Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: lubuntu laad verkeerde audiodrivers  (gelezen 507 keer)

noa

  • Gast
lubuntu laad verkeerde audiodrivers
« Gepost op: 2011/12/23, 22:29:03 »
Ik werk nu al even met lubuntu en dat zonder problemen, mijn internetpc is een pentium4 3,2ghz met een audio chip geintegreerd op het moederbord en de oude grafische kaart (een ati 850xt) heeft het onlangs begeven en die heb ik vervangen met een nvidia gt210.
Na de installatie startte de pc op zoals het hoort en de nvidia driver werd automatisch geinstalleerd, enkel blijkt dat deze kaart ook geintegreerde audio heeft maar deze gebruik ik niet omdat de kaart zelf geen hoofdtelefoon ingang heeft en ik gebruik zoals voorheen de hoofdtelefoon ingang die op het moederbord zit.
Enkel tijdens de opstart selecteert Lubuntu soms de nvidia audio driver als default waarbij mijn audio niet meer werkt, ik krijg dan ook geen luidspreker icoontje te zien rechtonder op de balk, als ik mijn systeem herstart wordt de correcte driver dan weer wel geselecteerd.
Is er een manier om te voorkomen dat de audio van de grafische kaart wordt geselecteerd bij de opstart?
Hieronder een overzicht van de audio apparaten die Linux ziet, de correcte audio driver die moet gebruikt worden is: card 0: ICH6 [Intel ICH6]
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: ICH6 [Intel ICH6], device 0: Intel ICH [Intel ICH6]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 0: ICH6 [Intel ICH6], device 4: Intel ICH - IEC958 [Intel ICH6 - IEC958]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 1: NVidia [HDA NVidia], device 3: HDMI 0 [HDMI 0]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 1: NVidia [HDA NVidia], device 7: HDMI 0 [HDMI 0]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 1: NVidia [HDA NVidia], device 8: HDMI 0 [HDMI 0]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 1: NVidia [HDA NVidia], device 9: HDMI 0 [HDMI 0]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
Ik ben zelf niet zo een linux techneut dus tegen mij moet je het echt uitleggen als een peuter van 5  =D
alvast bedankt voor elke bruikbare tip