Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: externe harde USB schijven  (gelezen 12131 keer)

Offline yJi

  • Lid
externe harde USB schijven
« Gepost op: 2011/08/09, 13:11:15 »
Ik heb eergisteren ubuntu 11.04 geinstalleerd vanaf een zelfgemaakte cd.
Alleen kan ik mijn camera en mijn oudere externe schijf niet benaderen.
Hij ziet ze gewoonweg niet.
Komt dat omdat ubuntu alle usb-poorten niet herkent, of is daar een andere reden voor.
Of moet ik een extra externe usb driver voor onder ubuntu 11.04 installeren?

Jana
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/09, 13:23:18 »
Om welke camera en harde schijf gaat het?

Offline Bloom

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/09, 14:09:11 »
Ik heb eergisteren ubuntu 11.04 geinstalleerd vanaf een zelfgemaakte cd.
Alleen kan ik mijn camera en mijn oudere externe schijf niet benaderen.
Hij ziet ze gewoonweg niet.
Komt dat omdat ubuntu alle usb-poorten niet herkent, of is daar een andere reden voor.
Of moet ik een extra externe usb driver voor onder ubuntu 11.04 installeren?
Geen van beide. Ubuntu kent alle usb-poorten en heeft drivers ingebouwd voor zowat alle soorten usb-toestellen. Hoe heb je geprobeerd de usb-camera te benaderen? De meeste webcams werken normaal wel, maar er zijn er altijd wel een paar die door Ubuntu niet herkend worden als usb-camera. In dat geval hebben ze soms propriëtaire firmware of drivers nodig. In een aantal gevallen zijn die met wat knutselen aan de gang te krijgen. Maar in enkele hardnekkige gevallen werkt zo'n camera alleen met Windows en is die met geen stokken aan het werken te krijgen onder Linux. Dan heb je pech en kun je zo'n camera dan niet gebruiken. Merk en model van je webcam zijn handig om te weten, dan kunnen we opzoeken of ze überhaupt werkt met Linux of niet.

Opslagvolumes zoals sticks en externe hd's moeten altijd werken. Als ze niet automatisch aangekoppeld worden, zijn ze geformatteerd in een systeem dat Ubuntu niet kent ofwel is er iets mis met het bestandssysteem.
Hoe is jouw externe schijf geformatteerd? Ubuntu koppelt een schijf niet aan als de partitie niet "schoon" is. Je kunt, als de schijf ingeplugd is maar niet geopend wordt, naar Systeem/Beheer/Schijfgereedschap gaan en dan op de drive klikken. Je ziet dan de aanwezige partities. Klik op de partitie en dan op "Bestandssysteem controleren". Wat zegt hij dan?

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/09, 15:23:49 »
Ik heb eergisteren ubuntu 11.04 geinstalleerd vanaf een zelfgemaakte cd.
Alleen kan ik mijn camera en mijn oudere externe schijf niet benaderen.
Hij ziet ze gewoonweg niet.
Komt dat omdat ubuntu alle usb-poorten niet herkent, of is daar een andere reden voor.
Of moet ik een extra externe usb driver voor onder ubuntu 11.04 installeren?
Geen van beide. Ubuntu kent alle usb-poorten en heeft drivers ingebouwd voor zowat alle soorten usb-toestellen. Hoe heb je geprobeerd de usb-camera te benaderen? De meeste webcams werken normaal wel, maar er zijn er altijd wel een paar die door Ubuntu niet herkend worden als usb-camera. In dat geval hebben ze soms propriëtaire firmware of drivers nodig. In een aantal gevallen zijn die met wat knutselen aan de gang te krijgen. Maar in enkele hardnekkige gevallen werkt zo'n camera alleen met Windows en is die met geen stokken aan het werken te krijgen onder Linux. Dan heb je pech en kun je zo'n camera dan niet gebruiken. Merk en model van je webcam zijn handig om te weten, dan kunnen we opzoeken of ze überhaupt werkt met Linux of niet.

Opslagvolumes zoals sticks en externe hd's moeten altijd werken. Als ze niet automatisch aangekoppeld worden, zijn ze geformatteerd in een systeem dat Ubuntu niet kent ofwel is er iets mis met het bestandssysteem.
Hoe is jouw externe schijf geformatteerd? Ubuntu koppelt een schijf niet aan als de partitie niet "schoon" is. Je kunt, als de schijf ingeplugd is maar niet geopend wordt, naar Systeem/Beheer/Schijfgereedschap gaan en dan op de drive klikken. Je ziet dan de aanwezige partities. Klik op de partitie en dan op "Bestandssysteem controleren". Wat zegt hij dan?

Jij zegt dat het bijna altijd moet werken, maar van mijn Traveler camera (Aldi) herkent hij de kaart in de kaartlezer ook al niet. Dat is een Integral 2 GB memory card.

Deze externe Hitachi usb drive van 280 GB herkent hij wel, maar de Generic USB Disk van 250 GB, ziet hij niet.
Meer gegevens heb ik ook niet van die Generic USB Disc.

Alle overige gegevens van bovenstaande ben ik kwijt sinds mijn verhuizing. :o

Groetjes,

Jana
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Bloom

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/09, 15:32:39 »
Jij zegt dat het bijna altijd moet werken, maar van mijn Traveler camera (Aldi) herkent hij de kaart in de kaartlezer ook al niet. Dat is een Integral 2 GB memory card.
De kaart zal het probleem niet zijn, maar de kaarlezer mogelijk wel. Gebruik een kaartlezer die door Ubuntu ondersteund wordt en dan kun je de kaart lezen.

Deze externe Hitachi usb drive van 280 GB herkent hij wel, maar de Generic USB Disk van 250 GB, ziet hij niet. Meer gegevens heb ik ook niet van die Generic USB Disc.
Heb je het Schijfgereedschap al geprobeerd? Welke merknaam en model geeft hij daar op voor die 250 GB disk en welk bestandssysteem zie je? Heb je een bestandssysteemcontrole uitgevoerd? Zo ja, wat gebeurt er als je op 'Volume aankoppelen' klikt?

Probeer anders eens in een terminalvenster:
sudo fdisk -l en toon hier de uitvoer daarvan.

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/09, 16:14:38 »
Dank je wel hoor Bloom, dit werkt dus wel voor de beide extra HD's nadat ik schijfgereedschap had geactiveerd.
Alleen de camera kaart ziet het (nog) niet.
Dank je nogmaals, 't is ook wel even weer wennen hoor aan ubuntu.

/home/jana/Bureaublad/Schermafdruk.png


 :-X  Jana
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Bloom

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/09, 16:21:46 »
Die schermafdruk kunnen we niet zien, die staat namelijk op je bureaublad en niet op de webserver waarop dit forum draait. Upload het plaatje naar een publieke plaatjesserver op internet zoals ImageBam of zo en dan kun je het hier tonen met behulp van de knop "Voeg afbeelding toe".

Sluit je de camera via usb aan op je Ubuntu computer om de kaart te lezen? Of gebruik je een losse kaartlezer?
Als het gebruikte toestel aangesloten is, open een terminalsessie en tik:
lsusbKopieer de uitvoer in je klembord en plak het hier tussen code-velden (gebruik de #-knop boven het editeerveld).

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/09, 17:26:15 »

Sluit je de camera via usb aan op je Ubuntu computer om de kaart te lezen? Of gebruik je een losse kaartlezer?
Als het gebruikte toestel aangesloten is, open een terminalsessie en tik:
lsusbKopieer de uitvoer in je klembord en plak het hier tussen code-velden (gebruik de #-knop boven het editeerveld).

Beide opties uitgeprobeerd maar beide opties herkennen de kaart ook niet. Dus dan nog in een open terminalsessie uitproberen, zoals jij aangaf.

Jana

 
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/10, 21:08:31 »
Kan niet anders dan vast te stellen dat ubuntu 11.04 nu alles niet meer 'ziet'.
De beide usb schijven niet meer, de beide usb-sticks niet en tot slot de camera ook niet.
Terwijl ik tot gisteravond nog wel beide usb-schijven actief hadden onder ubuntu.
Nadat ik de schijven afkoppelde, waren ze daarna niet meer bereikbaar.
Beide usb-schijven zijn NTFS geformateerd, net als de beide usb-sticks.

Ubuntu is natuurlijk heel erg nieuw voor mij, dus ik zal wel iets niet correct hebben gedaan.  ???

Jana
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline h2o

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/10, 21:22:06 »
Via Synaptic installeren: ntfs-3g

Daarmee kun je ntfs partities en schijven benaderen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/10, 21:40:32 »
Kun je me dan ook even vertellen wat Synaptic dan is? Is dat ook een programma, of is het net zo iets als het terminalvenster.

 :o Jana
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline h2o

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/10, 21:54:57 »
Kun je me dan ook even vertellen wat Synaptic dan is? Is dat ook een programma, of is het net zo iets als het terminalvenster.

 :o Jana
Synaptic is de pakketbeheerder voor Ubuntu en Debian Linux. Je kunt het uiteraard ook via de terminal installeren:
sudo apt-get install ntfs-3gIn principe werkt de terminal sneller, maar is ook moeilijker voor iemand die pas met Linux begint. Synaptic is een soort warenhuis waar je als het ware programma's in het boodschappenmandje doet en daarnaa installeert of de-installeert.
Dat is dan aanklikken en op toepassen klikken. Synaptic is inderdaad een programma.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/10, 21:56:58 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/10, 23:46:43 »
Synaptic is de pakketbeheerder voor Ubuntu en Debian Linux. Je kunt het uiteraard ook via de terminal installeren:
sudo apt-get install ntfs-3gIn principe werkt de terminal sneller, maar is ook moeilijker voor iemand die pas met Linux begint. Synaptic is een soort warenhuis waar je als het ware programma's in het boodschappenmandje doet en daarnaa installeert of de-installeert.
Dat is dan aanklikken en op toepassen klikken. Synaptic is inderdaad een programma.
[/quote]
 
Die regel gaf weer aan dat ik geen toegang heb.
 Verder krijg ik ook nog dit (als het tenminste maar weergegeven wordt:


Ik begrijp nog steeds niets van deze wereld!

Jana
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/11, 12:01:10 »
In het begin kon ik deze usb-schijven wel met schijfgereedschap benaderen.
Dat kun je ook onderaan in een afdruk zien. Ja ik heb het maar in twee stukken verdeeld, anders kon ik het geheel er niet in kwijt.
Nu kan ik beide usb-schijven niet meer met schijfgereedschap benaderen en ook al niet in een terminalvenstersessie.
Beide schijven zijn ntfs geformateerd.
Hieronder dan de eerste schermafdruk en in het volgende antwoord de rest van de gegevens.
Hopelijk kom ik er zo wel uit via jullie.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/11, 12:02:18 »
Hier het tweede venster over mijn beide usb-schijven.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jan11000

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/11, 12:04:58 »
In de map media/extern is de hd gekoppeld.
Wat gebeurd er als je daar heen gaat.

Indien je op de hd kunt komen, kijk of je eigennaar bent van de files.
Indien je jezelf eigennaar moet maken dan kun je dit via krusader doen, en onderliggende mappen meenemen (in de terminal starten met gksudo krusader).

« Laatst bewerkt op: 2011/08/11, 12:23:58 door jan11000 »

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/11, 14:23:13 »
In de map media/extern is de hd gekoppeld.
Wat gebeurd er als je daar heen gaat.

Indien je op de hd kunt komen, kijk of je eigennaar bent van de files.
Indien je jezelf eigennaar moet maken dan kun je dit via krusader doen, en onderliggende mappen meenemen (in de terminal starten met gksudo krusader).



Ja maar dat wat jij zag, zie ik niet meer. Heb alles erboven ook al geprobeerd. Even leek het te lukken, maar nu lacht ie me toe  ;)

In krusader zie je dan allemaal programma's in Linux ?(in mijn geval!)

Praat maar tegen me, alsof je het een kind duidelijk maakt (immers ik ben ook nog steeds dat kind hoor  :))

De usb-schijven zie ik nog steeds niet terwijl in XP wel, ook nu nog.
Ze draaien ook niet nu onder ubuntu/linux, maar wel onder XP doen ze dat wel!

Pfffffff... Jana
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Wout55

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #17 Gepost op: 2011/08/11, 16:28:36 »
Als je nu eens stap voor stap gaat kijken. Beginnen met een terminal te openen, daarin te typen

sudo fdisk -l
Je moet dan je paswoord intypen
Kopieer de uitvoer in je klembord en plak het hier tussen code-velden (gebruik de #-knop boven het editeerveld).
Als het goed is heb je dat al een keer gedaan. Maar we hebben de output hier niet gezien.

Offline h2o

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #18 Gepost op: 2011/08/11, 16:42:21 »
Kun je eens de inhoud geven van het bestandje /etc/fstab ?
Ik vermoed dat daar iets niet in orde is. Heb je bijv. bij de installatie een CD/DVD of een USB stick gebruikt. Wanneer het laatste het geval is dan zit daar denk ik de 'fout'.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/11, 16:43:55 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #19 Gepost op: 2011/08/11, 17:47:35 »
Als je nu eens stap voor stap gaat kijken. Beginnen met een terminal te openen, daarin te typen

sudo fdisk -l
Je moet dan je paswoord intypen
Kopieer de uitvoer in je klembord en plak het hier tussen code-velden (gebruik de #-knop boven het editeerveld).
Als het goed is heb je dat al een keer gedaan. Maar we hebben de output hier niet gezien.

Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #20 Gepost op: 2011/08/11, 17:52:08 »
Kun je eens de inhoud geven van het bestandje /etc/fstab ?
Ik vermoed dat daar iets niet in orde is. Heb je bijv. bij de installatie een CD/DVD of een USB stick gebruikt. Wanneer het laatste het geval is dan zit daar denk ik de 'fout'.

Ik heb geen idee waar ik /etc/fstab kan vinden, maar het is vanaf een zelfgebrande CD geinstalleerd v.wb ubuntu 11.04.
Eerst de iso erop gezet en vervolgens op mijn joybook geinstalleerd.

Jana
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline h2o

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #21 Gepost op: 2011/08/11, 19:32:00 »
Typ eens in de terminal het commando gedit /etc/fstab en kopieer de inhoud ervan op het forum.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #22 Gepost op: 2011/08/11, 21:10:39 »
Typ eens in de terminal het commando gedit /etc/fstab en kopieer de inhoud ervan op het forum.

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sda5 during installation
UUID=bebda5ac-e29f-410c-b897-75aa45bff9ff /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda6 during installation
#UUID=17149a5d-27cf-4720-b26b-5c6c7c3fea1c none            swap    sw              0       0
/dev/mapper/cryptswap1 none swap sw 0 0

Bovenstaand de inhoud van fstab weergegeven.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline h2o

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #23 Gepost op: 2011/08/11, 22:23:15 »
Hmm...  :|

Ik zie hier geen CD/DVD drive erbij. Dat is meestal iets als:

Citaat
/dev/scd0 /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0

Dan neem ik aan dat je ook geen CD's en DVD's kunt zien?

Ik zie ook dat je een cryptswap hebt. Heb je een reden waarom die swap versleuteld moet worden? Of is dat soms per ongeluk gegaan?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #24 Gepost op: 2011/08/11, 23:33:58 »
Hmm...  :|

Ik zie hier geen CD/DVD drive erbij. Dat is meestal iets als:

Citaat
/dev/scd0 /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0

Dan neem ik aan dat je ook geen CD's en DVD's kunt zien?

Ik zie ook dat je een cryptswap hebt. Heb je een reden waarom die swap versleuteld moet worden? Of is dat soms per ongeluk gegaan?

Ik ben toch net als een kind, je vertelt me een hoop, alleen snap ik dit ook (nog) niet hoor!
Ik denk dus dat die 'per ongeluk' versleuteld is. Jij ziet er immers veel meer in dan ik hoor.
Dat van CD's en DVD's staat er ook niet tussen, dus daarin zal jij ook gelijk hebben.
Ergens zal ik wel wat niet goed geinstalleerd hebben.
Kun je aangeven hoe ik dat - als een kind - kan verbeteren?

Jana
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro