Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mobieltje (Android) verbinden met computer via USB  (gelezen 3970 keer)

Mobieltje (Android) verbinden met computer via USB
« Gepost op: 2020/03/31, 10:36:13 »
Ik wil mijn Samsung A50 (Android) verbinden met mijn computer voor USB-tethering (hierbij wordt mijn mobieltje gebruikt als modem).

Ik kan alleen deze mogelijkheid (USB-tethering) niet aanvinken in mijn mobieltje.

Ik vermoed dat dit met Ubuntu te maken heeft.  Op het Samsung forum word geadviseerd om Samsung USB drivers te installeren op mijn computer (zonder een linkje erbij te geven...  ??? ).

Ik heb ook dit programma geinstalleerd maar dat werkt ook niet: https://www.omgubuntu.co.uk/2017/11/android-file-transfer-app-linux

Iemand ervaring hiermee? Hoe kan ik dit fixen?
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Mobieltje (Android) verbinden met computer via USB
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/31, 10:52:27 »
Hoi Tomatito,

Ik gebruik altijd de Wifi optie (draagbare hotspot). Daarnaast heb je een bluetooth mogelijkheid, maar dat is erg sloom. Meer opties zijn er niet in Android. Wel kan je tethering aanzetten van een laptop naar een ander apparaat  via een tweede internet kabel

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mobieltje (Android) verbinden met computer via USB
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/31, 11:02:57 »
Welke versie van Ubuntu? Welke versie van Android? Ik heb dit al een tijd geleden gedaan, Android was toen versie 5 of 6, Ubuntu mogelijk zelfs vóór 18.04. Normaal moet je inderdaad de optie "USB tethering" aanvinken" onder "USB Preferences" (in tegenstelling tot vroeger krijg ik nu (Android 10) niet meteen meer de notificatie van waaruit je direct toegang hebt tot de keuze).

Offline Nero

  • Lid
Re: Mobieltje (Android) verbinden met computer via USB
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/31, 11:49:55 »
Je kan de USB tethering enkel aan zetten indien er een datakabel naar de pc gaat en deze is opgestart.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mobieltje (Android) verbinden met computer via USB
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/31, 11:57:56 »
Werkt prima zo:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/tijdelijk-internet.html

Het is een uitstekende oplossing voor tijdelijk internet, als je bijvoorbeeld een stuurprogramma voor je WiFi moet installeren in je Ubuntu of Mint.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/31, 12:00:02 door Pjotr »

Re: Mobieltje (Android) verbinden met computer via USB
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/31, 13:36:17 »
Citaat
Wel kan je tethering aanzetten van een laptop naar een ander apparaat  via een tweede internet kabel

Daar gaat mijn vraag over!

Maar misschien ben ik wat onduidelijk/onvolledig geweest... ?

Mijn mobieltje gebruik ik nu als modem via wifi. Dus mijn computer heeft internet via mijn mobieltje.

Af en toe is het wifi signaal echter wat zwak. Super irritant als ik bv. een belangrijk gesprek heb via Skype. Dat is de reden dat ik mobiel/modem met mijn computer wil verbinden middels (USB) tethering. Klinkt heel ingewikkeld maar ik gebruik hiervoor dit: https://nl.aliexpress.com/item/33012806148.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.6f504c4d5UtZIQ

Excuus als ik reclame maak (niet mijn bedoeling).

En zover ik  heb begrepen heeft Ubuntu een Samsung Driver nodig of een hulp programma nodig om mijn mobiel te kunnen verbinden met mijn computer middels een USB-kabel.

Bij beide kom ik jammer genoeg niet verder.

(PS. Ik gebruik Ubuntu 18.04 en Android 9 Pie)
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Mobieltje (Android) verbinden met computer via USB
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/31, 13:49:15 »
Citaat
Wel kan je tethering aanzetten van een laptop naar een ander apparaat  via een tweede internet kabel

Daar gaat mijn vraag over!

Maar misschien ben ik wat onduidelijk/onvolledig geweest... ?

Mijn mobieltje gebruik ik nu als modem via wifi. Dus mijn computer heeft internet via mijn mobieltje.

Af en toe is het wifi signaal echter wat zwak. Super irritant als ik bv. een belangrijk gesprek heb via Skype. Dat is de reden dat ik mobiel/modem met mijn computer wil verbinden middels (USB) tethering. Klinkt heel ingewikkeld maar ik gebruik hiervoor dit: https://nl.aliexpress.com/item/33012806148.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.6f504c4d5UtZIQ

Excuus als ik reclame maak (niet mijn bedoeling).

En zover ik  heb begrepen heeft Ubuntu een Samsung Driver nodig of een hulp programma nodig om mijn mobiel te kunnen verbinden met mijn computer middels een USB-kabel.

Bij beide kom ik jammer genoeg niet verder.

(PS. Ik gebruik Ubuntu 18.04 en Android 9 Pie)


Verkeerd gekeken sorry
« Laatst bewerkt op: 2020/03/31, 13:52:45 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"