Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Login op sommige websites hangen  (gelezen 1156 keer)

Login op sommige websites hangen
« Gepost op: 2018/06/26, 14:29:00 »
Enkele weken geleden begon het reeds, zie:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104189.msg1021639#msg1021639

En nu gaat het verder...

Op website www.base.be komt geen reactie via inloggen langs de "Klantenzone", onderaan het scherm komt "Wachten op login.base.be" en daar hang je
En nu ook:
Op website www.telenet.be komt geen reactie via inloggen langs "Aanmelden", onderaan het scherm komt "Wachten op login.prd.telenet.be" en er gebeurt niets meer.

Alle andere acties op andere websites zijn OK.

Mijn netwerk: aan de modem van Telenet hangt mijn eigen router waar alle computers bekabeld op aangesloten zijn.

Ik had toen nog een laptop met Ubuntu-16.04.4 met Chromium 64 en firefox 58 en daar werkte Base toen nog (heb dit nu niet meer ter beschikking)

Vandaag werkt het dus niet meer:
- op al mijn Linux OS versies Ubuntu-16.04 en Ubuntu-18.04 en Mint-18.3 en Mint-19 beta (allen volledig upgedate)
- dit op 3 verschillende multiboot-computers
- zowel met alle laatste versies van chromium 66 en firefox 60
- telkens ook eens alle addons uitgeschakeld, zonder resultaat
- met verschillende kernels geprobeerd

MAAR...
- ook WiFi verbindingen met deze router geven dezelfde fout
- koppel ik de computers rechtstreeks aan de Telenet modem, dan werkt het wel, zowel met ethernetkabel als wifi.
- Met Win10 en chrome 67 en firefox 60 werkt het WEL !

De router is een Belkin Surf 150 en 6 jaar oud:
http://www.belkin.com/ph/p/P-F9J1001/

Vraag: wat is hier aan de hand?
Worden vandaag nieuwe programmatechnieken gebruikt die Linux (nog) niet aankan?

Nota: je kunt niet testen op dit probleem als je niet verbonden bent met een router welke aan je modem hangt.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Login op sommige websites hangen
« Reactie #1 Gepost op: 2018/06/26, 20:05:49 »
Toevallig een add- of scriptblocker draaien?
Op sommige sites wil nog wel eens iets externs draaien wat dan geblokkeerd wordt. Als hier sprake van is kun je dit op de gebruikelijke manieren binnen de blocker toestaan.

Zo zie je bijvoorbeeld vaak dat contact-chats geblocked worden omdat dit ingehuurde diensten van buiten zijn.

En het zou bij sommige sites niet moeten mogen (en soms mogen ze het ook niet eens), maar zelfs dan nog zie je externe zooi ingeladen worden.
Als ik nu naar de ra-bosite ga wordt bijvoorbeeld tiqcdn.com van tealium geblokkeerd. "Tealium is blocked by the whitelist supplier as it is in the list of Unethical Design companies."
Op i en g wordt geblokkeerd go-mpulse.net ingbank.nl ingservices.nl r42tag.com in ublock en in noscript nog andere functies van gompulse.net ingservices.nl r42tag.com
Op de site van de b-d in nl worden er op dit moment zelfs 9 geblokkeerd. cumulus-cloud.com insocial.nl optimizely.com piwik.pro readspeaker.com sitestat.com in ublock, en dan in noscript nog andere functies van insocial.nl optimizely.com piwik.pro readspeaker.com

En sommige van die scripts kunnen als nodig geimplementeerd zijn. Daar loop ik ook nog wel eens tegenaan.
Dus of je zet je de benodigde scripts in je blocker(s) op de whitelist, of je dient een klacht in omdat je niet fatsoenlijk in kunt loggen door zooiscripts.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/26, 20:13:46 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jan11000

  • Lid
Re: Login op sommige websites hangen
« Reactie #2 Gepost op: 2018/06/26, 21:16:22 »
Chrome installeren en hiermee testen.

Ook addons, verwijder deze eens helemaal, soms kan het zijn dat er nog steeds iets wordt tegen gehouden.
En natuurlijk na verwijderen addons, herstart je browser.

Offline Nero

  • Lid
Re: Login op sommige websites hangen
« Reactie #3 Gepost op: 2018/06/26, 22:14:26 »
In plaats van de addons te verwijderen kan je ook eens herstarten in Safe Mode:
https://support.mozilla.org/en-US/kb/troubleshoot-firefox-issues-using-safe-mode

Re: Login op sommige websites hangen
« Reactie #4 Gepost op: 2018/06/27, 11:27:31 »
@  partyrabbit   jan11000   Nero

De addons, dat was ook mijn eerste gedacht.
Maar in Win10 gaat het wel met die addons ingeschakeld.
Dan toch maar eens zonder die addons in chromium en firefox, en ook eens in een vers geïnstalleerde chrome: in de Linuxen hangt het.

Nu ik hier aan het schrijven ben stond op een andere computer de login in hangup.
Doch opeens, na 2 min is het loginvenster toch gekomen.
Dan maar eens alles ingegeven en OK.
En nu terug hangt het om na 1 min in het programma te komen.
Op die plaats loopt verder alles normaal.

Besluit: hangen is dus eigenlijk niet de juiste definitie, het is eerder: zeer zeer traag.

Benieuwd wat we nog verder gaan vinden...

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Login op sommige websites hangen
« Reactie #5 Gepost op: 2018/06/27, 17:11:25 »
Besluit: hangen is dus eigenlijk niet de juiste definitie, het is eerder: zeer zeer traag.

Ik ben niet bekend met de betreffende website, maar kan het ook nog "het moment" zijn van inloggen? Dat het druk is of zo?
Je zou het voor de gein eens om 12u 's nachts of 5 uur 's ochtends kunnen proberen.

Als je het vaker hebt bij meerdere sites zou je ook je internet verbindingen eens na kunnen lopen, of desnoods alles herstarten.
Een internetsysteem wil ook nog wel eens vertragen. Dit kan bijvoorbeeld ook zijn door wijzigingen bij de provider die je modem dan doorvoert na herstart. Met tijd en wijle je netwerk/internet herstarten is dan ook nooit verkeerd.
Alles uit; pc's, router, modem. En dan per stuk volledig opstarten in volgorde van gebruik. Dus eerst de modem, en als die helemaal loopt de router, en als die helemaal opgestart is de pc('s) pas aan.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Login op sommige websites hangen
« Reactie #6 Gepost op: 2018/06/28, 15:51:20 »
Besluit: hangen is dus eigenlijk niet de juiste definitie, het is eerder: zeer zeer traag.

Ik ben niet bekend met de betreffende website, maar kan het ook nog "het moment" zijn van inloggen? Dat het druk is of zo?
Je zou het voor de gein eens om 12u 's nachts of 5 uur 's ochtends kunnen proberen.

Als je het vaker hebt bij meerdere sites zou je ook je internet verbindingen eens na kunnen lopen, of desnoods alles herstarten.
Een internetsysteem wil ook nog wel eens vertragen. Dit kan bijvoorbeeld ook zijn door wijzigingen bij de provider die je modem dan doorvoert na herstart. Met tijd en wijle je netwerk/internet herstarten is dan ook nooit verkeerd.
Alles uit; pc's, router, modem. En dan per stuk volledig opstarten in volgorde van gebruik. Dus eerst de modem, en als die helemaal loopt de router, en als die helemaal opgestart is de pc('s) pas aan.

Goeie raad volg ik, dus ik trok de voeding van de modem uit, maar daarna kwam hij niet meer tot klaar, hij bleef maar steeds opnieuw zijn initialiseerprocedure draaien.
Heb er zelfs de technieker van Telenet moeten bijhalen en die had de schuldige direct: in het koppelbakje van Telenet in de tuin.

Ik heb hem ook die inlogproblemen voorgelegd.
De servers van Base staan eveneens bij Telenet omdat Telenet vorig jaar Base heeft overgekocht.
Hij denkt dat het iets te zien heeft bij hen, en ging dat rapporteren.
Wie weet dus... Want dat zijn de enige websites met inlogproblemen.

Als hier ooit een oplossing komt dan laat ik het weten.

Toch bedankt aan degenen die hier mee over nadachten!

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Login op sommige websites hangen
« Reactie #7 Gepost op: 2018/06/28, 16:39:05 »
Goeie raad volg ik, dus ik trok de voeding van de modem uit, maar daarna kwam hij niet meer tot klaar, hij bleef maar steeds opnieuw zijn initialiseerprocedure draaien.
Heb er zelfs de technieker van Telenet moeten bijhalen en die had de schuldige direct: in het koppelbakje van Telenet in de tuin.

Ik heb hem ook die inlogproblemen voorgelegd.

Dan zat er blijkbaar toch ook iets niet lekker in de internetverbinding dan? Ook dat weer opgelost.
Daarom met enige regelmaat de boel kaal herstarten. Als bij de provider iets wijzigd moet jouw modem dit doorvoeren. Soms blijkt er iets toch niet "klaar" voor zo'n nieuwe doorvoer. Zelf zo ook al meermalen een nieuwe modem bemachtigd omdat de oude toch verouderd bleek. Als je om een nieuwe vraagt kun je meteen in je pocket, maar als hij het niet meer doet krijg je meestal meteen prima service.

Ben eigenlijk wel benieuwd. Kun je nu wel op Base inloggen dan? Of nog steeds niet? Ik begrijp dat laatste.
En is je internet nu na die reparatie sneller?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Login op sommige websites hangen
« Reactie #8 Gepost op: 2018/06/29, 09:40:15 »
Dan zat er blijkbaar toch ook iets niet lekker in de internetverbinding dan? Ook dat weer opgelost.
Daarom met enige regelmaat de boel kaal herstarten. Als bij de provider iets wijzigd moet jouw modem dit doorvoeren. Soms blijkt er iets toch niet "klaar" voor zo'n nieuwe doorvoer. Zelf zo ook al meermalen een nieuwe modem bemachtigd omdat de oude toch verouderd bleek. Als je om een nieuwe vraagt kun je meteen in je pocket, maar als hij het niet meer doet krijg je meestal meteen prima service.

Ben eigenlijk wel benieuwd. Kun je nu wel op Base inloggen dan? Of nog steeds niet? Ik begrijp dat laatste.
En is je internet nu na die reparatie sneller?
Ja, soms denken we: raak niet aan iets wat draait.
Alweer iets bijgeleerd dus.
Inderdaad, providers veranderen wel af en toe iets, waar wij steeds bij denken: blijf daar toch af, het draait nu goed.
Maar dat zal de technische vooruitgang zijn zeker? En dan moet het dus.

Neen, dat inloggen op Base en Telenet als ik gekoppeld ben via de router, is gelijk gebleven.
Volgens de technieker heeft het wellicht iets te zien met de overgang naar een server waar die logins gebeuren.
De snelheid voor alle andere internetacties was en is nog steeds heel goed.

We weten nu dat het enkel aan Base en Telenet ligt. En het hele rare: het begon allemaal na chromium-64 en firefox-58.
Er komt wellicht ooit eens iets uit de bus...

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Login op sommige websites hangen
« Reactie #9 Gepost op: 2018/06/29, 12:10:05 »
We weten nu dat het enkel aan Base en Telenet ligt. En het hele rare: het begon allemaal na chromium-64 en firefox-58.
Er komt wellicht ooit eens iets uit de bus...

Ja joh, ook de website ontwikkelingen gaan allemaal door.
Ik herinner me nog de tijd dat javascript op kwam waar je leuke dingen mee kon in websites. Totdat hackers javascript ook ontdekten en bij iedere browser-update er weer een hoop javascript niet meer werkte. Ow dat heeft me een hoop werk gekost toen.
Misschien dat hier ook wel zo iets speelt? Dat de websites nog niet met de tijd mee gegaan zijn op enkele punten.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore