Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pjotr schoonmaaktips, vraag  (gelezen 672 keer)

Pjotr schoonmaaktips, vraag
« Gepost op: 2015/09/15, 10:48:53 »
Citaat
Klik op Synaptic pakketbeheer.

Instellingen - Voorkeuren - tabblad Bestanden

Tijdelijke bestanden: zet het puntje bij:
Opgehaalde pakketten verwijderen na installatie

Uitgevoerd.

En daar kan ik ook een vinkje zetten bij..

Geschiedenisbestanden
❐ Geschiedenis behouden
❐ geschiedenisbestanden verwijderen die ouder zijn dan ... dagen.

Is dit aan te raden? En indien ja, hoeveel dagen?
« Laatst bewerkt op: 2015/09/15, 11:11:36 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Pjotr schoonmaaktips, vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/15, 12:41:48 »
Standaard staat dit op 30 dagen, deze waarde heeft voor mij altijd gewerkt.
Maar hoe vaak laat je er iets aan toevoegen?
Wanneer het een éénmalige installatie is, en daarna niets meer, dan zal de file ook niet groot zijn (of worden).

Mijn 2 centen ...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Pjotr schoonmaaktips, vraag
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/15, 12:51:44 »
Standaard staat dit op 30 dagen, deze waarde heeft voor mij altijd gewerkt.

Bij mij niet. Ik heb dit nooit veranderd en hij staat nu op "Geschiedenis behouden".
Dus ik kan deze zonder problemen veranderen naar "verwijderen" en ouder dan 30 dagen?

(Waarom? Als het overbodig is of wordt, opgeruimd staat netjes, toch?)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Pjotr schoonmaaktips, vraag
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/15, 12:53:24 »
Vroeger deed ik die op 30 dagen, tegenwoordig heb ik ruimte zat op mijn HD .....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Pjotr schoonmaaktips, vraag
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/15, 13:31:02 »
Wat voor "geschiedenis" is dat dan? Wat doet dat en waar is het voor van belang?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Pjotr schoonmaaktips, vraag
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/15, 14:27:14 »
Dit houdt alle veranderingen in/aan je systeem bij, zoals geïnstalleerde en verwijderde programma's.
Of updates daar ook in staan weet ik (helaas) niet.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Pjotr schoonmaaktips, vraag
« Reactie #6 Gepost op: 2015/09/15, 14:41:28 »
Is dat noodzakelijke informatie? Bijvoorbeeld als linux zich ergens moet herstellen?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Pjotr schoonmaaktips, vraag
« Reactie #7 Gepost op: 2015/09/15, 18:36:47 »
Is dat noodzakelijke informatie? Bijvoorbeeld als linux zich ergens moet herstellen?
Geen idee, bij grote en vreemde fouten van het systeem is een verse installatie, configuratie en upgraden vaak sneller, tenzij je er een sport van maakt, of er persé van wilt leren........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Pjotr schoonmaaktips, vraag
« Reactie #8 Gepost op: 2015/09/16, 10:18:52 »
tenzij je er een sport van maakt, of er persé van wilt leren........

 =D

Ook met mijn vorige os-en installeerde ik zelden opnieuw en draaide ik vele jaren op een eerste install.
Ik heb het ook nooit begrepen waarom zo velen een paar keer per jaar opnieuw moeten installeren.
Nu met linux ook weer. Al 1½ jaar op de eerste install.  8-)

Dat kostte toen (nu niet meer) soms een half dagje om een door virusscanners nog onbekend virus handmatig weg te krijgen :police: ja. Maar een volledige herinstallatie kost meer tijd.
Sport inderdaad, leerzaam. ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/09/16, 10:20:23 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Pjotr schoonmaaktips, vraag
« Reactie #9 Gepost op: 2015/09/17, 14:02:42 »
Ik heb het ook nooit begrepen waarom zo velen een paar keer per jaar opnieuw moeten installeren.
Nieuwsgierig naar de laatste evoluties. Ik heb mij voorgenomen 15.04 6 maanden langer te laten staan om dan meteen naar de LTS 16.04 te gaan, maar ik weet nog niet of het mij zal lukken. :)

Maar inderdaad: een goed werkend linux systeem kan vele jaren probleemloos meegaan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Pjotr schoonmaaktips, vraag
« Reactie #10 Gepost op: 2015/09/17, 14:08:09 »
Ik heb mij voorgenomen 15.04 6 maanden langer te laten staan om dan meteen naar de LTS 16.04 te gaan
In januari 2016 loopt de ondersteuning voor 15.04 al af.....

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Pjotr schoonmaaktips, vraag
« Reactie #11 Gepost op: 2015/09/17, 14:20:11 »
Zelf installeer ik (veel) vaker.
Nog in april 2015 ging ik over op 15.10 en ik denk in november 2015 al met 16.04 te werken.
Nadeel is wel, dat het niet de vraag is OF hij crashed, maar WANNEER hij crashed.
Dat is het nadeel, wanneer je zo vroeg begint.
Maar er zijn nu eenmaal idioten nodig, die fouten rapporteren..............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Pjotr schoonmaaktips, vraag
« Reactie #12 Gepost op: 2015/09/17, 15:07:27 »
Nog in april 2015 ging ik over op 15.10. Nadeel is wel, dat het niet de vraag is OF hij crashed, maar WANNEER hij crashed.
Dat is het nadeel, wanneer je zo vroeg begint. Maar er zijn nu eenmaal idioten nodig, die fouten rapporteren..............

Ben een maand terug begonnen met 15.10. Niks mee aan de hand. Soms veel updates, soms heel weinig.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: Pjotr schoonmaaktips, vraag
« Reactie #13 Gepost op: 2015/09/17, 16:33:20 »
Nieuwsgierig naar de laatste evoluties. Ik heb mij voorgenomen 15.04 6 maanden langer te laten staan om dan meteen naar de LTS 16.04 te gaan, maar ik weet nog niet of het mij zal lukken. :)

Maar inderdaad: een goed werkend linux systeem kan vele jaren probleemloos meegaan.

Dat stukje willen ontdekken kan ik begrijpen.
Ik doelde eigenlijk meer op het veelvuldig herinstalleren door de overgrote meerderheid met bijbehorende OS  ;) .
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Pjotr schoonmaaktips, vraag
« Reactie #14 Gepost op: 2015/09/17, 17:16:49 »
Dat stukje willen ontdekken kan ik begrijpen.
Ik doelde eigenlijk meer op het veelvuldig herinstalleren door de overgrote meerderheid met bijbehorende OS  ;) .

Och ik heb een Windows XP Pro laten werken van begin dat ie uitkwam tot EOL , nooit hoeven te herinstalleren ;). Maar onderhoudsplichtig ben je dan wel. En dat die technologie met elke update en Service Pack trager en trager wordt met het opstarten is een feit. Maar 'Who cares ?' je start op, gaat rustig koffie zetten, je rookt een sigaretje en voila: je kan evengoed werken.

Nu met een SSD en Ubuntu 14.04 gaat het allemaal een stuk sneller .... maar was dan het sop de kool waard ? Ik vind persoonlijk van niet: aan een bliksemsnelle opstart heb je eigenlijk weinig. Maar goed: 'Who cares ?'

Mijn 12.04 LTS fietst nog steeds mooi door en ik heb hem sinds de Bèta was gelanceerd. Goed, snel, vertraagt niet. Enfin, ik loop door tot de EOL en dan maak ik een rapportje op met mijn bevindingen (het is ook de eerste Ubuntu met 5 jaar ondersteuning). Gaat het 'vlekkeloos' ? Neen, soms had ik ineens last van interne fouten van Ubuntu (updates ?, kernel ? ) maar we redden ons wel.
De Bèta van 16.04 gaat zeker op een testbak. De tussenversies heb ik geen interesse meer.
Debian 8 Cinnamon is voorlopig mijn vaste werkbak geworden. (professioneel gebruik)
« Laatst bewerkt op: 2015/09/17, 17:18:31 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline vanadium

  • Lid
Re: Pjotr schoonmaaktips, vraag
« Reactie #15 Gepost op: 2015/09/17, 18:32:16 »
Ik heb mij voorgenomen 15.04 6 maanden langer te laten staan om dan meteen naar de LTS 16.04 te gaan
In januari 2016 loopt de ondersteuning voor 15.04 al af.....
Was ik inderdaad uit het oog verloren: vroeger kon je met de tussenversies een jaartje doorfietsen. Ik zal mij meteen minder schuldig voelen als ik er toch niet kan aan weerstaan over te gaan in oktober  =D