Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: applicaties in 1x afsluiten  (gelezen 1105 keer)

applicaties in 1x afsluiten
« Gepost op: 2018/03/11, 17:00:01 »
os =Xubuntu 16.04

Voordat ik mijn pc afsluit/shutdown, sluit ik altijd eerst netjes alle openstaande applicaties. Best een hoop werk eigenlijk.
Ik vraag me af of dit nodig of kun je gewoon 'shutdown' doen en zorgt het systeem dan voor een 'gentle' einde van de nog openstaande applicaties?
Indien netjes afsluiten toch nodig is, is er dan een commando of software waarmee dit in 1x kan zodat ik niet alle applicaties afzonderlijk hoef af te lopen?
Gezocht op 't web, maar zo 123 geen duidelijk antwoord.

Bedankt..
Een boek doet het altijd...

Offline rico70

  • Lid
Re: applicaties in 1x afsluiten
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/11, 17:50:32 »
Met shutdown wordt alles (zo te zien) netjes afgesloten. Staat er bv nog een tekst editor open met een niet opgeslagen bestand dan krijg je daar een melding van en kan je kiezen, bestand opslaan of doorgaan met afsluiten.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: applicaties in 1x afsluiten
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/11, 18:22:01 »
Met shutdown wordt alles (zo te zien) netjes afgesloten.
Dat is ook mijn ervaring met Xubuntu.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: applicaties in 1x afsluiten
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/11, 18:31:21 »
Niet met Libreoffice: vraagt wel om bestanden te bewaren, maar bij een volgende opstart vraagt hij om bestanden te herstellen. meer een fout van LO dan van het systeem, denk ik.

Als je het systeem afsluit, krijgt elk programma een "verzoek" om af te sluiten. Hoe goed het programma daar mee omgaat, hangt van het programma zelf af. Programma's die niet behoorlijk afsluiten uit zichzelf, worden later in het afsluitproces eventueel op een hardere manier "gekilled" (moorddadige thriller, zo'n linux systeem  =D).

In de praktijk zit je wel goed genoeg als je gewoon "afsluiten" kiest om in één klap programma's en systeem af te sluiten.

Offline sidonia

  • Lid
Re: applicaties in 1x afsluiten
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/11, 19:59:07 »
Ook de webbrowser vraagt om herstellen van de pagina's na een herstart.

Offline vanadium

  • Lid
Re: applicaties in 1x afsluiten
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/11, 20:12:06 »
Ook de webbrowser vraagt om herstellen van de pagina's na een herstart.
In het geval van de webbrowser gaat het over geheel iets anders. Niet over een reparatie, maar wel over het herstellen van de werkomgeving.

Re: applicaties in 1x afsluiten
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/11, 20:36:07 »
Als ik het goed heb (?? graag bevestiging)
shutdown -h now
En voor een bepaalde gebruiker (?? graag bevestiging)
killall -u username
xkill is ook een handige als een programma hangt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Tom

  • Lid
Re: applicaties in 1x afsluiten
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/12, 12:06:28 »
Ook ik sluit netjes alles af ,eer ik mijn PC afsluit en de stroom uitzet.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: applicaties in 1x afsluiten
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/12, 14:02:35 »
Ik sluit doorgaans *niet* alles af als ik Ubuntu afsluit. <super>shut<enter><tab><tab><enter>  onder gnome. Ik let er wél goed op het deksel van de laptop pas dicht te doen als het systeem af ligt: anders kan het voorkomen dat het systeem vooralsnog in slaapstand gaat eerder dan volledig af te sluiten.

Re: applicaties in 1x afsluiten
« Reactie #9 Gepost op: 2018/03/12, 14:36:59 »
Duidelijk. Bedankt allen!

Vergat ik alleen nog te melden dat ik bijna ook altijd een VM heb openstaan. Kan ik dan ook gewoon via de host-pc afsluiten of is het in dat geval verstandiger even de VM en Virtualbox eerst af te sluiten en pas daarna de host-pc hetzelfde lot te laten ondergaan?
Een boek doet het altijd...

Re: applicaties in 1x afsluiten
« Reactie #10 Gepost op: 2018/03/15, 14:08:14 »
Iemand ^-^?
Een boek doet het altijd...

youpie123

  • Gast
Re: applicaties in 1x afsluiten
« Reactie #11 Gepost op: 2018/03/15, 15:15:37 »
Ik sluit me bij Tom aan. Gewoon even alle programma's dicht en dan de computer uitzetten. Lijkt me voor een VM ook het geval. Ook als je netwerk connecties open hebt gewoon even afsluiten. Uitzetten gaat dan veel sneller!


Re: applicaties in 1x afsluiten
« Reactie #12 Gepost op: 2018/03/20, 17:58:14 »
Uitzetten gaat dan veel sneller!

Dat moet ik helaas toch tegenspreken. Ik heb een scriptje gemaakt dat voor afsluiten van het systeem zorgt en dat gaat razendsnel! Wanneer ik een (flink) aantal apps heb openstaan dan verlies ik het dik van het scriptje wanneer ik dat handmatig probeer.
Een boek doet het altijd...

youpie123

  • Gast
Re: applicaties in 1x afsluiten
« Reactie #13 Gepost op: 2018/03/23, 20:22:10 »
Dat moet ik helaas toch tegenspreken. Ik heb een scriptje gemaakt dat voor afsluiten van het systeem zorgt en dat gaat razendsnel! Wanneer ik een (flink) aantal apps heb openstaan dan verlies ik het dik van het scriptje wanneer ik dat handmatig probeer.

Ja, okée. Daar kan ik dan wel weer inkomen... alleen was er op het moment van mijn schrijven geen sprake van een script. Een script wat misschien ook te gebruiken is voor de anderen?

Re: applicaties in 1x afsluiten
« Reactie #14 Gepost op: 2018/03/24, 18:05:51 »
Een script wat misschien ook te gebruiken is voor de anderen?

Komt-ie :

1) Typ in de terminal ‘nano’ (zonder aanhalingstekens uiteraard). De nano-text editor opent.
2) Copy-paste onderstaande in nano :

#!/bin/bash

#shutdown system typing just one letter (s)
shutdown -h now

fi

3) Ctrl +O (= letter) om op te slaan + geef gewenste naam. Ik heb het scriptje de naam ‘s’ gegeven. Staat voor ‘shutdown’. Om het scriptje uit te voeren hoef ik dan enkel de letter s in te toetsen.
Dan Enter geven. Wordt standaard opgeslagen in je home folder.

4) Nu moet je het scriptje uitvoerbaar (executable) maken door in de terminal het onderstaande te typen, waarbij ik ervan uitga dat het scriptje zich in de home folder bevindt en de naam ‘s’ heeft :

sudo chmod +x /home/naamvandegebruiker/s

5) Ik plaats het script dan vervolgens in de volgende map :

/usr/local/bin

6) Wanneer ik in de terminal nu ‘s’ (uiteraard weer zonder de aanhalingstekens ;-)) typ + Enter, sluit het systeem zich af. Kan uiteraard ook met het commando ‘shutdown -h now’, maar enkel een ‘s’ typen gaat aanmerkelijk sneller =D

Even een opmerking mijnerzijds. Ik ben zelf een vrijwel complete newbie op het gebied van bash-scripting en weet er nog maar heeeeel weinig van. Er zijn er op dit forum velen die waarschijnlijk experts op het gebied van bash-scripting zijn. Dit supersimpele scriptje werkt op mijn systemen met Xubuntu 16.04 in elk geval prima.
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/24, 18:07:49 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

youpie123

  • Gast
Re: applicaties in 1x afsluiten
« Reactie #15 Gepost op: 2018/03/28, 21:13:28 »
Duidelijk  :D

shutdown -h now
wordt gezien als een "Graceful Shutdown" dus ik denk niet dat je kans hebt op dataverlies. Graceful = sierlijk.

Re: applicaties in 1x afsluiten
« Reactie #16 Gepost op: 2018/03/28, 22:56:55 »
Ook sierlijk - in mijn ogen - is deze, een sneltoetscombi voor Xubuntu:
In Parameters of Instellingen, dan Toetsenbord, dan Sneltoetsen, dan Nieuw, dan opgeven:
xfce4-session-logout --halt+ de gewenste sneltoets, hier Ctrl+Alt+H, van Ho, Hu & Halt.

Dus als ik de pc wil stoppen, typ ik alleen maar Ctrl+Alt+H en niemand die me nog iets vraagt (of ik dat wel zeker weet en zo..). Gewoon, stante pede opzouten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: applicaties in 1x afsluiten
« Reactie #17 Gepost op: 2018/03/29, 12:28:27 »
Gnome gebruikers kunnen hier gnome-session-quit gebruiken. Om zonder enige prompt het systeem helemaal af te sluiten:
gnome-session-quit --power-off --force  --no-prompt

[edit]Dit werkt niet: de prompt kan niet weggelaten worden, behalve voor een logout:

gnome-session-quit --no-prompt
« Laatst bewerkt op: 2018/03/29, 12:43:48 door vanadium »

Offline jan11000

  • Lid
Re: applicaties in 1x afsluiten
« Reactie #18 Gepost op: 2018/03/29, 13:25:37 »
Misschien kan dit.
Maar als je zekerheid wilt voor programma's(data), zou ik dit niet doen.

Als dit zo gemakkelijk zou zijn en ook zeer goed werkt, dan hadden de makers van linux distro , dit toch ook in de grafische menu ingebouwd.
Dus er zijn misschien momenten dat dit niet goed is(bepaalde software misschien), maar toekomst zal dit uitwijzen.
dus test dit maar uit.


Offline vanadium

  • Lid
Re: applicaties in 1x afsluiten
« Reactie #19 Gepost op: 2018/03/29, 14:01:48 »
Geen probleem, lijkt me, als alle data bewaard zijn. Bovendien zal dit commando wellicht nog steeds aanleiding geven tot een dialoogbox van die programma's met data die niet bewaard zijn. Dat gezegd zijnde, ik zou het zeker ook niet zo doen, maar verkies de normale "afsluitprocedure". Ik heb hierbij zeker niet de gewoonte alle programma's vooraf af te sluiten.