas.

@FreeTheBee: En blijkbaar ik dan tóch gelijk toen "waarschijnlijk" zei op de vorige pagina want in ieder geval nVidia gaat Mir ondersteunen: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTMyMTI

Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #73 Gepost op: 2013/03/09, 12:50:02 »
[Off-topic]Het is moeilijk discussieren als je niet leest. Het ging er niet om of ondersteuning van Mir door AMD en Nvidia waarschijnlijk was of niet, maar enkel om het verschil tussen wat jij als bekendgemaakt bracht en wat daadwerkelijk in de link en citaat stond.

Je schreef dat er bekend gemaakt was dat Nvidia en AMD waarschijnlijk met Mir in zee zouden gaan. Dat was simpelweg niet zo. Er was enkel bekend gemaakt dat er geprekken gaande waren met gpu bouwers. De inschatting van de slagingskans was eigen interpretatie van jouw kant. Dat is prima en ik was het ook eens met jouw verwachting, alleen is het niet correct om dat op te schrijven als ware een bekendmaking van de betrokken partijen. [/Off-topic]

Terug on topic, ik dacht dat die CLA vrijer was. Ik kan me voorstellen dat foss ontwikkelaars hier problemen mee hebben. Ik vind deze overeenkomst eigenlijk niet echt passen bij een foss project, maar op zich wel in lijn met alle recente ontwikkelingen rondom canonical.

Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #74 Gepost op: 2013/03/09, 13:28:18 »
Mir is open source (GNU GPL V3) dus voor FOSS geen enkel probleem.

Trouwens, de mensen die Canonical hierom verafschuwen zouden eens moeten kijken naar het marktaandeel van X. Er is zo'n beetje niks anders dan X behalve Wayland dus zo "vrij" is die markt helemaal niet; X heeft vanuit dat opzicht een monopolie-positie dus een beetje concurrentie van open source-projecten als Wayland en Mir is helemaal niet verkeerd.