Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16  (gelezen 5577 keer)

Offline roeland

  • Lid
Ik heb naast een bestaande W2000 de nieuwe ubuntu 9.10 geinstalleerd.  Alle oude versies heb ik verwijderd door formatteren van de partities.  Na de installatie (op basis van kernel 2.14) was gelijk een update beschikbaar.  Die heb ik uitgevoerd.  Tijdens dat proces werd gevraagd of ik de vorige versie wilde bewaren.  Dat heb ik gedaan.  Er moest opnieuw opgestart worden.  Dat duurde m.i. vrij lang (mn bij Grub bleef hij vrij lang hangen). Daarna het keuzemenu en voor de laatste versie met kernel 2.16 gekozen.  Die liep vervolgens vast met een boodschap die ik niet kan herhalen (kan het straks eventueel nog een keer doen en dan de tekst overschrijven - maar misschien kan ik me de moeite besparen en is het probleem bekend).  Met ctrl alt delte heb ik opnieuw opgestart (Grub duurde weer vrij lang) en voor kernel 2.14 gekozen.  Dan start de computer wel door.

Is dit een bekend probleem of moet ik de foutboodschap achterhalen?    
« Laatst bewerkt op: 2009/12/29, 11:58:56 door roeland »
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

jesse2314

  • Gast
Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/18, 17:20:56 »
Ik heb naast een bestaande W2000 de nieuwe ubuntu 9.10 geinstalleerd.  Alle oude versies heb ik verwijderd door formatteren van de partities.  Na de installatie (op basis van kernel 2.14) was gelijk een update beschikbaar.  Die heb ik uitgevoerd.  Tijdens dat proces werd gevraagd of ik de vorige versie wilde bewaren.  Dat heb ik gedaan.  Er moest opnieuw opgestart worden.  Dat duurde m.i. vrij lang (mn bij Grub bleef hij vrij lang hangen). Daarna het keuzemenu en voor de laatste versie met kernel 2.16 gekozen.  Die liep vervolgens vast met een boodschap die ik niet kan herhalen (kan het straks eventueel nog een keer doen en dan de tekst overschrijven - maar misschien kan ik me de moeite besparen en is het probleem bekend).  Met ctrl alt delte heb ik opnieuw opgestart (Grub duurde weer vrij lang) en voor kernel 2.14 gekozen.  Dan start de computer wel door.

Is dit een bekend probleem of moet ik de foutboodschap achterhalen?   
ja dat is een bekend probleem maar nu start je computer normaal op?

Offline roeland

  • Lid
Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/18, 17:24:08 »
Als ik voor de versie met kernel 2.14 kies, start de computer normaal op.  Is er ook een oplossing voor het probleem of moet ik voorlopig met kernel 2.14 blijven werken?  En hoe stap ik tzt weer over op kernel 2.16 als het probleem is opgelost?
Wat is overigens de kern van het probleem? (wel veel vragen :))
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

jesse2314

  • Gast
Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/18, 17:25:56 »
Als ik voor de versie met kernel 2.14 kies, start de computer normaal op.  Is er ook een oplossing voor het probleem of moet ik voorlopig met kernel 2.14 blijven werken?  En hoe stap ik tzt weer over op kernel 2.16 als het probleem is opgelost?
Wat is overigens de kern van het probleem? (wel veel vragen :))
oke doe dit
formateer je computer opnieuw en installeer ubuntu 9.10 er weer op
als je gaat updaten en de updates zijn klaar. dan vraagt hiij of je de oude bestanden wil verwijderen druk dan op ja
dan is het probleem opgelost

de kern van jou probleem was dat je de oude bestanden van de updates hebt bewaard die had je moeten verwijderen
« Laatst bewerkt op: 2009/12/18, 17:30:19 door jesse2314 »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/19, 12:30:31 »
@jesse2314: Een formatteren/herinstallatie is met Linux zelden verstandig. Dat is iets wat na eindeloos zoeken overblijft en wat blijkbaar op Windows-systemen de oplossing is. Als volgens je advies de oude kernel-versie direct verwijderd zou zijn, dan kan de pc helemaal niet meer starten.
@roeland: Controleer hoe vol je partitie is. Als die vol/vrijwel vol is, dan kan je updates/upgrades niet meer correct installeren. Een nieuwe kernel is ca. 100MB.

Wij weten helaas te weinig van je systeem om tips te kunnen geven:
Je hebt nog Windows 2000 - hoe oud is de pc, welke processor en hoeveel RAM heb je?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

jesse2314

  • Gast
Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/19, 12:45:20 »
@jesse2314: Een formatteren/herinstallatie is met Linux zelden verstandig. Dat is iets wat na eindeloos zoeken overblijft en wat blijkbaar op Windows-systemen de oplossing is. Als volgens je advies de oude kernel-versie direct verwijderd zou zijn, dan kan de pc helemaal niet meer starten.
@roeland: Controleer hoe vol je partitie is. Als die vol/vrijwel vol is, dan kan je updates/upgrades niet meer correct installeren. Een nieuwe kernel is ca. 100MB.

Wij weten helaas te weinig van je systeem om tips te kunnen geven:
Je hebt nog Windows 2000 - hoe oud is de pc, welke processor en hoeveel RAM heb je?

luister eens ik bedoel als de nieuwe kernel is geinstalleerd dan vraagt je computer of de oude verwijderd moet worden dan moet je altijd op ja drukken omdat het anders problemen geeft

Offline jolo

  • Lid
Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/19, 13:03:56 »
luister eens ik bedoel als de nieuwe kernel is geinstalleerd dan vraagt je computer of de oude verwijderd moet worden dan moet je altijd op ja drukken omdat het anders problemen geeft
Waarom zou dat problemen moeten geven? Op mijn hoofd PC met onder andere Ubuntu 9.10 is zowel nog de 2.6.31-14-generic, 2.6.31-15-generic en 2.6.31-16-generic geïnstalleerd. En zover ik herinner, wordt er geen vraag gesteld om oude kernel versies te verwijderen. Dat zou als het goed is, ook nog achteraf moeten kunnen.

In de plaats van Ubuntu 9.10 opnieuw installeren, kan de TS toch ook nog "Recovery Mode" > "Fix broken packages" proberen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Drummies

  • Lid
Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/19, 13:11:15 »
Citaat van: jesse2314
luister eens ik bedoel als de nieuwe kernel is geinstalleerd dan vraagt je computer of de oude verwijderd moet worden dan moet je altijd op ja drukken omdat het anders problemen geeft

Hoe kom je aan deze wijsheid........het is juist verstandig om je huidige kernel aan te houden als er een kernel update is,dan is er n.l altijd de mogelijkheid om terug te vallen op de bestaande kernel.
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

jesse2314

  • Gast
Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/19, 13:18:28 »
Citaat van: jesse2314
luister eens ik bedoel als de nieuwe kernel is geinstalleerd dan vraagt je computer of de oude verwijderd moet worden dan moet je altijd op ja drukken omdat het anders problemen geeft

Hoe kom je aan deze wijsheid........het is juist verstandig om je huidige kernel aan te houden als er een kernel update is,dan is er n.l altijd de mogelijkheid om terug te vallen op de bestaande kernel.
als hij na de installatie van de nieuwe kernel is geinstalleerd dan vraagt hij dit
wil u de oude pakketen houden of verwijderen kies dan voor verwijderen want die pakketen worden niet meer gebruikt

Offline Drummies

  • Lid
Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/19, 13:24:30 »
Precies ¨wil u de oude pakketen houden of verwijderen¨dat is een keuze die gemaakt kan worden.

Dus een goed advies bewaar altijd de huidige werkende kernel tijdens een kernel update.
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

jesse2314

  • Gast
Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/19, 13:38:11 »
Precies ¨wil u de oude pakketen houden of verwijderen¨dat is een keuze die gemaakt kan worden.

Dus een goed advies bewaar altijd de huidige werkende kernel tijdens een kernel update.
maar je kan ook problemen krijgen als je de oude kernel houd dus ik zeg verwijderen

Offline Drummies

  • Lid
Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/19, 13:42:12 »
Citaat van: jesse2314
maar je kan ook problemen krijgen als je de oude kernel houd dus ik zeg verwijderen

Dan hoop ik maar dat niet iedereen jouw adviezen gaat opvolgen.........klein beetje eigenwijs geloof ik
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

jesse2314

  • Gast
Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/19, 13:57:38 »
Citaat van: jesse2314
maar je kan ook problemen krijgen als je de oude kernel houd dus ik zeg verwijderen

Dan hoop ik maar dat niet iedereen jouw adviezen gaat opvolgen.........klein beetje eigenwijs geloof ik
ik heb geen problemen hoor als ik de oude kernel verwijder

Offline maartendr

  • Lid
Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/19, 14:25:09 »

Als je de oude kernel bewaart, kan je altijd terugvallen mocht de nieuwe kernel problemen geven.
Gelukkig heeft de topicstarter jouw (slecht) advies niet opgevolgd. De oude kernel kan je altijd achteraf verwijderen wanneer blijkt dat de nieuwe kernel geen problemen geeft. Het vel van de beer niet verkopen voor je het geschoten hebt, zeggen ze bij ons....

maar je kan ook problemen krijgen als je de oude kernel houd dus ik zeg verwijderen


Mijns inziens kan je trouwens GEEN problemen krijgen omdat je een oude kernel behoudt, het enige wat dat doet is dat je een paar kb ruimte opoffert voor wat zekerheid..

Offline track

  • Lid
Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/19, 14:33:31 »
+1

Ik hou zeker minstens een oude kernel vast, anders heb ik geen kans om het systeem
te kunnen starten zou iets met mijn huidige kernel mis gaan, wat dan ook.

track

Offline roeland

  • Lid
Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/19, 16:39:46 »
Ik heb inmiddels de vele reacties gelezen naar aanleiding van mijn kernelprobleem.  Als ik de kernel 2.14 had weggegooid, had ik niets meer kunnen doen.  Dat is m.i. helder.  Bij vroegere installaties (bijv. 8.04) had ik een hele rij oudere kernels staan, zonder dat er overigens bij een update gevraagd werd om iets wel of niet weg te gooien.
Op zich heb ik geen groot probleem want het is mijn tweede computer die ik van de laatste versie van ubuntu wilde voorzien en voor een paar applicaties (o.a. de printerkoppen reinigen van mijn CANON PIXMA IP5000) heb ik er W2000 op laten staan.  Dus versie 9.04 er opnieuw erop zetten is een half uur werk.  Maar tussen alle reacties staat volgens mij geen verklaring van het probleem anders dan het (betwiste) advies de oude kernelgegevens te verwijderen.  Als iemand wel afhankelijk is van 1 pc en hetzelfde probleem krijgt als ik heb gehad en je gooit je vorige kernelgegevens weg, ben je een werkende versie kwijt.

Blijft mijn vraag; waarom gaat het mis als je de oude kernel bewaart?  En is het zo dat die vraag om gegevens al dan niet te verwijderen in vorige versies niet gesteld werd?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #16 Gepost op: 2009/12/19, 16:45:09 »
2e poging:
Wij hebben te weinig informatie over je systeem om iets over de oorzaak te kunnen zeggen.

Het kan m.i. "fout" gaan als te veel oude kernels bewaard worden i.v.m. de schijfruimte. Hoeveel ruimte is er nog in de Ubuntu-partitie?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/19, 16:47:10 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline roeland

  • Lid
Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #17 Gepost op: 2009/12/19, 16:59:32 »
Ik heb tientallen Gb´s over in de partities, dus dat kan het probleem niet zijn.

verdere spec´s:
-Moederbord ASUS A7N8X-E REV 2.xx
- processor AMD Athlon 1,15
- 1 Gb geheugen (2 x DDR 512 Mb)

Verder was het een schone installatie (ik had alle oudere versies van ubuntu verwijderd door alle partities te formatteren),  vervolgens 9.10 geinstalleerd.  Die wordt er met kernel 2.14 opgezet.  Daarna was gelijk een update beschikbaar, die kernel 2.16 erop zette. Vervolgens de vraag of ik de oude kernelgegevens wilde bewaren (antwoord: ja) en daarna de instructie om opnieuw op te starten.  Vervolgens liep het systeem vast toen ik voor kernel 2.16 koos.  Opnieuw opstarten met kernel 2.14 lukt nog wel.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #18 Gepost op: 2009/12/19, 17:00:02 »
Precies ¨wil u de oude pakketen houden of verwijderen¨dat is een keuze die gemaakt kan worden.

Dus een goed advies bewaar altijd de huidige werkende kernel tijdens een kernel update.
maar je kan ook problemen krijgen als je de oude kernel houd dus ik zeg verwijderen

Jesse, hou eens op met overal je mening te poneren, ik vroeg dit ook al in een ander topic.
Dit wordt een beetje vervelend en dan zeg ik het voorzichtig.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Drummies

  • Lid
Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #19 Gepost op: 2009/12/19, 17:02:08 »
Citaat van: roeland
Daarna het keuzemenu en voor de laatste versie met kernel 2.16 gekozen.  Die liep vervolgens vast met een boodschap die ik niet kan herhalen

Die foutmelding is van belang om erachter te komen wat het probleem is

v.w.b de schrijfruimte als er teveel ¨oude¨ kernels bewaard worden dat zal wel meevallen een linux-image is 96 mb groot  ;)
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline HarzG

  • Lid
Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #20 Gepost op: 2009/12/19, 17:32:52 »
@Drummies en roeland: De vraag over de schijfruimte van de Ubuntu-(root)-partitie stel ik uit eigen ervaring (van 1-2 jaar geleden).
Ik had een Debian sid installatie uitgevoerd met een aparte /home. De Debian-root-partitie was 6 GB groot. Na de test-installatie van een groot programma en een hierna aangeboden nieuwe kernel, was de partitie vol. Ik kon hierna met moeite de voorganger-kernel starten en heb dan direct 2 oude kernels en wat grote programma's verwijderd. Hierna was er weer ca. 400 MB ruimte beschikbaar en ik kon de installatie van de nieuwe kernel succesvol afronden.

@roeland: Als je een nieuwe installatie hebt uitgevoerd, dan heb je Grub2 (tenzij je de Grub1 per hand teruggeplaatst hebt). Het was dus mij tot je bericht van vandaag 16:59:32 nog niet duidelijk welke Grub-versie gebruikt wordt. Verder is het nog de vraag of je met ext4 of met ext3 werkt. Ook dat kan van belang zijn bij de analyse.

Als de kernel 2.6.31-14-generic werkt en je kan synaptic benaderen, dan kan je ook opschonen. Verwijder eerst alle software die in de naam 2.6.31-16 heeft.
Als je dat intypt in het zoek-vak, dan komen er ws. 3 pakketten in beeld:
linux-headers-2.6.31-16, linux-headers-2.6.31-16-generic, linux-image-2.6.31-16-generic
Deze zou ik verwijderen en hierna via menu->systeem->updatebeheer de kernel opnieuw laten installeren.
Hierbij kan je ook een terminal-venster laten tonen. Als er fouten voorkomen, dan worden die daarin incl. de voorgestelde reparaties vermeld.

« Laatst bewerkt op: 2009/12/19, 17:36:15 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

jesse2314

  • Gast
Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #21 Gepost op: 2009/12/19, 17:37:31 »
Precies ¨wil u de oude pakketen houden of verwijderen¨dat is een keuze die gemaakt kan worden.

Dus een goed advies bewaar altijd de huidige werkende kernel tijdens een kernel update.
maar je kan ook problemen krijgen als je de oude kernel houd dus ik zeg verwijderen

Jesse, hou eens op met overal je mening te poneren, ik vroeg dit ook al in een ander topic.
Dit wordt een beetje vervelend en dan zeg ik het voorzichtig.

oke ik zal mijn mond houden zeker nu het bijna kerst is

Offline track

  • Lid
Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #22 Gepost op: 2009/12/19, 22:14:04 »
Jesse: als je anderen (die zelf nog geen ervaring hebben) adviseert om zonder reservekernel te werken
zitten zij soms met een onwerkbaar systeem.  Dat moet niet, alleen dat is de reden dat wij daarop reageren.

Roeland:  het kan zijn dat er nog een driver actief is die niet bij de nieuwe kernel past.
Dat heb ik vroeger zelf met de nvidia-drivers gehad.  Dan is het echt geen oplossing als je nu
de oude (werkbare) kernel ook nog weggooit, in tegendeel.
Je hebt nu precies de oude kernel nodig om überhaut nog te kunnen werken.

Bekijk in het  [systeem] - beheer - systeemprotocol  wat er met die tijdstempel staat op het moment dat het systeem
met de nieuwe kernel is vastgelopen.  Onder "messages" vind je alle meldingen terug die over het scherm zijn gelopen.
(dus ook die raadselachtige kreet die je zag voorbijpezen)

track

Offline roeland

  • Lid
Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #23 Gepost op: 2009/12/20, 17:02:26 »
De foutboodschap van mijn kernelprobleem (overgeschreven, hopelijk niet al te veel overschrijffouten) - deze fout treedt dus op als ik na een update van een eerste installatie van 9.10 de laatste kernel 2.16 aanklik (in plaats van de voorgaande 2.14):

udevadm trigger is not permitted while udev is unconfigured
udevadm settle is not permitted while udev is unconfigured
gave up waiting for root device. Common problem
Boot args (cat /proc/cmdline
check rootdelay= (did the system wait long enough?)
check root = (did the system wait for the right device?)
Missing modules (cat /proc/modules; ls/dev)
Alert! /dev/disk/by-uuid/gc35efoc-cee5-4fbe-a404-69a3ef86edff does not exist
Dropping to shell!
BusyBox v 13.3 /Ubuntu 1:1.13-1ubuntu7 buitl-in sheel (ash)
Enter ´help´ for al ist of buitl in commands
(initramfs)

Ik werk met ext3 bestanden.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
[OPGELOST] Re: Probleem bij versie 9.10 na update van kernel 2.14 naar 2.16
« Reactie #24 Gepost op: 2009/12/29, 11:54:10 »
Ik heb inmiddels het probleem met de kernels opgelost.  Ik heb versie 9.10 opnieuw geinstalleerd.  Na de installatie volgt een update en ergens in het proces van opnieuw opstarten wordt er een (denk ik) GRUB vraag gesteld die standaard staat ingesteld op:
- behoud de reeds geinstalleerde versie
Als ik dat aanklik gaat alles fout zoals ik hiervoor beschreven heb.

Als ik voor de bovenste optie kies (=installeer de versie van de pakketbeheerder) dan gaat het goed.  De vorige kernel blijft behouden en de nieuwe staat bovenaan.  Ergens op het forum heb ik gelezen dat je een teveel aan niet gebruikte kernels weer kan verwijderen via synaptic.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.