Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zinvol om Ubuntu vast te zetten op een bepaalde kernelversie?  (gelezen 1080 keer)

Na een kernelupdate eindigt het opstarten van Ubuntu 14.04.1 in een, ondertussen bekend, zwart scherm. Nog geen vijf weken geleden overkwam me dat ook.
Een video-driver issue die ik, na een schone installatie,  opgelost dacht te hebben door handmatig de goeie driver te installeren. Bij extra stuurprogramma's staat nu: "doorgaan met gebruikmaking van een handmatig geinstalleerd stuurprogramma".  Ik dacht dat op die manier een update geen invloed meer kan hebben op de driver van mijn videokaart. Blijkbaar is dat dus niet zo.
Ik had niet eens meer zin in een zoektocht naar een oplossing, en heb 14.04.1 maar weer compleet schoon geinstalleerd.
Heeft het zin (en is het verstandig) om het systeem  vast te zetten op een bepaalde kernelversie? Is er een andere manier om van tevoren precies te weten wat een bepaalde update gaat doen in het systeem? Andere tips misschien?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Zinvol om Ubuntu vast te zetten op een bepaalde kernelversie?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/01, 05:24:22 »
Indien je met de hand een aparte driver hebt geinstalleerd, dan zul je bij elke kernel update, handmatig de driver weer moeten installeren. En een kernel update zul je moeten doen ivm veiligheid.

Welke videokaart heb je?
Welke driver heb je geinstalleerd?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zinvol om Ubuntu vast te zetten op een bepaalde kernelversie?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/01, 11:50:10 »
In dit bijzondere geval zou ik de kernel inderdaad vastzetten, ook al loop je dan veiligheids-updates voor de kernel mis.

Veiligheids-updates voor de kernel zijn minder belangrijk dan veiligheids-updates voor toepassingen als Firefox, Adobe Flash Player en dergelijke, dus het risico valt mee.

Vastzetten doe je zo:
https://sites.google.com/site/computertip/tips3#TOC-Ubuntu-vastzetten-op-een-bepaalde-kernelversie
Punt 14 (54), rechterkolom.

Re: Zinvol om Ubuntu vast te zetten op een bepaalde kernelversie?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/01, 13:24:05 »
Jan11000:
 De videokaart is een AMD Radeon HD 8570 / R7 240 OEM

Dit is de driver:   http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/Latest-LINUX-Beta-Driver.aspx

Pjotr:
Is het vastzetten van een kernelversie onomkeerbaar? Zo ja, is het dan raadzaam om een keer in de zoveel tijd een schone installatie te doen om te voorkomen dat het systeem te kwetsbaar wordt?

Zoals altijd: Dank voor jullie moeite.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zinvol om Ubuntu vast te zetten op een bepaalde kernelversie?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/01, 14:54:35 »
Jan11000:
 De videokaart is een AMD Radeon HD 8570 / R7 240 OEM

Dit is de driver:   http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/Latest-LINUX-Beta-Driver.aspx

Pjotr:
Is het vastzetten van een kernelversie onomkeerbaar? Zo ja, is het dan raadzaam om een keer in de zoveel tijd een schone installatie te doen om te voorkomen dat het systeem te kwetsbaar wordt?

Zoals altijd: Dank voor jullie moeite.
Vastzetten is zeker omkeerbaar: simpelweg in de terminaltoverspreuk "sudo apt-get purge" vervangen door "sudo apt-get install".  :)

Ik zou niet zo bang zijn voor onveiligheid door de vastgezette kernel. Het risico daarvan is doorgaans klein. Bij computers van anderen die ik in beheer heb, zet ik de kernel sowieso altijd vast. Als ik dan weer eens op bezoek kom, doe ik alsnog de kernel-update (indien voorhanden).

Re: Zinvol om Ubuntu vast te zetten op een bepaalde kernelversie?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/08, 21:01:33 »
Nou, dit is dus niet de manier. Vamiddag was er een update en ja hoor...ik zit na opnieuw opstarten weer met een zwart scherm. Ik wordt serieus een beetje wanhopig. Deze Lenovo Essential H530-00298 heb ik twee maanden en ik vraag me af welk systeem hier op moet gaan draaien. Windows heb ik er al lang afgedonderd maar blijkbaar gaat er elke keer iets structureel mis met Ubuntu 14.04.1 op dit  apparaat.
Heeft er iemand zin om nog de probleemoplossing in te gaan? Moet ik een ander Linux-systeem proberen, zo ja welke?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Zinvol om Ubuntu vast te zetten op een bepaalde kernelversie?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/08, 21:07:15 »
Als je met de hand de driver van amd site installeert, dan zul je in textmode vaker de driver opnieuw moeten installeren.

Als je schoon installeert, welke driver heb je ter beschikking bij je additionele driver(hardware drivers), dus niet van de amd website.
Werkt dit niet?

Heb je ook nog een intel videokaart in je cpu zitten?

Anders probeer eens mint.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/08, 21:19:03 door jan11000 »

Offline Allard

  • Lid
Re: Zinvol om Ubuntu vast te zetten op een bepaalde kernelversie?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/08, 21:18:02 »
Heb je het pakket dkms ook geinstalleerd. Misschien dat dit kan helpen?
sudo apt-get install dkms

Re: Zinvol om Ubuntu vast te zetten op een bepaalde kernelversie?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/08, 21:29:37 »
Bij additional drivers staan

-X.org x server -AM/ATI from xserv-xorg-video-ati  open source,tested (die staat aangevinkt)
-video driver for AMD from fglrx-updates (proprietary)
-video driver for AMD from fglrx (proprietary)

Zover ik weet heb ik geen Intel videokaart op mijn CPU

Allard:
Zelf heb ik dkms nog nooit geinstalleerd volgens mij. Daar zal ik aan denken mocht ik toch nog een keer 14.04.1 schoon installeren...voor de allerlaatste poging dan.

Re: Zinvol om Ubuntu vast te zetten op een bepaalde kernelversie?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/09/08, 21:35:01 »
Hier de thread waarmee ik begon en de reden waarom ik begonnen ben om de driver handmatig te installeren:

http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=85419.msg919790#msg919790

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zinvol om Ubuntu vast te zetten op een bepaalde kernelversie?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/09/08, 21:37:30 »
In dit bijzondere geval zou ik Linux Mint 17 Xfce proberen i.p.v. Ubuntu 14.04:
https://sites.google.com/site/computertip/mint

En dan updates voor categorie 4 en 5 niet inschakelen, en ook geen nieuwe kernels installeren (wat sowieso de standaard is in Mint).

Direct-doen-lijstje voor Mint 17 Xfce:
https://sites.google.com/site/computertip/8
« Laatst bewerkt op: 2014/09/08, 21:39:07 door Pjotr »

Offline Michiel

  • Lid
Re: Zinvol om Ubuntu vast te zetten op een bepaalde kernelversie?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/09/08, 22:26:32 »
Bij mij draait Ubuntu 14.04.1 ook niet goed op een Lenovo laptop.
Ik draai nu Lubuntu 14.04.1 met Gnome (Metacity).

Zéér stabiel tot nu toe :)

Re: Zinvol om Ubuntu vast te zetten op een bepaalde kernelversie?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/09/08, 22:39:05 »
Allemaal bedankt voor nu. Ik ben Mint aan het installeren,..kijken wat er dan zoal gebeurt. ;)

Groet, Rob.

Re: Zinvol om Ubuntu vast te zetten op een bepaalde kernelversie?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/09/10, 13:28:19 »
Ik groet jullie vanuit Mint ;).  Nogmaals bedankt voor alle tips en bijdragen, ik heb zo'n vermoeden dat ik sommige van jullie ook wel tegen kom op het Mint-forum. Ook al was het vastzetten van de kernelversie niet de oplossing van mijn probleem met Ubuntu, ik zal deze thread toch op opgelost zetten want de vraag of het zinvol is in immers duidelijk beantwoord.