Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe video kaart.  (gelezen 1239 keer)

Offline DJJo

  • Lid
nieuwe video kaart.
« Gepost op: 2009/04/03, 16:40:51 »
hoi ik wil graag een nieuwe videokaart kopen.
maar ik zit te twijfelen tussen een ATI of Nivda.
ik heb gehoord dat ATI opditmoment weer beter is. de HD4890 dan
maar ook met de drivers van linux omdat Nivda er een heleboel dingen uit de videokaart heeft gegooid.
ik wil hem voor algebruiken voor games en HD films kijken.

nu heb ik alleen maar PCI-e 1.0 op mijn moederbord. kan ik dan een video kaar op aansluiten met PCI-e 2.0
en als ik 2x dual DVI heb kan ik dan ook 4 monitoren aan sluiten.
(ik gebruik er op dit moment al 2 en af en toe een 3de).
ik zal dan wel 64bit moeten draaiten omdat ik nu al 2048+1024 geheugen er in heb zitten. en als er dan een video kaart van 1024 bij komt lukt dat niet toch?

ik heb wel eens gebrobeert om bij mijn situatie nu een pci videokaart bij te zetten maar toen wil de hij niet meer op starten
(ati X850 256mb + moederbord 1024+2048 + diamont 32MB) windows 32ibit

zou hier iemand wat van af weten.
 o ja mijn moederbord onder steunt maar 4096MB geheugen zal ik daar last van hebben.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: nieuwe video kaart.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/03, 16:59:47 »
Ik zou voor een recente Nvidia kaart gaan.
Die drivers zijn momenteel nog steeds de betere, en Ati/AMD beloven al jaren dat er betere drivers aankomen.

Voordeel van een nieuwe Nvidia kaart: VDPAU.
Hiermee kan je films kijken die gedecodeerd worden door je videokaart ipv je processor.
VDPAU is nog wel experimenteel, maar zit nu standaard in Jaunty.

Re: nieuwe video kaart.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/03, 17:11:49 »
De drivers van NVidia zijn veel beter dan die van ATI. Waar Nvidia voorop loopt met functies als hardwarematige videodecodering, repareert ATI nog steeds belachelijke bugs in hun drivers, om maar wat te citeren uit in laatste driverupdate:

"Catalyst Control Center: X no longer fails when the resolution is set to less than 1680x1050 through displays manager "
"Resolved, Video does not resize or may appear filled with pink/black when changing from a low to high resolution"

Offline DJJo

  • Lid
Re: nieuwe video kaart.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/03, 17:52:04 »
goedde tip ik heb een 22inc op 1680x1050 lopen.
maar weet iemand andwoord op mijn hardware vragen. ik weet dat ik niet helemaal op het juiste form ben.

PCI-e 2.0 en 1.0 bij competibel met elkaar dat heb  ik al uit gevonden

Offline Joshua822

  • Lid
Re: nieuwe video kaart.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/03, 18:05:36 »
Een PCI-e 2.0 videokaart is backwards compatible met PCI-e 1.0.

Over dat de videokaart 1 GB geheugen heeft, daar hoef je niet over te piekeren. Het geheugen van de videokaart staat helemaal los van het RAM geheugen tenzij het een onboard kaart is. Maar goed, jij gaat een losse videokaart kopen ;)

Citaat
De drivers van NVidia zijn veel beter dan die van ATI. Waar Nvidia voorop loopt met functies als hardwarematige videodecodering, repareert ATI nog steeds belachelijke bugs in hun drivers, om maar wat te citeren uit in laatste driverupdate:]

Jammer genoeg kan ik jou geen gelijk geven. De gesloten stuurprogramma's mogen dan veel beter zijn.Maar, de openbron drivers voor ATi, Intel, Matrox en SiS kaarten zijn vele malen beter. Ook is Nvidia de enige fabrikant die geen details over de hardware geeft aan de linux gemeenschap.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/03, 18:09:19 door Joshua822 »

Offline DJJo

  • Lid
Re: nieuwe video kaart.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/03, 18:48:12 »
he bedankt daar voor. maar de versie van 32bit/64bit zit toch wel het videogeheugen bij opgetelt.

maar ik zit nu hier dit te lezen
X.Org server 1.6

The latest X.Org server, version 1.6, is available in Jaunty. A number of video cards have been transitioned to free drivers as part of this update.

The -ati driver has received numerous fixes and performance improvements. It now uses the EXA acceleration method by default. 2D acceleration support for the newest R6xx/R7xx family of cards is also available. 3D support is available up to R5xx cards for -ati. An updated -fglrx proprietary driver is available for R6xx/R7xx users who need 3D support.
op http://www.ubuntugeek.com/ubuntu-904-jaunty-beta-released-and-available-for-download.html

maar dat is toch goed voor ati??

Offline Joshua822

  • Lid
Re: nieuwe video kaart.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/03, 20:51:37 »
ATi doet het wel goed op Linux maar scroogle wel eens op de grafische kaart zoals hier om toch zeker te zijn :

< jouw ati kaart hier> linux