Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mysql inloggen op server als gebruiker lukt niet  (gelezen 442 keer)

Offline hansvdh

  • Lid
mysql inloggen op server als gebruiker lukt niet
« Gepost op: 2021/10/11, 22:26:34 »
Ik heb mysql8 geinstalleerd op Kubuntu 20.04.3
Hierbij heb ik gestart met sudo mysql, en met het volgende commando geprobeert om mijzelf als gebruiker aan te maken mbv de volgende regels:
sudo apt install mysql-server
hierbij wordt tevens de client geinstalleerd
daarna het script sudo mysql_secure_installation uitgevoerd met de VALIDATE PASSWORD PLUGIN
aan zowel als uit
hierna het root ww ingesteld.
de verdere vragen uit het script met yes beantwoord
opnieuw ingelogd met sudo mysql
en met CREATE USER 'example_user'@'%' IDENTIFIED WITH mysql_native_password BY 'password';
waarbij ik mijn eigen  gebruikersnaam en wachtwoord heb ingevuld. mysql afgesloten.
ik krijg geen melding of het gelukt is en probeer daarna mbv mysql -u hans -p geprobeert in te loggen en krijg dan de melding:ERROR 2002 (HY000): Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/mysqld.sock' (2)
en na enig zoeken op internet hrb ik nog geen oplossing gevonden.
mijn vraag is of iemand een oplossing weet

Re: mysql inloggen op server als gebruiker lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2021/10/12, 15:33:32 »
Op je vragen heb ik niet direct antwoorden.

Maar wel, waarom werk je niet met mysqladmin? Dat werkt toch zo lekker. Veel handiger dan line-commands.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline hansvdh

  • Lid
Re: mysql inloggen op server als gebruiker lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2021/10/12, 17:11:18 »
@partyrabbit
Het was alweer een aantal jaar geleden dat ik mysql gebruikt heb.
Inmiddels ben ik al verder gekomen en heb kennis genomen van jouw antwoord
waarvoor dank.
maar mysqladmin is ook een cli tool en vanwege de hoeveelheid opties ook ingewikkeld.
Ik weet nu hoe eea ik kan doen dankzij de vele tutorials op internet en ga daarmee aan de slag.

groet hans

Re: mysql inloggen op server als gebruiker lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2021/10/14, 12:54:15 »
maar mysqladmin is ook een cli tool en vanwege de hoeveelheid opties ook ingewikkeld.

Klopt Hans. Mysql is zeker niet makkelijk. Dat weet ik vanuit mijn ervaring van het volledig handmatig bouwen van eigen scripts en sql databases.
Dan nog maakt mysqladmin het wel een stuk overzichtelijker en makkelijker hanteerbaar. Mysqladmin is stukken makkelijker dan rechtstreeks in de sql werken. Al biedt mysqladmin ook nog steeds diezelfde handmatige functie als optie, en dan ook weer makkelijker doordat gekoppelde bewerking vaak automatisch doorgevoerd worden (wat anders allemaal apart handmatig moet met foutrisico's van dien).

Maar misschien is deze visie een persoonlijke voorkeur? Ik wel je nergens toe aanzetten. ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore