Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: benaderen linux vanaf pc met xp in thuisnetwerk  (gelezen 1521 keer)

rnellestijn

  • Gast
benaderen linux vanaf pc met xp in thuisnetwerk
« Gepost op: 2007/11/29, 20:09:11 »
op mijn 'oude'  (lees traag door xp?) heb ubuntu geinstalleerd en ik ben er erg tevreden over. nog nooit iets met linux gedaan maar het ging vrij makkelijk. binnen mijn thuisnetwerk kan ik vanaf m'n ubuntu ook bestanden op m'n andere  mediacenter-pc (xp) bekijken. andersom lukt me echter niet. Ik krijg vanaf de xp wel de vraag om inlog en wachtwoord maar dat blijft steeds maar terugkomen. iemand een creatief idee ?

Offline ruujan

  • Lid
benaderen linux vanaf pc met xp in thuisnetwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/29, 20:38:42 »
Ja, een idee. Het toverwoord is samba. Daarmee maak je je Linux-machine bereikbaar voor Windows machines. Als je zoekt op Samba (hier op het forum of op het internet) is er van alles te vinden. Van eenvoudige howto's tot de meest uiteenlopende specifieke situaties.

Het kan zijn dat samba nog niet is geïnstalleerd bij jou. In dat geval moet je het installeren. Het kan ook zijn dat je vanaf je Windows machine met een onbekende gebruikersnaam werkt. In dat geval ku je met smbpasswd een gebruiker op je Linux machine aanmaken.



Succes.

Ruud.


Offline Rulus

  • Lid
benaderen linux vanaf pc met xp in thuisnetwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/29, 20:48:01 »
Je kan in /etc/samba/smb.conf de lijn 'security=user' vervangen door 'security=share'. Hierdoor boet je wel in aan veiligheid, nu kan iedereen met toegang tot je netwerk aan die share. Een betere oplossing is een gebruiker toevoegen aan je Ubuntu machine die toegang heeft tot de share en dan telkens hiermee inloggen. Hoe dat moet staat uitgelegd in de link van steven.