Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu server installatie  (gelezen 1639 keer)

Fireblade

  • Gast
Ubuntu server installatie
« Gepost op: 2007/10/08, 14:45:16 »
Hallo allemaal,

 Ik ben nieuw op dit form en heb de volgende vraag.

Ik ben dit weekend begonnen met de installatie van een Ubuntu server.
Nu is mijn vraag: kan ik hier ook vragen stellen over Ubunto server of is dit alleen Ubunto desktop. Ik zie namelijk geen apart discuussie forum over server installaties en wat daar verder nog bij komt kijken.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Ubuntu server installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/08, 14:53:40 »
He, slaat die gave naam (Fireblade) op je motor toevallig (zei een fanatiek FJR1300 rijdende ITer)???

Maarrehh je bent hier meer dan van harte welkom voor zo'n beetje alle Ubuntu versies en zelfs ook nog wel generiek Linux als het aan mij ligt ... Ik ben trouwens sowieso meer een server- dan desktop mens ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Fireblade

  • Gast
Ubuntu server installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/08, 15:23:38 »
Hallo daar!,

Alleereerst bedankt voor je snelle reactie!
Inderdaad mijn "faqe naam"slaat inderdaad op mijn motor. Ik zou haast een betoog willen starten over mijn motor en het motorrijden in z'n algemeenheid maar laten we dat hier maar niet doen.

Om even ter zake te komen, ik ben blij dat ik hier mijn vragen over de server versie kwijt kan. Jullie zijn nog niet van me af! en nogmaals bedankt!.


Citaat van: tukcedo
He, slaat die gave naam (Fireblade) op je motor toevallig (zei een fanatiek FJR1300 rijdende ITer)???

Maarrehh je bent hier meer dan van harte welkom voor zo'n beetje alle Ubuntu versies en zelfs ook nog wel generiek Linux als het aan mij ligt ... Ik ben trouwens sowieso meer een server- dan desktop mens ...

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Ubuntu server installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/08, 16:14:19 »
Hahaha, schitterend nog zo'n motor-gestoorde. Stuur gerust personal mail als je wat van je af wil schrijven! ;-)
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

dimitripauwels

  • Gast
Ubuntu server installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/17, 21:03:17 »
hallo

ik ben er weer


na een gelukte dual boot ga ik nu een ubuntu server (proberen) op te zetten

de bedoeling is dat ik deze kan inzetten als fileserver (vanop afstand ftp benaderen), printserver en eventueel andere zaken

ik heb een via epia moederbordje (1ghz), 120 gig ram en (daar wacht ik nog op) 1 gb ram geheugen

dit alles zou dus voldoende moeten zijn

gezien ik eerst alles is test in vmware heb ik al een installatie gedaan van lamp

is het de bedoeling dat ik eerst ubuntu installeer (via de live cd) en nadien de lamp hierop installeer

ik zou nl graag grafisch werken (die commando's vlotten nog niet direct)

nadien ev de grafische kant weg doen, maar normaliter moet alles vlot draaien (ook grafisch)

ik ben nog volop aan't zoeken hoe ik mijn pc op afstand kan benaderen (ik zit achter een linksys router) en mijn ip verandert af en toe (ik zoek dus die server een vast ip te geven achtermijn soms wisselende router ip)

alle suggesties en opmerking welkom, maar liefst antwoord op de belangrijkste vraag

eerst ubuntu en dan lamp

of direct lamp?


ik neem aan dan ubuntu een stabiele server is (debian zie ik ook zitten, maar de ubuntu community is leuker)

wr19026

  • Gast
Ubuntu server installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/17, 21:56:23 »
1. Installeer meteen de LAMP versie, kan bij mijn weten direct vanaf de server install CD
2. Als je een "echte" server wil draaien ontkom je er niet aan om je wat meer te verdiepen in het gebruik van een terminal en de terminal commandos
3. Voor een wisselnde IP adres kan je eens op dyn dns gaan zoeken, daarmee kan je van wat ik er tot nu toe van begrpen heb het probleem van wisselende IP adressen ondervangen
4. Toegang op afstand. FTP is leuk als je files heen en weer wil sturen, maar het echte besturen van je server kan je het best via SSH doen, dat is ook nog eens met verschillende gradaties te beveiligen

dimitripauwels

  • Gast
Ubuntu server installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/17, 22:29:40 »
heb zonet dyn dns gevonden, is net wat ik zocht

had al gegoogled maar deze zoektermen deden het niet:
fixed ip, vast ip, linux server fixed ip, vast ip router

(de +jes heb ik hier niet bijgezet)

lamp alleen is voldoende dan? ik kan er eventueel makkelijke nieuwe programma's aan toevoegen?

als ik ubuntu desktop installeer en nadien lamp, moet dit ook lukken?

heb al eens in de wiki pagina's gekeken maar erg duidelijk is het nog niet

wr19026

  • Gast
Ubuntu server installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/17, 22:38:36 »
Citaat van: dimitripauwels
lamp alleen is voldoende dan? ik kan er eventueel makkelijke nieuwe programma's aan toevoegen?
Absoluut, je kan alles toevoegen wat je maar wil. De Ubuntu LAMP installatie zorgt er alleen maar voor dat Apache, MySQL en PHP standaard al geïnstalleerd zijn.

Citaat van: dimitripauwels
als ik ubuntu desktop installeer en nadien lamp, moet dit ook lukken?

heb al eens in de wiki pagina's gekeken maar erg duidelijk is het nog niet
Ja, ook op een desktop kan je installeren wat je wil. Als het een wat oudere PC is kan een grafische schil (de desktop) meer overhead zijn dan dat echt nodig is. En eigenlijk zou je bij een server 't ding moeten installeren, in een donker hoekje zetten, en de eerste paar jaar niet meer naar om hoeven kijken.

Point in case; de stroom is er af geweest bij twee van m'n servers. Alles werkt, webserver, php, mysql, mail - zonder dat ik iets heb hoeven doen.