Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen updates meer in 20.04 [opgelost]  (gelezen 611 keer)

Offline wolfke

  • Lid
geen updates meer in 20.04 [opgelost]
« Gepost op: 2021/10/18, 19:26:50 »
ik krijg al een tijdje geen updates meer,.
Er is ergens iets misgelopen. Ik krijg de melding om in het Snelmenu Pakketbeheer op te starten??
Waar vind ik dat?

De fout is : Broken count>0.
Volgens de info zou dit iets te maken kunnen hebben met het feit dat er enkele softwarepakketten op mijn pc staan die afhankelijk zijn van pakketten die nog niet zijn geinstalleerd.

Hoe geraak ik daar uit? Volgens mij werkt alles heel normaal en dat wil ik graag zo houden.
« Laatst bewerkt op: 2021/10/19, 22:05:31 door wolfke »

Re: geen updates meer in 20.04
« Reactie #1 Gepost op: 2021/10/18, 19:53:25 »
Het kan zijn dat er een update onafgewerkt is blijven hangen.

Dat kun je vrijwel altijd los krijgen met het terminal commando
sudo apt-get install -f
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline wolfke

  • Lid
Re: geen updates meer in 20.04
« Reactie #2 Gepost op: 2021/10/18, 21:30:56 »
Bij dit commando, krijg ik de melding  dat Dpkg onderbroken is en volgend commando moet uitvoeren: sudo dpkg --configure -a .
Ik heb dit gedaan en daar is hij een hele tijd mee bezig geweest.

laatste regel is:  Fouten gevonden tijdens verwerken van:  linux-generic-hwe-20.04

Als ik probeer de updates te installeren, krijg ik d melding dat ik geen software kan installeren of verwijderen  en eerst je commando moet uitvoeren.
Moet ik dat dan nog eens proberen?

« Laatst bewerkt op: 2021/10/18, 21:39:01 door wolfke »

Re: geen updates meer in 20.04
« Reactie #3 Gepost op: 2021/10/19, 13:30:12 »
Dit gaat mij iets boven mijn pet, want zo heb ik het nog nooit gehad.
Wel zou ik zeggen, volg dat wat linux zegt dat je moet doen. Dit is iets waar ik wel, en goede ervaringen mee heb. Het zelfherstellende vermogen van linux bevalt mij prima.
Dus ik zou zeggen, ja, als linux het vraagt, doe het gerust nog een keer.

In elk geval ben je een stap verder in het vinden van je probleem (fouten), en zullen anderen hier je daar zeker mee verder kunnen helpen als dit je oplossing niet brengt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline wolfke

  • Lid
Re: geen updates meer in 20.04
« Reactie #4 Gepost op: 2021/10/19, 22:04:53 »
probleem opgelost!
ik heb je commando nog eens uitgevoerd, hij heeft heel wat gedaan en daarna heb ik nog eens geprobeerd om updates te installeren en ..jawel zo'n 490MB aan updates zijn geinstalleerd.
ubuntu herstart en alles is terug normaal.
bedankt voor de tip.

Re: geen updates meer in 20.04 [opgelost]
« Reactie #5 Gepost op: 2021/10/20, 16:44:40 »
Mooi.  :)

Na zoveel updates zou ik toch ook nog even het volgende commando in terminal draaien.

sudo apt-get autoclean && sudo apt-get autoremove
Dat ruimt overbodige achtergebleven (installatie) bestanden op.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore