Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Automatisch uitschakelen  (gelezen 488 keer)

Offline Thijs..

  • Lid
Automatisch uitschakelen
« Gepost op: 2013/01/09, 13:57:17 »
Middag,

Ik heb helemaal geen ervaring met Ubuntu.
Heb via deze site wel wat informatie verkregen, kom er echter nog niet helemaal uit. Graag hoor ik jullie reacties.

Ik wil de computer vanzelf uit laten schakelen.
Heb diverse opties geprobeerd.
Optie 1
Open de Terminal dan tik ik in 'crontab -e' en druk vervolgens op enter.
Er komt een zwart scherm tevoorschijn met veel tekst, heb het geprobeerd door gewoon de regel '0 19 * * * shutdown -h' erbij te voegen heb het ook geprobeerd door de gehele tekst te verwijderen en dan de regel '0 19 * * * shutdown -h' erin te plaatsen dan ga ik er vervolgens uit via de button -Ctrl- x en dan Y (van Yes) en dan -Enter- in de terminal geeft hij aan dat de installatie is opgeslagen, er gebeurt echter niets.

Optie 2.
Open de terminal dan tik ik in 'gksudo gedit /etc/ crontab' en druk vervolgens op enter.
Er komt een wit scherm tevoorschijn met veel tekst, heb het geprobeerd door gewoon de regel '0 19 * * * shutdown -h' erbij te voegen heb het ook geprobeerd door de gehele tekst te verwijderen en dan de regel '0 19 * * * shutdown -h'  erin te plaatsen, dan druk ik bovin het scherm op de button save en ga eruit, echter gebeurt ook bij deze optie niets.


Kunnen jullie me aub vertellen wat deze amateur verkeert doet?

 Alvast bedankt.

Re: Automatisch uitschakelen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/09, 14:39:52 »
Hallo, hoe je dit precies via crontab inricht weet ik niet. Wat ik wel weet is dat shutdown een systeemcommando is waarvoor root-rechten vereist zijn. Ten tweede wil shutdown ook een tijdsargument hebben.

Om je pc via de terminal handmatig uit te schakelen (iets wat jij niet wilt) doe je $ sudo shutdown -h now.
Daar zal om je wachtwoord worden gevraagd. Om dit laatste te voorkomen bestaan er verschillende mogelijkheden. Als voorbeeld: maak een bestandje aan met de naam down.pl, open dat in een editor en schrijf er het volgende in: #! /usr/bin/perl -w
system('sudo shutdown -r now');
exit;
Vervolgens pas je de rechten van dit bestand aan, als volgt:
$ sudo chown root down.pl
$ sudo chmod 4755 down.pl
Nu kun je je pc afsluiten door in een terminal perl down.pl te typen, er zal niet om een wachtwoord worden gevraagd. Hoe je hier een tijdstip aan kunt hangen, moet je zelf even uitvlooien (of wachten op een behulpzaam forumlid :-) ).



Re: Automatisch uitschakelen
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/09, 14:43:25 »
Je moet geen sudo gebruiken in scripts die je via de crontab in /etc uitvoert. Ten eerste is het zinloos, omdat cron dan als root draait, ten tweede zou sudo om invoer vragen, die je niet kunt geven.

Re: Automatisch uitschakelen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/09, 20:17:37 »
hier is een uitleg voor een gelijkaardige situatie (answer 5)

http://askubuntu.com/questions/129366/shutdown-in-specific-way-if-no-one-uses-computer

dit werkt wel, en je hebt een indicatie dat de pc afsluit, beter dan gewoon pats boem en gedaan eh :)

succes !

Je mail zat in mijn spamfilter, sorry voor het late antwoord
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline joop905

  • Lid
Re: Automatisch uitschakelen
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/09, 21:30:49 »
Ik gebruik daar dit commando voor
shutdown -h -t time 60
die 60 staat voor 60 Minutes kan je van maken wat je zelf wilt