Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dell D420 hangt bij reboot  (gelezen 1389 keer)

pbook

  • Gast
Dell D420 hangt bij reboot
« Gepost op: 2007/07/30, 08:44:08 »
Mijn Dell D420 hangt soms bij shutdown of reboot. Ik denk dat het met de video driver te maken heeft. Bij een reboot gaat het scherm op zwart en gebeurd er vervolgens niets meer. Alleen een harde reset helpt dan nog. Ik gebruik al de laatste intel driver maar dat helpt ook niet.  ( voor de Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/940GML )
Kent iemand dit probleem?

Robert

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Dell D420 hangt bij reboot
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/03, 23:45:15 »
Probeer eens te booten zonder "quiet splash --"
In grub op e drukken en dan zoeken naar "quiet splash --" en dat weghalen. Dan booten (met b geloof ik). Dit werkt soms voor ati kaarten maar misschien ook voor jouw kaart.

pbook

  • Gast
Dell D420 hangt bij reboot
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/06, 08:40:56 »
Heb ik al geprobeerd. Het gaat fout bij de omschakeling van een grafisch scherm naar een tekstscherm. Het is ook al een keer gebeurd bij het onschakelen met ctrl/alt F1. Het zit denk ik in de videodriver van Intel.

RS

Offline Duckie

  • Lid
Dell D420 hangt bij reboot
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/06, 08:50:04 »
Als het aan je video driver zou liggen dan is het meer voor de hand liggend dat je xserver "gewoon" crasht en je een prompt voorgeschoteld krijgt. En ook het feit dat het niet altijd gebeurd maakt het (naar mijn zeer bescheiden mening) nogal onwaarschijnlijk dat het daar aan zou liggen.
Kijk na een crash eens in het /var/log/Xorg.0.log of daar iets bruikbaars in staat.
____________________________________________

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Dell D420 hangt bij reboot
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/10, 01:50:58 »
Wat Duckie zegt zit logica in. Pbook, wat doet jou vermoeden dat het aan de videodriver ligt?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dell D420 hangt bij reboot
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/10, 11:02:10 »
Het kan geen kwaad om eens van driver te wisselen, al was het maar ter controle:

Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
zoektermen: intel xorg
aanvinken: xserver-xorg-video-intel
druk op knop Toepassen

Daarna volledige herstart van je PC.

Daarna:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in: sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

en verander in de Section "Device", de drivernaam "i810" in "intel"

Opslaan, sluiten, en wederom herstarten.

Helpt dit?

pbook

  • Gast
Dell D420 hangt bij reboot
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/03, 15:48:14 »
Ik heb al de laaste driver van Intel. Het gaat mis op het moment dat het videoscherm van grafisch omschakeld naar tekst. Dat gebeurd ook bij het wisselen van gebruiker, als de Xserver opnieuw wordt gestart. Het splash screen heb ik al uitgezet. Wat er dus gebeurd is een shutdown geven  in Gnome. Dan moet het scherm omschakelen naar tekstweergaven en kun je dat dus netjes zien. Dat is het moment dat de machine soms blijft hangen. Het geluid hangt dan soms ook. Op het scherm verschijnen dan alleen wat vage vlekken.  


Robert