Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?

Afkappen. We willen niet meewerken aan inbraak. Bovendien lijdt de goede naam van het forum eronder. Slot erop en de vraagsteller doorverwijzen naar een handleiding voor het goed beveiligen van draadloze netwerken.
32 (40.5%)
Beantwoorden. Theoretisch kan het immers legaal worden gebruikt.
43 (54.4%)
Neutraal. Afkappen of beantwoorden, mij maakt het niet uit.
4 (5.1%)

Totaal aantal stemmen: 69

Poll gesloten: 2009/02/19, 14:41:33

Auteur Topic: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?  (gelezen 25107 keer)

Offline mrGee

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #25 Gepost op: 2009/02/12, 20:28:28 »
Kijk; die aannames, daar schort het nog wel eens aan in diverse draadjes,  daar kun je toch gericht
even op doorvragen en dan pas een sluitend oordeel vellen ?

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2009/02/13, 00:18:38 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline lizardman

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #26 Gepost op: 2009/02/12, 20:37:27 »
Kijk, als iemand zo'n vraag stelt dan wordt ie natuurlijk niet beantwoord. Logisch toch?
Een rechtstreekse vraag over hoe een illegale handeling te verrichten is evident fout en daar kan de vragensteller op gepaste wijze op gewezen worden.

Trouwens op de vraag Hoe kom ik aan een serienummer is ook een normaal antwoord mogelijk.
Je kunt immers gewoon in de winkel een exemplaar gaan kopen.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/12, 20:40:24 door lizardman »
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #27 Gepost op: 2009/02/12, 21:21:35 »
Ik heb even alle posts gelezen en ik vind dat je eigenlijk zulke vragen gewoon moet beantwoorden maar niet complete tutorial moet geven van hoe je te werk moet gaan.
Als iemand echt diep in wilt duiken moeten we gewoon ze verwijzen naar de forum van remote exploit (Makers van Backtrack) of verwijzen naar google en kun je vanaf daar mee stoppen met beantwoorden van posts als je je er niet comfortable bij voelt.


Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #28 Gepost op: 2009/02/12, 22:29:14 »
Ik wil de servers van Microsoft kraken, weet iemand hoe dit moet?  :evil:
Ik denk dat ieder weldenkend mens zelf wel weet of zij/hij de vraag wilt beantwoorden.
Anders zou in de forum regels opgenomen moeten worden dat dit soort vragen, niet toe gestaan zijn. Wilt Ubuntu-NL dit wel ???
Neutraal dus voor mij, maar niet zoals in de poll staat. Vragen mag, maar beantwoorden hoeft niet.

Met vriendelijke groet,

Gijs
« Laatst bewerkt op: 2009/02/12, 22:32:42 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #29 Gepost op: 2009/02/12, 22:56:56 »
Nogal een open deur, die vraag. Uiteraard de pest voor het forum als we dat hier uitgebreid gaan bespreken en toelichten.

Ik heb in mijn werkhok breekijzers in alle soorten en maten, mokers, een snijbrander, diverse laskarren, slijptollen, kortom een heel arsenaal aan inbrekerswerktuigen of wat daarvoor zou kunnen doorgaan, maar dat wil nog niet zeggen dat ik ga inbreken.

Als er iemand zo'n vraag stelt, ga er gewoon op in maar houd je op de vlakte. Probeer er achter te komen waar het naar toe gaat, vertel niet teveel, en vraag de man in een PB of het niet eens tijd wordt om z'n bovenkamer eens flink te laten opschonen, als blijkt dat het netwerk van de buren z'n doel is.

Bedenk wel dat de echte hackers een serieuze bijdrage leveren aan de veiligheid van heel veel openbare systemen door lekken op te sporen. Die stellen hier trouwens geen vragen.

Ik vind: Laat gaan, en van geval tot geval apart bekijken. En vooral geen richtlijnen en vragen direct afsluiten, want dan weet iedereen: damoekniesijn, en gaan ze ergens anders heen. En zie je ook niet meer wat er zoal leeft.
Om te weten te komen wat je vijand van plan is, haal hem zo dicht mogelijk naar je toe. Ook gemeen, maar waar.

Vr.groet, peter


Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #30 Gepost op: 2009/02/12, 22:58:07 »
Als je naar de stand van de poll kijkt (overgrote meerderheid VOOR beantwoorden) komt dat niet erg overeen met de grote lijnene in de hier gevoerde discussie (meen ik).  Ik deel de mening dat je wel moet beantwoorden. Daarmee kun je veel beter richting blijven geven aan ongewenst of ongeoorloofd gedrag. En als je het oneens bent met een vragensteller kun je altijd jouw mening daarover kenbaar maken. Als je niks zou beantwoorden stopt de discussie, maar kun je ook helemaal niks bijsturen of motiveren.
Lijkt een beetje op de discussie rondom "bezoek" van Wilders aan UK. Maar vergeet dat laatste nou maar want we doen hier niet aan politiek.....En dus ook niet aan struisvogelpolitiek door een vraag niet te beantwoorden. Ozo
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #31 Gepost op: 2009/02/12, 23:01:41 »
Ik zeg beantwoorden.

Hoewel je kwade bedoelingen nooit helemaal kunt herkennen, blijf ik naïef geloven dat de vrije geest en de behulpzaamheid van de Ubuntu/linux gemeenschap besmettelijk is.

Ik vind het een moeilijke discussie. Maar ik heb het volle vertrouwen dat de moderators zo'n topic scherp in de smiezen houden.

En ik vind "afkappen" (de mond snoeren) niet passen in de open-source wereld. Liever een welgemeende waarschuwing bij zo'n topic...

"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #32 Gepost op: 2009/02/12, 23:07:33 »
Als je naar de stand van de poll kijkt (overgrote meerderheid VOOR beantwoorden) komt dat niet erg overeen met de grote lijnene in de hier gevoerde discussie (meen ik).  Ik deel de mening dat je wel moet beantwoorden. Daarmee kun je veel beter richting blijven geven aan ongewenst of ongeoorloofd gedrag. En als je het oneens bent met een vragensteller kun je altijd jouw mening daarover kenbaar maken. Als je niks zou beantwoorden stopt de discussie, maar kun je ook helemaal niks bijsturen of motiveren.
Lijkt een beetje op de discussie rondom "bezoek" van Wilders aan UK. Maar vergeet dat laatste nou maar want we doen hier niet aan politiek.....En dus ook niet aan struisvogelpolitiek door een vraag niet te beantwoorden. Ozo

Eh? Ik? in de UK?
...ben gewoon thuis hoor...
 ??? =D
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #33 Gepost op: 2009/02/12, 23:32:20 »
Ik heb op afkappen gestemd,gebruikers die info willen over kraakgereedschap moeten maar naar een kraakforum gaan.
Kubuntu 20.04

Quatroking

  • Gast
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #34 Gepost op: 2009/02/13, 00:15:48 »
Ik ben neutraal. Wanneer ik iets ooit zou moeten kraken, dan vraag ik wel wat rond op /g/ en misschien ook wat op /b/, in plaats van een forum als dit. Maar het kan mij dus helemaal niet schelen of iets wordt beantwoordt of niet. Maar wordt het beantwoordt, dan moet dat wel pas nadat de vraagsteller kan aantonen dat hij legaal bezig is.

Offline barth

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #35 Gepost op: 2009/02/13, 02:32:08 »
Allez zeg...je hoeft niet te antwoorden...en vragen staat vrij...Ik heb ook heel wat kraakgereedschap, lijkt me niet dat ik automatisch een inbreker ben.(terwijl ik dat wel gebruikt heb toen mijn schuursleutel in het slot was afgebroken...hihi, niet eens aan gedacht om op een forum te vragen hoe ik toen het snelste/makkelijkste de cilinder kon 'openbreken').
« Laatst bewerkt op: 2009/02/13, 02:42:08 door barth »

Offline idefix

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #36 Gepost op: 2009/02/13, 08:29:07 »
Mijn mening is dat dit moet kunnen:

-"niet kunnen" staat in schril contrast met vrijheid, één van de sleuteltermen van Linux.

- Het is niet omdat iemand een bomaanslag zou kunnen plegen, dat het artikel "buskruit" van wikipedia moet verdwijnen: nochtans staat daar hoe je buskruit kan maken en verschillende tips om de effectiviteit te verhogen.
Als iemand ooit dit artikel gebruikt om buskruit aan te maken en er anderen schade mee te berokkenen, kun je dan wiki aansprakelijk stellen? Of zelfs maar afbreuk doen aan haar goede reputatie? Neen, er wordt namelijk niet gesuggereerd om het aan te wenden met slechte bedoelingen.
- als je in een winkel een zwitsers mes koopt, en de verkoper geeft je uitleg hoe het te gebruiken, is die winkel dan verantwoordelijk voor je daden als je er iemand mee verwondt?
-als je op een forum ergens leest hoe je je wagen kunt opdrijven en nadien rijd je iemand aan tegen overdreven snelheid,...

Dit is mijn mening.
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline lizardman

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #37 Gepost op: 2009/02/13, 10:36:14 »
Ik zou graag een slotje zien op deze draad

Sleutelwoord hier moet zijn, denk ik, beheersen en niet heersen

Topicstarter zet naar mijn mening aan tot wantrouwen met zijn vraagstelling.
Hij beschuldigd in mijn ogen impliciet en op tendentieuze wijze mensen die bepaalde programma's uit de pakketbronnen willen gebruiken ervan dat ze een misdaad willen begaan. Een beschuldiging die niet hardgemaakt wordt. Los zand en zeer verontrustend.
Beledigingen aan het adres van mensen die gebruik willen maken van deze programma's zijn, doordat hun eerlijkheid in twijfel wordt getrokken, het gevolg. Zie dit draadje waarin openlijk getwijfeld wordt aan de oprechtheid van vraagsteller zonder dat er eerst doorgevraagd wordt over wat zijn motieven zijn.

Mensen moeten naar mijn mening vrijelijk gebruik kunnen maken van Ubuntu met al zijn mogelijkheden en met hun vragen terecht kunnen op dit forum zonder angst dat ze misschien als misdadiger gezien gaan worden.
Als blijkt dat bepaalde vraagstellers oneerlijke motieven hebben kan het gezond verstand gewoon zegevieren en de vraagsteller kan gewezen worden op zijn dwaling.

Deze programma's zitten in de pakketbronnen en kunnen via synaptic geïnstalleerd worden.
Wie daar een probleem mee heeft zou zich beter wenden tot de makers van Ubuntu en niet proberen op de gevoelens van mede forummers in te spelen en hen aan te zetten tot wantrouwen.

Er wordt gezegd dat men zich zorgen maakt om de goede naam van dit forum. Ik ook, maar wel om andere redenen dus.


"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Dwarrel

  • Gast
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #38 Gepost op: 2009/02/13, 11:25:48 »
Is er eigenlijk wel iemand op het forum actief die de kennis heeft om doelgerichte hack aanvallen te plegen/uit te leggen?

Maar jah ik vind dat het prima besproken kan worden, ik zelf probeer zo nu en dan in de pc van mijn buurman te komen (studentenhuis) hij weet hiervan en vind het prima dat ik gewoon wat dingen test. Op een dag als het goed zou gaan maar nog een paar kleine dingen fout zouden gaan zou ik het prettig vinden hier gewoon een vraag te kunnen stellen zonder dat ik daar voor word gestraft.
Dit heeft niks te maken met dat ik wil hacken om mensen lastig te vallen of wat dan ook, gewoon hobby/interesse. Zoals al eerder gezegd hoe wil je je zelf beveiligen als je niet weet hoe je aangevallen kan worden?
Hacken kan dus prima legaal zijn, grote bedrijven huren zelfs hackers in om hun beveiliging te testen. Waarom zouden wij dat niet zelf mogen doen in ons eigen netwerk?

Offline mrGee

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #39 Gepost op: 2009/02/13, 11:45:34 »
Zo was er vroeger ook het blaadje hacktick met allerlei info over de meest uiteenlopende
zaken, oa. lockpicking en 'gratis' bellen enzo.
Let wel, die blaadjes waren gewoon verkrijgbaar, op beurzen enzo, er werd ook niet gepropageerd
om misbruik  van 'verborgen' kennis te maken.
Bijv. werd daar in beschreven hoe je met  een bepaalde truuk 'gratis' met een munttelefoon van
de ptt kon bellen.

Hetgeen de ptt ontkende, want; "security through obscurity" was hun motto, het tegenovergestelde
van opensource dus. ( in die tijd liep ik trouwens stage bij diezelfde ptt en waren ze nog staatsinstelling)

Die munttelefoons waren vooral ook in gebruik bij cafe's en dergelijke, met die 'gratis' beltruuk werden hun
dus flink benadeelt. Dus, met deze kennis in mijn achterhoofd, lijkt het aannemelijk dat ik daar flink misbruik van zou
maken, toch?? Nou niet dus, zaak voor mij is dan, de cafe eigenaar te wijzen op het te plegen misbruik met
zijn telefoon en hoe hij dat kon voorkomen, eventueel aangevuld met een demonstratie.
Zo heb je al snel een pilsje verdiend.

Dus hoe je het ook wendt of keert, gezond verstand en etisch juist gedrag, daar draait het om, wat doe je met die
kennis. Reversed engineering is ook zo'n tak van sport en is heel erg nuttig gebleken, anders had je bijvoorbeeld
geen samba gehad in linux, dus weet wat je op voorhand wilt verbieden/afkappen/neerknuppelen  ;)
 
Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2009/02/13, 12:13:32 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline chaos7

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #40 Gepost op: 2009/02/13, 11:58:26 »
in een eerste instantie had ik neutraal gestemd.
na dit hele topic gelezen te hebben heb ik mijn stem verandert in gewoon beantwoorden of niet.
het is inderdaad aan de persoon die de vraag stelt of ie er kwade bedoelingen mee heeft of niet en niet aan diegene die zijn/haar antwoord geeft op de vraag.
ik heb nog heel veel geschreven en weer weggehaald om dat je er voors en tegens heb, het doet niets ter zake.
vrijheid blijheid en zolang je het gebruikt op de legale manier is er niets aan de hand, gebruik je het op de illegale manier is het de verantwording van die persoon zelf, het is niet aan ons om daar als politieman te moeten optreden.

leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #41 Gepost op: 2009/02/13, 12:26:43 »
Vanaf het andere topic:

Om uit te kunnen maken wat er nou precies immoreel is of niet heb ik niet lang genoeg de ethica bestudeerd en ik zou mij dus ook niet willen aanmatigen om er een oordeel over te vellen, maar de uitdrukking 'zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten' is natuurlijk niet vanzelf in de wereld gekomen.
Het op voorhand uitgaan van het slechte in de mens is in mijn ogen nou ook niet bepaald 'fijntjes'.
Wil jij beweren dat de kassière die contant geld controleert op echtheid beschuldigen van valsemunterij of oplichting?
En is de agent die een blaastest afneemt zelf een dronken bestuurder?
Dat iemand het geld uitgeeft alsof het echt is, wil nog niet zeggen dat het dat ook is. En een automobilist die zegt dat hij geen alcohol gedronken heeft, die heeft dat ook niet gedaan?
Iemand die zijn netwerk beveiligt zou je dan ook kunnen beschuldigen van hetgeen hij juist probeert te voorkomen.
Altijd mensen op hun blauwe ogen geloven is mijns inziens gewoon naïef. En het probleem van een online forum is dat je niet kan controleren of de intenties van iemand wel OK zijn.
"Zoals de waard is..." is dan ook gewoon een beschuldiging die veel te kort door de bocht is.

Laat ik wel even duidelijk maken dat een vraag over hoe je je netwerk het beste veilig kan houden een hele andere is dan hoe je een beveiligd netwerk kan kraken. Met de eerste is natuurlijk niets mis, maar de 2e is hulp vragen om (mogelijk) een misdrijf te plegen.

Citaat
De bekendste vorm van computercriminaliteit is het opzettelijk en wederrechtelijk binnendringen in een computersysteem of netwerk. Dit heet computervredebreuk (soms ook wel computerinbraak of hacken) en is een misdrijf. Hierop staat een straf van maximaal 1 jaar cel of geldboete van 16.750 euro (art. 138a lid 1).

Onder de oude wetgeving was computervredebreuk alleen strafbaar wanneer een beveiliging werd doorbroken. Deze eis is komen te vervallen. Computerinbraak is nu strafbaar wanneer de dader wist dat hij op verboden terrein was.
Bron: http://www.iusmentis.com/beveiliging/hacken/computercriminaliteit/computervredebreuk/
En als je dan toch op die site bent, kijk dan ook eens naar het hoofdstuk "hulpmiddelen": http://www.iusmentis.com/beveiliging/hacken/computercriminaliteit/computervredebreuk/#cvbhulpmiddelen

Het proberen in te breken op je eigen netwerk is niet strafbaar. En het inbreken op het netwerk van iemand anders waarvoor je toestemming hebt gekregen van de eigenaar is ook niet strafbaar. Maar hoe kunnen we dit via een forum controleren? Niet.

En hoe zit het precies met de aansprakelijkheid van de forumbeheerders of behulpzame gebruikers? Kunnen die als medeplichtige gezien worden als iemand toch het netwerk van de buren kraakt en betrapt wordt?
Wil jij het risico lopen op gevangenisstraf of een hoge geldboete? Wil jij de schade vergoeden?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #42 Gepost op: 2009/02/13, 12:42:00 »
Eens met Johan.

Overigens vind ik het betreurenswaardig en aanstootgevend dat sommigen die aan deze discussie deelnemen, andere deelnemers (waaronder mij, maar niet alleen mij) persoonlijk aanvallen met termen als "moraalridders" en "zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten".

Ik roep hierbij iedereen op, om persoonlijke aanvallen achterwege te laten. Dat komt de kwaliteit van de discussie alleen maar ten goede.

Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #43 Gepost op: 2009/02/13, 12:47:27 »
Citaat van: Johan van Dijk
Wil jij beweren dat de kassière die contant geld controleert op echtheid beschuldigen van valsemunterij of oplichting?
En is de agent die een blaastest afneemt zelf een dronken bestuurder?
Dat iemand het geld uitgeeft alsof het echt is, wil nog niet zeggen dat het dat ook is. En een automobilist die zegt dat hij geen alcohol gedronken heeft, die heeft dat ook niet gedaan?
Iemand die zijn netwerk beveiligt zou je dan ook kunnen beschuldigen van hetgeen hij juist probeert te voorkomen.
Altijd mensen op hun blauwe ogen geloven is mijns inziens gewoon naïef. En het probleem van een online forum is dat je niet kan controleren of de intenties van iemand wel OK zijn.
"Zoals de waard is..." is dan ook gewoon een beschuldiging die veel te kort door de bocht is.

+14
Heel sterke argumenten Johan. Dit geeft voegt een prima nuancering aan de discussie toe. Bedankt daarvoor.
Het is goed dat we ons hier allemaal de genoemde argumenten goed realiseren. In het snelle PC tijdperk zijn we soms geneigd ook maar even snel te oordelen over zaken en mensen. Het is en blijft lastig om dan toch genuanceerd te blijven discussieren.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/13, 12:50:23 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline lizardman

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #44 Gepost op: 2009/02/13, 12:58:12 »
(Zucht...)
Natuurlijk wil ik geen kassière of politieagent beschuldigen van wat dan ook. Evenmin zou ik iemand die met baar geld betaald willen betichten van immoreel gedrag. Ik heb sowieso iets tegen ongegrond beschuldigen, dat is nou juist mijn hele punt.

Kijk, het wordt wat anders als die kassière mij niets wil verkopen (slotje) omdat ze ervan uitgaat dat mijn geld wel vals zal zijn. (waard)

Met een hamer kun je theoretisch heel goed een spijker in de muur slaan, maar je kunt er ook iemand heel goed de kop mee inslaan. Gewoon uithalen en krachtig toeslaan!
Maar als ik nou een hamer ga kopen, ben ik dan een potentiële moordenaar? Moet de winkelier dan maar vast uit voorzorg de politie bellen? Lijkt me volslagen waanzin!
Als je er dan zo overtuigd van bent dat de hamer als moordtuig gebruikt zal worden dan zou je voor het verbieden van de hamer moeten gaan, of toch tenminste voor een vergunningplicht. En het handelen in hamers (of in analogie hieraan, het verstrekken van bepaalde hackprogramma's) zou aan strenge regels moeten worden onderworpen!

Als je een misdaad ziet gebeuren en je doet er niets aan dan ben je mogelijk medeplichtig.
Als er een misdaad wordt gepleegd met mijn hamer buiten mijn medeweten of goedvinden om, dan ben ik hooguit slachtoffer maar zeer zeker geen medeplichtige!

En over 'kort door de bocht' kunnen we altijd nog wel een boompje opzetten.


"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Catharina

  • Lid
    • http://www.mingos.nl
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #45 Gepost op: 2009/02/13, 13:59:18 »
Eens met Johan.

Overigens vind ik het betreurenswaardig en aanstootgevend dat sommigen die aan deze discussie deelnemen, andere deelnemers (waaronder mij, maar niet alleen mij) persoonlijk aanvallen met termen als "moraalridders" en "zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten".

Ik roep hierbij iedereen op, om persoonlijke aanvallen achterwege te laten. Dat komt de kwaliteit van de discussie alleen maar ten goede.

En dan roep ik jou op om voortaan niet meer dit soort misleidende polls te plaatsen en mensen op voorhand te veroordelen of in een verdacht daglicht te plaatsen, maar open tegemoet te treden. Dan kunnen we dit soort discussies voortaan voorkomen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #46 Gepost op: 2009/02/13, 14:21:34 »
Met een hamer kun je theoretisch heel goed een spijker in de muur slaan, maar je kunt er ook iemand heel goed de kop mee inslaan. Gewoon uithalen en krachtig toeslaan!
Maar als ik nou een hamer ga kopen, ben ik dan een potentiële moordenaar? Moet de winkelier dan maar vast uit voorzorg de politie bellen? Lijkt me volslagen waanzin!
Als je er dan zo overtuigd van bent dat de hamer als moordtuig gebruikt zal worden dan zou je voor het verbieden van de hamer moeten gaan, of toch tenminste voor een vergunningplicht. En het handelen in hamers (of in analogie hieraan, het verstrekken van bepaalde hackprogramma's) zou aan strenge regels moeten worden onderworpen!

Het bezit van bepaalde hackprogramma's is ook strafbaar onder bepaalde omstandigheden:
Citaat
Voor computervredebreuk worden meestal speciale "hack"-programma's gebruikt. Het kraken van wachtwoorden, het exploiteren van fouten in de beveiliging ("exploits") of het zich voordoen als een ander persoon of systeem (bijvoorbeeld via een "rootkit") gaat een stuk gemakkelijker met speciale programma's om te hacken. Het maken, vervaardigen, verkopen, verwerven, invoeren, verspreiden of anderszins ter beschikking stellen of voorhanden hebben van dergelijke software is een strafbaar feit (art. 139d lid 2 onder a). Hierop staat een jaar cel (of een boete van 16.750 euro).
En:
Citaat
Wel is het een eis dat het maken, aanbieden enzovoorts gebeurt met het oogmerk computervredebreuk te (laten) plegen. Wie de wachtwoorden van zijn gebruikers wil testen, mag een kraakprogramma gebruiken om te zien of ze daarmee te raden zijn. Een beveiligingsbedrijf mag software ontwikkelen om beveiligingsgaten op te sporen en te testen. Het bedrijf mag zelfs (met toestemming van de klant) proberen de beveiliging van het netwerk van de klant te passeren of uit te schakelen. Maar het in bezit hebben van diezelfde software terwijl je van plan bent daarmee ergens in te breken, is dus een misdrijf.
Bron: http://www.iusmentis.com/beveiliging/hacken/computercriminaliteit/computervredebreuk/#cvbhulpmiddelen

En omdat wij niet kunnen nagaan of iemand wil inbreken bij de buren, of dat hij zijn eigen netwerk wil testen, lijkt het mij het verstandigst om daar niet aan mee te werken.

Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #47 Gepost op: 2009/02/13, 14:30:28 »
Is er eigenlijk wel iemand op het forum actief die de kennis heeft om doelgerichte hack aanvallen te plegen/uit te leggen?

Hacken kan dus prima legaal zijn, grote bedrijven huren zelfs hackers in om hun beveiliging te testen. Waarom zouden wij dat niet zelf mogen doen in ons eigen netwerk?

Je bedoelt hier wellicht op 'ethical hacking'?
http://www.eccouncil.org/ceh.htm

Waar het dan om gaat is leren kijken naar de veiligheid van het netwerk vanuit het perspectief van iemand die kwaad wil en kan. Het is boeiend materiaal en meer dan interessant te noemen. Hun opmerking over wat het verschil is tussen een 'ethical hacker' en 'hacker' is wel interessant:
Citaat
A Certified Ethical Hacker is a skilled professional who understands and knows how to look for the weaknesses and vulnerabilities in target systems and uses the same knowledge and tools as a malicious hacker.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #48 Gepost op: 2009/02/13, 15:11:48 »
Waarbij vroeger een hacker per definitie werd gezien als een eretitel voor
iemand die het systeem inside out kende en zich daardoor uit elke moeilijke
situatie kon redden.

Mede dankzij de verslaggeving en het misbruiken van de term hacker, wordt er
tegenwoordig een onderscheid gemaakt, tussen onethical hacking, (met als doel
schade aan te brengen of persoonlijk gewin) en ethical hacking.

Dus negatieve labels zijn dan cracker, black hat hacker, script kiddie  of ,vervelend kortweg, hacker
Positief bedoelde labels; white hat hacker, ethical hacker.

Maar de echte profs, kennen zichzelf geen label toe, hooguit ter verdediging, men stelt zich
meestal bescheiden op, labeltjes worden vaak door anderen opgeplakt.
En scriptkiddies en aanverwanten noemen zichzelf al gauw hacker, zonder echt kennis te
bezitten, of misschien toch; google  ;)

De discussie is al vrij oud en staat oa. ook in Clifford Stoll's boek.

Groeten Gerrit
 
« Laatst bewerkt op: 2009/02/13, 15:31:47 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #49 Gepost op: 2009/02/13, 16:17:11 »
Ik zou nu een hoop kunnen zeggen tegen met name Arie en Catharina. Maar ik heb besloten om dat maar eens niet te doen.

Aan deze draad zal ik niet meer deelnemen. Ik wens degenen die dat nog wel doen, veel wijsheid toe.