Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tijdens Ubuntu laden zie ik een zwart scherm  (gelezen 1080 keer)

emarco11

  • Gast
Tijdens Ubuntu laden zie ik een zwart scherm
« Gepost op: 2008/11/14, 21:22:48 »
Net heb ik Ubuntu 8.04 geinstalleerd op een Del optiplex 270. De installatie verliep zonder problemen, ook de updates gedraaid. Alles (bijna alles) lijkt normaal te werken.

Tijdens het opstarten zie ik dus niet dat Ubuntu aan het laden is, je weetwel, het Ubuntu logo en de Oranje streep die het laden aangeeft. Alleen een zwart scherm gevolgd door het aanmeld venster. Met het afsluiten hetzelfde. Op mijn asus pc heb ik dezelfde Instalatie cd gebruikt en zie daarop wel het ´laad scherm´.

Niet echt een probleem maar toch zie ik het ubuntu opstart scherm graag. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Offline siegi

  • Lid
Re: Tijdens Ubuntu laden zie ik een zwart scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/14, 21:28:23 »
http://wiki.ubuntu-nl.org/TipsEnTrucs#Opstartenduurtlangenhetschermblijftdonkergedurendedeopstart
Ik denk dat daar de oplossing voor jouw staat, soms is het nodig de resolutie nog wat lager te zetten bv 800 op 600.

emarco11

  • Gast
Re: Tijdens Ubuntu laden zie ik een zwart scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/14, 21:58:32 »
Dank voor de snelle feedback.
Helaas werkt het niet. Niet op 1024x768 en niet op 800x600. De waarden in ´systeem-voorkeuren-schermresolutie´ Heb ik beide resoluties gelijk gezet met de nieuwe waarden in het ´usplash.conf´ bestand. In de pc zit een onboard 128 mb video kaart, dat zal toch wel voldoende zijn voor het ubuntu opstartscherm?

Offline siegi

  • Lid
Re: Tijdens Ubuntu laden zie ik een zwart scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/14, 22:11:13 »
Je hebt het dus aangepast in dat configuratie bestandje en vervolgens het commando sudo update-initramfs -u  uitgevoerd?

emarco11

  • Gast
Re: Tijdens Ubuntu laden zie ik een zwart scherm
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/14, 22:12:30 »
In de setup van de pc onder ´integrated devices´ staat een optie onboard video buffer, hier heb ik de keuze uit 1 mb (default) of 8 mb. Deze heb ik op 8 mb gezet en nu werkt het wel. Gelukkig weer iets om naar te kijken tijdens het opstarten :)
« Laatst bewerkt op: 2008/11/14, 22:19:32 door emarco11 »

emarco11

  • Gast
Re: Tijdens Ubuntu laden zie ik een zwart scherm
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/14, 22:18:21 »
Dat heb ik gedaan, Siegi. Op de dell pc mocht dat niet baten. Het probleem zat hem waarschijnlijk toch in de onboard video kaart en de onboard video buffer van 1 mb.  Dank voor je hulp.