Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: home-map renamen bij Ubuntu-multiboot  (gelezen 925 keer)

Offline Willem_D

  • Lid
home-map renamen bij Ubuntu-multiboot
« Gepost op: 2009/01/19, 14:29:26 »
Ik wil een Ubuntu-multiboot systeem samenstellen, waarbij elke Ubuntu-installatie een eigen home-map heeft in één en dezelfde home-partitie. Ik wil bijvoorbeeld graag de mappen: /intrepid_home, /hardy_home in die partitie als home gebruiken.
Ik heb nu 8.10 via de live-cd geïnstalleerd, en daarbij was de naam: /home de enige keuze.

vragen:
-- Hoe kan ik de /home van mijn 8.10 renamen?
-- Heb je bij installatie via de Alternate-install wèl de mogelijkheid om de naam van de home-map vrij te kiezen?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline ivo

  • Lid
Re: home-map renamen bij Ubuntu-multiboot
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/19, 16:23:42 »

vragen:
-- Hoe kan ik de /home van mijn 8.10 renamen?
-- Heb je bij installatie via de Alternate-install wèl de mogelijkheid om de naam van de home-map vrij te kiezen?

cd /tmp                 (anders zaag je de tak af waar je op zit)
sudo mv /home /home-hardy

Let op dat je ook
- de /etc/fstab de entry voor /home moet aanpassen
Nu zou ik het systeem een reboot geven (of je moet met de hand /home re-mounten)
- de /etc/passwd voor alle users moet aanpassen
- allerlei software die gaat zoeken naar spullen in je oude home-dir, aanpast indien nodig.

Ik denk niet dat je bij installatie van de Alternate install dit kan aanpassen.
Uiteraard wel achteraf.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline vanadium

  • Lid
Re: home-map renamen bij Ubuntu-multiboot
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/19, 18:37:25 »
Een veel veiliger oplossing is het werken met symbolische links. Laat iedere Ubuntu distributie zijn home op de root partitie. Vervang dan de /home directory door een link naar de betreffende directory (vb /home -> /intrepid_home). Buiten dat linkje geen verdere aanpassing nodig.

Offline ivo

  • Lid
Re: home-map renamen bij Ubuntu-multiboot
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/19, 21:32:16 »
Een veel veiliger oplossing is het werken met symbolische links. Laat iedere Ubuntu distributie zijn home op de root partitie. Vervang dan de /home directory door een link naar de betreffende directory (vb /home -> /intrepid_home). Buiten dat linkje geen verdere aanpassing nodig.

Shame on me.....   :|
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Willem_D

  • Lid
Re: home-map renamen bij Ubuntu-multiboot
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/20, 13:08:07 »
Een veel veiliger oplossing is het werken met symbolische links. Laat iedere Ubuntu distributie zijn home op de root partitie. Vervang dan de /home directory door een link naar de betreffende directory (vb /home -> /intrepid_home). Buiten dat linkje geen verdere aanpassing nodig.

Goeie  tip!
Ik ga dan maar symlinken naar mappen als /documenten, /muziek, /video in de aparte partitie, in plaats van naar /intrepid_home of /hardy_home in die partitie.

Ivo, Vanadium dank voor jullie bijdrages!

« Laatst bewerkt op: 2009/01/22, 11:23:28 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille