Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe Linux gebruiker  (gelezen 1185 keer)

Offline ook Ruud

  • Lid
Nieuwe Linux gebruiker
« Gepost op: 2019/08/12, 23:07:43 »
Hallo allemaal,

In een opwelling heb ik afgelopen weekend POP!_OS geïnstalleerd omdat ik weer eens een kwartier naar een Windows10 update scherm heb zitten staren.
Dit is wonderwel probleemloos gelukt en nu heb ik in Dual Boot ineens een nieuw Operating System tot mijn beschikking waar ik geen enkel verstand van heb.
Met een beetje rommelen heb ik Steam weten te installeren en een uurtje een game gespeeld onder Linux wat eigenlijk boven verwachting goed liep, mijn Nvidia GPU is gewoon herkend, mijn films, foto’s en muziek op mijn harde schijven zijn ook beschikbaar, dus ik ben aardig enthousiast geraakt over Linux, het is snel en werkt voorlopig soepel.  Echter de hele manier van werken is totaal anders en behoorlijk vreemd voor mij.
Het hele werken met de terminal is totaal nieuw en wat beangstigend omdat ik er nauwelijks iets van weet.
Vaag doet het mij denken aan MS-DOS wat ik een paar eeuwen geleden wel eens gezien heb onder Windows 3.1

Naar ik begrepen heb is POP!_OS een afgeleide van Ubuntu Gnome.

Mijn vraag is eigenlijk, als ik tegen problemen aan loop, of anderszins vragen heb, ben ik dan hier aan het goede adres?

Groet,

Ruud.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuwe Linux gebruiker
« Reactie #1 Gepost op: 2019/08/12, 23:18:42 »
Welkom!  :)

Nog nooit gehoord van POP!_OS.... Blijkbaar een van de ontelbaar vele kleine Ubuntu-afgeleiden. Ze komen op als gras, en verdorren meestal bijna even gauw. Sympathieke miniprojectjes met maar enkele ontwikkelaars, die weer snel ten onder gaan wanneer de ontwikkelaars er geen zin meer in hebben. En dat is regel, geen uitzondering.

Als ik jou was, dan zou ik beginnen met een bekende grote Linux met gegarandeerde continuïteit. Eentje die een grote gebruikersgemeenschap heeft, wegens de betere ondersteuning bij problemen en wegens de betere documentatie. Zoals Ubuntu of Linux Mint.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/12, 23:29:03 door Pjotr »

DarkEra

  • Gast
Re: Nieuwe Linux gebruiker
« Reactie #2 Gepost op: 2019/08/12, 23:30:38 »
POP!_OS is van System76 die ook PC's en laptops leveren. POP!_OS is niets meer dan Ubuntu met één of meer toegevoegde repo's van System76 zelf.
https://system76.com/pop
https://distrowatch.com/table.php?distribution=popos

PS.: De TS zou er goed aan doen zich toe te spitsen op Ubuntu zelf.

« Laatst bewerkt op: 2019/08/12, 23:51:28 door Maik »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuwe Linux gebruiker
« Reactie #3 Gepost op: 2019/08/12, 23:36:53 »
POP!_OS is van System76 die ook PC's en laptops leveren. POP!_OS is niets meer dan Ubuntu met één of meer toegevoegde repo's van System76 zelf.
https://system76.com/pop
https://distrowatch.com/table.php?distribution=popos
Ja, ik had inmiddels ook al wat opgezocht.... Ik was enigszins nieuwsgierig geworden.  =D

System76 is natuurlijk een bekende leverancier van Linux-apparatuur. Maar hoe lang zullen ze tijd en geld blijven steken in de ontwikkeling en ondersteuning van hun eigen Ubuntuderivaat? Ik ben daar niet optimistisch over: ik heb er al zoveel zien komen en gaan....

DarkEra

  • Gast
Re: Nieuwe Linux gebruiker
« Reactie #4 Gepost op: 2019/08/12, 23:44:31 »
Ik heb het persoonlijk zelf een paar keer ondervonden dat kleinere projecten het, om welke reden dan ook, op een bepaald moment niet meer aan kunnen en de ontwikkelaars de bijl erbij neer gooien. Daar sta je dan en kun je weer op zoek naar wat anders, plus zonde van de tijd die je erin gestoken hebt natuurlijk.

Ik raad daarom de nieuwkomers ook aan om weg te blijven van zulke kleinere projecten met een team van 1 tot 4 man en het gewoon te zoeken bij de grotere bekende distributies.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/12, 23:46:47 door Maik »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Nieuwe Linux gebruiker
« Reactie #5 Gepost op: 2019/08/13, 08:03:08 »
Hoi Ruud,

Welkom hier! De eerste reacties heb je al gekregen. Leuk om te horen dat je ervaringen in het begin positief waren!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Nieuwe Linux gebruiker
« Reactie #6 Gepost op: 2019/08/14, 12:30:35 »
Hoi Ruud !

Welkom bij een Ubuntu-achtige. Er is geen nood aan overstappen, maar in je opmerking van MS-DOS kan ik je 1 ding wel zeggen: coding in Python is echt met zeer lange vleugels kunnen vliegen. Mocht coding je ding zijn, ga je leren dat .exe's niet meer waren dan een domme en pure slavernij van een systeem.

Op Udemy kan je voor 20€ online een cursus volgen Python van Zero to Hero, Engelstalig, met een master die ik persoonlijk ken van vroeger in mijn reisdagen van het werk. Q & A allemaal inbegrepen.

Misschien geeft dat je een PLOP in je oren, ....... lol, maar onthoudt wel dat Linux, Ubuntu, een prachtige weg heeft afgegaan in ontwikkeling: Kubernettes, Liot systemen cloud, enzovoort.

Heb je geen afkeer van Google, kijk dan ook eens met de integratie van Chrome op je Linux; zo kan je je werkgever misschien verbluffen in online meetings t/m hiërarchieën opbouwen in clouds t/m in je Smartphone.
Er zijn zeer duidelijke privacyverklaringen ook te lezen, en Google stelt ook, bijna, gratis lespakketten voor (Google Suite bv is een extensie met een Star Treck Voyager aan boord lol ) .

Veel plezier met het ontdekken in Linux, en weet dat je 'nergens aan vast zit' .

Re: Nieuwe Linux gebruiker
« Reactie #7 Gepost op: 2019/08/15, 15:27:45 »
Veel plezier met het ontdekken in Linux, en weet dat je 'nergens aan vast zit' .

.... maar bij diepere kennismaking hoogstwaarschijnlijke wel hooked raakt.  =D Mannnnn wat heb ik nog steeds spijt dat ik niet jaren eerder te stap heb durven zetten.

Van mij ook welkom en veel plezier met je ontdekkingstocht.
Hier alvast een leuk startpunt. https://ubuntu-nl.org/afgeleiden/
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore