Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen rechten als root in Xubuntu  (gelezen 2140 keer)

yvesrecour

  • Gast
Geen rechten als root in Xubuntu
« Gepost op: 2007/04/23, 00:22:40 »
Goeiemorgen allemaal,

nadat ik voorheen Ubuntu 6.06 en 6.10 zonder problemen draaide op m'n laptop, besloot ik Xubuntu eens te testen (laptop is ook al een dagje ouder en trager...)

Het lukt me echter niet om rechten als root te verkrijgen (op sudocommando's reageert hij niet).  Wanneer ik bv Synaptic wil starten, krijg ik volgende foutmelding na het ingeven van m'n wachtwoord:

Failed to run /usr/sbin/synaptic as user root.

The underlying authorization mechanism (sudo) does not allow you to run this program. Contact the system administrator.

Kan iemand mij hier verder helpen?

Alvast bedankt!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Geen rechten als root in Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/23, 02:14:31 »
Heb je wel je eigen wachtwoord ingevoerd?
Weet je zeker dat dat wachtwoord goed ingetypt is?
Heb je jouw gebruikernaam ingesteld tijdens de installatie?

Zo ja:
Dan heb je met de gebruikersrechten lopen knoeien.
Open eens een terminalvenster en typ het volgende in:
sudo visudo

Wat staat er in dat bestand/ welke foutmelding krijg je te zien?

yvesrecour

  • Gast
Geen rechten als root in Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/23, 20:42:32 »
M'n wachtwoord klopt zeker (zondag minstens 5x geprobeerd), en goed ingetypt ook (vast wachtwoord dat ik voor nagenoeg alles gebruik).

Tijdens de installatie heb ik een gebruikersnaam aangemaakt.  Er is er maar één aangemaakt, zodat de sudo-rechten in principe in orde moeten zijn (al kan ik dat niet checken, gezien "Gebruikers en groepen" dezelfde foutmelding geeft als Synaptic)

Wanneer ik "sudo visudo" ingeef, wordt m'n paswoord gevraagd, waarna ik de melding krijg: "Sorry, try again".

Dat laatste meent de terminal blijkbaar niet, want na die ene poging is het gedaan met wachtwoorden ingeven :-)  Zelfs wanneer ik de terminal sluit (dichtklikken of "exit) en opnieuw "sudo visudo" ingeef, geeft hij geen melding meer, vraagt geen paswoord meer, ... niets.

Ik kan me moeilijk inbeelden dat ik ergens met de gebruikersrechten heb geknoeid... Na de installatie van Xubuntu heb ik enkel een snelkoppeling op het bureaublad gemaakt naar een partitie (/data), vervolgens wou ik de update-manager laten lopen (wat eveneens  niet gaat; hij vindt updates, lijkt ze te installeren, maar ze blijven gewoon in de lijst staan bij te installeren updates).  Vervolgens wilde ik Synaptic starten, wat bovenvermelde foutmelding gaf.  Zelfs geen bureaubladachtergrond of niets gewijzigd, dus de rechten moeten in principe intact zijn.

yvesrecour

  • Gast
Geen rechten als root in Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/23, 20:46:55 »
Toch nog een reactie van de Terminal: wanneer ik een aantal keer na elkaar sudo visudo ingeef, kreeg ik plots volgende melding:

yves is not in the sudoers file.  This incident will be reported.

daarna weer niets meer...

btw, bedankt alvast voor je reactie!

Offline Webforger

  • Lid
Geen rechten als root in Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/23, 21:16:56 »
Ik had iets dergelijks. Werkt ctrl+alt+F1 en dan inloggen als root?

yvesrecour

  • Gast
Geen rechten als root in Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/23, 22:19:54 »
helaas Webforger, reeds getest maar werkte ook niet.

Voor root heb ik getest met m'n eigen wachtwoord, "root" en "guest", maar niets...

Inloggen onder m'n eigen gebruikersnaam doet het daar perfect, maar met dezelfde rechten (getest met "sudo mkdir /...", wat eveneens niets doet, zelfs geen foutmelding geeft)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Geen rechten als root in Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/24, 04:00:25 »
Bij het opstarten kiezen voor de recovery mode.
Je bent dan automatisch ingelogd als root.

Voer nu het volgende commando uit:
visudo

Vervolgens kom je in een tekst editor terecht, waar je onderaan de volgende regel toe moet voegen:
jouwgebruikersnaam ALL=(ALL) ALL
Druk 1x extra op enter, zodat de laatste regel van het bestand een lege regel is.
Druk op control-o om op te slaan, en daarna control-x om te sluiten.
Vervolgens tik je het volgende commando in:
reboot

Nu zou het moeten werken :)

Voeg voor de zekerheid jezelf toe aan de admin groep.
System>Administration>users and groups>Manage Groups
Klik op admin, en daarna op properties
Zet een vinkje voor je naam als er geen vinkje staat.

Offline Webforger

  • Lid
Geen rechten als root in Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/24, 18:10:15 »
Recovery mode vanuit grub bedoel je? Dan kom je in de single user mode terecht maar je moet alsnog het root passwd opgeven.

Ik heb t niet getest maar waar ik nu aan denk: opstarten met cd en je rootdisk mounten op een ander punt. Dan aldaar de .../etc/passwd editen. Dit is hoogst speculatief dus ik adviseer deze moeite niet te nemen maar met Google te zoeken op iets van 'lost root password linux'.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Geen rechten als root in Xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/24, 18:26:17 »
Als je Ubuntu normaal hebt geïnstalleerd is er helemaal geen root wachtwoord.
Op die manier kan je zonder wachtwoord in te geven in de recovery mode komen.

yvesrecour

  • Gast
Geen rechten als root in Xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/24, 18:30:57 »
Fantastisch, bedankt Johanvd, alles werkt nu perfect (nog wat instelwerk aan wifi enzo, maar dat is weer een ander verhaal :) )! Eveneens bedankt Webforger.
Hopelijk tot niet te snel met een volgende vraag ;)

Offline Webforger

  • Lid
Geen rechten als root in Xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/24, 18:42:31 »
Als mosterd na de maaltijd heb ik mijn eigen advies gevolgd en heb het volgende gevonden:

Another trick is to add "init=/bin/bash" (LILO "linux init=/bin/bash" or add it to the Grub "kernel" line). This will dump you to a bash prompt much earlier than single user mode, and a lot less has been initialized, mounted, etc. You'll definitely need the "-o remount,rw" here. Also note that other filesystems aren't mounted at all, so you may need to mount them manually if you need them. Look in /etc/fstab for the device names.

Dit heb ik getest en werkt.

Offline Webforger

  • Lid
Geen rechten als root in Xubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/04/24, 18:44:40 »
Oh en hier de bron (je bent jurist of niet...) http://aplawrence.com/Linux/lostlinuxpassword.html