Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uitschakelen Ubuntu  (gelezen 2268 keer)

Amfi

  • Gast
Uitschakelen Ubuntu
« Gepost op: 2007/10/10, 09:11:05 »
Hoi Computer Freaks

Het volgende probleem doet zich voor bij mij , sinds kort Ubuntu geinst. vers. 7.04
via dual boot kan ik kiezen tussen Ubuntu en Windows XP pro.
Bij het uitschakelen van Ubuntu via de Rode Knop in de rechter boven hoek van de Desktop gaat de Computer netjes uit , echter het ledje van de HD en van de DVD rw
blijft branden wil ik nu weer de computer herstarten blijft hij helemaal dood , tot dat ik even het netsoer verwijder en weer aansluit dan start het hele zaakje weer netjes op dit probleem herhaald zich ook bij het afsluiten van Windows wie kan mij vertellen wat hier de oplossing voor is ?

Motherbord AbitNF-M2SV
AMD duo core 5200
2Gb Mem
160Gb Hd
onbord Audio realteck
onbord Vga Nvidia
onbord Lan 10/100

mvr, grt
Amfi

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Uitschakelen Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/10, 09:53:17 »
Gebeurt bij mij ook wel eens (bijna nooit), de computer is dan eigenlijk niet echt uit. Zal wel ergens een bug zijn (in de kernel), misschien opgelost bij gutsy? Geen AMD meer Intel overigens.
Als alternatief voor het netsnoer: houd eens 5 sec. de aan-en-uit knop ingedrukt, dan gaat ie ook uit. Dit is veel beter voor je hardware.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Uitschakelen Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/10, 12:35:31 »
Wat je kunt proberen is om op de regel waar het OS gestart wordt in /boot/grub/menu.lst,
de opdracht acpi=force toe te voegen (als laatste opdracht van die regel).
Bij mijn oude PC hielp het ;)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ThomasC.

  • Lid
Uitschakelen Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/18, 01:22:20 »
Hetzelfde probleem kwam ik ook tegen.
Via commando gksudo nautilus kom je in een soort verkenner uit waarbij je wel wijzigen kunt uitvoeren en opslaan.
ga naar locaties : computer bestandssysteem en de map "boot" daarin open je de map "grub"  en open dan het bestand menu.1st

Bij mijn pc stond achter het betreffende lijntje nog helemaal niks dus:
# defoptions=quiet splash

Het veranderen in
# defoptions=quiet splash acpi=force

daarna in een terminalvenster nog een sudo update-grub intoetsen en enteren.

Zet je hem daarna uit, dan werkt het nog niet, maar de keer daar op wel...
Xubuntu, Pentium 111 CPUat 450 MHz Mermorytest: 262144K Award Plug and Play BIOS Extensions v1.0A 1998 Base memory 640 K extended memory 261120K Cache Memory: 512K PriMaster Disk: LBA , UDMA 2,10255 MB Display Type: EGA/VGA

Amfi

  • Gast
Uitschakelen Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/18, 10:30:11 »
Citaat van: ThomasCalis
Hetzelfde probleem kwam ik ook tegen.
Via commando sudo nautilus kom je in een soort verkenner uit waarbij je wel wijzigen kunt uitvoeren en opslaan.
ga naar locaties : computer bestandssysteem en de map "boot" daarin open je de map "grub"  en open dan het bestand menu.1st

Bij mijn pc stond achter het betreffende lijntje nog helemaal niks dus:
# defoptions=quiet splash

Het veranderen in
# defoptions=quiet splash acpi=force

daarna in een terminalvenster nog een sudo update-grub intoetsen en enteren.

Zet je hem daarna uit, dan werkt het nog niet, maar de keer daar op wel...
Ok Thomas bovenstaande optie uitgevoerd echter zonder resultaat , ook de oplossing van Ron heb ik geprobeerd echter ook geen succes .
Ik heb een donker bruin vermoeden dat het probleem op het Moederbord aanwezig is
in de setup is nl niet veel aan tepassen voor dit probleem.
Heb Ubuntu verwijderd en Hd geformatteerd Windows opnieuw geinstalleerd zonder dual boot zonder Ubuntu en zie daar zelfde probleem .
we gaan verder met onderzoek!

Hartelijk dank voor je inbreng
Amfi

Offline ThomasC.

  • Lid
Uitschakelen Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/18, 21:07:12 »
kan zijn dat ik me vergist heb met nautilus en je niet sudo nautilus moet intypen maar gksudo nautilus.
Xubuntu, Pentium 111 CPUat 450 MHz Mermorytest: 262144K Award Plug and Play BIOS Extensions v1.0A 1998 Base memory 640 K extended memory 261120K Cache Memory: 512K PriMaster Disk: LBA , UDMA 2,10255 MB Display Type: EGA/VGA

Uitschakelen Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/18, 21:20:56 »
Citaat van: ThomasCalis
kan zijn dat ik me vergist heb met nautilus en je niet sudo nautilus moet intypen maar gksudo nautilus.
sudo werkt ook maar het is beter om gksudo te gebruiken. Het zit hem ergens in een detail over de werking van sudo en gksudo. :/ In de engelstalige documentatie staat er een hele uitleg van. Algemeen is het beter om (in gnome) de programma's met een gui op te starten via gksudo.

voiratsou

  • Gast
Uitschakelen Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/15, 18:17:05 »
Ook ik zit met een vergelijkbaar probleem

Na installatie van oa . ubuntu 6.oo 7.04 en nu 710

(In windows werkte het normaal)

Als ik er spanning opzet   (zonder de schakelaar te gebruiken)    starten mijn ( oudere pc's   o.a een Intel Pentium II, 350 MHz (3.5 x 100) ) SPONTAAN OP.

Ook bij het afsluiten een probleem,ze gaan nml niet uit dit moet ook hand matig gebeuren.

J.

Offline ThomasC.

  • Lid
Uitschakelen Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/15, 21:55:28 »
Heb je het bovenstaande al geprobeerd? (berichtje nummer 4)
Xubuntu, Pentium 111 CPUat 450 MHz Mermorytest: 262144K Award Plug and Play BIOS Extensions v1.0A 1998 Base memory 640 K extended memory 261120K Cache Memory: 512K PriMaster Disk: LBA , UDMA 2,10255 MB Display Type: EGA/VGA