Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [voorstel] Splitsen subforum Software  (gelezen 11994 keer)

Offline Double12

  • Lid
[voorstel] Splitsen subforum Software
« Gepost op: 2008/12/13, 22:01:56 »
Bij de afgelopen open IRC meeting van 12 december zijn er meerdere voorstellen ingediend om nieuwe subfora voor verschillende soorten software te maken. Het ging hier om "Kantoor, Educatie en Wetenschap" en "Multimedia/professioneel audio bewerken". De meeste deelnemers aan de meeting vonden het niet wenselijk om zoveel nieuwe categorieën te maken, maar kwamen wel tot de verrassende conclusie dat het onderdeel "Software en configuratie" eigenlijk te groot is. Elk programma wat je onder Ubuntu draait is software. En wat doe je met een besturingssysteem? Software draaien.

Ik doe hierbij dus een voorstel om het onderdeel "Software en configuratie" te vervangen door 4 nieuwe onderdelen. Zo weet je precies waar je moet zoeken als je iets zoekt over een bepaald soort programma.

1. Software kantoor: Hier kan alles in wat te maken heeft met tekstverwerken, spreadsheets, (thuis)-databases, presentaties, e-mailclients, LaTeX etc. Dit is waar veel "normale" mensen hun computer hoofdzakelijk voor gebruiken
2. Software multimedia: Mediaspelers, ook professionele audiotechnologie, fotobewerking (Gimp)
3. Software internet: IRC-clients, webbrowsers, mailclients, messengers
4. Software overig: er is altijd wel iets wat er niet in valt
Games blijft een aparte categorie, omdat daar altijd een grote doelgroep voor is.

Ik weet dat er enige zwakke plekken in dit voorstel zitten, ik hoor dus graag jullie reacties. Zo kunnen we uiteindelijk komen tot de beste verdeling van de onderwerpen onder de subforums. Iedereen kan dan het beste en snelste geholpen worden met zijn/haar softwareproblemen.

Offline Dave

  • Lid
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/13, 22:37:42 »
internet is internet en das browser en email als eerstens.
maar de scheidslijn is maar dunnetjes als je vanuit je officepakket kunt opslaan als html en ook kunt ftp-jen en dat lukt een keer niet.
ik wens het team er veel sterkte mee  =D


Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/13, 23:35:39 »
De categorieën komen aardig overeen met hoe Ubuntu op mijn systeem de software indeelt in het menu. Misschien dat dit menu ook het uitgangspunt kan vormen voor in welke categorie software een toepassing valt? Weet je het niet, kijk gewoon even in je Ubuntu menu of het onder Office of Network valt. Multimedia en Graphics zouden dan samengevoegd worden. (Ik heb een Engelstalig systeem) Ik weet alleen niet of Gnome, Xfce en KDE dezelfde categorieën gebruiken om de programmas in te delen?
« Laatst bewerkt op: 2008/12/13, 23:40:11 door tommie74 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/13, 23:54:40 »
Ik ben er niet voor. Zoals het nu is, vind ik het goed.

Anders wordt het, naar mijn mening, veel te onoverzichtelijk: een vragensteller heeft er dan een hele puzzel aan, om uit te zoeken waar hij z'n vraag moet posten....

Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/14, 01:54:01 »
Het hangt er gewoon van af hoeveel tijd de moderatoren wensen te besteden aan het verplaatsen van postjes. Hoe meer categorieën hoe meer er verplaatst moet worden omdat mensen niet goed weten waar ze iets neer moeten zetten. Ik zou wezenlijk niet weten waarom er iets veranderd moet worden.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/14, 08:43:52 »
geheel en al eens met pjotr.

Offline lcup

  • Lid
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/14, 10:29:06 »
Ik heb er ook nog een. Een onderdeel van posten met 0 reacties in een bepaalde periode, bijv. een maand, zodat die nog eens naar voren worden gehaald. Maar alleen als het werkbaar is natuurlijk. Het moet ook voor jullie als moderator wel een beetje leuk blijven.

Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/14, 11:28:22 »
Anders wordt het, naar mijn mening, veel te onoverzichtelijk: een vragensteller heeft er dan een hele puzzel aan, om uit te zoeken waar hij z'n vraag moet posten....

Ik denk niet dat het per definitie onoverzichtelijker hoeft te worden voor de vragensteller. Je zou bijvoorbeeld de categorie software gewoon kunnen laten bestaan. Wanneer je op deze categorie klikt komen de ondercategorieën in beeld. Als iemand de puzzel kan oplossen hoe hij een programma kan vinden in de hiërarchische menu structuur van zijn computer (eerst kantoor klikken, dan openoffice..), moet het ook wel lukken om de juiste subcategorie  binnen software te vinden lijkt mij (voor openoffice klikken op kantoor).

Een nadeel hiervan is dat er een extra klik nodig is om een vraag te posten. Maar ik denk dat dit een kleine moeite is die iedereen voor lief zal nemen om een dringende vraag beantwoord te zien.

Maar wat zou het voordeel kunnen zijn?
Er is een aantal maal de klacht geuit dat draden snel uit het beeld verdwijnen door de grote hoeveelheid posts die er soms zijn. Dit zou misschien kunnen verminderen door het aantal categorieën te vergroten. Dan zal de doorloopsnelheid per categorie afnemen. Dit zal denk ik wel slechts tijdelijk helpen gezien de groei in aantal gebruikers.
Een ander voordeel zou kunnen zijn dat mensen die expertise hebben op een bepaald gebied, bijvoorbeeld multimedia, zich zouden kunnen focussen op dit gebied.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/14, 11:31:01 door tommie74 »

Offline Drummies

  • Lid
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/14, 11:53:12 »
uitbreiding forum mbt sub-forums het proberen waard,word op meerdere forums toegepast

zal wennen zeker in het begin zijn,het recentelijke nieuwe forum was dat voor sommige ook,nu weet iedereen ook nieuwe leden,hun weg naar de juiste onderdelen ook te vinden

wanneer sub-forums op een logische manier worden onderverdeeld ,is het zeker een goede aanvulling

Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Hanssun

  • Lid
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/14, 12:54:41 »
mij maakt het in principe niet zoveel uit ik vindt hoe het nu is eigenlijk wel goed en het zit best logisch in elkaar , je moet wel oppassen dat je het niet te ingewikkeld gaat maken voor beginners en ouderen [ zoals ik ]  :-* die Ubuntu pas hebben ontdekt dat schrik alleen maar af , en waarom zou je iets veranderen als het goed werkt?

Gr Hans,

Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/14, 13:13:37 »
Ik ben het eens met tommie74. Laten we het een tijdje proberen, en als het niet bevalt, draaien we het gewoon weer terug?

Offline Drummies

  • Lid
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/14, 13:30:35 »
met sub-forums bedoelen we toch zie bijlage,lijkt mij toch niet onoverzichtelijk

[verwijderd door de beheerder]
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/14, 13:35:11 »
Ik ben het eens met tommie74. Laten we het een tijdje proberen, en als het niet bevalt, draaien we het gewoon weer terug?
De voordelen die ik boven noem zijn volgens mij niet erg groot. De doorloopsnelheid zal hoogstens tijdelijk verminderen. Mensen die een expertise hebben kunnen makkelijker de draden vinden waar ze nuttig bij kunnen zijn. Dit is een voordeel, maar ik weet niet of dat echt nodig is.

Als het erg veel werk is om dit te realiseren, dan kan lijkt het me niet zinvol. Als het zonder al te veel moeite gerealiseerd kan worden, dan zou ik voorstander zijn. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld alle huidige draden in de categorie overig worden geplaatst. Dan hoeft het niet veel werk te zijn. Nieuwe draden kunnen bezoekers dan in de correcte categorie openen.

Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/14, 14:01:32 »
Ik heb er ook nog een. Een onderdeel van posten met 0 reacties in een bepaalde periode, bijv. een maand, zodat die nog eens naar voren worden gehaald. Maar alleen als het werkbaar is natuurlijk. Het moet ook voor jullie als moderator wel een beetje leuk blijven.

Ik ken fora die een link bovenaan hebben staan: Toon onbeantwoorde berichten.
Ik weet niet of dat hier ook kan, maar dat zou jou vraag dan kunnen oplossen. Maar je bent vooralsnog de enige die dit aangeeft, dus ik denk niet dat dat perse hoeft.

Verder dat het voor ons wel leuk moet blijven, is zeker waar.
Als het erg onoverzichtelijk wordt en de mensen weten niet meer waar ze wat neer moeten zetten, wordt het al gauw een puinhoop en zal er veel verplaatst moeten worden.
Je ziet nu al dat mensen niet weten waar ze hun vraag kunnen plaatsen.

Het probleem om het een tijdje te proberen en dan maar weer terug te draaien als het niet werkt, is uiteraard heel veel werk, want dan moeten wij een hoop berichten verplaatsen naar de originele sectie.
Dat lijkt mij niet zo geweldig om eerlijk te zijn.

Met andere woorden, wat mij betreft blijft het zo als het is. Maar ja......ik heb het niet voor het zeggen. ;)

Wat mij betreft blijft het ook zo. Ik vind het idee van lcup wel goed op het oude forum was er ook een link voor 0 posts, lijkt me hier toch ook niet al te moeilijk om in te voeren.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/14, 14:19:39 »
los van het topic. ik ben nog steeds erg voor het toevoegen van 1 subforum, namelijk Multimedia. een subforum waar alles over fotografie, fotobewerking, video, videobewerking, vormgeving en misschien muziekbewerking wordt behandeld.
het is een subforum dat op alle ubuntu-fora voorkomt, en erg populair is. ik denk ook dat het subforum een bron kan zijn van ideeen/ tips voor zowel beginners als meer ervaren gebruikers/leden.
het toevoegen van zo´n subforum is heel eenvoudig.
binnen het subforum zou je een draadje kunnen vastzetten hoe eenvoudig, in stappen, multimedia (de basis) te installeren op ubuntu.

Offline satshow

  • Lid
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/14, 14:50:53 »
Ik ben wel voor subforums maar dan natuurlijk goed bekeken wat precies aan te maken. Vind het ook veel overzichtelijker dan alles in 1 groot topic te hebben, is ook makkelijker zoeken naar iets als je wat nodig hebt, de zoekfunctie van het forum is ook wel eens de weg kwijt.
Daarnaast wordt er zoveel gepost dat je het bijna niet kan bijhouden als je alles wilt lezen en eventueel reageren, tegen die tijd dat je klaar bent kun je weer opnieuw beginnen.

Offline Double12

  • Lid
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/14, 15:14:58 »
Maar wat zou het voordeel kunnen zijn?
Er is een aantal maal de klacht geuit dat draden snel uit het beeld verdwijnen door de grote hoeveelheid posts die er soms zijn. Dit zou misschien kunnen verminderen door het aantal categorieën te vergroten. Dan zal de doorloopsnelheid per categorie afnemen. Dit zal denk ik wel slechts tijdelijk helpen gezien de groei in aantal gebruikers.
Een ander voordeel zou kunnen zijn dat mensen die expertise hebben op een bepaald gebied, bijvoorbeeld multimedia, zich zouden kunnen focussen op dit gebied.
Dit is precies de reden waarom we dit willen aanpassen.

Even voor de duidelijkheid: met een subforum bedoel ik gewoon een categorie op het forum, net zoals we die nu ook hebben. Een subsubforum is weer iets wat daar onder hangt.

Het is niet mijn bedoeling dingen onder "Software en configuratie" te gaan hangen. Het is mijn bedoeling om 3 of 4 categorieën in plaats van "Software en configuratie" te maken.

Om de moderators werk te besparen, kunnen we de nieuw ontstane subforums ook alleen voor nieuwe topics gebruiken, in plaats van de huidige topics over te plaatsen. "Software en configuratie" hernoemen we dan tot "Software overig", en daar zitten dan ook gelijk alle huidige topics in.
Maar dat is meer een idee voor de uitvoerbaarheid, geen onderdeel van mijn voorstel.

Offline lcup

  • Lid
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/14, 21:06:26 »
...op het oude forum was er ook een link voor 0 posts, lijkt me hier toch ook niet al te moeilijk om in te voeren.

Met vriendelijke groet,

Gijs
[/quote]

Ik zie trouwens dat je posten ook kunt sorteren op het aantal antwoorden. Dat begin je automatisch bij nul. Alleen zijn de meeste nu al zo oud dat reageren niet veel zin zal hebben.

De voorgestelde verdeling lijkt me prima om eens een tijd te proberen

Offline Double12

  • Lid
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/15, 11:32:08 »
Mijn bijgeschaafde indeling:


1. Software kantoor: Hier kan alles in wat te maken heeft met tekstverwerken, spreadsheets, (thuis)-databases, presentaties, LaTeX etc. Dit is waar veel "normale" mensen hun computer hoofdzakelijk voor gebruiken

2. Software multimedia: Mediaspelers, ook professionele audiotechnologie, fotobewerking (Gimp)

3. Software communicatie: IRC-clients, webbrowsers, mailclients, messengers

4. Software overig: er is altijd wel iets wat er niet in valt

Offline Double12

  • Lid
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #19 Gepost op: 2008/12/15, 15:07:48 »
Hm....webbrowsers, messenger, email..........dat is toch gewoon internet.
Daar is al een afdeling voor.

Ik vind software kantoor een beetje te veel van het goede.
Tekstverwerking is toch communicatie.

Echt, straks weet niemand meer wat die waar neer moet zetten.
Is het kantoor? Is het Communicatie?

Maar, dat is geheel mijn mening hoor!


Ik heb het woord Communicatie alleen in plaats van het woord Internet gezet. Software communicatie == Software internet.
Het huidige subforum "Internet en draadloos" gaat alleen over verbindingsproblemen, niet over internetsoftware.
Op zich heb ik niks tegen de term "internet", de reden dat ik nu communicatie heb gekozen, is omdat je ook andere programma's in het genre hebt die niet altijd via internet werken (ftp-clients, ssh, enz.)

Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #20 Gepost op: 2008/12/15, 15:50:39 »
Hm....webbrowsers, messenger, email..........dat is toch gewoon internet.
Daar is al een afdeling voor.

Ik vind software kantoor een beetje te veel van het goede.
Tekstverwerking is toch communicatie.

Echt, straks weet niemand meer wat die waar neer moet zetten.
Is het kantoor? Is het Communicatie?


Ik ben het volledig met je eens.
Het volgende principe moet echt gehandhaafd worden: het KISS principle. Keep it Simple, Stupid.
Ga er maar rustig vanuit dat wanneer ome Durk langer dan twee seconden moet nadenken over waar hij een postje moet plaatsen, het geheid op de verkeerde plek komt.
Hou het simpel en ga niet uit van je eigen gevorderde ideeen over het beheer van een forum maar ga uit van onze doelgroep: de  beginner
De gevorderden vinden sowieso hun weg wel op een forum.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #21 Gepost op: 2008/12/15, 18:03:26 »
internet is internet en das browser en email als eerstens.
maar de scheidslijn is maar dunnetjes als je vanuit je officepakket kunt opslaan als html en ook kunt ftp-jen en dat lukt een keer niet.
ik wens het team er veel sterkte mee  =D


en het is allemaal software, dus ik zie geen problemen in de huidige situatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #22 Gepost op: 2008/12/15, 18:40:00 »
Het volgende principe moet echt gehandhaafd worden: het KISS principle. Keep it Simple, Stupid.
Ga er maar rustig vanuit dat wanneer ome Durk langer dan twee seconden moet nadenken over waar hij een postje moet plaatsen, het geheid op de verkeerde plek komt.
Hou het simpel en ga niet uit van je eigen gevorderde ideeen over het beheer van een forum maar ga uit van onze doelgroep: de  beginner
De gevorderden vinden sowieso hun weg wel op een forum.

+1

Offline Double12

  • Lid
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #23 Gepost op: 2008/12/15, 19:01:28 »
Dat moeten we inderdaad niet uit het oog verliezen, aangezien de reden voor deze verandering juist de overzichtelijkheid was.

De categorie waardoor "ome Durk" het meest in de fout kan gaan is Internet (of zoals ik het noemde "Communicatie"): heel veel programma's werken tegenwoordig namelijk via internet.
We moeten alleen categoriën maken die in hun naam een duidelijke scheidslijn aangeven

Dat zou kunnen zijn:
1. Kantoor
2. Multimedia
3. Overig

Als je zeurt, moet je natuurlijk ook wat bijdragen. Dus kom ook eens met een voorstel. :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #24 Gepost op: 2008/12/15, 20:16:37 »
Wat zijn de bezwaren tegen het in stand houden van de "Software en configuratie" categorie zoals die nu is?
Als we het ingewikkelder gaan maken door het op te splitsen, moeten daar wel goede voordelen tegenover staan.
Je moet in één oogopslag kunnen zien waar je topic thuishoort, dus een nieuwe indeling moet vooral duidelijk zijn.