Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gmail in firefox: hoe meerdere gebruikers in Ubuntu (privacy-probleem)  (gelezen 1405 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik heb voor mezelf (X) een gebruikersprofiel op mijn Kubuntu en ook voor een andere persoon (Y).
Gemakshalve laat ik firefox mijn paswoord en login-gegevens gebruiken als ik gmail opstart in Firefox, maar ...
Als persoon Y dan inlogt in Kubuntu en Firefox opstart en Gmail kiest, ... start die Firefox dus gewoon op met mijn loginggevens (X). Dat is niet de bedoeling, want dan ziet die andere gebruiker in één keer al mijn mails.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat elke Kubuntu-gebruiker zijn eigen Firefox-instellingen en login-gegevens gebruikt?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline aartje

  • Lid
Re: Gmail in firefox: hoe meerdere gebruikers in Ubuntu (privacy-probleem)
« Reactie #1 Gepost op: 2021/09/29, 21:25:00 »
Je kan toch voor iedere gebruiker van die computer een ander login-account maken ?
Dan kan ook ieder via webmail of thunderbird zijn eigen mail lezen  onder zijn eigen linux-account.
« Laatst bewerkt op: 2021/09/29, 21:27:00 door aartje »

Re: Gmail in firefox: hoe meerdere gebruikers in Ubuntu (privacy-probleem)
« Reactie #2 Gepost op: 2021/09/29, 22:03:31 »
Je kunt ook deze addon gebruiken: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/multi-account-containers/?utm_source=addons.mozilla.org&utm_medium=referral&utm_content=search en voor elke gebruiker een aparte container maken.

Nog een optie: Per profiel een snelkoppeling naar Firefox met andere parameterwaardes voor -P. Je kunt middels de parameter -P een profielnaam opgeven.


Maar het mooiste lijkt me ook de oplossing van aartje.

edit: Na nog eens goed de vraag gelezen te hebben en het antwoord van DirkJan lijkt het me dat je dus al twee aparte Linuxgebruikers hebt? Dus een map /home/gebruiker1 en /home/gebruiker2. Dan zou het inderdaad vanzelf moeten werken eigenlijk dat je elk een eigen Firefoxprofiel hebt.
« Laatst bewerkt op: 2021/10/01, 19:17:50 door erik1984 »

Re: Gmail in firefox: hoe meerdere gebruikers in Ubuntu (privacy-probleem)
« Reactie #3 Gepost op: 2021/09/30, 14:12:04 »
Dit is bijzonder. Firefox slaat bij mijn weten inloggegevens en dergelijke op in je profielmap (als je ervoor kiest die door Firefox te laten bewaren). Die profielmap is niet toegankelijk voor andere gebruikers.

Heb je toevallig ooit zelf via dat andere account ingelogd op je gmail?

Dan lijkt er iets niet te werken zoals het zou moeten. Firefox slaat wachtwoorden op in je profielmap. Dat betekent dat een andere gebruiker daar geen toegang toe hoort te krijgen.

Ter controle.

1. Log in als gebruiker x, start firefox en controleer met about:support (invullen in de adresbalk) welke profielmap wordt gebruikt
2. Doe hetzelfde voor gebruiker y.

Als het goed is levert dat 2 verschillende mappen op. Iets zoals dit:
Voor gebruiker x:  /home/GEBRUIKER X/.mozilla/firefox/(reeks cijfers en letter).default-release
en gebruiker y:  /home/GEBRUIKER Y/.mozilla/firefox/(andere reeks cijfers en letters).default-release
De essentie zit hem in de map achter home/

Als in beide gevallen dezelfde map wordt gebruikt dan klopt er iets niet. Dat kan overigens alleen als er een map is gekozen waar beide gebruikers rechten op hebben.

Als er verschillende mappen staan, zoals je zou verwachten en zoals het hoort. Dan is de optie die overblijft dat je een keer gebruikmakend van de PC als Gebruiker Y Firefox hebt opgestart en Gmail hebt gebruikt. Dan staan je Gmail inloggegevens in beide profielen.

Om dat te controleren / verhelpen: log weer in als Gebruiker Y op de PC, start Firefox en open about:logins. Je krijgt dan een overzicht van de in dat profiel opgeslagen wachtwoorden. Selecteer je eigen gmail/ google account en verwijder die gegevens.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Gmail in firefox: hoe meerdere gebruikers in Ubuntu (privacy-probleem)
« Reactie #4 Gepost op: 2021/10/03, 18:58:06 »
Ik heb wel dégelijk meerdere login-accounts.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Gmail in firefox: hoe meerdere gebruikers in Ubuntu (privacy-probleem)
« Reactie #5 Gepost op: 2021/10/03, 19:03:18 »
Ik heb het dus nog eens getest en ben verbijsterd.


Als ik dus inlog als X in kubuntu en inlog in Gmail in Firefox.


... en vervolgens "switch user" do naar gebruiker Y



Krijg ik, zoals verwacht, een soort lege Kubuntu te zien.



Als ik daarin dan Firefox opstart krijg ik een lege Firefox, ook zoals verwacht.



MAAR ... als ik dan gmail.com intik in de adresbalk, wordt ik gewoon rechtstreeks, zonder wachtwoord of wat dan ook ingelogd op mijn gmail-account (die ik dus in X had ingevoerd).


Dit is wat mij betreft een belangrijke veiligheidsfout in Kubuntu (21.04)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gmail in firefox: hoe meerdere gebruikers in Ubuntu (privacy-probleem)
« Reactie #6 Gepost op: 2021/10/03, 22:38:09 »
Neen. Dat komt omdat je ook in die andere account ooit hebt ingelogd op diezelfde gmail. Log uit Gmail in die tweede account en markeer daarna dit draadje als opgelost. Het probleem is niet Kubuntu, maar zit tussen het scherm en de stoel.

Re: Gmail in firefox: hoe meerdere gebruikers in Ubuntu (privacy-probleem)
« Reactie #7 Gepost op: 2021/10/04, 11:19:51 »
Je hebt een probleem
Je vraagt om hulp
Je krijgt adviezen
Je past die niet toe
Je probeert het nog eens en klaagt dat je nog steeds het probleem hebt

Het is niet erg dat je iets niet begrijpt en om hulp vraagt maar als je niets met de geboden hulp doet dan houdt het op.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Gmail in firefox: hoe meerdere gebruikers in Ubuntu (privacy-probleem)
« Reactie #8 Gepost op: 2021/10/04, 12:28:44 »
En wellicht heeft hij de accountsynchronisatie van Firefox of Chromium ingeschakeld waardoor ook op een "leeg" systeem de inlog bekend is en gebruikt wordt.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Gmail in firefox: hoe meerdere gebruikers in Ubuntu (privacy-probleem)
« Reactie #9 Gepost op: 2021/10/04, 21:24:10 »
Ik heb niks speciaal gedaan, zoals het kiezen of gedeeld zetten van eenzelfde map voor 2 gebruikers.
En als ik op de 2de account Firefox start, ziet die eruit als een lege Firefox, dus van accountsynchronisatie -- een terechte vraag van Bloom, maar het "wellicht" klopt niet -- is geen sprake. Tenminste, dat mag ik als gewone gebruiker veronderstellen.

Ik gebruik geen Chromium op mijn Kubuntu-pc.

Ik ga de eerdere suggesties van DirkJan eens uittesten in verband met dat inloggen. Het is echter wel moeilijk om na te gaan wat er dan ooit zou zijn misgelopen, aangezien ik echt géén speciale dingen heb uitgespookt met rechten van profielmappen en dergelijke.

Maar ik blijf het een fout van FF vinden dat gebruiker Y, ingelogd als dusdanig, zou kunnen inloggen met mijn oorspronkelijke gegevens (gebruiker X) op een lege Firefox (dus zonder wachtwoorden die onthouden worden enzovoort) en dan TOCH onmiddellijk terecht kom, ZONDER wachtwoordvraag in de mails van mijn account.

Maar toch een puntje van kritiek: ik vind het nogal brutaal te horen dat ik niet naar advies zou luisteren. Graag een beetje beleefder reageren, DirkJan. Het Ubuntufoirum is al jarenlang een beleefd forum, waar begrip wordt getoond voor de vraagstellers.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gmail in firefox: hoe meerdere gebruikers in Ubuntu (privacy-probleem)
« Reactie #10 Gepost op: 2021/10/05, 09:20:55 »
Het is voldoende één keer op dezelfde gmail account te hebben ingelogd vanop de andere gebruikersaccount, en de inloggegevens te hebben bewaard...

Re: Gmail in firefox: hoe meerdere gebruikers in Ubuntu (privacy-probleem)
« Reactie #11 Gepost op: 2021/10/06, 10:26:51 »
Beste Jenske,

Ik ben net als jij ook al jaren vriendelijk actief op dit forum. Maar soms heb ik mijn dag niet. Ik had iets minder kortaf kunnen reageren. Mijn indruk was dat je (zoals sommigen posters helaas doen) bleef hangen in het noemen van het probleem zonder de aangedragen oplossing te proberen.

De meest waarschijnlijke oorzaak is inderdaad wat Vanadium aangeeft. Je hebt ooit als gebruiker  Y  ingelogd op je PC om vervolgens in Firefox in te loggen op het gmail account van gebruiker X. Als je dan Firefox hebt ingesteld om je inloggegevens te bewaren dan doet Firefox dat. FF weet niet beter dan dat gebruiker Y achter de PC zit en slaat je inloggegevens dan op in het FF profiel van gebruiker Y. Dat is geen fout van Firefox maar een ingebouwde functie die je wel of niet kunt gebruiken.

Dit is één van de redenen waarom ik mijn inloggegevens niet door Firefox laat beheren maar door een aparte wachtwoord manager.

Re: Gmail in firefox: hoe meerdere gebruikers in Ubuntu (privacy-probleem)
« Reactie #12 Gepost op: 2021/10/07, 22:05:53 »
Het is voldoende één keer op dezelfde gmail account te hebben ingelogd vanop de andere gebruikersaccount, en de inloggegevens te hebben bewaard...

Waar worden deze inloggegevens dan opgeslagen, systeembreed? Als je gebruiker X en Y hebt en alleen op X ooit met je Google-account bent ingelogd dan hoor je op Firefox voor Y toch helemaal geen cookies / browseropslag voor een Google-account te hebben staan?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gmail in firefox: hoe meerdere gebruikers in Ubuntu (privacy-probleem)
« Reactie #13 Gepost op: 2021/10/08, 10:06:47 »
Worden opgeslagen in de profielfolder van Mozilla van de gebruiker. Log je in op één account, en ga je daarna inloggen op een website met je login en paswoord, dan worden die gegevens onder die account opgeslagen. Log je in op een andere account, en ga je dan weer inloggen op dezelfde website met dezelfde login en paswoord, dan worden die gegeven nu ook onder die andere account opgeslagen. Dat is de verklaring waarom Jenske vanop een andere account ook schijnbaar zomaar Gmail kon openen.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Gmail in firefox: hoe meerdere gebruikers in Ubuntu (privacy-probleem)
« Reactie #14 Gepost op: 2021/10/11, 21:09:58 »
't Is u vergeven.

Daarmee blijft de vraag echter. 't Is mogelijk dat ik als user Y ben ingelogd in Kubuntu, vervolgens FF opgestart, maar ik ben er zeker van dat ik zonder enige eerdere stap onmiddellijk was ingelogd op mijn X-gmail-account (dat ik voorheen inderdaad gebruikte als X-user in Kubuntu.Maar ik zou verwachten dat er geen enkel gegeven van Firefox of wat dan ook wordt uitgewisseld tussen de verschillende Kubuntu-accounts. Zelfs LibreOffice gedraagt zich, als Y-user is ingelogd, alsof het de eerste keer is dat je het programma gebruikt (hoewel ik dat dus al jaren doe als gebruiker X).Ik gebruik een super-paswoord in Firefox, maar ... ik heb dat niet moeten invullen in mijn y-sessie.
Het mysterie blijft, de twijfel groeit, de angst vergroot, de privacy vermindert ...


Beste Jenske,

Ik ben net als jij ook al jaren vriendelijk actief op dit forum. Maar soms heb ik mijn dag niet. Ik had iets minder kortaf kunnen reageren. Mijn indruk was dat je (zoals sommigen posters helaas doen) bleef hangen in het noemen van het probleem zonder de aangedragen oplossing te proberen.
(...)

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gmail in firefox: hoe meerdere gebruikers in Ubuntu (privacy-probleem)
« Reactie #15 Gepost op: 2021/10/11, 21:19:53 »
Maar ik zou verwachten dat er geen enkel gegeven van Firefox of wat dan ook wordt uitgewisseld tussen de verschillende Kubuntu-accounts.

Dat is zo. Wees gerust. Let goed op waar je inlogt. Let vooral op weer uit te loggen op een vreemd systeem. Hier op je eigen computer met meerdere accounts is wat gebeurd is zo erg nog niet.

Re: Gmail in firefox: hoe meerdere gebruikers in Ubuntu (privacy-probleem)
« Reactie #16 Gepost op: 2021/10/12, 10:36:06 »
Het zal onbewust gebeurt zijn Jenske. Als je dat soort dingen in de toekomst wilt voorkomen kun je voor beide gebruikers beter geen gebruik maken van de functie van Firefox voor het opslaan van inloggegevens.

Re: Gmail in firefox: hoe meerdere gebruikers in Ubuntu (privacy-probleem)
« Reactie #17 Gepost op: 2021/10/12, 11:00:31 »
@ Jenske,

controleer eens de volgende instelling van Firefox -- wijzig die eventueel:

Instellingen --> Privacy & Beveiliging --> Aanmeldingen en wachtwoorden ...



Klik op de afbeelding om groter weer te geven.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2021/10/12, 11:03:03 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Gmail in firefox: hoe meerdere gebruikers in Ubuntu (privacy-probleem)
« Reactie #18 Gepost op: 2021/10/17, 11:31:42 »
Allen,


Ik zal het houden op een stommiteit van mezelf.

Bedankt voor het meedenken.


.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gmail in firefox: hoe meerdere gebruikers in Ubuntu (privacy-probleem)
« Reactie #19 Gepost op: 2021/10/17, 13:33:06 »
Dat is hoe je dit kan vermijden in de toekomst. Standaard staat Firefox anders ingesteld, dus dat blijft opletten.