Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PinYin typen  (gelezen 1714 keer)

Pasqual

  • Gast
PinYin typen
« Gepost op: 2008/02/12, 08:07:41 »
Ik ben bijna over op Ubuntu en heb de afgelopen weken de voordelen ervaren van dit mooie systeem, en wat je er mee kan. Alleen ik kan geen Chinees typen. Chinese sites kan ik wel lezen door een taalpakket toe te voegen. In Windows kon ik onder toetsenboard Chinese toevoegen en kon zo in mijn taakbalk overschakelen op chinees. Wanneer ik een taal wil toevoegen zie ik geen Chinese taal erbij staan, wie OW wie herkent dit?

Pasqual

  • Gast
PinYin typen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/13, 10:11:35 »
Niemand??

PinYin typen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/13, 10:52:56 »
Ik zit nu niet achter mijn eigen PC, helaas zonder Gutsy.
Heb je via Systeem-->Voorkeuren--> toetsenbord geprobeerd om Chinees in te schakelen?
Als ik vanmiddag thuis ben zal ik nog even kijken of bij mij Chinees er bijstaat dat weet ik niet uit mijn hoofd.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Hendrikdegraaf

  • Gast
PinYin typen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/13, 11:55:11 »
Goed nieuws: het is in ieder geval mogelijk. Ik heb het zelf even geprobeerd..... Het pakket heb ik nu wel geïnstalleerd, maar ik weet niet zeker hoe ik het moet gaan gebruiken. Mijn menubalken zijn erg minimalistisch, dus ik ben bang dat ik de optie om over te schakelen gewoon even niet zie.

In ieder geval: Er is een PinYin module beschikbaar voor SCIM.
1. Open Synaptik (systeem>beheer>synaptik pakketbeheer)
2. Zoek op "SCIM" (via het verrekijker-knopje)
3. Zorg dat de pakketten "SCIM" en "SCIM-PINYIN" zijn aangevinkt (SCIM is, als het goed is, reeds geïnstalleerd)
4. Klik op toepassen

Nu kan je via >systeem>voorkeuren>Instellingen voor de SCIM-invoermethode alles instellen zoals je wilt (sneltoetsen om het in te schakelen, enz). Ik kwam er hier even niet meer uit, dus ik geef de fakkel door aan een ander!

Succes,
Hendrik

PinYin typen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/13, 16:12:08 »
Hendrikdegraaf, inmiddels had ik SCIM ook gevonden. Ik kan de demon, scim -d, en scim setup draaien. Alleen geen idee hoe je dit in bijv  Open Office oproept. De plaatjes op de site zien er veel belovend uit, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Pasqual

  • Gast
PinYin typen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/14, 08:23:49 »
Citaat van: Hendrikdegraaf
Goed nieuws: het is in ieder geval mogelijk. Ik heb het zelf even geprobeerd..... Het pakket heb ik nu wel geïnstalleerd, maar ik weet niet zeker hoe ik het moet gaan gebruiken. Mijn menubalken zijn erg minimalistisch, dus ik ben bang dat ik de optie om over te schakelen gewoon even niet zie.

In ieder geval: Er is een PinYin module beschikbaar voor SCIM.
1. Open Synaptik (systeem>beheer>synaptik pakketbeheer)
2. Zoek op "SCIM" (via het verrekijker-knopje)
3. Zorg dat de pakketten "SCIM" en "SCIM-PINYIN" zijn aangevinkt (SCIM is, als het goed is, reeds geïnstalleerd)
4. Klik op toepassen

Nu kan je via >systeem>voorkeuren>Instellingen voor de SCIM-invoermethode alles instellen zoals je wilt (sneltoetsen om het in te schakelen, enz). Ik kwam er hier even niet meer uit, dus ik geef de fakkel door aan een ander!

Succes,
Hendrik
Ik heb je aanwijzigingen gevolgd en na wat vogelen is het me gelukt. Ik heb het volgende nu, een toetsenboard in mijn taakbalk en daar pinyin geselecteerd. Nu werkt hij

Hendrikdegraaf

  • Gast
PinYin typen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/16, 10:57:38 »
Goed dat het gelukt is!