Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows start niet meer na Wubi installatie  (gelezen 4063 keer)

Chipsoft

  • Gast
Windows start niet meer na Wubi installatie
« Gepost op: 2009/03/11, 21:54:13 »
Goedeavond,

Ik heb dus met wubi Kubuntu geinstalleerd in windows, na herstart te hebben krijg ik dus aleen Kubuntu nog maar werkend, als ik windows wil starten in het GRUB menu laad hij iets van de hardeschijf (disk acces led flikkerd) maar daarna zie ik aleen nog maar een flikkerend streepje op het scherm, ik kan via Kubuntu de Windows partitie nog aan en heb ook al wat aan de boot.ini veranderd, maar krijg nog steeds aleen Kubuntu opgestart

Weet iemand hoe ik dit het best verhelp?  ???

P.s.; Windows staat op C:\ en Kubuntu op D:\

Re: Windows start niet meer na Wubi installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/11, 22:19:11 »
Doe eens alt+f2 en typ
kate /boot/grub/menu.lst
Post hier eens de inhoud.

Offline Dave

  • Lid
Re: Windows start niet meer na Wubi installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/12, 09:49:24 »
vraag tussendoor, waar komen toch die wubi vragen steeds vandaan, maw, waar vindt men die aanbeveling om het binnen windows te installeren.

Re: Windows start niet meer na Wubi installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/12, 10:01:20 »
Volgens mij geeft een Ubuntu cd in windows een autorun venstertje (om met Wubi te installeren dus). Waarschijnlijk na het branden dat als ze de cd terug insteken ze dit venstertje krijgen en denken dat dit de manier is om Ubuntu te installeren (niet kleinerend bedoeld).

Nuja, er is ook niks mis met een Wubi installatie, iedereen kiest zelf welke methode hij kiest.

Offline Dave

  • Lid
Re: Windows start niet meer na Wubi installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/12, 12:49:11 »
ah oke bedankt. Wist ik niet dus.

Re: Windows start niet meer na Wubi installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/12, 12:50:35 »
Nuja, ik zeg ook "volgens mij". Het kan goed zijn dat ze er allemaal zelf voor kiezen.

Re: Windows start niet meer na Wubi installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/12, 14:54:14 »
Nuja, ik zeg ook "volgens mij". Het kan goed zijn dat ze er allemaal zelf voor kiezen.
Ik denk dat de keuze voor Wubi een beetje gemakzucht is.Een dual boot maken zodat je twee gescheiden OS'en hebt is niet veel moeilijker. En verdient de voorkeur boven Wubi. Maar ja, het blijft een eigen keuze. Om even op het Grub probleem terug te komen: Start op met de Kubuntu live cd open een terminal venster type sudo grub en geef een enter, vul je wachtwoord in, je ziet geen sterretjes geef weer een enter. Nu opent grub
Type in find /boot/grub/stage1 en geef een enter, nu wordt het nummer van de schijf/partitie weergegeven, bijv. hd0,1 noteer dit ergens.
Type in root (hd0,1) <-- hier de waarde die gevonden is en geef een enter
Type in setup (hd0) en geef een enter als het goed is wordt aangegeven dat grub bestaat, exist. Sluit grub af door te typen quit en start de PC opnieuw, haal de cd eruit, wordt aangegeven. Start kubuntu nu op?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Dave

  • Lid
Re: Windows start niet meer na Wubi installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/12, 17:27:24 »
Nuja, ik zeg ook "volgens mij". Het kan goed zijn dat ze er allemaal zelf voor kiezen.

Ja oke maar heb het nooit opgestart gezien in een windows omgeving, gebruik altijd de alternate cd ook bij een installatie bij anderen.
Anders wacht je maar op die live cd immers.

Echt geen idee dat zoiets al op de cd zelf ingebakken zou zijn.
En zolang er geen tegenberichten over zijn geloof ik dat gewoon.
Wel een pre voor mij dat het via de cd komt, geeft me er wel meer vertrouwen in eerlijk gezegd.

Chipsoft

  • Gast
Re: Windows start niet meer na Wubi installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/12, 21:03:13 »
Nuja, ik zeg ook "volgens mij". Het kan goed zijn dat ze er allemaal zelf voor kiezen.
Ik denk dat de keuze voor Wubi een beetje gemakzucht is.Een dual boot maken zodat je twee gescheiden OS'en hebt is niet veel moeilijker. En verdient de voorkeur boven Wubi. Maar ja, het blijft een eigen keuze. Om even op het Grub probleem terug te komen: Start op met de Kubuntu live cd open een terminal venster type sudo grub en geef een enter, vul je wachtwoord in, je ziet geen sterretjes geef weer een enter. Nu opent grub
Type in find /boot/grub/stage1 en geef een enter, nu wordt het nummer van de schijf/partitie weergegeven, bijv. hd0,1 noteer dit ergens.
Type in root (hd0,1) <-- hier de waarde die gevonden is en geef een enter
Type in setup (hd0) en geef een enter als het goed is wordt aangegeven dat grub bestaat, exist. Sluit grub af door te typen quit en start de PC opnieuw, haal de cd eruit, wordt aangegeven. Start kubuntu nu op?

Met vriendelijke groet,

Gijs


Zit geen CD-rom op da laptop ding :/

Chipsoft

  • Gast
Re: Windows start niet meer na Wubi installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/12, 21:17:46 »
Doe eens alt+f2 en typ
kate /boot/grub/menu.lst
Post hier eens de inhoud.

K kan m hier nie neerzette want laptop heeft geen internetverbinding en hij wil da bestand nie naar usb stick kopieren om de een of andere debiele reden

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Windows start niet meer na Wubi installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/13, 10:47:24 »
Die "debiele" reden is volgens mij dat je alleen bij dat bestand mag als "root". Weet ik niet zeker, iemand anders?

Offline mrGee

  • Lid
Re: Windows start niet meer na Wubi installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/13, 11:22:17 »
Hallo

Je mag hem in ieder geval wel bekijken, ook al ben je geen root en ook
als je opslaan als kiest en een ander pad of andere naam, gaat het wel goed.
Ik denk dat er misschien in het geheel door de gebruiker, niet op usb sticks geschreven
kan worden vanwege die "debiele" reden. 

Misschien dat je de gebruikersrechten even in moet stellen zodat de gebruiker
ook op die usb stick mag schrijven.
Waar die optie in Kubuntu zo zit weet ik niet, ik heb hier gnome; systeem - beheer -
gebruikers en groepen.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Chipsoft

  • Gast
Re: Windows start niet meer na Wubi installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/20, 20:01:58 »
Hallo

Je mag hem in ieder geval wel bekijken, ook al ben je geen root en ook
als je opslaan als kiest en een ander pad of andere naam, gaat het wel goed.
Ik denk dat er misschien in het geheel door de gebruiker, niet op usb sticks geschreven
kan worden vanwege die "debiele" reden. 

Misschien dat je de gebruikersrechten even in moet stellen zodat de gebruiker
ook op die usb stick mag schrijven.
Waar die optie in Kubuntu zo zit weet ik niet, ik heb hier gnome; systeem - beheer -
gebruikers en groepen.


Groeten Gerrit


Via kate werkte ook niet, en andere bestanden kan ik wel gewoon naar usb schrijven, dus daar ligt het niet aan

(srry voor late reactie btw heb niet veel tijd gehad de afgelope week(en))

Offline Dave

  • Lid
Re: Windows start niet meer na Wubi installatie
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/20, 20:06:45 »
Nuja, ik zeg ook "volgens mij". Het kan goed zijn dat ze er allemaal zelf voor kiezen.

Ja oke maar de vraag op zich is volledig beantwoord want ik wist echt niet dat het gewoon met de reguliere cd ging.
Nog nooit in een windows omgeving gestart zien ook.

Chipsoft

  • Gast
Re: Windows start niet meer na Wubi installatie
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/20, 20:19:29 »
vraag tussendoor, waar komen toch die wubi vragen steeds vandaan, maw, waar vindt men die aanbeveling om het binnen windows te installeren.


Gaat een beetje moeilijk he, Ubuntu op een laptop instaleren waar geen (werkende) cd drive inzit en die niet geschikt is om van USB te booten

Re: Windows start niet meer na Wubi installatie
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/20, 20:38:13 »
ff HD eruit vissen, aansluiten in een PC middels verloop en voila, installeren en HD terug plaatssen.

sja, in het ergste geval ergens een goede cd-rom vandaan zien te halen en die erin zetten......
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Chipsoft

  • Gast
Re: Windows start niet meer na Wubi installatie
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/20, 21:47:58 »
ff HD eruit vissen, aansluiten in een PC middels verloop en voila, installeren en HD terug plaatssen.

sja, in het ergste geval ergens een goede cd-rom vandaan zien te halen en die erin zetten......


Bedankt voor de hulp, maar eigelijk vroeg k hoe 'k XP terug opstart en niet hoe ik ubuntu installeer ;D

Re: Windows start niet meer na Wubi installatie
« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/20, 22:28:02 »
Zit geen CD-rom op da laptop ding :/
Kan je wel van USB opstarten of van een floppy?
http://www.supergrubdisk.org/index.php rechts de download of vanuit windows
http://www.supergrubdisk.org/wiki/AutoSuperGrubDisk

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Chipsoft

  • Gast
Re: Windows start niet meer na Wubi installatie
« Reactie #18 Gepost op: 2009/03/20, 22:55:16 »
Zit geen CD-rom op da laptop ding :/
Kan je wel van USB opstarten of van een floppy?
http://www.supergrubdisk.org/index.php rechts de download of vanuit windows
http://www.supergrubdisk.org/wiki/AutoSuperGrubDisk

Met vriendelijke groet,

Gijs

Nope, heb ook geen floppy drive :/

Offline Drummies

  • Lid
Re: Windows start niet meer na Wubi installatie
« Reactie #19 Gepost op: 2009/03/20, 23:09:51 »
onderstaande link geeft uitleg vwb wubi installatie,herinstallatie en evt verwijderen wubi en opstart mogelijkheden

https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Chipsoft

  • Gast
Re: Windows start niet meer na Wubi installatie
« Reactie #20 Gepost op: 2009/03/20, 23:15:13 »
onderstaande link geeft uitleg vwb wubi installatie,herinstallatie en evt verwijderen wubi en opstart mogelijkheden

https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide

Bedankt, maar het is opgelost, aleen als k nu windows start heeft hij aan dat hal.dll niet is gevonden, heb het bestand al vervangen via Linux; maar werkt nog steeds niet, ik denk dat hij zo ongeveer aan z'n eind is gekomen ^^

Offline Drummies

  • Lid
Re: Windows start niet meer na Wubi installatie
« Reactie #21 Gepost op: 2009/03/20, 23:30:55 »
je gaf al aan dat je iets gewijzigd heb in je Boot.ini,daardoor kan hal.dll niet gevonden worden onderstaande link geeft info vwb herstel mogelijkheden ..........maar je heb geen cd-rom,kan je niet een externe cd-rom regelen of evt aanschaffen

http://support.microsoft.com/kb/330184/nl
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011