Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie voorafgegaan door gparted live cd  (gelezen 1090 keer)

killerwhale65

  • Gast
installatie voorafgegaan door gparted live cd
« Gepost op: 2007/08/06, 13:27:58 »
Beste allemaal,

Omdat ik een foutmelding kreeg tijdens het partitioneren bij de installatie vanaf de ubuntu live cd, heb ik de gparted live cd gedownload, en hiermee eerst mijn partities in orde gebracht alvorens met de installatie van ubuntu te beginnen. Dit liep vlot, en ik heb dit gedaan:

NTFS partitie verkleind, en in de vrijgekomen ruimte een extended partitie gemaakt, met daarin 2 logische partities voor ubuntu: een ext3 en een swap. Tot hier ben ik juist (hoop ik toch).

Daarna de ubuntu live cd gestart en aan de installatie begonnen. Geprobeerd de partities manueel te kiezen (de ext 3 partitie dus) maar ik kreeg een foutdat het filesysteem niet in orde was (is nochtans ext3). Dan maar de bovenste optie gekozen (begeleid, waarbij je via een schuifbalk de ruimte kan kiezen). De partitie die hij hier had gekozen was exact die ext3 partitie, en ik heb de slider naar 100% geschoven, vermist die volledig mocht gebruikt worden. Vervolgens eindelijk met de installatie begonnen, maar blijkbaar heeft ie in die ext3 partietie, nogmaals 2 partities gemaakt (een swap en een ext3) - zit nu dus met 4 partities. Bovendien is de installatie (denk ik) afgebroken rond de 75%. Ik keek niet naar mijn scherm dus weet niet juist wat er gebeurd is, maar plots was voortgangsindicator van de installatie verdwenen en zat ik terug in de desktop van de live cd, zonder enige waarschuwing. Bij booten start windows gewoon op, zonder boot menu.


Wat is er juist foutgegaan in bovenstaande, en wat doe ik nu best?

thanks!

Matt

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
installatie voorafgegaan door gparted live cd
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/06, 14:09:50 »
Vreemde foutmelding.
Probeer eens om met de gparted live-cd de extended partitie weg te laten en enkel een NTFS een EXT3 en één SWAP partitie te maken.

Je bootmanager GRUB wordt pas op 't laatste moment geïnstalleerd, vandaar dat ie gewoon Windows opstart de installatie ergens halverwege stilvalt.

Ik zou zeggen gewoon de hele procedure eens herhalen.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

killerwhale65

  • Gast
installatie voorafgegaan door gparted live cd
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/08, 16:12:57 »
ok, ik ben terug naar gparted gegaan, heb alle nieuwgemaakte partities verwijderd en de vrije ruimte unallocated gelaten. Dan naar de ubuntu install, en hier was zowaar een 4e optie bijgekomen om die vrije ruimte te gebruiken, dat heb ik dan ook gedaan en alles is zonder problemen verder gegaan.

thanks!