Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Boefproof campagne  (gelezen 1067 keer)

Offline loti

  • Lid
Boefproof campagne
« Gepost op: 2016/11/11, 20:40:36 »
De overheid is onlangs een campagne gestart om je telefoon, tablet of laptop te beschermen tegen verlies en diefstal, de z.g.n. Boefproof.
Nu worden hier voor verschillende  systemen voorbeelden gegeven hoe je deze in moet stellen, maar Linux wordt niet genoemd. 

Is het mogelijk om een Linux laptop boefproof te maken,  en heeft boefproof op zich veel zin?

https://www.maakhetzeniettemakkelijk.nl/boefproof/smartphone-boefproof-maken

Re: Boefproof campagne
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/11, 21:17:55 »
Is het mogelijk om een Linux laptop boefproof te maken,  en heeft boefproof op zich veel zin?
Ja natuurlijk kan dat, je moet dingen gaan afschermen met wachtwoorden. Volgens mij kan dat al in de bios, zonder wachtwoord niet opstarten. Twee. Dief heeft jouw laptop in handen, maar de gegevens op je schijven zijn onleesbaar omdat ze zijn versleuteld en alleen met een wachtwoord kunnen die worden vrijgemaakt. Drie. Vergeet niet individuele bestanden te versleutelen, of mappen.

Enfin, voor zover je maar gaan wilt...

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Boefproof campagne
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/11, 22:33:38 »
Hoi Loti,

Linux wordt inderdaad niet genoemd. Uiteraard niet, zou ik haast zeggen. Nou ben ik daar meestal niet zo van gecharmeerd. Laat ons maar zelf de boontjes doppen. Zo geweldig goed is onze overheid zelf ook niet qua computers.

Maar op zich is de campagne wel een goed idee. Van dingen als encryptie op een normale PC moet ik persoonlijk niets hebben. Ik heb dat ooit eens goed uitgezocht. Als je het goed wilt doen heb je een goed (dus ingewikkeld) wachtwoord nodig. En als je dat hebt kan je hem kwijt raken en dan ben je de klos. Al je bestanden zijn dan echt weg als je encryptie gebruikte.

Het huis goed beveiligen is stap één. En bij een Linux machine is de installatie van het programma "prey" wellicht een goede tweede stap. Het zit in de programma-bibliotheek. Ik heb er overigens geen ervaring mee in welk opzicht dan ook.

Prey wordt gemaakt door een bedrijf, maar ik begrijp dat de broncode openbaar is. Het geeft je de plaats van je laptop, gebruikt de webcam voor beelden van de dief, maakt schermafbeeldingen. Het kan je apparaat vergrendelen en in de betaalde versies kan het je gegevens wissen. Dat klinkt allemaal niet verkeerd.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Boefproof campagne
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/13, 13:13:29 »
Misschien eerst bepalen wie de boef zal zijn welke toegang wenst tot je apparaat?  :-X

Vreemd dat met alle technische opsporingsmethoden een gestolen telefoon niet gewoon getraceerd en geblokkeerd kan worden.   ;)
Zou het misschien zo zijn omdat ze dan dubbel verdienen omdat jij wel weer een nieuwe koopt om door te bellen, terwijl jouw oude ook weer doorgebruikt wordt? Nee, dat zal toch niet!?  :evil:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Boefproof campagne
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/13, 13:51:30 »
Nee, dat zal toch niet!?  :evil:
Dat heb je in een maatschappij, waar geld belangrijker is geworden dan mensen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Boefproof campagne
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/13, 16:04:39 »
Van dingen als encryptie op een normale PC moet ik persoonlijk niets hebben. Ik heb dat ooit eens goed uitgezocht. Als je het goed wilt doen heb je een goed (dus ingewikkeld) wachtwoord nodig.

Misschien moet je daar toch eens over nadenken....  :)
Het volgende scenario:
- Een inbreker bezoekt je huis; type gelegenheidsinbreker, in-out in 5 minuten. https://www.youtube.com/watch?v=chYVFMJVSjc
- Hij wil je computer verpatsen, niet je data
- Maar als hij of de koper toegang heeft gaan ze natuurlijk even kijken; een browser vol onthouden wachtwoorden is natuurlijk kassa!

- Encryptie is dan, zelfs met een simpel wachtwoord, voldoende bescherming. Het gaat immers vooral om je pc of laptop. De snoodaard zal dan simpelweg je HDD/SSD formatteren, en dat is precies wat je wilt! PC weg, maar data veilig.
 

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Boefproof campagne
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/13, 19:32:40 »
Hoi Vuurvosje,

Zeg nooit nooit, maar ik zie een boef echt mijn harddisk niet formatteren. Die van mij heeft verder een goed wachtwoord, dus die gaat gewoon de sloot in.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021