Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Triple booting system  (gelezen 1409 keer)

DenDrees

  • Gast
Triple booting system
« Gepost op: 2007/03/15, 23:21:41 »
Beste,

Inmiddels heb ik al een tijdje Ubuntu 6.6 LTS draaie op een testcomputer (test server). Met een woord geweldig!!!
Ik ben een vrij beginnende linux gebruiker. Maar ik heb in het verleden toch al met distributies als Linux redhat, fedora en als laatst slackware gespeeld. Hieruit vind ik ubuntu nog altijd de beste keuze. Ik heb veel geleerd de laatste tijd en hoop dat ik hier nog wat wijzer word.

Ff naar het topic gericht.:P

Inmiddels wil ik een triple booting system maken met uiteraard ubuntu erop.
De nieuwe pc gelevert in april heeft de volgende verkorte specificaties:

Intel E6600
Asus striker extreme
Asus 8800 GTX pciexpress
2 keer 400 GB sata 2

Ik wil er 3 OS op draaien

1e Windows XP
2e Windows vista Ultimate
3e Ubuntu 6.10 of de nieuwe komende in April??

Vraag 1 Wie heeft dit al een keer gedaan en heeft hier nog wat tips over?
Vraag 2 Ondersteunt Ubuntu deze pc configuratie?
Vraag 3 Is het zinvol te wachten op de nieuwe release? Lijkt mij wel kwa ondersteuning.
Vraag 4 De installatie gaat volgens de oude weg (dus oudste os eerst)
Dus (opstartvolgorde tevens):

1e Windows XP (primair)
2e Windows vista Ultimate (primair)
3e Ubuntu ??? (primair)
---------------------------------------------------
Ubuntu Swap
4e Data (Extern)
---------------------------------------------------
Ik neem aan dat bij de laatste installatie van ubuntu dus de bootloader grub wordt geinstalleerd.
Hier ben ik vrij onzeker over, ik kies al voor de Alternate Cd zodat ik de bootloader wel/ niet kan installeren.
Lijkt mij dat de bootloader op de actieve partitie moet staan dus Windows XP als ik me niet vergis??
Dit wil ik zeker als hoofd OS laten ( Windows XP voorlopig dan).

Vraag 5 Eventueel een alternatieve bootloader die in deze situatie beter is?

Bij voorbaat dank :).. Remco

Triple booting system
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/15, 23:42:01 »
Citaat van: DenDrees
Vraag 1 Wie heeft dit al een keer gedaan en heeft hier nog wat tips over?
Ik heb een jaar geleden nog wel een dualboot geinstalleerd,maar inderdaad windows eerst installeren, als laatste ubuntu.
Citaat van: DenDrees
Vraag 2 Ondersteunt Ubuntu deze pc configuratie?
Dat kun je testen door de desktop-CD uit te proberen.
De alternate is niet perse nodig om de bootloader te kunnen specificeren, dat is overigens ook nog eens verbeterd in de desktop-CD van Feisty (versie van aankomende maand April)
Citaat van: DenDrees
Vraag 3 Is het zinvol te wachten op de nieuwe release? Lijkt mij wel kwa ondersteuning.
Zeker gaan voor de nieuwste release, kan ook nu al, beter voor ondersteuning en uitgebreider qua specificeren van lokatie bootloader.
Citaat van: DenDrees
Vraag 4 De installatie gaat volgens de oude weg (dus oudste os eerst)
Dus (opstartvolgorde tevens):

1e Windows XP (primair)
2e Windows vista Ultimate (primair)
3e Ubuntu ??? (primair)
---------------------------------------------------
Ubuntu Swap
4e Data (Extern)
---------------------------------------------------
Ik neem aan dat bij de laatste installatie van ubuntu dus de bootloader grub wordt geinstalleerd.
Hier ben ik vrij onzeker over, ik kies al voor de Alternate Cd zodat ik de bootloader wel/ niet kan installeren.
Lijkt mij dat de bootloader op de actieve partitie moet staan dus Windows XP als ik me niet vergis??
Dit wil ik zeker als hoofd OS laten ( Windows XP voorlopig dan).
Laat de installatie CD zelf kiezen waar het beste de bootloader geplaatst moet worden.
Citaat van: DenDrees
Vraag 5 Eventueel een alternatieve bootloader die in deze situatie beter is?
Een alternatief is LILO, maar daar heb ik geen ervaring mee, verder zelf nog nooit ook maar 1 probleem met GRUB gehad.

Er zijn vast meer mensen hier op het forum met meer benul op een aantal punten wat je wil weten!

blubber

  • Gast
Triple booting system
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/16, 00:27:05 »
Citaat van: DenDrees
Vraag 2 Ondersteunt Ubuntu deze pc configuratie?
Een aantal mobo's voor de C2D doet moeilijk. Als de live-CD het doet, wil dat niet zeggen dat de install vloeiend zal gaan. Lees dit even:
https://wiki.ubuntu.com/Core_2_Duo_Support

Triple booting system
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/16, 00:57:16 »
Oftewel het zal verstandig zijn te wachten met installeren tot de Feisty Fawn officïeel uitkomt!
En dan duimen maar..!

budster

  • Gast
Triple booting system
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/16, 01:24:45 »
Citaat van: DenDrees
Vraag 1 Wie heeft dit al een keer gedaan en heeft hier nog wat tips over?
jep, ik heb er nu 3 of 4 weet ik eigenlijk geeneens zeker, maar ik heb er ooit 7 verschillende OS-en gehad, waar het limiet ligt weet ik niet maar dat zal wel iets van 64.000 zijn of zoiets.

Citaat van: DenDrees
Vraag 2 Ondersteunt Ubuntu deze pc configuratie?
jep, iedere keer als je Ubuntu installeert ziet hij alle andere OS-en en voegt deze standaart automatisch toe (je krijgt wel de kans om deze niet toe te voegen)

Citaat van: DenDrees
Vraag 3 Is het zinvol te wachten op de nieuwe release? Lijkt mij wel kwa ondersteuning.
De LTS (long term suport) kan je rustig installeren, daar heb je 5 jaar desktop 8 jaar server (geloof ik) odersteuning. Voordeel van nieuwe release is nieuwe features, betere ondersteuning hardware etc. Als je dat graag wilt hebben kan je daar op wachten. Maar ja, Ubuntu is in een halfuurtje geinstallert dus waarom wachten? Een upgrade naar een nieuwe versie kan wel maar levert zo nu en dan wel eens probleempjes op, zeker als je zelf hier en daar wat aan het configureren bent geweest.

Citaat van: DenDrees
Vraag 4 De installatie gaat volgens de oude weg (dus oudste os eerst)
Dus (opstartvolgorde tevens):

1e Windows XP (primair)
2e Windows vista Ultimate (primair)
3e Ubuntu ??? (primair)
---------------------------------------------------
Ubuntu Swap
4e Data (Extern)
---------------------------------------------------
Ik neem aan dat bij de laatste installatie van ubuntu dus de bootloader grub wordt geinstalleerd.
Hier ben ik vrij onzeker over, ik kies al voor de Alternate Cd zodat ik de bootloader wel/ niet kan installeren.
Lijkt mij dat de bootloader op de actieve partitie moet staan dus Windows XP als ik me niet vergis??
Dit wil ik zeker als hoofd OS laten ( Windows XP voorlopig dan).
Nee, de laatst geinstalleerde versie staat default bovenaan, dit kan je wel veranderen in grub (LET OP! lees je config file goed door, je kan niet overal wat veranderen, er is een deel waarbinnen je in het bestand moet blijven anders worden jouw instellingen bij een upgrade overschreven)

Als eerste wordt in je MBR gekeken, daar zit dan een bootloader en verwijst naar verschillenden partities, Als je er niet voor kiest bijvoorbeeld voor je laatst geinstalleerde OS een bootloader in de MBR te installeren dan kan je deze vanuit de OS waarvan de bootloader is geinstalleerd wel handmatig je 3de OS erbij zetten, Maar ja, je kan net zo makkelijk je laatst geinstalleerde OS het laten regelen hoef je niets met de hand te doen.

Citaat van: DenDrees
Vraag 5 Eventueel een alternatieve bootloader die in deze situatie beter is?
Ik heb ervaring met Grub en Lilo..... tja, beiden hebben bij mij nooit 1 probleem gegeven... grub is standaard in Ubuntu, dat is de enige reden dat ik die gebruik.

Citaat van: DenDrees
Bij voorbaat dank :).. Remco
Graag gedaan

Offline Soul-Sing

  • Lid
Triple booting system
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/16, 09:07:02 »
budster de LTS versie, dapper dus wordt 3 jaar ondersteund als desktop en
5 jaar als server. ;)

Triple booting system
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/16, 10:21:13 »
Citaat van: leoquant
budster de LTS versie, dapper dus wordt 3 jaar ondersteund als desktop en
5 jaar als server. ;)
Idd!

Verder zoals Blubber al liet zien met de gegeven link, zou ik echt geen Dapper (LTS) erop installeren.
De kernel daarvan ondersteund je hardware niet goed.

DenDrees

  • Gast
Triple booting system
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/16, 21:48:14 »
Ok duidelijk :) ik wacht nog tot de nieuwe versie in april, wel een goede timing :) dan wordt ook de pc geleverd.
De Feisty 7.x dus. Kunnen we weer eens flink aan de slag :)
Weet iemand hoe ik dan Grub moet aanpassen? (volgorde in het menu) vind dit maar riskant.

Triple booting system
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/17, 18:10:39 »
Citaat van: DenDrees
Ok duidelijk :) ik wacht nog tot de nieuwe versie in april, wel een goede timing :) dan wordt ook de pc geleverd.
De Feisty 7.x dus. Kunnen we weer eens flink aan de slag :)
Weet iemand hoe ik dan Grub moet aanpassen? (volgorde in het menu) vind dit maar riskant.
Is opzich eenvoudig, maar waarom zou je dat aan willen passen? Waarschijnlijk dat de het eerst geinstalleerde OS als 1e keus in het menu zal staan.

Offline dorusone

  • Lid
Triple booting system
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/24, 09:59:42 »
Hallo,

 ik heb momenteel een dual booting systeem

 Een tamelijk nieuw systeem met voldoende power Quad Core dus SSE2 en SSE3 is ok)

 Standaard zat daar VISTA op
 toen heb ik er UBUNTU 7.10 opgezet  (draait zeer stabiel)
 en daarna is Vista geupgraded met SP1 ( een verbetering vind ik na 3 dagen ermeer gewerkt te
 hebben) heb Home Premium versie (andere Vista versies kunnen problemen met GRUB hebben !)


(had geen problemen met GRUB bij SP1 ugrade)

Opstarten gebeurt met GRUB.

Nu wil ik er :

KALYWAY LEOPARD 10.5.1 intel SSE2 and SSE3 Only (with 512 MB of RAM)!!!     efi v8

bijzetten en heb nog voldoende ruimte over

ik heb nog niks gepartitioneerd voor de MAC
(moet dat ?)

Heeft iemand ervaring hiermee ?

Thx

Theo

nom001

  • Gast
Triple booting system
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/24, 12:16:09 »
Citaat van: blubber
Citaat van: DenDrees
Vraag 2 Ondersteunt Ubuntu deze pc configuratie?
Een aantal mobo's voor de C2D doet moeilijk. Als de live-CD het doet, wil dat niet zeggen dat de install vloeiend zal gaan. Lees dit even:
https://wiki.ubuntu.com/Core_2_Duo_Support
Zou dit ook het geval zijn voor een Pentium 4 processor met Hyper Threading technologie?
Ik heb deze verschijnsel meegemaakt afgelopen week: de live-CD doet het uitstekend en prima, maar zodra ik Ubuntu wilde installeren liep ik vast op stap 6 van 7, zie ook topic: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/25208

Ron