Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu-tablet komt!!!  (gelezen 20132 keer)


Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/11, 20:05:46 »
Ik denk dat het niet zal slagen omdat ze te weinig apps zullen hebben.
Of ze moeten maken dat je ook Android apps kunt gebruiken op je Ubuntu tablet.

Ondanks dat zal het voor mij eerder een Windows 8 tablet worden, sorry.

Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/11, 20:10:59 »
Hoe komt hij aan die torrent lens, die wil ik ook  XD Voor nzb's zou nog gaver zijn :P Dit is trouwens vet gaaf nieuws O0
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/11, 20:13:20 »
Ik denk dat het niet zal slagen omdat ze te weinig apps zullen hebben.
Of ze moeten maken dat je ook Android apps kunt gebruiken op je Ubuntu tablet.

Ondanks dat zal het voor mij eerder een Windows 8 tablet worden, sorry.

Hoezo te weinig apps? Volgens mij heeft Linux alleen al zo'n 25.000 apps. Dat is nu al meer dan Windows 8 (ik reken dan Win 8 native en niet die Win 7-fallback).

@lord: Via de unity-scopes PPA.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/11, 20:28:37 »
Verlanglijstje:
Ubuntu feun;
Ubuntu Tablet;
Tizen feun.
hmm, dat wordt nog even sparen :rolleyes:

Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/11, 20:48:47 »
@Timo

Geen TV? :D
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/11, 20:51:14 »
Verlanglijstje:
Ubuntu feun;
Ubuntu Tablet;
Tizen feun.
hmm, dat wordt nog even sparen :rolleyes:

Ubuntu föhn?

Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/11, 20:52:37 »
Super gaaf ding !! Ubuntu gaat er echt voor, en dat vind ik echt schitterend.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/11, 21:14:19 »
Verlanglijstje:
Ubuntu feun;
Ubuntu Tablet;
Tizen feun.
hmm, dat wordt nog even sparen :rolleyes:

Gek, ik ken ergens dit lijstje van... Mmmm misschien die van mij -_- #justkiddin'

@vistaus 25000 app's? Das wel veel, gewoon de programma's in de PPA van Ubuntu? Dat zou heel handig zij en ook een stap voor Win8 en IOS/Android zetten als de gewone .deb bestanden werken...

Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/11, 21:37:01 »
@yormeij: Ja. Linux heeft op dit moment meer dan 40000 pakketten als we alleen de pakketbronnen van Debian en Ubuntu nemen. Dan komt daar nog eens alles buiten pakketbronnen bovenop en dan komen we toch al op meer dan de helft van die 40000 aan software zelf. Daarom schat ik het op 25000. Het is wel geen Android of iOS, maar het is zeker niet een getal om te negeren. Als de tablet aanslaat neemt het aantal apps ook toe en kunnen we makkelijk de 3e grootste worden op tablet-apps-gebied.

De gewone deb-bestanden werken gewoon op Ubuntu Tablet. Hier op Bodhi werkte dat ook keurig op mijn tablet. Geen enkel ding was incompatibel op Adobe Flash Player na (maar dan is Gnash voor basis een prima alternatief). Dus we hebben een prima voorsprong op iOS en Android op het feit dat losse debs gewoon werken :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/11, 21:53:25 »
Ik denk dat het niet zal slagen omdat ze te weinig apps zullen hebben.
Of ze moeten maken dat je ook Android apps kunt gebruiken op je Ubuntu tablet.

Ondanks dat zal het voor mij eerder een Windows 8 tablet worden, sorry.

Hoezo te weinig apps? Volgens mij heeft Linux alleen al zo'n 25.000 apps. Dat is nu al meer dan Windows 8 (ik reken dan Win 8 native en niet die Win 7-fallback).

@lord: Via de unity-scopes PPA.

Ja en zijn die apps te vergelijken met wat je voor Android en iOS kunt krijgen?
Spellen zijn een belangrijk iets voor een tablet tegenwoordig net als GPS software en dergelijke.
Ubuntu zal Android apps nodig hebben want met wat ze nu bieden in het software centrum is niet voldoende om te doen slagen. De apps zijn namelijk niet bedoelt voor de tablet.

Ja Windows 8 heeft nu nog weinig apps maar de apps die nu voor Windows 8 gemaakt worden, zijn geschikt voor de tablet.

Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/11, 21:57:34 »
Spellen zijn helemaal niet belangrijk op tablets. Gameloft verkoopt volgens statistieken de meeste games op tablets, maar toch draaien ze er verlies mee. Dus dat zegt helemaal niks.

En het maakt toch niet zoveel uit of iets bedoelt is voor een tablet of niet? Als je prima aan kan raken kun je er prima mee werken. Voeg daar dan even aan toe dat KDE ook mobiele apps heeft als Calligra Mobile (een volwaardige office-suite op maat gemaakt voor tablet!).

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/11, 22:23:53 »
Hoe wil je op al die kleine linkjes klikken?
Het is niet voor niets dat Windows 8 een totaal andere opzet krijgt in de menu's van alle programma's.
Unity is nog half pc interface met bepaalde dingen.

Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #13 Gepost op: 2012/01/11, 22:27:37 »
@yormeij: Ja. Linux heeft op dit moment meer dan 40000 pakketten als we alleen de pakketbronnen van Debian en Ubuntu nemen. Dan komt daar nog eens alles buiten pakketbronnen bovenop en dan komen we toch al op meer dan de helft van die 40000 aan software zelf. Daarom schat ik het op 25000. Het is wel geen Android of iOS, maar het is zeker niet een getal om te negeren. Als de tablet aanslaat neemt het aantal apps ook toe en kunnen we makkelijk de 3e grootste worden op tablet-apps-gebied.

De gewone deb-bestanden werken gewoon op Ubuntu Tablet. Hier op Bodhi werkte dat ook keurig op mijn tablet. Geen enkel ding was incompatibel op Adobe Flash Player na (maar dan is Gnash voor basis een prima alternatief). Dus we hebben een prima voorsprong op iOS en Android op het feit dat losse debs gewoon werken :)

Dat is geniaal; het grote gemis van al die mobiele besturingssystemen vind ik altijd dat de 'echte' programma's niet werkten. Dit is ook meer richting toekomst waarbij er daadwerkelijk meeneembare desktops zijn. ipv van app's met reclame -_- dat is op android helaas nog vaak het geval.

Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #14 Gepost op: 2012/01/11, 22:28:46 »
Hoe wil je op al die kleine linkjes klikken?
Het is niet voor niets dat Windows 8 een totaal andere opzet krijgt in de menu's van alle programma's.
Unity is nog half pc interface met bepaalde dingen.


als ik zo naar het plaatje van de tablet kijk dan denk ik dat dat wel goed zit.

Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #15 Gepost op: 2012/01/11, 22:35:24 »
Hoe wil je op al die kleine linkjes klikken?
Het is niet voor niets dat Windows 8 een totaal andere opzet krijgt in de menu's van alle programma's.
Unity is nog half pc interface met bepaalde dingen.


Ja, dat is een leuk punt inderdaad. Maar weet wel dat niet alles even klein is als het lijkt. (overigens zie ik op dat plaatje normale aanraakgrootte maar soit)
Weetje, toen ik mijn HP Touchpad kocht dat ik ook constant op die foto's en filmpjes dat die bovenste balk priegelig klein was, maar eenmaal voor mijn neus houden bleek het normale grootte. Waarmee ik dus wil zeggen: in reallife kan het goed meevallen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #16 Gepost op: 2012/01/11, 23:24:50 »
Moet het eerst zien.
Een aantal tablet fabrikanten hebben Windows xp en 7 geprobeerd maar dat werkte niet fijn en dat heeft Microsoft goed gezien en daar hebben ze naar gekeken om dat op te lossen.

Ik denk dat Ubuntu daar ook een aantal aanpassingen in zal moeten doen.
maar het is afwachten.

Daarnaast vraag ik mij af of het aan wil slaan.
Uit onderzoek bleek dat veel mensen op een Windows tablet wachten omdat ze Windows kennen.
Apple doet het goed met hun tablet maar Android valt tegen en HP en zo is het niet eens gelukt.
Android is kwa naam veel groter dan Ubuntu en het is dus maar afwachten of het aan zal slaan.

Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #17 Gepost op: 2012/01/12, 00:55:24 »
Vind het zo flauw, al die mensen die zeggen dat het HP niet is gelukt. Dat is helemaal niet waar. Leo Apotheker, voormalig CEO, heeft in zijn eigen vingers gesneden door webOS te staken nog voor de Touchpad populair zou worden. De verkoopcijfers waren namelijk aan het stijgen vlak vooraleer hij het virtuele mes pakte.
Dus niks "niet gelukt", eerder domme strategie van meneer Apotheker.
Maar goed, je bent niet de enige die dat niet helemaal begrepen heeft ;)

Maar Android slaat niet aan op dit moment op een tablet en ik snap precies waarom, want ik heb er ervaring mee en ik vind het ronduit waardeloos werken, dus ik snap wel dat een hoop anderen dat ook vinden.

Ubuntu daarentegen heeft nu een naam opgebouwd met Ubuntu TV op CES (megaevent!) en kan dus wel wat potentiele fabrikanten scharrelen. Daarbij trekken ze met Unity de interface overal gelijk net als Apple en MS en dus is er een grote kans dat het aan zal slaan als het eenmaal in de verkoop terecht komt.
En mocht Unity je niet bevallen, dan kun je via het Softwarecentrum op je tablet zo KDE Plasma Active One installeren of de Bodhi-repo toevoegen en E17 Tablet-profiel gebruiken.
Qua customization zit het dus sowieso al op gelijke voet met Android en qua out-of-the-box gelijke, vrij simplistische interface met Apple. Tel daar LibreOffice bovenop en dan zit het ook nog nagenoeg aan Windows-niveau.

Dus dat gaat wel van de grond komen eens ze een deal met een fabrikant weten te sluiten (wat niet moeilijk moet zijn gezien de recente onderhandelingen met Asus en Samsung).

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #18 Gepost op: 2012/01/12, 04:33:02 »
Uhm waar is HP nu met hun tablet?
Geflopt dus en dan kun je zeggen dat komt door hem of door wat dan ook, dat maakt niet uit want het is gestopt.

Iedereen kent Apple, Google en Microsoft en die hebben 1 ding gemeen en dat is als die iets uit brengen dan komt het in het nieuws. Dat is al reclame en HP heeft dat ook maar die hebben het verkeerd aangepakt.
Tevens moet je het groots brengen en je moet het mooier maken dan het is. Kijk naar hoe ze bij Cononical een product lanceren en zie het verschil bij Microsoft en Apple. Windows 8 is al weer in het nieuws geweest en dan bedoel ik Nu.nl en dergelijke. De Ubuntu tv komt op Linux sites maar daarbuiten is het niet terug te vinden.
Nu komen ze met een tablet, wie maakt de reclame want voor al die Ubuntu systemen is ook nooit echt reclame gemaakt.

Ubuntu is kwa naam heel klein en onbekend bij heel veel mensen en als HP het al niet voor elkaar krijgt om goed in het nieuws te komen, dan is de kans dat Cononical het voor elkaar krijgt nog kleiner.

Ik verwacht er niet veel van, zou wel mooi zijn maar ik zie eerder Windows 8 als concurent voor de ipad boven dan dat Ubuntu er in zal slagen dat ze mee kunnen doen.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #19 Gepost op: 2012/01/12, 09:44:32 »
Tja, en welke winkels zijn bereid  om een Ubuntu tablet te verkopen? Al weer tijd geleden kwam je in onze woonplaats bij de computerverkopers wel eens een netbook tegen met een linux-besturingssysteem. Waar zijn ze gebleven? Je kunt met je klompen aan voelen, dat een Ubuntu tablet geen succes zal worden, en al helemaal niet, wat Emiel ook al schreef, zonder agressieve reclamecampagne.
En wat gaat een Ubuntu-tablet kosten, de concurrentie is moordend, gratis verzending naar Nederland:
http://www.dhgate.com/xi-7-quot-ainol-novo-7-paladin-8gb-novo7/p-ff8080813455fc3601347910f5624202.html
« Laatst bewerkt op: 2012/01/12, 09:53:01 door RikRik »

Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #20 Gepost op: 2012/01/12, 09:58:41 »
Ubuntu hoeft alleen maar de juiste prijs te vragen, om succes te behalen en veel te verkopen.
ATM verkopen Bart Smit, Blokker, Intertoys 7" en 10" tablets voor €99.- en €199.-
met Jawel? Android erop en ze verkopen die dingen als zoete broodjes.

Dus als Ubuntu de juiste Chinese leverancier benaderd en die dingen met Ubuntu voor de juiste prijs de markt opgooid zal het goed verkopen.

@emiel1976
Ik zie je aldoor windows8 aanhalen,
echter atm is het Android en Apple wat de klok slaat, Windows is erg ver te zoeken.
En het zal het gros van de mensen nix boeien wat erop staat als ze maar leuke apps hebben.
De rest boeit het wel, die willen allemaal Android hebben omdat ze dan lekker met de rom kunnen rommelen en alles kunnen aanpassen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #21 Gepost op: 2012/01/12, 10:30:35 »
Ubuntu hoeft alleen maar de juiste prijs te vragen, om succes te behalen en veel te verkopen.
ATM verkopen Bart Smit, Blokker, Intertoys 7" en 10" tablets voor €99.- en €199.-
met Jawel? Android erop en ze verkopen die dingen als zoete broodjes.

Dus als Ubuntu de juiste Chinese leverancier benaderd en die dingen met Ubuntu voor de juiste prijs de markt opgooid zal het goed verkopen.
Ik heb vorig jaar iemand moeten helpen met het instellen en uitleg, de tomtec tablet werd de volgende dag alweer terug gebracht vanwege de slechte kwaliteit en beperkte mogelijkheden. B.v. lange nagel of stylus-pen is noodzakelijk om enigszins beweging op het scherm te krijgen.
Dit model:  http://www.bartsmit.com/tomtec-7-inch-tablet-4-gb-met-android-2-3
Voor dezelfde prijs http://www.download-videos.nl/video/zU8e1yDyu80/Ainol%20Novo%207%20Paladin%20Tablet%20Review%20-%20Unboxing%20Ice%20Cream%20Sandwich%20Android%204.0.html
Ik ben echt benieuwd hoeveel  de Ubuntu tablet gaat kosten.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/12, 10:33:03 door RikRik »

Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #22 Gepost op: 2012/01/12, 10:30:47 »
1 van de weinige keren dat ik kan zeggen: Gandyman, ik ben het met je eens! :)

@emiel:
* Vistaus zucht
Je snapt het dus niet. De Touchpad is er niet meer omdat Leo hem stopte op het punt dat de verkopen omhoog gingen. De tablet werd positief ontvangen. En je kunt wel zeggen dat ik Leo niks kan verwijten, maar dan mag je me toch even uitleggen waarom zelfs de nieuwe topvrouw Meg Whitman dit aan Leo verweten heeft. Als zelfs een topvrouw het zegt, dan is het toch wel degelijk aan hem te wijten (en bovendien vind de community dat ook en alle mensen die Leo onterecht ontslagen heeft).

"Iedereen kent Apple, Google en Microsoft en die hebben 1 ding gemeen en dat is als die iets uit brengen dan komt het in het nieuws. Dat is al reclame en HP heeft dat ook maar die hebben het verkeerd aangepakt."

Dus jij vind dat als HP beroemdheden in reclamespotjes zet met de Touchpad en een compleet metrostel in New York inpakt in webOS-reclame dat dat geen grootste reclame is? Het is niet de reclame die de TP genekt heeft maar Leo en deels het ontbreken van sommige grote apps.

Hoe dan ook:
"Tevens moet je het groots brengen en je moet het mooier maken dan het is. Kijk naar hoe ze bij Cononical een product lanceren en zie het verschil bij Microsoft en Apple."

Waarom denk je dat Canonical op CES stond? Dat is een enorm evenement en dat geeft dus aan dat ze grootse dingen van plan zijn.

"De Ubuntu tv komt op Linux sites maar daarbuiten is het niet terug te vinden."

Oh nee? Jij noemt nu.nl toch als bron voor Windows 8? Nou, ook op nu.nl is  Ubuntu TV aan de aandacht geweest:
http://www.nujij.nl/tech-gadgets/hij-komt-eraan-de-ubuntu-tv.15207487.lynkx#axzz1jEYHgQBt

En nu jij weer emiel ;)

(via Google vind ik trouwens nog meer bronnen van niet-Linux-sites)

Offline Ed

  • Lid
Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #23 Gepost op: 2012/01/12, 12:42:10 »
Uhm waar is HP nu met hun tablet?
Geflopt dus en dan kun je zeggen dat komt door hem of door wat dan ook, dat maakt niet uit want het is gestopt.

Iedereen kent Apple, Google en Microsoft en die hebben 1 ding gemeen en dat is als die iets uit brengen dan komt het in het nieuws. Dat is al reclame en HP heeft dat ook maar die hebben het verkeerd aangepakt.
Tevens moet je het groots brengen en je moet het mooier maken dan het is. Kijk naar hoe ze bij Cononical een product lanceren en zie het verschil bij Microsoft en Apple. Windows 8 is al weer in het nieuws geweest en dan bedoel ik Nu.nl en dergelijke. De Ubuntu tv komt op Linux sites maar daarbuiten is het niet terug te vinden.
Nu komen ze met een tablet, wie maakt de reclame want voor al die Ubuntu systemen is ook nooit echt reclame gemaakt.

Ubuntu is kwa naam heel klein en onbekend bij heel veel mensen en als HP het al niet voor elkaar krijgt om goed in het nieuws te komen, dan is de kans dat Cononical het voor elkaar krijgt nog kleiner.

Ik verwacht er niet veel van, zou wel mooi zijn maar ik zie eerder Windows 8 als concurent voor de ipad boven dan dat Ubuntu er in zal slagen dat ze mee kunnen doen.

Helemaal mee eens.
In Frankrijk verkoopt Dell geen notebooks meer met Ubuntu aan particulieren, alleen nog voor de zakelijke markt.
En in DWDD en Boulevard wordt alleen maar aandacht besteed aan Apple en Windows, nooit aan Linux.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #24 Gepost op: 2012/01/12, 14:31:46 »
Tsjee wat een optimisme hier! Het positivisme spat er van af... Misschien moeten we Canonical vragen om even op deze draad te kijken, dan zullen ze vanzelf wel inzien dat het allemaal geen zin heeft.  =D

Maar zonder gekheid, ik denk dat er zeker wel een markt voor is. Met de opkomen van allerlei soorten mal- en spyware in de diverse apps, of het nu Android of iOS is, kan Ubuntu daar wel degelijk het verschil maken met zijn malware-vrije Softwarecentrum. Voor mij zou dat dé reden zijn om voor een Ubuntu-tablet te kiezen
« Laatst bewerkt op: 2012/01/12, 14:37:03 door markba »