Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie USB Wireless adapter USR5421  (gelezen 2177 keer)

Raid

  • Gast
Installatie USB Wireless adapter USR5421
« Gepost op: 2008/05/04, 01:06:18 »
Hallo allemaal, ik zit weer met hetzelfde probleem, namelijk dat m'n wireless adapter het niet doet onder 8.04. Ik heb geen idee hoe ik hem het beste aan de praat kan krijgen. ik heb er ook een heleboel gedonder mee gehad op 7.10 maar dat lukte gelukkig uiteindelijk. Elke vorm van hulp is meer dan welkom!

Het gaat dus om een US Robotics USR5421 USB adapter ( zoals de titel al deed vermoeden ).

Offline rja

  • Lid
Installatie USB Wireless adapter USR5421
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/04, 01:25:45 »
Je oude thread voor 7.10 raadplegen ?

Raid

  • Gast
Installatie USB Wireless adapter USR5421
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/04, 01:56:01 »
Dat had ik idd gedaan, helaas zonder resultaat. Het lijkt erop dat dat niet gaat werken in deze versie van Ubuntu.

Misschien is het belangrijk om erbij te vermelden dat ik geen internet heb op de PC in kwestie, ook niet via kabel.

Offline Petervdw

  • Lid
Installatie USB Wireless adapter USR5421
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/04, 11:52:17 »
Aan Raid
Ja, weer een gevalletje broadcom driver. Ben er al een week mee bezig. Met 8.04 doen die het (nog) niet. Onder 7.10 had je het zo aan de praat met die bcm43XX-fwcutter. Onder 8.04 moet je de b43 driver gebruiken en de b43-fwcutter. De laatste kun je installeren via Synaptic. Dan komt de firmware vanzelf.
Soms zie je netwerken, maar meestal niets.
Vr.groet, peter

Laat 't weten als het hapert, laat het weten als het werkt.

Raid

  • Gast
Installatie USB Wireless adapter USR5421
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/05, 01:44:13 »
Wat moet ik doen nadat b43-fwcutter binnen is? Ik kom niet echt verder ermee.. Misschien beetje stomme vraag..

Offline Petervdw

  • Lid
Installatie USB Wireless adapter USR5421
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/05, 10:00:49 »
Aan Raid
Waarom stom? Als je weet waar ik af en toe mee zit te tobben.  :D  Sorry, gister ben ik heel druk geweest met herinstalleren. dan staat er altijd nog wel een laptapje op het forum, maar meestal schiet het beantwoorden er even bij in.
Als die b43 op je computer staat, sluit je de adapter aan, computer aan de kabel voor internet en je start opnieuw op. Dan komt er rechtsboven een icoontje met "drivers beschikbaar". Klik erop. Dan wordt gevraagd of de firmware geladen moet worden.
Aanvinken. Als driver is geladen, overnieuw opstarten. Dan kun je proberen door op het netwerkicoontje rechtsboven te klikken. Links/rechts. Als het dreigt te gaan werken zie je de netwerkjes van je buren en van jezelf. Klik daarop, dan komt vanzelf de rest. Invullen. Schietgebedje. draaimolentje gaat draaien, groen, dubbelgroen, rustig even wachten tot draaimolen stilstaat, hoera, draadloze verbinding. Molentje blijft draaien of start zelfs helemaal niet, helaas, broadcom driver! Het is mij nog niet gelukt om één broadcomdriver met 8.04 aan het werk te krijgen. Maar niet geschoten, altijd mis. Succes
Iets niet duidelijk, stel gerust meer vragen.
Vr.groet, peter

Laat weten als het hapert, laat weten als het werkt.

Verdorie, ik lees terug dat je geen internet met kabel ter beschikking hebt. Stom van mij. Dan wordt het moeilijk. Even verzinnen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Installatie USB Wireless adapter USR5421
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/05, 10:58:57 »
Misschien kan ik de firmwarebestanden straks online zetten.
Die kan je dan op een andere computer downloaden en op een usb stick zetten.
Straks even de laptop aanzetten en kijken of ik het kan vinden...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Installatie USB Wireless adapter USR5421
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/05, 11:33:33 »
sudo apt-get install b43-fwcutter
wget http://downloads.openwrt.org/sources/broadcom-wl-4.80.53.0.tar.bz2
tar xjf broadcom-wl-4.80.53.0.tar.bz2
cd broadcom-wl-4.80.53.0/kmod
sudo b43-fwcutter -w "/lib/firmware" wl_apsta.o
Dit zijn commando's die je regel voor regel uit moet voeren in de terminal.
In plaats van het wget commando, kan je ook het bestand van de link downloaden en in je home map plaatsen via een usb stick.

Offline Petervdw

  • Lid
Installatie USB Wireless adapter USR5421
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/05, 11:56:02 »
Aan Johanvd
Ha Johan, lang geleden. Blij dat je me even te hulp schiet, want geen kabel, ik zat er echt even mee. Ik volg het verloop. Bedankt.
Vr.groet,peter

jjdekroon

  • Gast
Installatie USB Wireless adapter USR5421
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/24, 14:24:35 »
Ik zit met hetzelfde probleem, alleenbij mij werkt het uitvoeren van deze stappen niet echt.
Eerst geprobeerd door die b43-fwcutter te installeren, en daarna opnieuw op te starten met kabel en usb usr5421 stickje.
Hij kreeg echter geen icoontje waarvia ik de drivers kon downloaden.|
Daarna die 2e stappen uitgevoerd, door de driver zelf te downloaden, en met fwcutter uit te pakken. Dit werkte ook al niet.
Zou dit miss. verband hebben met een eerdere draadloze adapter die onder Restricted drivers geinstalleerd is?
Met vriendelijke groet,
Jasper

Offline Petervdw

  • Lid
Installatie USB Wireless adapter USR5421
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/24, 21:18:18 »
Aan jjdekroon
Restricted drivers was toch onder 7.10. Dat heet nu Hardware Drivers in 8.04 onder Systeem>Beheer. Pjotr heeft het nog eensheel duidelijk samengevat, zie
http://computertip.googlepages.com/broadcomdraadlozekaart
Draadloos kan echt een geval van lange adem zijn. Vooral geduld als je opnieuw opgestart bent. NM heeft soms 5 tot 10 minuten nodig om verbinding te maken.
Probeer het nog eens, meer weet ik op het moment ook niet.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Installatie USB Wireless adapter USR5421
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/25, 00:05:12 »
Aan jjdekroon
In onderstaande link vind je precies uitgeschreven hoe het zou moeten. Ik denk dat je dat ook wel gedaan hebt, maar kijk het voor de zekerheid even door. De terminal commando's ben ik niet al te zeer in thuis, ik probeer alles grafisch voor elkaar te krijgen. Lange beschrijvingen, maar voor mensen die overstappen naar ubuntu vaak duidelijker in het begin. 8.04 heeft trouwens een prachtige GUI. Ook voor mensen zonder vaste internetverbinding een oplossing gevonden om aan drivers te komen.
http://forum.ubuntu-nl.org/message/257151#p257151
Vr.groet, peter

jjdekroon

  • Gast
Installatie USB Wireless adapter USR5421
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/25, 13:09:06 »
Heel erg bedankt voor de snelle reactie:).
Ik werk nu namelijk zelf al een tijdje met Ubuntu, en het mooie is dat bij mij gelijk alles uit de box werkt.
Ik had het probleem met de draadloze stick met de laptop van mijn vader, die ik de schoonheden van Ubuntu probeer te laten zien.
En inderdaad ik had even een klein foutje gemaakt, Restricted drivers is inderdaad nu Hardware Drivers:$.
Maar ja ik zal kijken of ik het bij mijn vader werkend kan krijgen, en als het gelukt is laat ik het wel even weten.
Met vriendelijke groet,
Jasper