Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie Ubuntu  (gelezen 3770 keer)

Offline rumble

  • Lid
installatie Ubuntu
« Gepost op: 2016/10/01, 11:21:30 »
Ik ben een volkomen leek op het gebied van Linux(Ubuntu).
Ik heb een laptop Asus met Windows 10. Nu wilde ik een live-cd maken van Ubuntu, zodat ik Ubuntu eens kon uitproberen.
Die live-cd en ook een usb stick, lukte wel. Ik kreeg een menu te zien. Hier koos ik: Try ubuntu without installing.
Vervolgens zie ik de woorden "Ubuntu" verschijnen met daaronder witte puntjes, die rood worden en dan weer wit. Kennelijk wordt Ubuntu geïnstalleerd.
Na ongeveer een halve minuut stopt het geheel en de laptop slaat vast en doet niets meer.
Ik heb "Ubuntu 16.04 desktop amd64" gedownload van de site Ubuntu-nl.org en gebrand op  2 DVD's  en ook met 2 usb-sticks
Wat doe ik verkeerd.
Help rumble

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: installatie Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/01, 12:40:35 »
Hoi Rumble,

Zo te zien doe jij niks verkeerd, hoor. Alleen gaat die Live sessie de mist in.

Hoe is het nu met jouw Asus? Heb je al geprobeerd hem opnieuw op te starten?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: installatie Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/01, 12:41:09 »
Het duurt wel even wil die live dvd opstart dus misschien nog iets langer wachten.
Beter is de usb stick te gebruiken die reageert wat sneller.
Als dat nog niet werkt zou er mss iets in het bios verandert moeten worden en kan een ander forumlid daar wat zinnigs over zeggen.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installatie Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/01, 12:45:14 »
Vervelend. Maak eens een DVD of Live-USB-staafje met het "zusje" van Ubuntu 16.04, Linux Mint 18, en wel in de lichtgewicht Xfce-editie:
http://ftp.nluug.nl/os/Linux/distr/linuxmint/iso/stable/18/linuxmint-18-xfce-64bit.iso

Start 'm op vanaf DVD, en tik tijdens het aftellen één keer op de spatiebalk, zodat het opstartmenu van de DVD zichtbaar wordt. Kies in het opstartmenu van Mint, voor de tweede opstartoptie genaamd "Start in compatibility mode".

Lukt 't dan wel om de uitprobeersessie te starten? Zo niet, welke foutmeldingen zie je op het scherm?

Offline rumble

  • Lid
Re: installatie Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/02, 10:56:17 »
Vervelend. Maak eens een DVD of Live-USB-staafje met het "zusje" van Ubuntu 16.04, Linux Mint 18, en wel in de lichtgewicht Xfce-editie:
http://ftp.nluug.nl/os/Linux/distr/linuxmint/iso/stable/18/linuxmint-18-xfce-64bit.iso

Start 'm op vanaf DVD, en tik tijdens het aftellen één keer op de spatiebalk, zodat het opstartmenu van de DVD zichtbaar wordt. Kies in het opstartmenu van Mint, voor de tweede opstartoptie genaamd "Start in compatibility mode".

Lukt 't dan wel om de uitprobeersessie te starten? Zo niet, welke foutmeldingen zie je op het scherm?
Heb een live-USB stick gemaakt met Linux Mint 18 XFCE en opgestart in compatibility m invalid argumenode.
Kreeg een heel scherm vol foutmeldingen. Na enige tijd stopte dit en ik zag toen de volgende foutmeldingen staan:
sfdin: invalid argument
can't open /dev/sro-no medium found.
(iritramfs)
unable to find a medium containing a lif file system.
Ik ben er toen mee gestopt, voordat mijn hele Windows systeem er mee stopt.


Offline rumble

  • Lid
Re: installatie Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/02, 10:57:44 »
Het duurt wel even wil die live dvd opstart dus misschien nog iets langer wachten.
Beter is de usb stick te gebruiken die reageert wat sneller.
Als dat nog niet werkt zou er mss iets in het bios verandert moeten worden en kan een ander forumlid daar wat zinnigs over zeggen.
Heb 15 minuten gewacht. Geen Ubuntu.

Offline rumble

  • Lid
Re: installatie Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/02, 11:02:24 »
Hoi Rumble,

Zo te zien doe jij niks verkeerd, hoor. Alleen gaat die Live sessie de mist in.

Hoe is het nu met jouw Asus? Heb je al geprobeerd hem opnieuw op te starten?

groet,

Just
Diverse mogelijkheden heb iik geprobeerd.
Ben er toen mee gestopt. Was bang, dat mijn systeem er mee stopte.
Heb het systeem iedere keer moeten opstarten door via de aan/uit knop te stoppen en daarna in de Bios de opties weer te veranderen.
Ik vergeet Ubuntu/Linux maar.
In ieder geval, allemaal bedankt voor jullie support.
vr.gr. rumble





Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: installatie Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/02, 11:16:30 »
Hoi Rumble,

Dat geeft bepaald geen vertrouwen, hè? Dat je je Asus uit moet zetten met de Power knop is trouwens normaal. Alles draait vanaf de schijf of stick. Niets anders is in werking en dus kan er ook niks fout gaan.

Vertel ons eens welk model Asus je hebt? Het is een heel erg bekend merk en wie weet is er van jouw model iets meer bekend. Dat staat dan vast wel ergens op Internet.

Ik heb zelf ooit een lief Dell laptopje gekregen. Niks mee te doen. Ik ook niet. Tot ik bij toeval ergens las dat de hik was dat het model geen backlight had, maar wel de gebruikelijke software geladen werd. Dat even uitschakelen in de opstart, klaar! Het ding heeft een frisse accu, die het 5 uur serieus volhoudt. Dat maakt het een erg handig ding. 

Hetzelfde verhaal legde ook nog uit hoe je de harde schijf kon vervangen door een SSD. Nu heb ik een klein & snel maatje voor op reis. Met snel bedoel ik dan: sneller dan een standaard PCtje op dat heel erg veel gebruikte computersysteem. Heerlijk dingetje, die kleine Dell.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HWE64

  • Lid
Re: installatie Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/02, 11:37:32 »
@Rumble, nou effe de moet niet opgeven. Zoek anders bij jou in de buurt een steunpunt op . Misschien is het een fluitje van een cent. Mij heeft het steunpunt al twee keer geholpen dus je bent de enigste niet.
Na regen komt zonne schijn.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline rumble

  • Lid
Re: installatie Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2016/10/02, 18:39:23 »
Hoi Rumble,

Dat geeft bepaald geen vertrouwen, hè? Dat je je Asus uit moet zetten met de Power knop is trouwens normaal. Alles draait vanaf de schijf of stick. Niets anders is in werking en dus kan er ook niks fout gaan.

Vertel ons eens welk model Asus je hebt? Het is een heel erg bekend merk en wie weet is er van jouw model iets meer bekend. Dat staat dan vast wel ergens op Internet.

Ik heb zelf ooit een lief Dell laptopje gekregen. Niks mee te doen. Ik ook niet. Tot ik bij toeval ergens las dat de hik was dat het model geen backlight had, maar wel de gebruikelijke software geladen werd. Dat even uitschakelen in de opstart, klaar! Het ding heeft een frisse accu, die het 5 uur serieus volhoudt. Dat maakt het een erg handig ding. 

Hetzelfde verhaal legde ook nog uit hoe je de harde schijf kon vervangen door een SSD. Nu heb ik een klein & snel maatje voor op reis. Met snel bedoel ik dan: sneller dan een standaard PCtje op dat heel erg veel gebruikte computersysteem. Heerlijk dingetje, die kleine Dell.

groet,

Just
Hallo,
Het is een Asus N752 VX, 17,3 inch scherm
cpu i7, intern geheugen 16 gb, SSD pro van 500 gb plus een HD van 1 TB. Lekker snel.
Alleen dat Linux systeem, dat wilnog niet.
Nogmaals bedankt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installatie Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2016/10/02, 18:48:51 »
Probeer eens een andere USB-poort. Eentje die op een andere chipset draait. Dus eentje aan de andere kant van je flaptop, of USB 2.0 in plaats van USB 3.0.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/02, 18:51:03 door Pjotr »

Offline jan11000

  • Lid
Re: installatie Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2016/10/02, 19:46:02 »
Zoek met google hier op:
ubuntu+unable to find a medium containing a lif file system.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: installatie Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2016/10/02, 21:06:41 »
Hoi Rumble,

Ik ben maar eens aan het zoeken gegaan en vond deze website.  Er is vast wel meer en anders komt dat wel in de nabije toekomst. Dit zijn speciale machines van Asus met die combinatie van SSD en normale schijven en ook wat het opstarten betreft. Dat heb jij dus ook ervaren. Er staat me bij dat we hier al eens eerder over de opstartproblematiek in zo'n geval hebben gepraat. Maar of dat een ASUS was? Ik kan het topic ook niet terugvinden.

Ik begrijp dat je in de BIOS eerst secureboot uit moet zetten en CMS of Legacy aan. Ik begrijp ook dat je opnieuw moet opstarten om sommige opties in de BIOS tevoorschijn te zien komen. Dan heeft onze Pjotr ook nog het nodige geschreven over Windows 10 en Linux naast elkaar. Klik hier.

Moeilijk is het allemaal niet, maar wel wat ingewikkeld. Ik zou beslist eerst alles backuppen en veilig stellen voor je wat serieus onderneemt. Vooral eventuele herstel schijven, sticks of wat je ook zou willen valt daar onder.

Tenslotte: je zou er eens over kunnen denken om kennis te maken met Ubuntu via een goedkope andere computer. Eentje die je bijvoorbeeld via Marktplaats koopt. Eentje met een 64 bits processor en 2 GB geheugen. Beetje fris ding. Je biedt er ook niet te veel op, want je loopt natuurlijk wel enig risico. Je kijkt eerst op Internet of dat model bekend is qua Linux/Ubuntu. Vraag gerust ook hier.

Uiteraard probeer je even of alles lekker werkt, je geluid hoort (oortjes meenemen, USB stick mee). Mijn ervaring is dat de meeste verkopers eerlijk zijn, maar enige reserve is altijd goed. Ik biedt ook nooit meer dan 30% van de waarde in de normale verkoop, maar dat is hier niet zo relevant. 60 euro en niet heel ver hoeven rijden lijkt me een goed uitgangspunt. Dan kan je eens lekker Ubuntu uitproberen, later eens MINT of Ubuntu in een andere versie of een heel andere distro. Er is zo heel veel keus, zoveel moois.

En als je dan een beetje thuis bent in dit gebeuren en ervaring hebt kan je die verschrikkelijk mooie  krachtige ASUS van je omzetten naar wat je dan zou willen. Het zou me trouwens niks verbazen als je gewoon doorging met dat tweedehandsje :D .

Succes en laat het ons weten, wil je?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: installatie Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2016/10/03, 17:17:40 »
Goed stuk. Zover was ik dus al, ik ga voor 2e hands en probeer maar een en ander.
Vorige versies van Xubuntu gingen gewoon steeds goed, maar nu maak ik fout op fout.
Tot overmaat van ramp heb ik mijn externe harde schijf geformatteerd i.p.v. de usb-stick.

Net gekeken bij 2e handszaak. Ze hadden een Lenovo met 3 gb intern geheugen voor € 119.00.
Ik wist niet meer welke eisen er verder nodig waren.
Verder telefoonnummer om data terug te halen van de externe schijf.

Offline rumble

  • Lid
Re: installatie Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2016/10/04, 19:12:21 »
Zoek met google hier op:
ubuntu+unable to find a medium containing a lif file system.
Hoi Rumble,

Ik ben maar eens aan het zoeken gegaan en vond deze website.  Er is vast wel meer en anders komt dat wel in de nabije toekomst. Dit zijn speciale machines van Asus met die combinatie van SSD en normale schijven en ook wat het opstarten betreft. Dat heb jij dus ook ervaren. Er staat me bij dat we hier al eens eerder over de opstartproblematiek in zo'n geval hebben gepraat. Maar of dat een ASUS was? Ik kan het topic ook niet terugvinden.

Ik begrijp dat je in de BIOS eerst secureboot uit moet zetten en CMS of Legacy aan. Ik begrijp ook dat je opnieuw moet opstarten om sommige opties in de BIOS tevoorschijn te zien komen. Dan heeft onze Pjotr ook nog het nodige geschreven over Windows 10 en Linux naast elkaar. Klik hier.

Moeilijk is het allemaal niet, maar wel wat ingewikkeld. Ik zou beslist eerst alles backuppen en veilig stellen voor je wat serieus onderneemt. Vooral eventuele herstel schijven, sticks of wat je ook zou willen valt daar onder.

Tenslotte: je zou er eens over kunnen denken om kennis te maken met Ubuntu via een goedkope andere computer. Eentje die je bijvoorbeeld via Marktplaats koopt. Eentje met een 64 bits processor en 2 GB geheugen. Beetje fris ding. Je biedt er ook niet te veel op, want je loopt natuurlijk wel enig risico. Je kijkt eerst op Internet of dat model bekend is qua Linux/Ubuntu. Vraag gerust ook hier.

Uiteraard probeer je even of alles lekker werkt, je geluid hoort (oortjes meenemen, USB stick mee). Mijn ervaring is dat de meeste verkopers eerlijk zijn, maar enige reserve is altijd goed. Ik biedt ook nooit meer dan 30% van de waarde in de normale verkoop, maar dat is hier niet zo relevant. 60 euro en niet heel ver hoeven rijden lijkt me een goed uitgangspunt. Dan kan je eens lekker Ubuntu uitproberen, later eens MINT of Ubuntu in een andere versie of een heel andere distro. Er is zo heel veel keus, zoveel moois.

En als je dan een beetje thuis bent in dit gebeuren en ervaring hebt kan je die verschrikkelijk mooie  krachtige ASUS van je omzetten naar wat je dan zou willen. Het zou me trouwens niks verbazen als je gewoon doorging met dat tweedehandsje :D .

Succes en laat het ons weten, wil je?

groet,

Just
Hallo Just,
Ik heb nog een oudere desktop op zolder staan, waarop ik geprobeerd heb Ubuntu te installeren.
Dat is gelukt. Ik ga een beetje experimenteren met Ubuntu.
Laat te zijner tijd wel eens weten hoe het bevalt. Volgens een goede kennis, die ook met Linux werkt, zou het bij mijn laptop kunnen liggen aan de processor. Die zou te nieuw zijn. ?????
In ieder geval allemaal bedankt voor de support.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: installatie Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2016/10/04, 19:48:21 »
Hoi Rumble,

Heel goed zo. Dat jouw processor te nieuw is. Ja, wie weet. Die Asus is op zich al een heel modern ding. En terwijl jij op die oude bak van alles uitprobeert heb je dik kans dat de ene of andere doorgewinterde gebruiker uitvindt hoe je die Asus kan installeren. Die zet dat dan vast op Internet en dan weten wij het ook.

Zo snijdt het mes weer aan twee kanten.

Kijk nu eerst maar eens lekker rond in Ubuntu en stel dan hier - later - bijvoorbeeld eens de vraag (nieuw onderwerp) welke distributie voor jouw oude beestje de moeite van het proberen waard is. Kon je je nog wel eens heftig verbazen!

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: installatie Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2016/10/05, 10:55:14 »
Daar heb ik nog nooit van gehoord, dat je processor te nieuw is. In principe zou een i7 dit gewoon moeten kunnen.
Ik kan me hoogstens voorstellen dat het je grafische kaart is die te nieuw is.

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: installatie Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2016/10/05, 11:45:04 »
Installeren van Ubuntu:
Op dit ogenblik werk ik met Linux 18 mint dit loopt als een treintje, maar ik merk via de update dat de linken meestal verwijzen naar Ubuntu. Heb dan maar eens deze gedownload en proefgedraaid via de cd, dus geen installatie en het zie er zeer keurig uit.
Nu mijn vraag, is het mogelijk Ubuntu naast elkaar te plaatsen zonder dat deze Linux 18 mint beïnvloedt of moet ik een afzonderlijke partitie aanmaken voor de veiligheid?
En zal Ubuntu in de opstart opgenomen worden, ben blij dat ik Pjoter hier op dit forum zie een oude rot zou ik zeggen met veel ervaring en met een deftige website. Jaren geleden toen Ubuntu nog in zijn kinderschoenen stond heb ik dikwijls beroep gedaan op de Pjoter.

Groetjes
Roland
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installatie Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2016/10/05, 12:22:01 »
Hallo Roland,

Van vroeger kan ik me je niet herinneren: welke forumnaam had je toen? Was die "Roland"?

Over je vraag: je kunt Ubuntu inderdaad naast Mint installeren. Die krijgt dan "vanzelf" een eigen partitie. Overigens wordt de Grub van Ubuntu dan dominant, dus let daar op als je Ubuntu ooit weer wil verwijderen....

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: installatie Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2016/10/05, 15:01:18 »
Hallo Pjotr,
bedankt voor uw replay, maar het is zeker meer dan 7 jaar geleden toen wij beiden op het forum zaten,  dus het prille begin van Ubuntu met toen nog veel fouten in de driver ondersteuning, daarom was ik terug overgestapt naar Win… Nu is dit verleden tijd, heb nog enkel één computer draaien op Win… opdat daar programma’s opstaan zoals Microstation Js en PhpDesigner prof die onder Linux niet werken.
Welke nick naam ik dan op dit ogenblik gebruikte herinner in mij ook niet meer, maar toch blij U hier op dit forum te zien.

Zal deze avond dan maar Ubuntu op mijn pc plaatsen naast Linux mint

groetjes

Roland
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: installatie Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2016/10/08, 00:25:57 »
Ubuntu is geïnstalleerd en alles werkt goed naast Linux mint 18, het is wel even aanpassen als je al een paar jaar met Linux werkt.

Ik heb nog een vraagje?
hoe kan je een map openen met beheersrechten in Linux is dit rechts klikken maar in Ubuntu werkt dit niet, en ik zie niet direct hoe het moet.

Groetjes
Roland
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Offline Hanssun

  • Lid
Re: installatie Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2016/10/08, 07:57:36 »
Ubuntu is geïnstalleerd en alles werkt goed naast Linux mint 18, het is wel even aanpassen als je al een paar jaar met Linux werkt.

Ik heb nog een vraagje?
hoe kan je een map openen met beheersrechten in Linux is dit rechts klikken maar in Ubuntu werkt dit niet, en ik zie niet direct hoe het moet.

Groetjes
Roland

Hallo,

Ik kan mij de naam Roland nog wel herinneren ik zit zelf 10 jaar op dit forum.
de rechte van je mapjes kan je zo doen In  terminal "gksudo nautilus" typen. Nadat je je wachtwoord hebt ingetypt, opent zich nautilus met de root-rechten. Dat betekent dat je in dat nautilusvenster alles kan kopieren/verwijderen, zonder last te hebben van de genoemde rechten. Op deze manier moet je sowieso alles kunnen kopieren ;)

Al is het probleem van de slotjes zo nog niet opgelost, ondanks dat je zo alles wel kan kopieren. Als je met de rechtermuisknop op de home-map klikt, zou je bij tabblad rechten alles goed in kunnen stellen.
Dit heb ik een keer van deze site gehaald en werk bij mij goed.

Groeten Hans,

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installatie Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2016/10/08, 10:28:22 »
Zoals Hanssun zegt. Wel moet je daarvoor in Ubuntu eerst even gksu installeren:
sudo apt-get install gksu

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: installatie Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2016/10/08, 11:02:53 »
@ Hanssun, Pjotr,
bestandsbeheer is opgelost nu nog een vervelende fout – werkbladwisselaar werkt eens goed en dan niet. Wat ik ook mis om het plaatje volledig te maken is Master pdf editor 3,  krijg hem niet geïnstalleerd en die gebruik ik regelmatig.

Groetjes
Roland
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Frederik

  • Gast
Re: installatie Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2016/10/08, 11:44:54 »
MasterPDF3 voor Linux kun je hier ophalen:
https://code-industry.net/free-pdf-editor/

.deb bestand downloaden en laten installeren. Als het niet goed gaat vertel ons dan wat er mis gaat en wat de melding is.