Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: anaglyph-3d linux games  (gelezen 4169 keer)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
anaglyph-3d linux games
« Gepost op: 2011/02/01, 19:05:47 »
heey guys

ik ben erachter gekomen dat veel linux-games ondersteuning hebben voor anaglyph-3D
(rood/cyaan brillen, ik heb er 4 van plastic. die kun je op internet bestellen voor 6 euro/stuk of je kunt papieren bestellen, die zijn goedkoper, maar minder fijn)

in nexuiz:
ga naar de opties en naar misc
klik op advanced settings en zoek naar "r_stereo_redcyan" zet die op 1
standaard staat r_stereo_seperation op 4, ik heb hem op 1.5 gezet omdat ik 4 nogal ver uit elkaar vond.

in flightgear:
installeer fgrun (hoe moet je zelf weten. ik heb alles gecompiled met checkinstall).
maak een snelkoppeling aan in je menu (is handig maar hoeft niet).
kies je vertrekpunt en vliegtuig
in het laatste scherm kies je voor geavanceerd
in het schermpje wat je dan krijgt ga je naar properties
klik op nieuw en vul in het balkje in "OSG_STEREO=ON"
doe hetzelfde voor:
OSG_STEREO_MODE=ANAGLYPHIC
meer informatie op http://wiki.flightgear.org/index.php/Anaglyph_%283D%29
nb: flightgear ondersteunt ook shutterglass en andere 3d methodes

foobilliard:
escape --> opties --> red/green stereo --> on
deze werkt alleen niet erg goed, alles staat veel te ver uit elkaar.

kennen jullie er misschien nog meer?
ik weet dat bij supertuxkart en neverball het op de planning staat voor toekomstige releases...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: anaglyph-3d linux games
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/01, 19:06:57 »
Minecraft kan het ook dacht ik.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: anaglyph-3d linux games
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/03, 04:46:20 »
rood blauw ook goed?
heb er wat gevonden. van af 5 euro en dan nog verzendkosten. Is het geld niet en lijkt me wel leuk.
Heb in windows een Bleuray speler die het kan. lukt niet bij alle films maar een aantal kun je ook zo afspelen.

Re: anaglyph-3d linux games
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/03, 14:02:56 »
Leuk gevonden niekn :)
Aan de mensen hier: wat voor verschil zie je? Want Nexuiz bijv. is al 3D, dus zie je enig verschil met anaglyph en zo'n brilletje op?

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: anaglyph-3d linux games
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/04, 10:57:46 »
gewoonlijk word het spel 3d berekent en dan 2d op het scherm geprojecteerd. als je een anaglyph-bril draagt en nexuiz in anaglyph-modus zet, dan krijg je 2 beelden door elkaar, één voor het linkeroog en één voor het rechteroog. hierdoor zie je diepte... dus je ziet niet alleen een speler aan het einde van de gang staan, je kunt hierdoor ook inschatten hoe ver hij van je af staat. het is hetzelfde effect als de pandadroom in de efteling.

anaglyph heeft als voordeel dat het goedkoop is (een bril heb je voor een paar euro, verder kun je elk bestaand beeldscherm gebruiken).
het nadeel van anaglyph is dat er een kleurverlies merkbaar is, echter ikzelf heb een 1080p LED scherm met een contrastverhouding van 1:5.000.000. dus dat compenseert wel :-), maar ik kan me voorstellen dat je op een oude beeldbuis toch flink last kunt hebben van kleurverlies.

rood-cyaan is het meest doorgaand, maar volgens mij ondersteunen de spellen ook rood/blauw.
let wel op: de meeste verwarren cyaan met blauw.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/04, 11:00:18 door niekn »

Re: anaglyph-3d linux games
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/04, 16:14:41 »
Mijn iMac-scherm is ook 1080p LED, dus dat is geen probleem. Maar heb je enig voordeel ondervonden bij Nexuiz?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: anaglyph-3d linux games
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/04, 17:59:09 »
Dank je ik ga op zoek naar zo'n bril. die met cyaan was uitverkocht.


Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: anaglyph-3d linux games
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/05, 10:05:59 »
Mijn iMac-scherm is ook 1080p LED, dus dat is geen probleem. Maar heb je enig voordeel ondervonden bij Nexuiz?
nou ja, voordeel. t geeft een wat realistischer gevoel en het mikken gaat wat gemakkelijker. de graphics komen wat meer tot zijn recht nu je de kogels ook echt "van je af" ziet gaan.
ik ben ergens wel blij dat T spel er noet moeilijker/makkelijker op word, dat zou oneerlijk zijn voor de andere spelers op het net..

Re: anaglyph-3d linux games
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/05, 10:48:17 »
Oké, dankjewel voor de uitleg :) Ga toch maar eens zo'n brilletje kopen dan, voor Nexuiz (wat ik bijna elke dag wel even speel :-[).