Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pc wil niet meer booten, grub rescue  (gelezen 21109 keer)

Offline fred101

  • Lid
Pc wil niet meer booten, grub rescue
« Gepost op: 2010/09/18, 16:10:35 »
Ik had een dual boot pc, ik heb nu nav een vraag een tijd geleden de stoute schoenen aangetrokken en het oude ubuntu(oorspronkelijk kde) verwijderd om aleen nog met de verse install van ubuntu onder gnome door te gaan. Ik heb gewoon alle mappen op home na, verwijderd. De oude partitie gemount aan de nieuwe en toen opnieuw gestart, dat moest toevallig net van de update die net kwam.

Daarna kreeg ik alleen grub rescue. En dat reageert alleen op ls, set en insmod. Ik heb een hele middag in wikis zitten bladeren en alle commandos daar doen niets op die na, alleen kan ik er verder weinig mee, hij reageert op het commando.
Met ls zie ik dat alles nog wel op de schijven staat. Op hd0,5 staat het operating system.
Ik had
sda1, ext3 opstartbaar, dat was de oude ubuntu , nu alleen nog met al mijn data.
Sda2, uitgebreid met logische partities waaronder
Sda6' ext4, gekoppeld aan / , bestandsysteem en die onderverdeeld in,
Sda5, een swap die hoorde bij het oude systeem, die heb ik weggehaald maar ik kon hem niet opnieuw toekennen aan iets anders, de schijf was bezig was de melding. Deze swap was niet gemount toen ik hem weghaalde.
Ik heb de sda1 gekoppeld aan mnt / data en dat in fstab gezet met het uuid erbij zoal mij verteld was.
Sda7, de swap van het nieuwe systeem.

En nu zit ik dus naar grub rescue te kijken. Ik heb het systeem geinstalleerd via een usb stick omdat er geen crdom in zit. Maar die usbstick ziet hij niet. Dat heb ik toen vanuit een opgestart systeem gedaan. Ik ben bang dat dit einde oefening is voor mijn laptop?

« Laatst bewerkt op: 2010/09/18, 16:12:08 door fred101 »

Offline fred101

  • Lid
Re: Pc wil niet meer booten, grub rescue
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/18, 23:50:03 »
Ik heb de usb stick erin gedaan, daarna :
ls
set prefix=(hd0,5)/boot/grub
set root=(hd0,5)
set
ls /boot
insmod /boot/grub/linux.mod
linux /vmlinuz root=/dev/sda5 ro
initrd /initrd.img
boot

Toen begon hij op te starten en nu heb ik een werkend systeem. Alle bestanden kan ik via wat omwegen vinden. De partities zijn aangekoppeld en alles lijkt goed. Grub was er niet meer maar heb ik geinstalleerd via apt-get. Ik heb ook sudo apt-get update en upgrade gedaan voor de zekerheid.

Alleen durf ik mijn systeem niet uit te zetten. Hoe weet ik nu zeker dat het dadelijk wel opstart ?
Ik heb wel backups maar het is zo veel werk en het systeem werkte net zo lekker nu.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Pc wil niet meer booten, grub rescue
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/19, 08:01:05 »
De commando's die je daar ingeeft zijn van de oude grub en ik denk dat je 10.04 hebt geïnstalleerd en deze heeft de nieuwe grub: Grub2.
Installeer/herstel Grub2 via deze link: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2
Lees dit even door en dan kom je ook dit tegen, waarmee je grub2 kan herstellen: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD
Opgelet: Lees alles goed door voor je iets onderneemt, de eerste keer lijkt het wat moeilijk, dus stap voor stap.

Succes!

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline fred101

  • Lid
Re: Pc wil niet meer booten, grub rescue
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/19, 11:49:59 »
Bedankt voor de reactie, ik bleek inderdaad grub te hebben ipv grub 2. Ik moet iedere keer die hele serie intypen om op te starten.

Ik heb de aanwijzingen gevolgd maar hij komt met de melding dat hij niet op sda kan worden geinstalleerd. Ik heb toen sda5 gekozen. Grub2 is nu geinstalleerd.

Ik heb ook een 06.custom gemaakt met daarin de zelfde commando's als ik steeds met de handstart moet gebruiken.

Ik ben nu via het menu beheer- opstartschijf maken een usb stick aan het klaarmaken. Voor de zekerheid. Misschien dat hij dan wel van usb wil starten want ik moet blijkbaar grub2 herstellen via een live CD mocht het zo niet gelukt zijn. Aangezien ik geen CD werkende speler heb, die heeft het nog nooit goed gedaan.

Ik werk volgens mij al weer een jaar of 6 met ubuntu maar ik ben echt een (tevreden) gebruiker, maar iedere keer als ik iets in de terminal probeer heb ik daarna problemen. Gelukkig heb ik die mbv de hulpbvaardige mensen hier steeds kunnen oplossen. Ik ben kampioen stomme dingen doen op dit gebied.

Ik zit daarna alleen nog met 9.1GB ongebruikt stuk harddisk waar vroeger de swap van het oude systeem op stond. Deze wil zich niet opnieuw laten gebruiken.  
« Laatst bewerkt op: 2010/09/19, 11:52:44 door fred101 »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Pc wil niet meer booten, grub rescue
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/19, 12:13:37 »
Citaat
ls
set prefix=(hd0,5)/boot/grub
set root=(hd0,5)
set
ls /boot
insmod /boot/grub/linux.mod
linux /vmlinuz root=/dev/sda5 ro
initrd /initrd.img
boot
dit zijn de goede commands vanuit grub recue maar ze zijn niet blijvend afaik.
de live cd is een goede manier op het blijvend op te zetten zoals heirc reeds opmerkte.
Feielijk moet grub2 op sda geinstalleerd worden en niet op sda1/2/etc.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/19, 12:15:13 door leoquant »

Offline fred101

  • Lid
Re: Pc wil niet meer booten, grub rescue
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/19, 12:18:47 »
Hij start nu gelukkig weer op.
Hij wil niet op sda installeren.

Gelukkig maar want vanaf een Live CD wil niet lukken en hij wil ook niet van de nieuw gemaakte USB stick opstarten. Er is geen usb optie in het bios. De PC is een asus laptop van nu anderhalf tot twee jaar oud.

Ik zit nu alleen nog met die 9,1GB ongebruikte disk, daar durf ik niet zo goed weer iets aan te doen.