Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan oopstartgrub dev/sda 5 niet gebruiken, opstart error  (gelezen 664 keer)

Offline Salah1

  • Lid
Kan oopstartgrub dev/sda 5 niet gebruiken, opstart error
« Gepost op: 2012/07/05, 12:11:58 »
Hoii,

ik heb wat geknoeit de laatste dagen...
Ik heb windows 7.  daarop heb ik een linux-boot cd gebrand, mt ubuntu 12.04.
dan geinstalleerd, herstart in ubuntu.  Dan die demo wat getest, ubuntu installeren in dualboot en account aanmaken etc..
Toen vraag hij welke map ik wou beveiligen met een w8w. Ik heb Alle documenten aangevinkt. na de installatie zag ik dat er dan maar 5 gb in kon. Ik probeerde te admin instellingen van die "persoonlijke map" aan te passen, en het open te stellen in "lezen en schrijven".
Toen kon ik er  plots niks meer uit verwijderen. 5 gb was vol,verwijderen ging niet. Toen ging ik kijken in de map WINDOWS. en dan DATA. daar keek ik in "documenten", stonden een heleboel dingen die daar niet hoorden, 8 files "user_5664xxx.dat". eentje verwijderd. toen ik besefte datdat niet mocht was het te laat. heropgestart in windows. die kon "user" niet vinden, blijkbaar helemaal gereset naar fabrieksinstellingen, maar op de HDD staan ze nog wel, alsk goed zocht althans. Toen beslist om pc volledig in linux te zetten. 2e fout: Op het einde van de installatie zei hij: opstartgrub dev/sda5 niet mogelijk te plaatsen, kies een andere locatie. Heb locatie gekozen waar ubuntu 12.04 op stond, blijkbaar was dat nog de oude versie die in de dualboot stond. ik had sda6 ofzo moeten kiezen.. ik herstart, en ik krijg meteen: error, kan grub niet vinden. niks anders. geen windows, geen opties e.d.


Nogal lang, maar alvast mijn dank,


Mvg, me~

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Kan oopstartgrub dev/sda 5 niet gebruiken, opstart error
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/06, 09:51:55 »
Eerst een vraagje over de installatie: Heb je ubuntu als programma IN windows geïnstalleerd of op een eigen partitie? Voor zover ik weet krijg je tijdens de normale installatie namelijk geen optie om 'Alle documenten' aan te vinken.

Als ik het goed begrijp heb je daarna geprobeerd om ubuntu wel op een eigen partitie te installeren. Heb je er voor gekozen om ubuntu naast windows te installeren? Heb je wel een back-up van alle data die je op windows had gemaakt, anders is er het risico dat deze verloren zijn gegaan. Als je geen back-up hebt gemaakt moet je de pc niet meer aanzetten en hier op het forum hulp vragen met het terughalen van je bestanden, voordat je iets anders doet.

Je had de opstartlader (grub) op /dev/sda moeten installeren, niet op /dev/sda6. Om dit te herstellen moet je wat meer weten van hoe je harddisk is ingedeeld. Start dus weer vanaf de live cd en plaats de uitvoer van 
sudo sfdisk -l
in een terminal (ctrl + alt + t) hier? Alternatief kan je ook een screenshot van het programma gparted bijvoegen.

Offline Salah1

  • Lid
Re: Kan oopstartgrub dev/sda 5 niet gebruiken, opstart error
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/06, 10:27:57 »
Nee, dat ding met wubi bedoel je? Nee, ik heb de tuto gevolgd, en die raden dat ook af.
Eerst was ubuntu naast windows geïnstalleerd, en dat werkte.
Bij de installatie werd gevraagd naar een persoonlijke map die je wou beveiligen met een wachtwoord. Die beveiligde map kon maar 5gb bevatten.
Ja, ik heb een back up op een externe harde schijf.
Toen ik ubuntu dus op mn volledige pc wou zetten, zei hij helemaal op het einde: opstartlader al in gebruik, kies een andere locatie.
en bij 1 stond windows. bij 5 ubuntu 12.04.

Opstarten gaat niet, als ik de cd erin steek reageert hij daar niet op. Tenzij het op de zijkant is, want dat kan ik niet zien.
Ik heb amper beeld... Is er een code om een VGA-kabel te laten werken?

edit: unknown command "sudo", unknown command "sfdisk"

« Laatst bewerkt op: 2012/07/06, 10:30:31 door Salah1 »

Offline Salah1

  • Lid
Re: Kan oopstartgrub dev/sda 5 niet gebruiken, opstart error
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/06, 12:48:07 »
Opgelost. SLotje  O0

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Kan oopstartgrub dev/sda 5 niet gebruiken, opstart error
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/06, 12:51:51 »
Daar doen we niet aan :P

Wat je wèl mag doen staat hier

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Kan oopstartgrub dev/sda 5 niet gebruiken, opstart error
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/06, 23:16:38 »
En wat je ook mag doen, is vertellen hoe je dit opgelost hebt. Is handig voor het geval een ander tegen eenzelfde probleem aanloopt en bij het zoeken naar een oplossing in dit topic terechtkomt. ;)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Kan oopstartgrub dev/sda 5 niet gebruiken, opstart error
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/07, 08:33:23 »
Goed, de discussie was op IRC. Hij had de 'fast boot' optie aangezet waardoor hij niet meer vanaf cd kon booten. Uiteindelijk heeft hij die uitgekregen door F2 ingedrukt te houden tijdens het opstarten :)
toen kon hij gaan installeren ;)