Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: externe harde USB schijven  (gelezen 12145 keer)

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #25 Gepost op: 2011/08/11, 23:36:41 »
Dank jullie allemaal voor jullie hulp en steun hoor!!!

Jana
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #26 Gepost op: 2011/08/14, 00:05:51 »
Blijkbaar is hier geen oplossing voor?! Is het dan niet beter om ubuntu opnieuw te installeren. Als ik een ja daarop krijg, geef dan ook de beste manier dan hiervoor. Zodat ik niet weer van deze fouten krijg! Jana
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Wout55

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #27 Gepost op: 2011/08/14, 08:08:36 »
Je had twee problemen, het niet herkennen van je harde schijven en verdwijnende windows. In je fdisk-l overzicht zie ik dat je nog een grote Windows partitie hebt. Draait Windows nog wel op deze PC. ? De harde schijf wordt in ieder geval niet goed herkent, hij ziet een schijf van een Terrabyte en kan de partitietabel niet lezen.
Als ik naar de specs voor je Joybook kijk dan vraag ik me af of je daar 11.04 wel op kunt draaien. Het is misschien handiger om Xubuntu te installeren, dat is een speciale Ubuntu versie voor lichte PC´s.
Dus vraag 1 heb je nog een werkende Windows op je machine en herkent die wel de externe schijven?

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #28 Gepost op: 2011/08/14, 12:37:48 »
Je had twee problemen, het niet herkennen van je harde schijven en verdwijnende windows. In je fdisk-l overzicht zie ik dat je nog een grote Windows partitie hebt. Draait Windows nog wel op deze PC. ? De harde schijf wordt in ieder geval niet goed herkent, hij ziet een schijf van een Terrabyte en kan de partitietabel niet lezen.
Als ik naar de specs voor je Joybook kijk dan vraag ik me af of je daar 11.04 wel op kunt draaien. Het is misschien handiger om Xubuntu te installeren, dat is een speciale Ubuntu versie voor lichte PC´s.
Dus vraag 1 heb je nog een werkende Windows op je machine en herkent die wel de externe schijven?
[/quote

Ja, ik heb Windows wel draaiend op mijn Joybook. Anders ben ik ook Pattermaker (programma voor het zelf kleding maken), ook kwijt want dat draait alleen maar onder Windows. De externe usb-schijven draaien daar dus ook wel onder, onder Windows dus.

Jana
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Wout55

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #29 Gepost op: 2011/08/14, 13:01:31 »
Dan zou ik maar overwegen om een Xubuntu in plaats van de mislukte Ubuntu te zetten. Wel uitkijken dat de Windows onbeschadigd blijft. Goed opletten waar hij hem gaat neerzetten en de externe schijven voor de zekerheid afkoppelen.

Offline jolo

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #30 Gepost op: 2011/08/14, 13:51:36 »
Xubuntu wordt meestal aangeraden, als de PC/laptop slechts 512 MB werkgeheugen heeft. Heeft deze 1 GB, dan kun je beter Ubuntu of Kubuntu draaien. Omdat je problemen hebt met Ubuntu 11.04, zou je Ubuntu 10.04.3 LTS kunnen overwegen. Of eventueel Kubuntu 10.04.3 LTS. Kies je daarentegen toch voor Xubuntu, dan wordt het Xubuntu 10.04.2. Zodat je na de updates, alsnog op Xubuntu 10.04.3 uitkomt.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #31 Gepost op: 2011/08/14, 19:02:41 »
Wout zegt dat het beter is om Xubuntu te nemen, maar Jolo zegt dat als je 1 gb werkgeheugen heeft dat je dan beter Ubuntu of Kubuntu dient te installeren.

Wel ik heb wel 1 gb werkgeheugen, maar toch heb ik problemen met mijn extra usb-schijven. Dan toch beter om Xubuntu te plaatsen? Want de problemen met mijn extra usb-schijven zijn toch niet echt opgelost?

dank je alvast,

Jana
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jolo

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #32 Gepost op: 2011/08/14, 19:42:59 »
In je startpost schrijf je
Ik heb eergisteren ubuntu 11.04 geinstalleerd vanaf een zelfgemaakte cd.
Wat draaide je daarvoor? Was dat een oudere versie van Ubuntu? Had je Ubuntu 11.04 schoon geïnstalleerd? Of heb je 'm gewoon met behoud van instellingen opgewaardeerd? Kun je bij je usb-schijven als je de Ubuntu 11.04 CD gebruikt als Live CD? Vergelijk eventueel de resultaten als je een Xubuntu 11.04 CD opstart als Live CD. Vanzelfsprekend kun je Xubuntu proberen. Echter ik denk niet dat Xubuntu meer kan, dan Ubuntu.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #33 Gepost op: 2011/08/14, 20:09:30 »
In je startpost schrijf je
Ik heb eergisteren ubuntu 11.04 geinstalleerd vanaf een zelfgemaakte cd.
Wat draaide je daarvoor? Was dat een oudere versie van Ubuntu? Had je Ubuntu 11.04 schoon geïnstalleerd? Of heb je 'm gewoon met behoud van instellingen opgewaardeerd? Kun je bij je usb-schijven als je de Ubuntu 11.04 CD gebruikt als Live CD? Vergelijk eventueel de resultaten als je een Xubuntu 11.04 CD opstart als Live CD. Vanzelfsprekend kun je Xubuntu proberen. Echter ik denk niet dat Xubuntu meer kan, dan Ubuntu.

Daarvoor draaide ik enkel maar XP hoor. Nee, ook niet echt schoon geinstalleerd. Misschien heb ik daar al een installatiefout gemaakt. Vanaf de CD leek me wel goed, daarna Ubuntu geplaatst onder XP ahw.
Dat ging niet helemaal lekker toen. Daarop heb ik schijf laten splitsen door Ubuntu en vervolgens Ubuntu geinstalleerd.
Die splitsing kan ik nu dus ook niet meer veranderen of ongedaan maken zonder ook opnieuw XP te installeren?
Ubuntu is wel een heel stuk sneller en werkt ook wel goed voor me. Alleen mijn usb-schijven deden het even, totdat ik foto's wou bekijken vanaf een usb-hd. Daarna kon ik er niet meer opkomen in Ubuntu, op mijn usb-hd's. Dat is nog steeds zo dus.
Vanaf de Cd keek ik nog niet naar mijn beide usb-hd's, dat deed ik pas toen ik ubuntu geinstalleerd had.
En onder XP werkte Ubuntu niet echt goed.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #34 Gepost op: 2011/08/14, 20:13:30 »
Kun je trouwens Kubuntu of Xubuntu over Ubuntu heenzetten, of moet je weer van 'schoon' af beginnen?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Wout55

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #35 Gepost op: 2011/08/14, 20:34:18 »
Kun je trouwens Kubuntu of Xubuntu over Ubuntu heenzetten, of moet je weer van 'schoon' af beginnen?
Je kan die opnieuw installeren, daarbij hoef je niets aan je windows te doen. In een vorig bericht zei je dat Ubuntu goed liep, is het probleem van de verdwijnende windows dan opgelost?  http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/schermen-verdwijnen/msg755154/#msg755154
Ik dacht dat je 512 MB RAM had maar 1Gig is inderdaad beter maar nog niet echt geweldig. Je kan op zich elke versie installeren maar Ubuntu 10.04 is de meest stabiele versie en belast je PC ook minder dan 11.04. Bij opnieuw installeren begin je altijd weer met een schone lei.

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #36 Gepost op: 2011/08/14, 21:33:14 »
Kun je trouwens Kubuntu of Xubuntu over Ubuntu heenzetten, of moet je weer van 'schoon' af beginnen?
Je kan die opnieuw installeren, daarbij hoef je niets aan je windows te doen. In een vorig bericht zei je dat Ubuntu goed liep, is het probleem van de verdwijnende windows dan opgelost?  http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/schermen-verdwijnen/msg755154/#msg755154
Ik dacht dat je 512 MB RAM had maar 1Gig is inderdaad beter maar nog niet echt geweldig. Je kan op zich elke versie installeren maar Ubuntu 10.04 is de meest stabiele versie en belast je PC ook minder dan 11.04. Bij opnieuw installeren begin je altijd weer met een schone lei.

Ja Wout, Ubuntu doet niet meer raar met de windows (schermen) nu, maar mijn USB-HD's herkent hij nog steeds niet.
Dus als ik jou goed begrijp dan is het zaak om deze installatie helemaal te wissen en dan Ubuntu 10.04 te installeren.
Dat doe ik maandag dan wel. Dank jullie zover.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Wout55

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #37 Gepost op: 2011/08/15, 08:35:40 »
Is dat probleem met die verdwijnende schermen spontaan opgelost?? Of heb je daar zelf een oplossing voor gevonden. Je kan of een nieuwe installatie doen of nagaan waarom die schijven niet herkend worden.

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #38 Gepost op: 2011/08/16, 00:02:56 »

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sda5 during installation
UUID=bebda5ac-e29f-410c-b897-75aa45bff9ff /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda6 during installation
#UUID=17149a5d-2cf-4720-b26b-5c6c7c3fea1c none            swap    sw              0       0
/dev/mapper/cryptswap1 none swap sw 0 0

De CD/DVD speler staat hier dus niet tussen en ik heb blijkbaar ergens een cryptswap uit laten voeren zonder dat ik me dat bewust was.

Qua die windows/schermen die verdwenen daar heb ik de instellingen daarvoor veranderd, want daar kwamen de verdwijnende windows/schermen vandaan.

Is het dan toch goed om dit dan niet te verwijderen? (Ik ben nu echt weer een leek hoor!)
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: externe harde USB schijven
« Reactie #39 Gepost op: 2011/08/16, 08:12:15 »
Help, ik zie dat ik gemist ben in deze topic. :-[
Er wordt wat veel langs elkaar heen gepraat.


# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sda5 during installation
UUID=bebda5ac-e29f-410c-b897-75aa45bff9ff /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda6 during installation
#UUID=17149a5d-2cf-4720-b26b-5c6c7c3fea1c none            swap    sw              0       0
/dev/mapper/cryptswap1 none swap sw 0 0

De CD/DVD speler staat hier dus niet tussen en ik heb blijkbaar ergens een cryptswap uit laten voeren zonder dat ik me dat bewust was.

Qua die windows/schermen die verdwenen daar heb ik de instellingen daarvoor veranderd, want daar kwamen de verdwijnende windows/schermen vandaan.

Is het dan toch goed om dit dan niet te verwijderen? (Ik ben nu echt weer een leek hoor!)


De CD/DVD speler hoord ook helemaal niet in fstab te staan dus dat is goed.
De cryptswap is wel wat vreemd.

Maar dit zou niet direct iets te maken mogen hebben met de problemen van de externe opslag media.

Ik ga straks ff de topic over de schermproblemen lezen, maar het zie er naar uit dat een herinstallatie van Ubuntu wel ff handig gaat zijn.
Mogelijk is er zodanig wat gebeurd dat de oplossing van de een, probleem voor het ander veroorzaken en dat het langzaam een wilde soep wordt.
Wees niet beschaamt. Is bij mij ook gebeurd bij de 1e keer.  ;)

Re: externe harde USB schijven
« Reactie #40 Gepost op: 2011/08/16, 08:33:18 »
Die topic was wat minder werk om te lezen dan ik dacht.
Kan er helaas niets uithalen wat aangeeft wat het heeft veroorzaakt of wat er is gebeurd dat het is opgelost.

Ik zou zeggen herinstalleer Ubuntu.
Dan hebben we tenminste weer een systeem waarvan bekend is wat de opbouw is.
Bekijk ook ff op deze site:
http://sites.google.com/site/computertip
Bevat een hoop nuttige tips.

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #41 Gepost op: 2011/08/16, 09:21:02 »
Die topic was wat minder werk om te lezen dan ik dacht.
Kan er helaas niets uithalen wat aangeeft wat het heeft veroorzaakt of wat er is gebeurd dat het is opgelost.

Ik zou zeggen herinstalleer Ubuntu.
Dan hebben we tenminste weer een systeem waarvan bekend is wat de opbouw is.
Bekijk ook ff op deze site:
http://sites.google.com/site/computertip
Bevat een hoop nuttige tips.

Dank je wel Erik voor je duidelijke uiteenzetting en zeker ook voor de mooie site over Ubuntu (Linux).
Die neem ik eerst even door op belangrijke punten voor de nieuwe installatie.

Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline vanadium

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #42 Gepost op: 2011/08/16, 16:40:00 »
Vooraleer te herinstalleren, en dan mogelijk op hetzelfde probleem te stuiten, zou ik eerst een schijfcontrole doen van mijn externe harde schijf.

Jou harde schijf is geformatteerd met het ntfs bestandssysteem. Het ntfs bestandssysteem is het systeem, gebruikt door MS Windows. Linux kan probleemloos op zulke bestandssystemen lezen en schrijven, maar toch zijn niet alle details van het bestandssysteem ondersteund.

Als nu een ntfs bestandssysteem niet correct werd afgesloten ("unclean"), dan zal Ubuntu standaard weigeren het bestandssysteem aan te koppelen - uit vrees verdere beschadiging te veroorzaken. Oplossing: controleer de schijf onder MS Windows met de schijfcontroletools van Windows. Koppel daarna de schijf correct af, of sluit Windows volledig af (geen hibernatie of stand-by - volledig afsluiten).

Hierna is het bestandssysteem gecontroleerd en "clean". Ubuntu zal het nu automatisch aankoppelen.

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #43 Gepost op: 2011/08/16, 18:34:20 »
CHKDSK /f, zegt dat de beide externe usb-schijven in orde zijn, net als mijn vaste schijf. Dus alle drie schijven zijn dan ook betrouwbaar lijkt me.
Of moet ik nog wat anders doen?

Jana
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline vanadium

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #44 Gepost op: 2011/08/17, 09:01:48 »
Als inderdaad chkdsk /f geen foutmeldingen levert, en het blijft niet werken, dan zit het probleem inderdaad bij de Ubuntu installatie/combinatie hardware (hoewel ik nu geen probleem verwacht met een oudee USB schijf).

Koppel eens "handmatig" aan: dat zal aantonen of het probleem "in de diepte zit" (kan de schijf wel aangekoppeld worden?) dan wel of het een probleem is met het automatische proces (schijf kan wel aangekoppeld worden, alleen, het gebeurt om een of andere reden niet automatisch).

Eén van je schermafdrukken vertelt dat alvast één van de schijven, een 250 GB partitie, als /dev/sdc1 herkend werd. Nu kan die aanduiding veranderen. Om de huidige aanduiding van je apparaten te kennen, kan je het volgende commando gebruiken (de betreffende USB schijf moet natuurlijk aangekoppeld zijn:
sudo blkid
Dit commando geeft voldoende informatie om je schijf te kunnen herkennen (bestandsindeling, volumelabel). Je vindt ook de aanduiding van de partitie.

Als we er eens van uitgaan dat de schijf terug als /dev/sdc1 herkend wordt, dan

1) controleer of die niet aangekoppeld is
mount
2) Indien niet, probeer handmatig:
mkdir mijnschijf
sudo mount /dev/sdb1 mijnschijf
Indien geen foutmelding, dan is de schijf aangekoppeld. Bekijk de inhoud met het commando "ls mijnschijf", of door met bestandsbeheer in de directory "mijnschijf" te gaan kijken.
Als je zover bent, weet je of het probleem bij het automatisch aankoppelen zit, dan wel op een lager niveau, bij het aankoppelen zelf.

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #45 Gepost op: 2011/08/17, 09:53:37 »
Na het invoeren van het "sudo blkid" command krijg ik dit te zien:

jana@Joybook-R31:~$ sudo blkid
[sudo] password for jana:
/dev/sda1: UUID="6CD06331D0630126" TYPE="ntfs"
/dev/sda2: LABEL="PQSERVICE" UUID="40F6-C2B5" TYPE="vfat"
/dev/sda5: UUID="bebda5ac-e29f-410c-b897-75aa45bff9ff" TYPE="ext4"
/dev/mapper/cryptswap1: UUID="854db116-f017-4759-bdfe-b30fdea18f90" TYPE="swap"
jana@Joybook-R31:~$
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #46 Gepost op: 2011/08/17, 09:58:50 »
Het commando "mount" toont me het onderstaande:

jana@Joybook-R31:~$ mount
/dev/sda5 on / type ext4 (rw,errors=remount-ro,commit=0)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
none on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)
none on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
none on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
none on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
none on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
/home/jana/.Private on /home/jana type ecryptfs (ecryptfs_check_dev_ruid,ecryptfs_cipher=aes,ecryptfs_key_bytes=16,ecryptfs_unlink_sigs,ecryptfs_sig=52639e4278938b00,ecryptfs_fnek_sig=548a35cdbeb8e82a)
gvfs-fuse-daemon on /home/jana/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=jana)
jana@Joybook-R31:~$
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #47 Gepost op: 2011/08/17, 10:07:26 »
mount en mkdir mijnschijf, vertelt me het onderstaande:

jana@Joybook-R31:~$ mount
/dev/sda5 on / type ext4 (rw,errors=remount-ro,commit=0)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
none on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)
none on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
none on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
none on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
none on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
/home/jana/.Private on /home/jana type ecryptfs (ecryptfs_check_dev_ruid,ecryptfs_cipher=aes,ecryptfs_key_bytes=16,ecryptfs_unlink_sigs,ecryptfs_sig=52639e4278938b00,ecryptfs_fnek_sig=548a35cdbeb8e82a)
gvfs-fuse-daemon on /home/jana/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=jana)
jana@Joybook-R31:~$ mkdir mijnschijf
mkdir: kan map ‘mijnschijf’ niet aanmaken: Bestand bestaat al
jana@Joybook-R31:~$
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: externe harde USB schijven
« Reactie #48 Gepost op: 2011/08/17, 10:23:39 »
jana@Joybook-R31:~$ mkdir mijnschijf
mkdir: kan map ‘mijnschijf’ niet aanmaken: Bestand bestaat al
jana@Joybook-R31:~$ sudo mount /dev/sdbl mijnschijf
[sudo] password for jana:
mount: apparaat /dev/sdbl bestaat niet
jana@Joybook-R31:~$ lsmijnschijf
lsmijnschijf: command not found

Dit geven de volgende opdrachten weer en ik zie dus ook inderdaad die 2 usb-schijven niet.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: externe harde USB schijven
« Reactie #49 Gepost op: 2011/08/17, 10:31:05 »
jana@Joybook-R31:~$ mkdir mijnschijf
mkdir: kan map ‘mijnschijf’ niet aanmaken: Bestand bestaat al
jana@Joybook-R31:~$ sudo mount /dev/sdbl mijnschijf
[sudo] password for jana:
mount: apparaat /dev/sdbl bestaat niet

Bij /dev/sdbl moet de l (el) een 1 (één) zijn.
Dus copieer dit commando en plak het in de terminal.
Dan weet je zeker dat het goed is.
sudo mount /dev/sdb1 mijnschijf
jana@Joybook-R31:~$ lsmijnschijf
lsmijnschijf: command not found

Dit geven de volgende opdrachten weer en ik zie dus ook inderdaad die 2 usb-schijven niet.
Het commando is
ls mijnschijfDus met een spatie ertussen.