Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: initramfs  (gelezen 5504 keer)

botje69

  • Gast
initramfs
« Gepost op: 2008/04/25, 08:25:35 »
Ik heb uiteraard gisteren Ubuntu 8.04 gedownload. De installatie DVD bleef hangen bij initramfs en had ik alleen een knipperende cursor. Opnieuw gedownload en gebrand en dit gaf hetzelfde resultaat. Ik ben toen zo "slim"geweest om een upgrade naar 8.04 uit te voeren met als resultaat dat voor zover ik nu kan zien het grafische gedeelte vernaggelt is. Is dit nog te verhelpen of eindigt hier mijn Ubuntu avontuur van 1 maand. Wel jammer want het is (was) een stuk rustiger dan Vista.
specs:
Moederboord: Berkeley
Type: µATX-moederbord
Fabrikant: Foxconn
processor
Intel Core 2 Duo E4500
Video ATI radeon 1250

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
initramfs
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/25, 09:13:15 »
Je kan in het bootmenu van de CD kiezen om de CD te checken op fouten. Ik zou dat eens proberen, je weet nooit. Anders kan je het eens proberen met de alternate versie, misschien dat het hiermee wel lukt.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Rune

  • Gast
initramfs
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/25, 11:58:40 »
je initramfs is de stap na het laden van de kernel. Hierin staan modules opgeslagen voor apparaten die geladen worden. Het feit dat ie hier blijft hangen is waarhschijnlijk dat een van de modules voor een hanger zorgt. Voortaan kun je beter proberen te booten door bij de kernel de opties noapic en acpi=no mee te geven. Dat kan een hoop hangers voorkomen.

Maar goed, dat is mosterd na de maaltijd.

Om je systeem te fixen, kun je rebooten in rescue mode (staat als menu optie in grub).
Wat vaak gebeurt is dat na een upgrade je propriety (gods.. hoe schrijf je dat?) drivers niet meer werken (ati en/of nvidia).
Probeer die of opnieuw te installeren, of edit je xorg.conf zodat je of de 'ati' of de 'nvidia' driver laadt.

Wat je ook kunt doen is xorg.conf renamen naar xorg.conf.bak en een 'dpkg-reconfigure xserver-xorg' uit te voeren.

botje69

  • Gast
initramfs
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/25, 12:50:52 »
Eerst een reactie op Darkstar.
Bij het controleren van de installatie DVD bleef hij hangen op BusyBox v.1.1.3. (initramfs), daarna deed de DVD niets meer.
Na de upgrade krijg ik in GRUB twee kernels warvan ik kan booten. Vanaf 2.6.22.16 loopt hij vast op initframfs en vanaf 2.6.22.14 loopt hij wel door met de in mijn post omschreven ellende.

Rune.
Sorry ik ben nog maar een newbie op linux gebied. uit wat je schrijft maak ik op dat ik het d.m.v. de terminal moet zien te fixen.
Ik heb er nog nooit mee gewerkt, maar ik zal het gaan proberen.

Ik neem aan dat dt het commando is dat in moet invoeren 'dpkg-reconfigure xserver-xorg' , uiteraard zonder de aanhalingstekens.

Ik vind het alleen raar dat de DVD van 7.10 geen problemen had en die van 8.04 wel.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten André

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
initramfs
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/25, 13:12:24 »
Als de CD-controle fouten geeft, dan is er toch iets mis gegaan bij het downloaden of het branden lijkt me. Wat Rune uitlegt zou ik als beginner in eerste instantie nog niet proberen. Het is wel een mogelijke oplossing, maar je hebt toch iets meer kennis nodig denk ik als je dat toch een geslaagd einde wil brengen (of een gedetailleerde uitleg).
Je spreekt trouwens over een DVD, maar Ubuntu is standaard een CD-ISO. Heb je misschien een DVD-image gedownload of de gewone ISO op DVD gebrand?

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Rune

  • Gast
initramfs
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/25, 13:23:17 »
het fixen van je display drivers is inderdaad iets wat je beter niet kunt proberen als beginneling.

Wat je kunt proberen, voordat je je aan een reinstall waagt, is toch proberen te starten de shell door bij het opstarten te kiezen voor de rescue modus, en vanuit daar het commando 'dpkg-reconfigure xserver-xorg' uitvoeren en daarna te rebooten op hoop van zegen.

Bij het booten vanaf de CD, probeer de opties 'noapic' en 'acpi=no' mee te geven.
Als het goed is geeft het bootscherm mbv. functie toetsen help daarover.
*hopelijk* lost dat het hangen op.

botje69

  • Gast
initramfs
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/25, 18:46:18 »
Ik heb het systeem opgestart in de recovery mode en dpkg-reconfigure xserver-xorg ingetikt.
Of dat helemaal gelukt is weet ik niet want het eerste deel van wat ik had getikt leek verdwenen. Ik kreeg daarna een soort dos schermpje met een recovery menu, met de optie " Try to fix xserver" . Hierna de pc weer opgestart en ja hoor ik had beeld, ik kon alleen de goede resolutie voor mijn monitor niet instellen (breedbeeld). Ik heb toen onder beheer naar " hardware drivers" gekeken en daar stond de driver voor ATI. Die heb ik ingeschakeld en moest toen opnieuw opstarten. Ik kon inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord, maar daarna had ik alleen een wit scherm met cursor en verder niets. De driver heb ik weer kunnen verwijderen via het recovery menu en ik heb nu weer beeld.
Ik moet alleen nog uitvinden wat voor driver ik kan installeren want door de verkeerde resolutie van het scherm wordt alles uitgerekt. Ik ben in ieder geval weer een stuk verder.

Bedankt voor jullie hulp.

Groeten Andre

initramfs
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/02, 11:51:58 »
Heb hetzelfde probleem met 8.04, dat de installatie blijft hangen op initramfs / busybox  met een prompt. Cd is prima, dubbelgecheckt...

Lees op het internationale ubuntu forum dat er meer mensen tegenaan lopen, raar aangezien 7.04 en 7.10 prima wouden installeren op mijn bak.

wally_walnut

  • Gast
initramfs
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/02, 16:06:43 »
Zelfde probleem.
Heb dual boot met XP.

Bij het terug zoeken naar mogelijke oorzaken trof ik een melding aan dat het NTFS file system als busy was gemarkeerd. Dat kwam waarschijnlijk omdat ik windows de keer daarvoor had afgebroken met de reset knop !
Terug naar windows en op nieuw netjes aan en weer uitgelogd.
Daarna weer opnieuw Ubunto gestart en voila, geen probleem meer !