Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP Scan probleem  (gelezen 863 keer)

Offline JAM

  • Lid
HP Scan probleem
« Gepost op: 2023/03/16, 11:42:03 »
Mijn printer scant niet meer..(Ubuntu 20.04,  Printer: HP ENVY 4520).
Is dit met een commando of meerdere commando's op te lossen in Ubuntu 20.04?
Voorbaat dank.

Re: HP Scan probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2023/03/17, 08:43:10 »
Mijn Envy wordt gekoppeld via WiFi.
Ik zie hem 2 X staan in het afdrukbeheer, doch met verschillende benamingen.
De ene komt automatisch in de lijst, de andere vanwege de koppeling via HPLIP.
Enkel deze welke ik via HPLIP gekoppeld heb doet de scan.

groeten van Michael

Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: HP Scan probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2023/03/18, 08:45:33 »
https://www.cyberciti.biz/faq/how-to-install-networked-hp-printer-and-scanner-on-ubuntu-linux/
doe dit eens wat zegt het dan?Maar maak verbinding met wifi als je niet met een lankabel werkt
let op je printer moet wel opstaan tijdens de uitvoering hiervan.
stuk vertaald uit de link
hebben HP Officejet Pro printer en scanner. Hoe installeer ik HP Officejet Pro netwerkprinters en scanners op Ubuntu Linux? Hoe kan ik een HP-printer op Ubuntu Linux installeren?

Inleiding – U moet HPLIP-software (HP Linux Imaging and Printing) installeren. Het is officiële software die een groot aantal HP-printers ondersteunt, waaronder Deskjet, Officejet, Photosmart, PSC, Business Inkjet, OfficeJet, LaserJet en meer. De software ondersteunt ook scannen in kleur en zwart-wit op Ubuntu Linux. Deze pagina laat zien hoe u de HP printer en scanner installeert op Ubuntu Linux.
ga naar de ubuntu software winkel klik op zoekbalk en typ in hp printer installeer deze benaming  IPP-over-USB - Driverless IPP printing/scanning on USB-connected printers/scanners
voer dan de code,s uit via de link
succes
« Laatst bewerkt op: 2023/03/18, 08:52:36 door pinokkio »
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: HP Scan probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2023/03/18, 09:10:54 »
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt. Helaas niet opgelost.

Ik heb een bepaalde HP wifi printer succesvol gekoppeld aan een laptop.
Later een  2e HP wifi printer gekocht voor op zolder (voor gebruik met usb).

Wilde die 2e HP wifi printer eerst proberen op de laptop waar al de andere 1e printer op  werkte. Kreeg daar de tweede niet geïnstalleerd. Kon ook de inktniveaus niet aflezen. Leek ook wel of de printer er meerdere keren instond.
Die 2e uiteindelijk op zolder (wat ook de bedoeling was) met usb aangesloten. En dat ging probleemloos en ook de inktniveau's waren daar wel afleesbaar... heel raar.

Misschien dat er een oude HP printerinstallatie nog in de weg zit?  Misschien eens met een live usb-stick proberen.
Ik wilde daar niet te veel in rommelen omdat de 1e printer moest blijven werken bij mij. Over WiFi connecties i.c.m. HP-printers lees je niet veel goeds.

Op je mobiele telefoon Bluetooth aanzetten. Printer resetten, HP app op je mobieltje installeren en via de HP app de nieuwe printer configureren.... Is met kabeltje makkelijker. USB kabeltje erin en gaan.
« Laatst bewerkt op: 2023/03/18, 09:19:13 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline JAM

  • Lid
Re: HP Scan probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2023/03/18, 10:14:49 »
pinokkio,
Geen toegang tot hplip.
Bestand of map bestaat niet.

Re: HP Scan probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2023/03/18, 10:34:49 »
installeer de driver voor je printer hier  https://support.hp.com/nl-nl/drivers/selfservice/hp-envy-4520-all-in-one-printer-series/5447920/model/5447921
klik op besturingsystemen kies daar de versie en download deze naar je downloadmap en je hoeft deze niet uit te pakken voer dan de code,s weer opnieuw in (zie je bestand of map niet gevonden) ga gewoon verder met de code,s herstart je pc om alle rechten te krijgen en probeer dan eens met je printer
succes
doe eerst dit eens ga naar menu klik op instellingen scroll tot aan je printers tegenkomt klik erop, printer toevoegen, zet je printer wel op usb poort en zet hem op klik dan op toevoegen.Deze zal worden gezocht eenmaal (als hij er bij staat?) dat hij er vermeld staat klik op de printer en dan op printer toevoegen en probeer je printer eens uit.
« Laatst bewerkt op: 2023/03/18, 10:49:01 door pinokkio »
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline Jenske

  • Lid
Re: HP Scan probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2023/03/19, 14:13:33 »
Zelf helaas ook al heel wat zever meegemaakt met HP. Wij draaien hier op een thuisnetwerk -- deels ethernet, deels wifi, een linux-desktop, enkele android-gsm's en enkele Windows-laptops -- en dat loopt regelmatig mis.

Het draait nu al enkele weken naar behoren, maar vraag me niet hoe het komt en wanneer de volgende problemen weer gaan opduiken.

Puur gevoelsmatig kan ik je zeggen: het werkt waarschijnlijk best als je ALLE computers op de printer laat aansluiten via WIFI en dus NIET rechtstreeks met een kabel.

Wat erger is (en dus ook geen oplossing biedt voor je vraag): het is to-taal niet duidelijk waaraan alle problemen liggen. En onze printer verschijnt inderdaad ook regelmatig "automatisch" onder een andere naam, in het dubbel of soms ... gewoon niet.

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM