Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Script starten op de desktop  (gelezen 1096 keer)

Offline cor9957

  • Lid
Script starten op de desktop
« Gepost op: 2008/02/13, 20:51:48 »
Hoi allemaal,

Ik ben nu een paar weken met Kubuntu bezig en ik heb iets wat ik niet begrijp.
Ik heb een script gemaakt (1 regel) die wanneer ik hem start in een konsole een ssh verbinding maakt naar mijn werk.
Wat ik nu probeer is om dat script te starten vanaf mijn desktop, en dat wil dus niet lukken. Ik heb iets gelezen in een ander forum dat iemand het heeft over een nieuwe starter maken met die opdracht erin, maar ik kan dat niet in KDE vinden.
Is er iemand die mij kan helpen.

Bedankt alvast.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Script starten op de desktop
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/14, 09:45:04 »
Zet het volgende bovenaan je script #!/bin/bash en maak het uitvoerbaar (rechts klikken en eigenschappen). Dan kun je er op klikken en kies voor uitvoeren.

Offline cor9957

  • Lid
Script starten op de desktop
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/14, 20:35:45 »
Citaat van: raggar
Zet het volgende bovenaan je script #!/bin/bash en maak het uitvoerbaar (rechts klikken en eigenschappen). Dan kun je er op klikken en kies voor uitvoeren.
Als ik er op klik gebeurd er niets, althans ik zie geen optie om het bestand uit te voeren, ook niet als ik met rechts klik. :(

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Script starten op de desktop
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/15, 11:33:54 »
Rechts klikken --> eigenschappen --> tabblad rechten --> uitvoeren van bestand toestaan aanzetten.
Daarna gewoon dubbel klikken op het bestand en dan krijg je de optie om het uit te voeren.

Offline cor9957

  • Lid
Script starten op de desktop
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/15, 12:26:56 »
Citaat van: raggar
Rechts klikken --> eigenschappen --> tabblad rechten --> uitvoeren van bestand toestaan aanzetten.
Daarna gewoon dubbel klikken op het bestand en dan krijg je de optie om het uit te voeren.
Heb ik gedaan, het uivoerbaar maken bedoel ik. Als ik het scriptje start krijg ik geen optie om het uit te voeren. De cursor beweegt even (je weet wel zo'n dansend icoontje) en verder niets.
Misschien heb ik niet helemaal duidelijk gemaakt wat ik wil.
Ik had eigenlijk verwacht dat er net zoiets zou gebeuren als ik een .bat bestand start in Windows, er wordt een shell geopend en daarin wordt het script uitgevoerd.
Kan ik ergens aangeven dat het script in een console wil starten?

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Script starten op de desktop
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/15, 12:32:54 »
Ik begrijp nu dat je kubuntu gebruikt (met kde) inplaats van gnome. Stom daar heb ik overheen gelezen. Misschien werkt het daar allemaal wat anders, ik ben niet zo bekend met kde. Iemand anders?

Offline cor9957

  • Lid
Script starten op de desktop
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/15, 12:34:32 »
Citaat van: raggar
Ik begrijp nu dat je kubuntu gebruikt (met kde) inplaats van gnome. Stom daar heb ik overheen gelezen. Misschien werkt het daar allemaal wat anders, ik ben niet zo bekend met kde. Iemand anders?
Jammer, evengoed bedankt voor de moeite!