Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie van ide naar usb  (gelezen 1300 keer)

HydroDiOXide

  • Gast
installatie van ide naar usb
« Gepost op: 2006/06/10, 10:28:40 »
'k Heb gisteren 6.06 geinstalleerd op een schijf welke als enige hdd op mijn primary ide was aangesloten (asus a7v8x-x). Ik heb nu de vurige wens om deze installatie (de schijf) als externe USB te gaan gebruiken en mijn overige schijven weer op de primary ide aan te sluiten (ntfs partities met windows XP).

De bedoeling is dat ik de bootsequence op usb, ide, etc... ga zetten zodat, wanneer ik de usb drive aanzet, ik met Ubuntu kan booten (met toegang tot mijn ntfs schijven?!?) en wanneer hij uitstaat ik in windows XP boot.

De vragen:

1. Kan ik de Ubuntu schijf extern USB maken en hiervan booten zonder dingen te veranderen of moet ik configuratie bestanden of iets dergelijks aanpassen (n00b, dus het zou fijn zijn als het antwoord 'dingen' explixiet maakt)?

2. Kan ik met de huidge installatie van Ubuntu de andere ntfs schijven (die nu dus op het kanaal zitten waarop ik in de eerste plaats Ubuntu installeerde) benaderen. Zo nee, waat moet ik aanpassen om dat wel voor elkaar te krijgen?

3. Is er een betere manier om mijn plannetje voor elkaar te krijgen (als het met aanpassingen vanuit de huidige situatie kan, ook prima. Don't mind to get my hands dirty)?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
installatie van ide naar usb
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/10, 10:33:32 »
Booten vanof een usb hd is iets dat je pc moet ondersteunen, mijn ding kan dat bv. niet.
Gaat dat wel, dan zou ik de grub op de interne ide zetten.

HydroDiOXide

  • Gast
installatie van ide naar usb
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/10, 11:31:11 »
Er van uitgaande dat mijn mobo booten vanaf een externe hdd ondersteund (er is een optie ' boot usb fdd' en 'boot usb zip'), is het dan nog nodig dat de huidige installatie aangepast wordt? Zeker gezien mijn wensen.

En: grub op de externe ide zetten? Hoe pak ik dat aan? Ik wil mijn mbr zoals ie nu op de XP hdd staat graag houden zoals ie is (beetje angstig voor een mogelijk niet meer kunnen booten in XP).

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
installatie van ide naar usb
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/10, 13:58:09 »
Je moet kiezen waar je het zet, maar geen 2 bootloaders, dat gaat niet. Maar GRUB is heel XP vriendelijk hoor :)

HydroDiOXide

  • Gast
installatie van ide naar usb
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/10, 22:53:48 »
:D

Bij voorkeur laat ik mijn huidige xp schijven zoveel mogelijk met rust. Is het ook mogelijk dat ik een GRUB floppy maak (hoe?) die ik gebruik om de Ubuntu installatie op de USB drive te booten of de XP installatie op primary ide 1? (En zonder de floppy dus gewoon primary ide 1, volgens de boot sequence van mijn mobo).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
installatie van ide naar usb
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/10, 22:58:32 »
Een bootfloppy maken is niet zo moeilijk.
het staat beschreven op https://wiki.ubuntu.com/GrubHowto/NlBootFloppy?highlight=%28bootfloppy

Succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

budster

  • Gast
installatie van ide naar usb
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/10, 23:04:33 »
@Hydrodioxide, de bootloader komt in de MBR Master boot record te staan, dus dat is buiten je windows XP partitie. Maar maak je niet druk over Grub, in XP booten zal geen probleem zijn. Ga je maar vast druk maken over booten in Linux na een herinstallatie van windows. Deze staat er om bekend dat deze je bootloader verziekt en dat je niet meer zonder truuken uit te halen in Linux kan booten.

Maar je kan grub inderdaad op floppy, usb stick of cd zetten zolang je er maar van kan booten. Maar nogmaals, je hoeft je echt nergens druk om te maken.

HydroDiOXide

  • Gast
installatie van ide naar usb
« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/10, 23:11:10 »
Ik zal met jullie antwoorden aan de gang gaan. Ik hoop dat ik mijn ideaal voor elkaar krijg. Ben straks eerst met vakantie dus als ik over een week of drie dit topic kick komt dat omdat ik elders was. B)