Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Herpartitioneren en upgraden  (gelezen 2709 keer)

[opgelost] Herpartitioneren en upgraden
« Gepost op: 2010/08/30, 02:05:53 »
Op dit moment heb ik mijn harde schijf als volgt gepartitioneerd:

- 61 GB Ubuntu 9.10 Karmic Koala (Ext3)
- 136 GB Windows XP (NTFS)
- 2,6 GB uitgebreid (waarin: 2,6 GB wisselgeheugen)

Windows gebruik ik echter nauwelijks meer, dus ik wil 'm graag zo:

- 150 GB Ubuntu 10.04 Lucid Lynx
- 50 GB Windows XP
- Wisselgeheugen

Wie heeft er tips hoe ik dit moet aanpakken? Eerst upgraden en daarna pas herpartitioneren? En hoe gaat het herpartitioneren in z'n werk? Een backup van alle bestanden naar een externe schijf heb ik voor de zekerheid alvast gemaakt, verder weet ik eigenlijk nog niets.

Alvast bedankt!
groetjes, Barbara
« Laatst bewerkt op: 2010/09/09, 19:01:53 door Barbara0415715 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Herpartitioneren en upgraden
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/30, 10:32:15 »
Een backup van alle bestanden naar een externe schijf heb ik voor de zekerheid alvast gemaakt, verder weet ik eigenlijk nog niets.
Dan ben je zo al dik in orde.

Eigenlijk zou ik in jou plaats helemaal niet herpartitioneren. Ik zou al mijn documenten op de Windows partitie houden: je kan daar namelijk vanuit Ubuntu vlot en direct bij.

Als ik dan zou herpartitioneren in jou situatie, dan zou het zijn om (raar maar waar) de Ubuntu partitie te verkleinen! Ik zou die op 12-14 Gb terugbrengen, en voorbehouden voor het systeem en je gebruikersinstellingen. De gebruikersdata staan dan op de zeer ruime ntfs partitie. Zowel vanuit Ubuntu als vanuit Windows werk je dan met dezelfde data.

Het geheim is dat je je "Documenten", "Films" en andere gegevensfolders in je Ubuntu home folder vervangt door linkjes naar de data op de ntfs partitie. Dan vind je je gegevens op dezelfde plaats terug. Alleen staan ze nu fysisch op de ntfs partitie.

Upgraden naar een nieuwe editie loopt niet gegarandeerd vlekkeloos. Je bent veel zekerder met een volledig nieuwe, verse installatie.

Concreet kan ik dus het volgende aanraden:
* Je eigen gegevens zijn veilig opgeslagen op een externe schijf
* Je wist alle Ubuntu partities
* Je vergroot of verkleint de Windows partitie naar wens (ik zou die in jou scenario vergroten).
* Je start de installatie van Ubuntu 10.04 en laat die in de vrije ruimte installeren. Automatisch zal het installatieprogramma terug een systeempartitie en een swap (binnen een uitgebreide partitie) aanmaken.


Re: Herpartitioneren en upgraden
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/30, 16:50:37 »
Bedankt! Nog twee vraagjes:

* Je wist alle Ubuntu partities

Ook de swap-partitie (= wisselgeheugen?)?

* Je vergroot of verkleint de Windows partitie naar wens (ik zou die in jou scenario vergroten).

Vast een domme vraag, maar: hoe? Via Schijfgereedschap?

Re: Herpartitioneren en upgraden
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/30, 16:59:10 »
Kan het trouwens ook zo?

- 12 GB Ubuntu voor systeem en gebruikersinstellingen
- 30 GB voor Windows XP (of in elk geval zo klein mogelijk)
- 2,6 GB voor wisselgeheugen binnen een uitgebreide
- de rest: gebruikersdata benaderbaar vanuit Ubuntu (en evt. ook vanuit Windows)

Ik las in een ander forum over een dergelijke constructie en het leek me wel handig. Anders staan mijn gebruikersdata immers bij Windows, en ik vertrouw Microsoft uiteraard voor geen cent...

Als het kan, hoe doe ik dat het beste? Hoe regel ik bijvoorbeeld dat ik vanuit beide besturingssystemen op de partitie met gebruikersdata kom?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Herpartitioneren en upgraden
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/30, 17:05:26 »
* Je wist alle Ubuntu partities
Ook de swap-partitie (= wisselgeheugen?)?
Nee, je swap moet je niet verwijderen! Die heeft Ubuntu gewoon nog nodig.


* Je vergroot of verkleint de Windows partitie naar wens (ik zou die in jou scenario vergroten).
Vast een domme vraag, maar: hoe? Via Schijfgereedschap?
In Ubuntu kan dat met Systeem -> Beheer -> Gparted (Partitie editor ofzo). Als dat programma nog niet geïnstalleerd is, moet je even zoeken op "gparted" in het software centrum.


Zelf heb ik trouwens altijd 2 NTFS partities. In Windows heb ik dan C: waar Windows op staat, en D: waar ik alle gegevens (DATA) opsla, dus ook Mijn Documenten in Windows verwijst daarna. Het voordeel hiervan is dat ik Windows dan ook kan herinstalleren zonder dat ik alle gegevens hoef te backuppen en terug te zetten. In Ubuntu mount ik dan alleen die DATA partitie (die zie Ubuntu automatisch).

Wil je ook zoiets? Dan zou ik die Windows partitie verkleinen naar 50GB (zoals jij wilt). En een nieuwe NTFS partitie voor DATA maken op die 86 GB die vrij komt...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Herpartitioneren en upgraden
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/30, 17:06:40 »
Kan het trouwens ook zo?

- 12 GB Ubuntu voor systeem en gebruikersinstellingen
- 30 GB voor Windows XP (of in elk geval zo klein mogelijk)
- 2,6 GB voor wisselgeheugen binnen een uitgebreide
- de rest: gebruikersdata benaderbaar vanuit Ubuntu (en evt. ook vanuit Windows)

Als het kan, hoe doe ik dat het beste? Hoe regel ik bijvoorbeeld dat ik vanuit beide besturingssystemen op de partitie met gebruikersdata kom?
Dat kan zeker. Mijn vorige post komt daar ook op neer ja! :D

Ik begrijp dat je Ubuntu opnieuw gaat installeren?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Herpartitioneren en upgraden
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/30, 17:11:37 »
Nee, je swap moet je niet verwijderen! Die heeft Ubuntu gewoon nog nodig.

Ook als ik Ubuntu opnieuw ga installeren? Dan maakt hij toch vanzelf al een swap aan? Twee lijkt me overbodig... :)
Of snapt hij zelf dat als ik er al één heb, dat ik er niet nog één hoef?

En hoe wis ik de Ubuntu-partitie? Moet ik dat doen vanaf een liveCD of -stick? Of kan dat in gParted (zojuist binnengehaald via Synaptic) terwijl ik gewoon op die partitie bezig ben?
« Laatst bewerkt op: 2010/08/30, 17:22:33 door Barbara0415715 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Herpartitioneren en upgraden
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/30, 17:25:13 »
Citaat
Ook als ik Ubuntu opnieuw ga installeren? Dan maakt hij toch vanzelf al een swap aan? Twee lijkt me overbodig... Smiley
Of snapt hij zelf dat als ik er al één heb, dat ik er niet nog één hoef?
Je hebt gelijk. Als je wil (automatisch) herinstalleren, dan moet je vooraf wél de swap partitie van de vorige Ubuntu verwijderen.

Citaat
* Je vergroot of verkleint de Windows partitie naar wens.
Vast een domme vraag, maar: hoe? Via Schijfgereedschap?
Dat kan als je daar bekend mee bent. Je kan er alle Ubuntu partities mee verwijderen en je Windows partitie reduceren.
Je kan dat ook vanuit een sessie met de Ubuntu live CD. Druk op Alt+F2, en geef het commando "gparted". Of kies in het menu Systeem -> Beheer -> Gparted zoals wazzzaaa zei.

Re: Herpartitioneren en upgraden
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/30, 17:56:46 »
Oké, volgens mij snap ik bijna alles.

- Backup is reeds gemaakt
- Ubuntu-partitie én swap ga ik verwijderen tijdens live session m.b.v. Gparted
- Windows ga ik verkleinen tijdens live session m.b.v. Gparted

Dan het nieuwe maken: als ik het automatisch doe, krijg ik slechts één grote Ubuntu-schijf, dus het moet handmatig (?).
- swap-partitie met als mount point 'swap' en als bestandssysteem 'Linux-swap' ???
- Ubuntu-systeem-partitie met mount point 'root' en als bestandssysteem GEEN IDEE ???
- Datapartitie met bestandssysteem NTFS en als mount point GEEN IDEE ???

Ben ik er dan?
Ubuntu kan de datapartitie waarschijnlijk gewoon herkennen en mounten, maar kan Windows dat ook?
« Laatst bewerkt op: 2010/08/30, 18:08:02 door Barbara0415715 »

Offline axelv

  • Lid
Re: Herpartitioneren en upgraden
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/30, 19:52:15 »
Linux swap gewoon als swap aan geven tijdens de installatie
Ik denk dat je Ubuntu best als EXT4 kunt instellen met mount point "/"
Windows kan je instellen als ntfs en als mount point bijvoorbeeld "/media/windows" (zeker niet formateren zou ik zo zeggen...)
Data kan je instellen als ntfs en als mount point bijvoorbeeld "/media/data" (mag geformatteerd worden, denk ik)

Normaal moet windows de data partitie herkennen tijdens de eerst volgende keer je windows opstart

hopelijk ben je nu een stapje verder  :D

Axel

Offline vanadium

  • Lid
Re: Herpartitioneren en upgraden
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/31, 08:52:39 »
Eens je de oude Ubuntu partities hebt gewist, is de gemakkelijkste manier het installatieprogramma op te starten. Kies voor  "ze naast elkaar installeren, met een keuzemogelijkheid bij het opstarten", en op dat moment kan je, vanuit het installatieprogramma, je Windows partitie nog vergroten of verkleinen. In de overblijvende ruimte zal het installatieprogramma dan volautomatisch de nodige partitionering en aankoppeling doen.

Re: Herpartitioneren en upgraden
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/31, 18:28:06 »
Kan er via die weg ook een aparte partitie voor bestandsdata worden gemaakt? Want dan doe ik dat!

Offline heir4c

  • Lid
Re: Herpartitioneren en upgraden
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/31, 18:52:57 »
Via "ze naast elkaar installeren" zal dat niet gaan.
De gemakkelijkste weg (volgens mij) is de volgende:
Start de liveCD en start gParted op.
Klik op de swap met de rechtermuisknop en kies: SwappOff.
Verwijder de swap en dan de ubuntu partitie. Maak er dus gewoon lege ruimte van.
Verklein de windows partitie. Het overschietende deel zal normaal gezien automatisch lege ruimte worden.
Klik op het uitvoeren icoontje of knop (even uit het hoofd) en laat de comp zijn werk doen.
Als dit alles gebeurd is sluit je gParted en start je de installatie procedure op.

Als je bij de schijfindeler bent aangekomen kies je voor "handmatig".
Daar klik je op de lege ruimte en kies je voor aanmaken van nieuwe partitie.
Je zal een venster zien met bovenaan een vakje naast "primair" en een vakje naast "logisch". Kies logisch.
Daaronder zie je een schuifbalk. Grijp rechts het pijltje en schuif die op naar links tot je het beoogde grootte hebt voor de ubuntu install.
Klik op de knop waar normaal gezien op staat: deze partitie niet gebruiken en kies voor ext4.
Klik het formatteren vakje aan en
kies als koppelpunt: /

Daar na kies je weerom de overblijvende lege ruimte en kies ook hier voor logisch.
Maak weer een partitie aan. Verklein die zodanig dat het juiste aantal MB overblijft dat je gaat gebruiken voor de swap. (Zodat die op het einde van de schijf komt te staan)
Hier kies je ook voor ext4 (je kan ook ext3 kiezen)
Formatteren aanvinken
Het koppelpunt: Je kan hier /home gebruiken Dan word er een aparte home gemaakt. En komt je Persoonlijke Map op de aparte partitie te staan. Daar kan je dan al je persoonlijke zaken zetten.
Wil je dit niet en enkel een DATA partitie dan moet je die koppelen aan /media/DATA en later een link leggen vanuit je Persoonlijke Map.

Daarna kies je de partitie voor de swap en kies je ook logisch
Hier moet je kiezen voor swap als bestandssysteem
Formatteren kan je niet aanklikken
En ook het koppelpunt kan je niet instellen, dat gaat automatisch.

Je klikt dan op het uitvoeren icoontje en laat de comp zijn werk doen.

Je zou dan volgende indeling moeten hebben:
sda
sda1  windows
sda2  extended partitie (Die de volgende partities bevat:)
sda5  ubuntu  (/  (het systeem dus))
sda6  /home  (of /media/DATA partitie)
sda7  swap

Daarna ga je verder met de installatie procedure.

Succes!

Met vriendelijke groet,
heir4c
« Laatst bewerkt op: 2010/08/31, 18:58:09 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Herpartitioneren en upgraden
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/01, 10:03:39 »
Dag Barbara, zo te horen begrijp je al aardig hoe het zit met partities, en volgens mij moet jij er wel uitkomen als je kiest voor een handmatige installatie. Als je van te voren nog een beetje wilt kijken. Op de documentatie wiki staat ook nog uitleg: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualbootHardy#Deschijfindeling Hier staan ook wat screenshots ;)

Ik wil net als heir4c aanraden handmatig te partitioneren. Alleen een kleine aanpassing aan zijn indeling. Voor sda6 zegt hij /home. Maar dit is degelijk wat anders dan een data partitie, want /home mag geen NTFS zijn! Ik denk aan zoiets:

sda
sda1  /media/windows  NTFS  (NIET FORMATEREN!)
sda2       extended partitie (Die de volgende partities bevat:)
sda3  / ext4 ubuntu  (het hele Ubuntu systeem)
sda4  /media/DATA NTFS
sda5  swap
Let trouwens niet op de cijfertjes achter sda, het gaat vooral om de volgorde.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/02, 21:16:30 door Wazzzaaa »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline heir4c

  • Lid
Re: Herpartitioneren en upgraden
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/01, 10:16:49 »
Dat bedoelde ik natuurlijk: Als het een /home word moet je natuurlijk voor ext4 (ext3 kan ook) kiezen.
Voor de /media/DATA gebruik je NTFS. Dan kan je vanuit windows ook aan die bestanden.

En de partities die onder de extended partitie sda2 komen zullen automatisch vanaf 5 genummerd worden ook al heb je geen 3de en/of 4de primaire partitie.
Dus worden sda5 en sda6 en sda7 genoemd.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/01, 10:19:26 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Herpartitioneren en upgraden
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/09, 18:59:11 »
Beste allemaal,

Ontzettend bedankt voor alle hulp! Ik verstuur dit bericht vanaf een prachtig nieuw gepartitioneerde én geüpgradede pc. Alles werkt en ik ben er erg blij mee!

groetjes,
Barbara

Offline heir4c

  • Lid
Re: [opgelost] Herpartitioneren en upgraden
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/09, 19:10:37 »
Bedankt voor het melden en Succes!

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu