Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?  (gelezen 7310 keer)

Offline PaulDra

  • Lid
Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Gepost op: 2014/04/23, 13:46:11 »
Beste ubuntisten, ik kom net kijken in de wondere wereld van Ubuntu en vraag me af of ik een compleet geïnstalleerd - bootable - systeem (Linux Mint 13 Xfce of Xubuntu 12.04) op een harde schijf kan zetten.

De reden voor deze vraag is dat ik geen opstartmedium (cd, dvd, usb) kan gebruiken in mijn oude Toshiba Portégé R100. Ik heb wel een lege (tweede) Toshiba-harddisk, waarop ik een besturingsysteem kan zetten via een pc.

Zijn de ISO-bestanden die je via Ubuntu-sites kunt downloaden ook geschikt om van een externe harddisk (gekoppeld via een adaptertje aan de CF/MD-aansluiting van de Win7-pc) een bootable disk te maken? Wat is de handigste manier om dit te doen?

Graag jullie advies of, als uitleg van de complete procedure te ver voert, wat links naar bruikbare informatie op het web.
Paul.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/23, 13:51:33 »
Ik weet hier het fijne niet van maar ik meende al eens gelezen te hebben dat het niet verstandig is. Het lijkt mij ook erg traag te werken via een USB poort.

Groet Ben
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline PaulDra

  • Lid
Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/23, 14:08:00 »
Voor de duidelijkheid  - ik druk me als beginner vast niet helemaal goed uit: die extern op de Win7-computer aangesloten harddisk wordt later, als Ubuntu er eenmaal op staat, de interne harddisk (boot disk, c-schijf of hoe je het maar wilt noemen) van de laptop.

Voor mij is alleen niet duidelijk of ik eerst een cd/dvd moet branden met het ISO-bestand om het Ubuntu-systeem te kunnen installeren op die harddisk die tijdelijk extern is aangelsoten... Misschien kan ik het systeem wel ineens op die harddisk zetten?

Paul

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/23, 14:17:46 »
Oke, sorry dat ik je verkeerd begreep.  Ja je moet eerst een DVD branden of een opstartbaar USB sticky aanmaken.  Is het daarna dan niet mogelijk om deze harde schijf die je later voor je laptop wilt gebruiken tijdelijk in de PC te hangen en dan de bestaande schijf afkoppelen en de stekkers vervolgens op de andere schijf te prikken. Zo weet je ook zeker dat je nooit op de verkeerde schijf installeert. Eenmaal geinstalleert kan je oude schjf van de pc weer gekoppelt worden en de andere schijf in de laptop hangen. Of maak ik het nu te ingewikkeld?

Groet Ben
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline PKing

  • Lid
Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/23, 14:25:59 »
Volgens mij heb je dan wel het probleem dat er tijdens de installatie de verkeerde hardware gevonden wordt?
Die oude laptop zal toch wel een netwerk aansluiting hebben, misschien is daar wat mee mogelijk?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline PaulDra

  • Lid
Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/23, 14:33:08 »
Ja, verkeerde hardware zal zeker worden gevonden. Dat is een goed punt.

De Toshiba Portégé R100 heeft inderdaad een LAN-poort (UTP) en een WiFi-module en is geschikt voor 'Booting from LAN', maar ik heb met dat laatste geen ervaring. Verder zit er een PCMCIA-sleuf in en een paar USB 2.0-poorten, maar het BIOS ondersteunt alleen booten vanaf een officiële Toshiba cd/dvd-speler (of fdd) die is aangesloten op de PCMCIA.

Zijn er nog andere manieren?
Paul

Offline PKing

  • Lid
Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/23, 14:52:03 »
Kijk eens bij deze link post nummer 7 lijkt de oplossing te hebben...

http://crunchbang.org/forums/viewtopic.php?pid=39955%23p39955
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/23, 15:01:44 »
Na het opstarten in de laptop ziet het systeem de andere hardware en installeert dan volgens mij vanzelf de goede drivers. (mits in de kernel aanwezig)

Groet Ben.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/23, 15:40:46 »
Los van wat je kunt instellen in de BIOS, is het ook vaak mogelijk, om met een andere toets een éénmalige boot te doen van een ander medium.
Hier heb ik een BTO laptop met onwillige BIOS, maar met F12 kan ik een boot medium kiezen.
Mogelijk bij jou ook?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/23, 18:15:58 »
Het verbaast mij dat de computer niet vanaf een ander medium kan worden gestart.

Die 2e schijf in een ander systeem zetten en daarmee Ubuntu erop installeren is een mogelijkheid.
Koppel alle andere schijven er dan van af zodat je niet per ongeluk op de verkeerde schijf installeert.

Updates installeren, maar eventuele extra drivers nog niet.
Daarna de schijf overzetten naar de laptop.

Over het algemeen geeft het overzetten van een harde schijf van de ene naar een ander systeem geen problemen.
Alleen nVidia en ATI drivers zouden wat met elkaar kunnen gaan vloeken.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/23, 18:21:29 »
Meestal gaat het goed, een aantal bezoekers op de computerclub, niet over te halen tot Linux op de MS PC hebben al enige tijd een (voor) geïnstalleerde Linux op externe HDD.
Alleen bij onwillige video config's heb ik moeten ingrijpen, zoals de multi graphics systemen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Nero

  • Lid
Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/23, 18:29:43 »
Het is mogelijk om Ubuntu op een externe schijf te plaatsen. Het enige probleem is dat de initiële GRUB ook de OS-en van de pc herkent. Dit is op te lossen door na de installatie en het herstarten vanaf de externe schijf op deze laatste het script /etc/grub.d/30_os-prober niet uitvoerbaar te maken (chmod) en dan opnieuw update-grub te draaien.

Zorg er wel voor dat bij de installatie de externe schijf wordt aangeduid voor de plaatsing van de boot loader!

Offline h2o

  • Lid
Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/23, 19:32:18 »
Beste PaulDra,

Ik werk weliswaar niet met Ubuntu maar met Debian (waarop Ubuntu is gebaseerd) en kan jou vertellen dat je heel goed Debian (en Ubuntu en Linux Mint) op een andere computer kan installeren en daarna de harde schijf via USB op je laptop aan kunt sluiten en van daar op kunt starten. Mits je (minimaal) USB 2 gebruikt kun je daar goed (en vlot) mee werken. Het opstarten duurt een ietsje langer, maar eenmaal opgestart is de snelheid meer dan acceptabel.
Het enigste waar je goed op moet letten is dat je dan als ROOT een bestandje moet verwijderen. Dat is het bestandje
/etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules

Opnieuw opstarten en je netwerkkaart die dan in jouw laptop zit wordt dan als wlan0 of eth0 aangemaakt.
Verder heb ik een ruime ervaring met Debian op dit gebied en weet dat zowat alle oude hardware (in jouw geval dus van toepassing) goed wordt overgenomen. Ook al heb je het oorspronkelijk op een andere computer of laptop geïnstalleerd.

Zo heb ik een Debian USB rescue stick die ik op meerdere verschillende computers dienst doet. Alle hardware werkt prima, zelfs geluidskaarten.
Dus als je met die Toshiba vanaf die tweede harde schijf op kan starten kun je die er eerst uit halen, in een ander systeem plaatsen, daarna installeren en weer terugplaatsen in de Toshiba.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/23, 19:41:34 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline PaulDra

  • Lid
Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/04/23, 19:41:31 »
Beste allemaal, ik denk dat ik het eerste eens quick and dirty probeer: direct vanaf een cd/dvd installeren op die lege harddisk (aangesloten op de Win7-desktop) en vervolgens de harddisk in de notebook overzetten. Een PCMCIA-adapter voor een CF-kaart heb ik helaas niet en wil ik ook niet kopen.

Ik heb nog een paar vragen naar aanleiding van jullie adviezen:

Hoe zorg ik ervoor dat ook de 'kernel' wordt geïnstalleerd op de harddisk?
Hoe maak ik het script /etc/grub.d/30_os-prober 'niet-uitvoerbaar' (en waar staat het)?
Wat is 'update-grub draaien'?

Het zijn misschien domme vragen, maar ik zei al dat dit voor mij allemaal nieuw is. Ik zal me er al doende verder in verdiepen - alle goede adviezen zijn niettemin meer dan welkom, net als links naar info/zelfstudie voor beginners. Ik ben ooit handig geweest met MS DOS, heb me later de ene na de andere Windows-versie eigen gemaakt en denk dat ik ook met Ubuntu wel zal leren werken.

Bedankt voor jullie ideeën!
Paul

Offline Nero

  • Lid
Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/04/23, 20:03:41 »
De kernel wordt zonder meer geïnstalleerd op de schijf waar je Linux op zet.
Het bestand /etc/grub.d/30_os-prober staat zoals de naam aangeeft in /etc/grub.d/  ;)
Niet uitvoerbaar maken doe je met een opdracht in een terminal.
sudo chmod a-x /etc/grub.d/30_os-proberDaarna geef je weerom in de terminal de opdracht
sudo update-grub

Offline h2o

  • Lid
Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/04/23, 20:23:46 »
Het allerbeste wat je kunt doen is op dat Win7 systeem ook daar de harde schijf verwijderen, dan de Toshiba schijf erin en installeren. Daarna de Win7 schijf weer in dat Win7 systeem terugzetten en de (van Linux voorziene Toshiba schijf) weer in de Toshiba stoppen. Dan heb je GEGARANDEERD geen enkele verwijzing naar Windows 7 en ook geen enkel risico dat je per ongeluk jouw Win 7 systeem 'verprutst'.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline PaulDra

  • Lid
Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/04/24, 19:33:43 »
@ h2o: ik denk toch dat ik toch jouw methode kies. Ik heb nu een ISO-bestand (Ubuntu-12.04.4-alternate-i366.iso) gebrand op een dvd, toen de Windows-harddisk uit de desktop-pc gehaald en vervolgens de harddisk die voor de laptop bestemd is (en waarop Ubuntu moet komen) via een adaptertje aangesloten op de IDE-kabel in de kast. Nu kan ik de desktop gaan opstarten met de Ubuntu-dvd, alleen heb ik nog een vraag:

Moet die schijf eerst nog worden geformatteerd (ext3) of gebeurt dat tijdens de installatie van Ubuntu? Gebeurt het automatisch? (Ik heb geen idee wat er nu op die schijf staat.)

Groeten,
Paul

Offline Nero

  • Lid
Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/04/24, 19:36:42 »
Het formatteren gebeurt tijdens de installatie. En je kan beter voor ext4 gaan.

Offline PaulDra

  • Lid
Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/04/24, 19:45:46 »
Nou, dan zal ik het maar eens gaan proberen. Ik laat nog weten of het is gelukt. Bedankt!

Paul

Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #19 Gepost op: 2014/04/24, 20:26:58 »
Boot from LAN kan prima om Ubuntu erop te krijgen. Zo doen we het op Ubuntu-NL Release Parties ook. Eén PC fungeert als server met de images, vervolgens steken we een netwerkkabel in de PC van degene die Ubuntu wil en kiezen we voor Boot from LAN waarna we keurig kunnen installeren.

Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #20 Gepost op: 2014/04/25, 22:06:37 »
Als ik het goed begrijp heeft de laptop wel een HD maar geen optie om op te starten van USB, CD of DVD?

In dat geval kan je de HD van de laptop in een andere PC of laptop plaatsen.
Hierop installeer je de gewenste versie van Ubuntu.
Installeer voor de zekerheid (extra drivers) ook de linux-firmware (sudo apt-get install linux-firmware)
(Installeer nog geen restricted drivers van NVidia of Ati want dit kan conflicten opleveren met de originele laptop)
Vervolgens plaats je de HD terug in de laptop.


Offline PaulDra

  • Lid
Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #21 Gepost op: 2014/04/27, 13:10:22 »
Nou, vandaag heb ik dan eindelijk de laptopschijf op een desktop aangesloten via een adapter aan een IDE-kabel waarop ook de optische drive was aangesloten, maar de installatie van Ubuntu 12.04.4 bleef steken op het punt waarop een tweede dvd werd gevraagd met de tekst 'Please insert the disk labeled: LTE _Precise Pangolin_-Release i386 (20140205)'. Bij gebrek aan die dvd kon ik alleen de installatie afbreken en zit ik met de vraag:

Had ik misschien het ophalen van updates moeten uitschakelen door Ubuntu te installeren zonder netwerkverbinding?

Paul
--

Offline PaulDra

  • Lid
Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #22 Gepost op: 2014/04/27, 13:13:18 »
@ArjenDouma: inderdaad, de laptop kan alleen opstarten vanaf speciale Toshiba-hardware (optische drive of FDD via PCMCIA), en die heb ik niet en wordt ook niet meer verkocht: het is aan laptop uit het stenen tijdperk, 2004 of zo. Vandaar dat ik naar omwegen zoek om het toch voor elkaar te krijgen.

Paul

Offline PaulDra

  • Lid
Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #23 Gepost op: 2014/04/27, 13:17:06 »
@Vistaus: Boot from LAN lijkt me ideaal, alleen welke images of ISO-bestanden heb ik daarvoor nodig? Waar zijn die te vinden? Moet ik de computers op elkaar aansluiten via een cross-kabel of kan het ook met een bedraad routertje? Ik zou dit heel graag proberen, maar waar vind ik al die informatie?

Groeten,
Paul

Offline PaulDra

  • Lid
Re: Bootable systeem op een externe harddisk zetten?
« Reactie #24 Gepost op: 2014/04/27, 13:25:34 »
O ja, misschien ten overvloede: ik installeer *Xubuntu 12.04.4* omdat anderen vóór mij succes hebben gehad op deze oude laptop (de Toshiba Portégé R100).