Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tijd om de Tweede Kamer te gaan bellen of schrijven voor Open ICT (tot 1 maart)  (gelezen 1348 keer)

Waarom belangrijk?

Op donderdag 1 maart bespreekt de Tweede Kamer een aantal ICT-rapportages, waaronder de verschillende antwoorden op het rapport “Open standaarden en open source software bij de Rijksoverheid” van de Algemene Rekenkamer, de iOverheid en de toegankelijkheid van overheidswebsites.  Ik denk dat velen van ons nog steeds hoofdpijn hebben van het rapport van de Algemene Rekenkamer en iedere keer als ik zie dat het rapport in het buitenland wordt gebruikt om te ‘bewijzen’ dat door de inzet van open standaarden en open source geen kostenbesparingen te realiseren zijn word ik boos. De afgelopen maanden zijn we vooral bezig geweest met de campagne Open Onderwijstoegang waarbij we –onder andere- de schijnwerpers hebben gezet op de beroerde implementatie van het actieplan Nederland Open in Verbinding in het onderwijs. Met het beëindigen van de werkzaamheden van het programmabureau Nederland Open in Verbinding is er ook geen centrale aanzwengeling meer van het open standaarden- en open sourcebeleid. De verantwoordelijkheden en taken zijn nu versnipperd over meerdere organisaties, en geen daarvan valt (volgens mij) onder directe ministeriële verantwoordelijkheid, waarmee de mogelijkheden voor de Tweede Kamer om het beleid te controleren nog verder zijn beperkt (en het was al niet zo super). Indien de noodzaak van open standaarden (en de voorkeur voor open source software) nu stevig tussen de oren van beslissers, ambtenaren en uitvoerders zat, dan zouden we ons niet eens zo heel zorgen hoeven te maken. Maar helaas, dat is verre van het geval zoals onder andere bleek bij een presentatie over de ‘gesloten’ Rijkscloud waar werd gesteld dat open standaarden niet op voorhand leidend zouden zijn. Kortom, het lijkt me verstandig om de Tweede Kamer te overtuigen van de noodzaak van instrumenten om het beleid centraal aan te blijven zwengelen, inclusief een stevige doorzettingsmacht en mogelijkheden voor maximale democratische controle en bijsturing.  Wat kunnen jullie doen?

Wat kun je doen?

We hebben nog een paar dagen. Misschien ken je een of meerdere leden van de betreffende Kamercommissie, kijk maar even op het lijstje van namen. En dan? Dan wordt het tijd om te bellen of een mailtje te sturen en even scherp, compact en duidelijk aan te geven waarom jij vindt dat de Tweede Kamer moet aandringen op een goede voortzetting van het actieplan Nederland Open in Verbinding, met een centrale aanzwengeling van het beleid, met doorzettingsmacht et cetera. Je kunt het TK-lid ook vertellen of schrijven waarom het noodzakelijk is dat het gebruik van open standaarden voor alle, met publieke middelen gefinancierde instellingen, verplicht zou moeten zijn en waarom dat niet kan zonder stevige wetgeving. Jij kent het Kamerlid, jij weet wat de politieke partij voorstaat en welke argumenten het krachtigst resoneren voor die partij en dat kamerlid.

Nog een keer, waarom belangrijk?

Waarom is het belangrijk? Simpel, we hebben geen betaalde lobbyisten die de deur in Den Haag plat kunnen lopen. Geloof me, er is door hen al heel wat werk op de achtergrond verricht rond de rapporten die op 1 maart worden besproken. Wat kunnen wij daar tegenover zetten? Een telefoontje of een e-mail met daarin de sterkste argumenten voor een steviger open beleid, komend vanuit de eigen achterban van de Kamerleden. Veel herrie wordt snel vertaald met ‘belangrijk’. Omgekeerd duidt weinig herrie op ‘lage prioriteit’.

Voor wie zich weer wil inlezen en argumenten wil verzamelen voor het gesprek of de e-mail (tip: hou het e-mailbericht kort, maximaal een half A4-tje) hier nog een overzicht van artikelen:

- Rapport Algemene Rekenkamer
- Samenvatting van de bevindingen
- Overzicht van alle kritiek op het rapport
- Reactie minister Donner
- Reactie Hans Sleurink
- Antwoorden van Algemene Rekenkamer op vragen Tweede Kamer en Hans Sleurink
- Tweede reactie Hans Sleurink
- Advies Hans Sleurink aan Tweede Kamer
Dossier Campagne Open Onderwijstoegang

(zie op: http://www.janstedehouder.nl/2012/02/24/tijd-om-te-gaan-bellen-of-schrijven-voor-open-onderwijstoegang-en-een-open-overheid/)

Succes met het bellen en schrijven!

P.S. Kamerleden hebben net zo’n hekel aan spam als wijzelf. Eén goed bericht aan het juiste Kamerlid werkt beter.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Super Jan, écht super! :)

Ik las net in de Linux Magazine dat er niks nieuws te melden was, echter het tegendeel blijkt waar! :D

Ik wens eenieder die contact op gaat nemen succes, en jou ook Jan! :)

Super Jan, écht super! :)

Ik las net in de Linux Magazine dat er niks nieuws te melden was, echter het tegendeel blijkt waar! :D

Ik wens eenieder die contact op gaat nemen succes, en jou ook Jan! :)

Het gesprek voor het artikel in Linux Magazine heeft al weer een tijdje geleden plaatsgevonden. Inmiddels zijn er weer kamervragen gesteld en -zoals hierboven genoemd- komt het open standaarden- en open sourcebeleid weer op de agenda in de Tweede Kamer.  8-)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
beste Jan

ik ben op op de fontys in eindhoven ook al bezig het een en ander voor elkaar te krijgen,
ik ben bij fde onderwijscommissie geweest en heb het problem voorgesteld, zelfs de directeur van onze school staat achter een opensource beleid,

echter, als ik dan bij projectvaardigheden ineens opgelegd krijg dat ik met microsoft project moet werken dan heeft dat toch weer invloed op mijn humeur, okè naar de toekomst toe word er misschien wat geregeld, maar ik zit nu met het microsoft-probleem. ik heb daarom nog maar wat mails gestuurd om te kijken of ik het adoptieproces niet iewat kan versnellen, tot die tijd draai ik nog gewoon Vmware Vsphere in windows7 die vervolgens weer in vmware workstation geinstalleerd is...

Super werk! Ga zo door :)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Geweldig dat je je zo inzet voor open source en open standaarden. Ik ken helaas niemand uit het lijstje, en communicatie is ook niet mijn sterkste kant (Asperger). Maar iedereen die wel belt/mailt of dat gaat doen: bedankt! :)
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

beste Jan

ik ben op op de fontys in eindhoven ook al bezig het een en ander voor elkaar te krijgen,
ik ben bij fde onderwijscommissie geweest en heb het problem voorgesteld, zelfs de directeur van onze school staat achter een opensource beleid,

echter, als ik dan bij projectvaardigheden ineens opgelegd krijg dat ik met microsoft project moet werken dan heeft dat toch weer invloed op mijn humeur, okè naar de toekomst toe word er misschien wat geregeld, maar ik zit nu met het microsoft-probleem. ik heb daarom nog maar wat mails gestuurd om te kijken of ik het adoptieproces niet iewat kan versnellen, tot die tijd draai ik nog gewoon Vmware Vsphere in windows7 die vervolgens weer in vmware workstation geinstalleerd is...

Dit klinkt goed. Je hebt het onderwerp bespreekbaar gemaakt op Fontys en dat is winst. Dat het niet gelijk geregeld is, is jammer. Maar er zit beweging in.  :D