Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Boot tijd Ubuntu/Windows 8  (gelezen 1006 keer)

Offline jos34

  • Lid
Boot tijd Ubuntu/Windows 8
« Gepost op: 2014/07/29, 18:33:15 »
Bij mij start Ubuntu (14.04 x64) sneller dan Windows 8 (x64).
Windows 8 duurt er 16 seconden over.
Ubuntu start in 7 seconden, en een andere wat oudere installatie duurt er 12 seconden over.
Ik ben benieuw hoe lang bij jullie het booten van Windows 8 en Ubuntu duurt.

Voorwaarden:
- Gemeten vanaf de boot manager (Grub of Windows 7/8 Boot manager)
- Gemeten tot Windows 8 desktop (Dus NIET het startscherm).
- Zet erbij welke Ubuntu versie je hebt.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/29, 18:34:56 door jos34 »

Frederik

  • Gast
Re: Boot tijd Ubuntu/Windows 8
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/29, 19:52:49 »
Op een zeven jaar oude computer x64 met sata schijven:
Windows 7: 48 seconden
Xubuntu 12 LTS: 42 seconden

Re: Boot tijd Ubuntu/Windows 8
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/29, 20:13:26 »
Van de drie computers (waarvan 2 hoofdcomputers) heb ik er eigenlijk nog maar op 1 Windows in dual-boot staan (is ook de enige waarop het kan :P). Dus ik geef alleen die op. Het is een laptop met AMD E-processor en een 500 GB HDD.
-Windows 8.1 64-bits: ong. 18 seconden
-Bodhi Linux 3.0 (gebaseerd op Ubuntu 14.04): ong. 12 seconden.

Offline MKe

  • Lid
Re: Boot tijd Ubuntu/Windows 8
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/29, 20:32:51 »
Mogen andere Linuxen ook? Ik heb hier een laptop uit 2008 met dualboot Vista en Arch LInux. Dit s dus een core DUo met 2 gb geheugen en een trage HD, dus geen fancy SSD.
Vista doet er 112 seconden over (bijna 2 minuten) vanaf de Grub naar de desktop, met automatisch inloggen. Helaas is het systeem dannog niet bruikbaar, omdat VIsta dan pas de meeste services gaat laden.
Arch 22s inclusief inloggen en direct bruikbaar. Nu moet ik wel zeggen dat Arch een zelfgemaakte spartaanse versie is met i3wm als desktop (zie mijn blog), maar toch niet slecht voor een oud dingetje als deze.

Re: Boot tijd Ubuntu/Windows 8
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/29, 20:49:41 »
Mogen andere Linuxen ook? Ik heb hier een laptop uit 2008 met dualboot Vista en Arch LInux. Dit s dus een core DUo met 2 gb geheugen en een trage HD, dus geen fancy SSD.
Vista doet er 112 seconden over (bijna 2 minuten) vanaf de Grub naar de desktop, met automatisch inloggen. Helaas is het systeem dannog niet bruikbaar, omdat VIsta dan pas de meeste services gaat laden.
Arch 22s inclusief inloggen en direct bruikbaar. Nu moet ik wel zeggen dat Arch een zelfgemaakte spartaanse versie is met i3wm als desktop (zie mijn blog), maar toch niet slecht voor een oud dingetje als deze.

Aangezien Arch sowieso nogal basic van zichzelf is, denk ik niet dat het veel uit zal maken voor de boottijd op welke werkomgeving je inlogt. Ik bedoel t.o.v. Vista 112 seconden dan...

Offline MKe

  • Lid
Re: Boot tijd Ubuntu/Windows 8
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/30, 06:29:20 »
Nee, vergeleken met Vista niet. Maar een grote omgeving als KDE of Unity voegt toch al snel 10 s aan de boottijd toe ( heb ik geprobeerd). Arch is zo basic als dat je hem zelf maakt :)

Re: Boot tijd Ubuntu/Windows 8
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/30, 09:35:50 »
met de pauzestand heb je een nog snellere omgeving; amper 2 seconden, en dan nog 5 seconden voor de networkmanager en ik ben online.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Boot tijd Ubuntu/Windows 8
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/30, 09:58:05 »
Boot tijd van windows zou je moeten meten inclusief het (goed) opstarten van bijvoorbeeld firefox.
Als je de "welkomst" muziek van Win hoort is ie meestal pas halverwege.
Bij Lin systemen kun je direct je eerste applicatie starten.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Boot tijd Ubuntu/Windows 8
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/30, 10:16:58 »
Ubuntu 14.04 op AMD Athlon 2.6 dualcore met 4 GB ram: 40 seconden.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Boot tijd Ubuntu/Windows 8
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/30, 10:18:58 »
bij mij start ubuntu op mijn desktop op in 20 seconden en op mijn laptop in 18 (net iets snellere HDD)
ik heb echter geen " echte" windows geinstalleerd, alleen een VM met windows 8.1 voor school, en die doet er 180 seconden over (ruim 3 minuten) voordat ik een applicatie kan starten, echter dat is windows op linux, dus das niet helemaal eerlijk  ;)

Offline jos34

  • Lid
Re: Boot tijd Ubuntu/Windows 8
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/30, 12:40:57 »
Citaat
Mogen andere Linuxen ook? Ik heb hier een laptop uit 2008 met dualboot Vista en Arch LInux. Dit s dus een core DUo met 2 gb geheugen en een trage HD, dus geen fancy SSD.
Vista doet er 112 seconden over (bijna 2 minuten) vanaf de Grub naar de desktop, met automatisch inloggen. Helaas is het systeem dannog niet bruikbaar, omdat VIsta dan pas de meeste services gaat laden.
Arch 22s inclusief inloggen en direct bruikbaar. Nu moet ik wel zeggen dat Arch een zelfgemaakte spartaanse versie is met i3wm als desktop (zie mijn blog), maar toch niet slecht voor een oud dingetje als deze.

Citaat
bij mij start ubuntu op mijn desktop op in 20 seconden en op mijn laptop in 18 (net iets snellere HDD)
ik heb echter geen " echte" windows geinstalleerd, alleen een VM met windows 8.1 voor school, en die doet er 180 seconden over (ruim 3 minuten) voordat ik een applicatie kan starten, echter dat is windows op linux, dus das niet helemaal eerlijk

Ehh.... 2-3 minuten???!!!! Steen in de computer soms, tjeetje wat kl*te traag zeg!!
Maar goed het mogen duidelijk zijn dat bij vrijwel iedereen in ieder geval een Linux OS sneller start.

Andere OSen mogen van mij overigen ook maar ben wel vooral geïnteresseerd in de boottijd Ubuntu/Windows 8.

Het valt mij overigen op dat vooral het inlog proces bij Windows 8 nogal wat tijd in beslag lijkt te nemen, dit gaat bij Ubuntu na mijn idee veel sneller. (Hoewel het bij Ubuntu niet zichtbaar is dus ook wel weer lastig te zien.)
« Laatst bewerkt op: 2014/07/30, 12:50:17 door jos34 »

Re: Boot tijd Ubuntu/Windows 8
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/30, 13:26:15 »
Nuja, ik kan wel 3 andere OS'en noemen die ik gebruik maar op diezelfde computers staat geen Windows... niet helemaal eerlijk dus.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Boot tijd Ubuntu/Windows 8
« Reactie #12 Gepost op: 2014/07/30, 19:11:04 »
Het is er dus niet erg op vooruit gegaan, bij de Commodore 64 duurde het een (1) seconde om op te starten:
http://www.dumpert.nl/mediabase/6611010/c3d9d58a/technostalgie.html

p.s. met Ghostery moet je misschien op F5 drukken voordat het filmpje start...
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Boot tijd Ubuntu/Windows 8
« Reactie #13 Gepost op: 2014/07/30, 20:11:49 »
Het is er dus niet erg op vooruit gegaan, bij de Commodore 64 duurde het een (1) seconde om op te starten:
http://www.dumpert.nl/mediabase/6611010/c3d9d58a/technostalgie.html

p.s. met Ghostery moet je misschien op F5 drukken voordat het filmpje start...

Maarja, dat was ook grafisch een stuk minder zwaar hè. Tegenwoordig worden besturingssystemen zwaarder omdat de hardware ook zwaarder is, m.u.v. hobby-OS'en als KolibriOS. Mijn bijna 1 jaar oude AmigaOne 500 met AmigaOS 4.1 Update 6 op een 5400 RPM HDD start in nog geen 15 seconden op. Haiku op een andere laptop start eveneens in nog geen 15 seconden op (en Haiku is toch erg licht!). Tja... tijden veranderen hè. Maar goed, met een SSD maakt het natuurlijk wel veel verschil. Alles start 2 keer zo snel op dan. Haiku zou dan in enkele seconden opstarten, evenals AmigaOS 4. Ook Ubuntu start in enkele seconden met een SSD. KolibriOS lijkt me helemaal leuk met een SSD. Het start nu met een HDD al in een paar seconden op. Met een SSD kun je niet eens meer je ogen knipperen of het is al opgestart =D

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Boot tijd Ubuntu/Windows 8
« Reactie #14 Gepost op: 2014/07/31, 13:45:44 »

Ehh.... 2-3 minuten???!!!! Steen in de computer soms, tjeetje wat kl*te traag zeg!!


nogmaals, dit is een Virtual Machine eigenlijk is het een schermpje met windows 8 in linux

hier zie je linux gevisualiseerd in linux (inception)

logisch dat dat traag is want windows 8 moet de pc-hardware delen met linux  ;)

Offline jos34

  • Lid
Re: Boot tijd Ubuntu/Windows 8
« Reactie #15 Gepost op: 2014/07/31, 14:15:38 »

Ehh.... 2-3 minuten???!!!! Steen in de computer soms, tjeetje wat kl*te traag zeg!!


nogmaals, dit is een Virtual Machine eigenlijk is het een schermpje met windows 8 in linux

hier zie je linux gevisualiseerd in linux (inception)

Weet ik, maar dan nog bij mij duurt het hooguit 30 seconden.

logisch dat dat traag is want windows 8 moet de pc-hardware delen met linux  ;)