Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grafisch root inlog  (gelezen 5801 keer)

Offline Pitmaster

  • Lid
Grafisch root inlog
« Gepost op: 2006/08/10, 00:07:10 »
Het verbaasd me dat ik met deze 3 woorden geen topic tegen kom hier die daar over gaat.
Ik zal toch niet de enige zijn die zich afvraagd of dit toch niet mogelijk is?

Is het mogelijk?

Nico

budster

  • Gast
Grafisch root inlog
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/10, 00:11:46 »
Het is een heeeeeele slechte gewoonte, je kan hooguit bij uitzondering een programma met gksudo opstarten maar dat moet je eigenlijk ook proberen te vermijden. Als root in je GUI inloggen is ook nog eens totaal overbodig en brengt natuurlijk een hoop veiligheids problemen met zit mee ..... als je dan met browser het net op gaat is je systeem net zo onveilig als de gemiddelde windows machine.

Offline Pitmaster

  • Lid
Grafisch root inlog
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/10, 00:16:22 »
Komt dat goed uit: ik heb gisteren Windows de deur uit gedaan. Gewent ben ik al. Ik gebruik al plus minus 20 jaar Linux en al langer iets van Bill, ik weet heel goed dat het zo onveilig is dat de kans op overlijden groot is maar die discussie voer ik liever niet hier en nu.

Ik wil graag weten of het (technisch) mogelijk is.................. (Sorry)

Nico

budster

  • Gast
Grafisch root inlog
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/10, 00:22:45 »
Gewoon standaard kan het niet, maar het is open source dus alles kan. Op debian (woody) kon het wel. Ik denk dat op Ubuntu het probleem is dat de root user ook niet standaard op de CLI kan inloggen. maar dat is ongetwijfeld ergens aan te passen.

Offline Pitmaster

  • Lid
Grafisch root inlog
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/10, 00:38:53 »
Grappig dan wel dat zo iets, wat ik als een keuze zou zien, zo moeilijk is gemaakt.

Nico

Grafisch root inlog
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/10, 01:00:10 »
Ubuntu is niet gemaakt voor mensen die het al 20 jaar gebruiken ???
Het is voor mensen gemaakt die geen verstand hebben van computers of het os wat ze erop draaien.
Tenminste dat is de insteek en lukt aardig.
En als ik zie hier op het forum dat ze dan nog hun os volledig omzeep helpen ondanks dat er veel moeite in is gestoken om dit te voorkomen, doet het je wel denken.

Enyway
Voor iemand die al 20 jaar met linux werkt is het toch appeltje-eitje om dit ff te veranderen ??

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Grafisch root inlog
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/10, 01:24:55 »
Het lijkt mij ook niet zo'n goed id, maar volgens mij is het zelfs grafisch in te stellen: Systeem => Beheer => Aanmeldvenster => Beveiliging, hokje "Aanmelding lokaal voor systeembeheer" aanvinken. Dan via de terminal root-password instellen :)

Offline Pitmaster

  • Lid
Grafisch root inlog
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/10, 21:58:32 »
Kijk het kan dus gewoon.
Overigens vind ik het overdreven om te stellen dat het allemaal gevaarlijk is. Als je bewust bent van de risico's dan blijken die ineens een stuk minder boeiend. Tel daar bij op een gezonde dosis vermogen tot relativeren en je kunt gewoon als root gebruik maken van je machine.

Simpel.

Nico

Offline Soul-Sing

  • Lid
Grafisch root inlog
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/10, 22:13:30 »
Citaat van: Pitmaster
Tel daar bij op een gezonde dosis vermogen tot relativeren en je kunt gewoon als root gebruik maken van je machine.
??

Offline woteb

  • Lid
Grafisch root inlog
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/10, 22:40:35 »
Ik ben het met de meesten eens dat een grafische root inlog not-done is...... De redenen onderschijf ik ook, hoofdreden: Is niet nodig omdat je met sudo hetzelfde bereikt.....

Van de andere kant..... zonder een en ander te vernielen door bij het inlogscherm aan te passen is het via een achterdeur voor de enkele keer dat je het meent nodig te hebben mogelijk.

Opstarten en dan de rescue optie, dus niet waarmee je altijd opstart. Dan krijg je niet van die mooie schermpjes, maar allerlei teksten vliegen over het scherm en je beland in een terminal modus met een knipperende cursor.

Daar geef je het root passwd en typ dan:  startx. Voil
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

budster

  • Gast
Grafisch root inlog
« Reactie #10 Gepost op: 2006/08/10, 23:34:22 »
Citaat van: Pitmaster
Kijk het kan dus gewoon.
Overigens vind ik het overdreven om te stellen dat het allemaal gevaarlijk is. Als je bewust bent van de risico's dan blijken die ineens een stuk minder boeiend. Tel daar bij op een gezonde dosis vermogen tot relativeren en je kunt gewoon als root gebruik maken van je machine.

Simpel.

Nico
Gevaarlijk is een groot woord ... je zal er niet dood aan gaan. Maar het is totaal nergens goed voor, zolang de pc off-line is dan is er ook geen probleem. Maar doe dit nooit met een on-line computer!

Offline woteb

  • Lid
Grafisch root inlog
« Reactie #11 Gepost op: 2006/08/11, 00:03:59 »
Voor hen die KDE, dus KDM als inlog manager gebruiken is het met een passwd van root wat indentiek is aan dat van de standaard gebruker zelf nog extra opletten! Want die onthoudt de laatste gebruiker, en als dat root is, kun je wel eens dingen gaan doen, denkende dat je standaard gebruiker bent, en dan (te laat) er achter komen dat je per ongeluk root bent.

Gnome gebruikers, dus GDM als inlog, hebben dat probleem niet, omdat die ALTIJD (ten minste, als het standaard inlogscherm wordt gebruikt) eerst de gebruikersnaam in moeten voeren en daarna het passwd. Dus dan zou je expleciet als root in moeten loggen.

Daarom NIET grafisch inloggen, tenzij je het doet zoals ik al eerder heb geschreven, via de rescue opstart manier en dan via root ==> startx grafisch aan het werk, en dan uitsluitend voor heel speciaal en uitzonderlijke karweitjes.

Om met de starter van dit topic een alternatief voor de drie woorden Grafisch root inlog te eindigen:

DOE-HET-NIET, tenzij je (heel goed) weet wat je doet, en zeker niet als je op het internet bent aangesloten.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Grafisch root inlog
« Reactie #12 Gepost op: 2006/08/11, 00:37:26 »
Citaat
Kijk het kan dus gewoon.
Overigens vind ik het overdreven om te stellen dat het allemaal gevaarlijk is. Als je bewust bent van de risico's dan blijken die ineens een stuk minder boeiend. Tel daar bij op een gezonde dosis vermogen tot relativeren en je kunt gewoon als root gebruik maken van je machine.

Simpel.

Nico
Je hebt nu al dingen niet goed gelezen, zoals mijn postje,  en dat voor iemand die al 20 jaar in Linux werkt tsk

Het heeft geen fluit te maken met een gezonde dosis vermogen tot relativeren of wat dan ook.

Het heeft te maken met totaal onbekend zijn met de materie.
EN zoals ik al zij ik zie mensen die NIET root zijn hun hele OS naar de knoppen helpen, terwijl dit eigenlijk onmogelijk is.
Dus gaan ze in ROOT dan is het met 10 sec bekeken.

Zelfs jij maakt desatreuse fouten met iets als je niet bekend bent met de materie.
Dat is menselijk....

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Grafisch root inlog
« Reactie #13 Gepost op: 2006/08/11, 01:16:58 »
ik ben het ook met de meeste eens dat het inloggen als root nergens voor nodig is omdat je met sudo of als je dat wil op een grafische manier ook systeem taken kan uitvoeren zoals al is gezegt met [alt]+F2 gksudo.
ook vind je in je alacarte menu een terminal als root en bestandsbeheerder als root waarmee je op een grafische manier je configuratie bestanden kan aanpassen , of weet ik het wat je er precies mee van plan bent...
als je gewoon niet echt een terminal persoon bent zijn dit ook gewoon goede manieren om systeem taken uit te voeren , het is inderdaad ook wel slim om dan even offline te gaan zodat je van dat beveiligings risico geen last meer hebt, gezien dat risico waarschijnlijk ook een van de redenen is waarom je ubuntu gebruikt en niet Windows , zou jammer zijn als je die voordelen op zou geven door een root account te gaan gebruiken....
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Grafisch root inlog
« Reactie #14 Gepost op: 2006/08/11, 01:31:00 »
De enige reden waarom inloggen als root niet zo goed is, is omdat 't de kans geeft aan virus ontwikkelaars om een Linux-virusje werkend te krijgen. Als iedereen van de root afblijft en alleen maar root gebruikt wanneer 't nodig is met sudo lukt dat dus niet.

Afraden blijft dus de boodschap maar als je weet wat je doet bestaat natuurlijk wel de mogelijkheid om tijdelijk jezelf root te maken. Ik vind het 't prettigst met de sudo su als commando.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Soul-Sing

  • Lid
Grafisch root inlog
« Reactie #15 Gepost op: 2006/08/11, 20:39:04 »
Citaat van: bartek
Afraden blijft dus de boodschap.
mee eens.

budster

  • Gast
Grafisch root inlog
« Reactie #16 Gepost op: 2006/08/11, 21:47:23 »
Citaat van: Pitmaster
Gewent ben ik al. Ik gebruik al plus minus 20 jaar Linux en ....
Geinig, linux bestaat pas 15 jaar

wr19026

  • Gast
Grafisch root inlog
« Reactie #17 Gepost op: 2006/08/11, 21:58:20 »
Grafisch als root inloggen zie ik idd ook niet echt het nut van in maar dat is mijn persoonlijke mening.

Overigens doe ik wel graag een su ipv sudo; als je veel moet doen het gewoon makkelijker. Moet je wel een goed root password hebben, maar dat geldt ook voor sudo.

Hackers hebben het met alleen sudo gebruikers overigens imho moeilijker omdat ze eerst maar eens de username moeten zien te achterhalen.