Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie  (gelezen 3401 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Gepost op: 2015/09/21, 14:54:09 »
Één van de pc's hier gaf vanochtend problemen met updaten. Na wat speurwerk blijken er nog tig oude kernels geïnstalleerd te staan en de root-partitie stond voor 82% vol. Heb daar inmiddels 80% van weten te maken na wat opschooncommando's die ik hier op het forum vond.
Synaptic opstarten om de kernels te verwijderen lukte niet, dat gaf de volgende foutmelding:
E: dpkg werd onderbroken; voer handmatig 'dpkg --configure -a' uit om het probleem te verhelpen.
E: _cache->open() failed, please report.

Dit commando ingevoerd in de terminal, met als resultaat een ellenlange lap tekst, waarvan alleen het volgende nog maar zichtbaar was:
cp: kan het normale bestand ‘/tmp/mkinitramfs_m8fOT2//bin’ niet aanmaken: Geen ruimte meer over op apparaat
E: /usr/share/initramfs-tools/hooks/fixrtc failed with return 1.
update-initramfs: failed for /boot/initrd.img-3.2.0-90-generic with 1.
run-parts: /etc/kernel/postinst.d/initramfs-tools exited with return code 1
Failed to process /etc/kernel/postinst.d at /var/lib/dpkg/info/linux-image-3.2.0-90-generic.postinst line 1010.
dpkg: fout bij afhandelen van linux-image-3.2.0-90-generic (--configure):
 subproces installed post-installation script gaf een foutwaarde 2 terug
dpkg: vereistenproblemen verhinderen de configuratie van linux-image-generic:
 linux-image-generic is afhankelijk van linux-image-3.2.0-90-generic; maar:
  Pakket linux-image-3.2.0-90-generic is nog niet geconfigureerd.
dpkg: fout bij afhandelen van linux-image-generic (--configure):
 vereistenproblemen - blijft ongeconfigureerd
dpkg: vereistenproblemen verhinderen de configuratie van linux-generic:
 linux-generic is afhankelijk van linux-image-generic (= 3.2.0.90.104); maar:
  Pakket linux-image-generic is nog niet geconfigureerd.
dpkg: fout bij afhandelen van linux-generic (--configure):
 vereistenproblemen - blijft ongeconfigureerd
Instellen van libisccc80 (1:9.8.1.dfsg.P1-4ubuntu0.13) ...
dpkg-trigger: error: kon de status van bestand met uitgestelde triggers `/var/lib/dpkg/triggers/Unincorp.new' niet openen/aanmaken: Geen ruimte meer over op apparaat
/sbin/ldconfig.real: Kan tijdelijk cachebestand /etc/ld.so.cache~ niet aanmaken: Geen ruimte meer over op apparaat
dpkg: fout bij afhandelen van libisccc80 (--configure):
 subproces installed post-installation script gaf een foutwaarde 1 terug
Instellen van linux-headers-generic (3.2.0.90.104) ...
dpkg: onherstelbare fatale fout, afbreken:
 kan `/var/lib/dpkg/updates/tmp.i' niet aanmaken: Geen ruimte meer over op apparaat

Vervolgens op het internet gezocht naar een manier om die kernels via een terminalcommando te verwijderen, en geprobeerd wat men op deze site aanraadde onder het kopje 'Open terminal and check your current kernel'.

Resultaat bij een eerste poging via sudo apt-get purge een kernel te verwijderen: 
'dpkg werd onderbroken; voer handmatig 'sudo dpkg --configure -a' uit om het probleem te verhelpen.'
Dit commando ingegeven, met als antwoord:
'dpkg: error: failed to open '/var/lib/dpkg/status' for writing status database: Geen ruimte meer over op apparaat'

Ik zit dus volkomen vast. :-[ Op een of andere manier moet ik een of twee kernels zien te verwijderen, zodat er genoeg ruimte ontstaat om de rest van die oude meuk te verwijderen. Hoe doe ik dat?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/21, 15:55:37 »
Ergens op het forum vond ik een bericht van vistaus dat oude kernels ook te verwijderen zijn via het Softwarecentrum. Dus net ook die mogelijkheid geprobeerd, maar ook op die manier lukt het niet. Er verscheen een venster met de melding dat er 'een onhandelbare fout' was opgetreden en iets over 'een fout in het programma aptdaemon'. Onder 'Details' staat het volgende:
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/aptdaemon/worker.py", line 221, in _process_transaction
    self.fix_incomplete_install(trans)
  File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/aptdaemon/worker.py", line 890, in fix_incomplete_install
    with self._frozen_status():
  File "/usr/lib/python2.7/contextlib.py", line 17, in __enter__
    return self.gen.next()
  File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/aptdaemon/worker.py", line 1036, in _frozen_status
    frozen_dir = tempfile.mkdtemp(prefix="aptdaemon-frozen-status")
  File "/usr/lib/python2.7/tempfile.py", line 317, in mkdtemp
    dir = gettempdir()
  File "/usr/lib/python2.7/tempfile.py", line 261, in gettempdir
    tempdir = _get_default_tempdir()
  File "/usr/lib/python2.7/tempfile.py", line 208, in _get_default_tempdir
    ("No usable temporary directory found in %s" % dirlist))
IOError: [Errno 2] No usable temporary directory found in ['/tmp', '/var/tmp', '/usr/tmp', '/']

Een nieuwe installatie is natuurlijk een optie, maar als iemand nog een andere heeft, houd ik me aanbevolen. :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/21, 15:55:49 »
Zijn er geen andere documenten, of mappen, die je (eventueel tijdelijk) kunt verwijderen?
Wanneer je in je home map kijkt, bij de verborgen mappen, kan het zijn, dat b.v. de map .mozilla of .thunderbird groot zijn?
Dan deze tijdelijk even verplaatsen naar een USB stick of zo.
Dit zijn slechts voorbeelden,je zou het ook kunnen proberen met oude kernels, maar dat kan gevaarlijk zijn bij een type fout.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/21, 16:05:29 »
Het 'probleem' hier is dat /home op een aparte partitie staat. Het gaat dus louter om de bestanden die op / staan, en ik denk dat ik daar niet zomaar iets tijdelijk kan verwijderen. Maar als dat eventueel wel zou kunnen, welke mappen/bestanden komen er dan in aanmerking?
Hoeveel % vrije ruimte heeft Ubuntu eigenlijk nodig om te kunnen updaten/deïnstalleren? 20% Is er nu vrij en hij roept nog steeds dat er niet genoeg ruimte is.

Ubuntu opnieuw installeren en dan alléén / formatteren, is ook nog wel een optie, maar dan moet ik eerst zeker weten dat 'de rest' het daarna nog gewoon doet.
.......je zou het ook kunnen proberen met oude kernels, maar dat kan gevaarlijk zijn bij een type fout.

Wat bedoel je hier precies mee, Ron? Dat ik ook eventueel oude kernels tijdelijk van / naar bijv. een usb-stick zou kunnen verplaatsen? Als je dat bedoelt, waar vind ik die oude kernels dan?
In /boot staat een hele reut initrd.img-3.2.0-xx-generic-bestanden. Zou ik die, op drie of vier na, tijdelijk verwijderen, dan creëer ik daar maar ongeveer 500MB ruimte mee.
Ik kan het natuurlijk proberen, maar zouden die paar honderd MB's méér ruimte het verschil maken? ???

Moderator edit: meerdere bericht samengevoegd, dit kan je doen met de knop rechts boven van het bericht.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/21, 18:17:57 door Ron »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/21, 18:19:54 »
Wanneer e.e.a. op diverse partities staat, kan je ook proberen om ruimte te maken door met ruimtes te schuiven.
Dus een andere partitie verkleinen en deze vergroten, heb je daar een mogelijkheid voor?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/21, 18:56:15 »
Hoe groot is die systeem partitie?

Om te zien welke directory het meeste gebruikt kun je het volgende commando gebruiken:
find . -type d -print0 | xargs -0 du | sort -n | tail -10 | cut -f2 | xargs -I{} du -sh {}
Dit geeft je de 10 grootste directories. Heb je in ieder geval een idee waar je het moet zoeken ;)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #6 Gepost op: 2015/09/21, 20:13:52 »
Inmiddels heb ik met een live usb-stick ruim 500 MB uit /boot verwijderd en zolang op een andere partitie geparkeerd. Toen ik die stick in de pc stak kwam er een venstertje dat er 'te weinig ruimte' was. ??? Hij riep dat daarvóór ook al toen ik Nautilus wilde openen middels gksudo nautilus  :|

Er is nu 23% ruimte op / en nog steeds roept Ubuntu dat er 'te weinig ruimte' is als ik wil updaten of Synaptic wil openen of via het Softwarecentrum een kernel wil verwijderen. Dit kan toch nooit kloppen, hoeveel ruimte heeft ie dan wel niet nodig?! :o
Na het verwijderen van die 500 MB en het opnieuw opstarten, werkte gksudo nautilus wél weer, maar toen ik (hoopvol) Synaptic probeerde te openen, gaf die nog steeds de melding die in m'n eerste bericht staat. :(

Wanneer e.e.a. op diverse partities staat, kan je ook proberen om ruimte te maken door met ruimtes te schuiven.
Dus een andere partitie verkleinen en deze vergroten, heb je daar een mogelijkheid voor?
Tja, dat kán wel, maar om het zekere voor het onzekere te nemen moet de data op de partitie die verkleind gaat worden, natuurlijk eerst veiliggesteld worden. Degene die deze pc gebruikt vindt het hebben van een back-up blijkbaar niet belangrijk ('want wat kan er nou helemaal gebeuren', niet waar.....? :blank: ), dus dat betekent dat ik dan nu voor hem ergens gigabytes aan persoonlijke bestanden moet gaan opslaan, en ik weet wel leukere dingen te doen. ;)

Hoe groot is die systeem partitie?
20 GB. Ruim voldoende dus, als je tenminste van tijd tot tijd de oude kernels verwijderd. :rolleyes:

Citaat
Om te zien welke directory het meeste gebruikt kun je het volgende commando gebruiken:
find . -type d -print0 | xargs -0 du | sort -n | tail -10 | cut -f2 | xargs -I{} du -sh {}
Dit geeft je de 10 grootste directories. Heb je in ieder geval een idee waar je het moet zoeken ;)

Ik heb je commando ingevoerd en hieronder staat de uitkomst, maar dit geeft een overzicht van /home en dát is niet de partitie waar 'niet genoeg ruimte' is. Heb je ook zo'n commando voor / ?

find . -type d -print0 | xargs -0 du | sort -n | tail -10 | cut -f2 | xargs -I{} du -sh {}
find: ‘./upgrade-rw-1QAq_4’: Toegang geweigerd
find: ‘./upgrade-rw-RFPaxW’: Toegang geweigerd
du: kan map ‘./upgrade-rw-1QAq_4’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘./upgrade-rw-RFPaxW’ niet lezen: Toegang geweigerd
347M ./.local/share/data
350M ./.local/share
350M ./.local
356M ./.wine/drive_c
358M ./.wine
408M ./.cache
800M ./Bureaublad/Downloads/#Muziek
854M ./Bureaublad/Downloads
854M ./Bureaublad
du: kan map ‘./upgrade-rw-1QAq_4’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘./upgrade-rw-RFPaxW’ niet lezen: Toegang geweigerd
2,2G .


De mappen waarachter 'Toegang geweigerd' staat, waren me vanmiddag al opgevallen. Hebben die te maken met het mislukken van het updaten?
« Laatst bewerkt op: 2015/09/21, 20:41:01 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #7 Gepost op: 2015/09/21, 22:14:44 »
Heb net op zowel mijn eigen pc als op deze 'probleempc' het programma Schijfgebruik het bestandssysteem laten doorzoeken. Op beide pc's draait Ubuntu 12.04, beide hebben een / van 20 GB en een aparte /home, met dit verschil dat 'mijn' / voor slechts 34% in gebruik is.

Schijfgebruik op de 'probleempc' liet zien dat /usr maar liefst 8,1 GB groot is. Waarvan de helft in /src. En laten dat nou al die oude kernels zijn. :)
En nu dus de vraag: kan ik die handmatig, zonder problemen te krijgen, uit /src verwijderen en tijdelijk elders parkeren (of gewoon permanent eraf gooien :P ) om zo broodnodige ruimte terug te krijgen.....? Zou wel mooi zijn als dat kon, want ik was eigenlijk al geneigd morgen Ubuntu maar opnieuw te installeren. :(

Blijf het tóch gek vinden dat er met 22% aan vrije ruimte nog steeds wordt gemeld dat er 'niet genoeg ruimte' is. ???

Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #8 Gepost op: 2015/09/21, 22:29:58 »
Blijf het tóch gek vinden dat er met 22% aan vrije ruimte nog steeds wordt gemeld dat er 'niet genoeg ruimte' is. ???

Misschien een open deur: (root) prullenbak leeg?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #9 Gepost op: 2015/09/21, 23:52:42 »
Misschien een open deur: (root) prullenbak leeg?
Nee, die deur zat potdicht. =D De gebruiker van deze pc doet zelden iets met de terminal, laat staan als root.

Intussen heb ik de gok maar genomen en gewoonweg vrijwel alle kernel-mappen uit /usr/src van de schijf gegooid. 'k Had me toch al verzoend met het opnieuw moeten installeren (waarbij ik dan /home en de swap met rust had gelaten en alleen / had geformatteerd), dus áls de pc niet meer wilde opstarten, was dat zo'n probleem niet geweest.
Maar wonder boven wonder  =D startte hij foutloos op. Alleen bij het starten van Synaptic wéér die melding uit m'n eerste bericht. :| Dus zonder al te veel hoop sudo dpkg --configure -a in de terminal getypt. Kwam geen enkele output.
Daarna opnieuw Synaptic proberen te openen en ein - de - lijk dan toch succes. :D :D :D

Het resultaat na het verwijderen van talloze kernels, invoeren van opschooncommando's, en updaten is een / met nu nog maar 28% in gebruik. :) :) :)  Uren bezig geweest, maar goed, dan heb je ook wat. *LOL*

Iedereen bedankt voor het meedenken en opperen van mogelijke oplossingen. :)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #10 Gepost op: 2015/09/22, 16:52:24 »
Voor de zekerheid nog even gecontroleerd of er iets in de Prullenbak van root zat, maar zoals verwacht was die leeg.

Waar ik wel nog een vraagje over heb zijn de vier mappen die sinds gisteren (neem ik aan) in de Persoonlijke map van die pc staan (zie afbeelding hieronder). Kan er op het internet niets over vinden, maar ik denk zelf dat die mappen een gevolg zijn van een terminalcommando dat ik hier op het forum gevonden had (sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get nogiets (dist-upgrade, kan dat?) en waarmee ik geprobeerd heb het updaten op gang te krijgen (wat dus ook al niet lukte). Het niet kunnen updaten was namelijk gisteren het eerste teken dat er iets mis was.

Kan ik (als root) die mappen verwijderen zonder iets in de soep te laten lopen of zouden ze nog ergens voor nodig zijn? Vind het vreemd dat die mappen in de Persoonlijke map staan en niet ergens op / of zo.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #11 Gepost op: 2015/09/22, 18:02:35 »
Misschien een tip:
Wanneer ik installeer, dan doe ik dat minimaal dubbel, en zonder apart goede, gewoon iedere installatie een eigen partitie van 20GB.
Gemiddeld wordt hiervan maar 50% gebruikt.
Daarnaast natuurlijk ook een swap en de rest van de HD gebruik ik als data.
Het voordeel is, dat de beide partities elkaar backup zijn, ook kan je iets uitproberen en mocht het niet bevallen een verse installatie er overheen doen.
Gegevens bewaren op de data partitie, dan kunnen alle installaties erbij.
Formatteer je deze als NTFS, dan kan je er ook vanaf een (eventuele) Windows installatie bij.

Dit is zoals ik werk, maar mijn computer crasht regelmatig, omdat ik vaak de eerste ben die met een versie werkt.
Bij gebruik van een pré-alpha is het niet de vraag of, maar wanneer het fout gaat :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline joske1

  • Lid
Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #12 Gepost op: 2015/09/23, 15:10:56 »
Om oudere kernels te verwijderen kan je best gebruik maken van " ubuntu-tweak" vink alles aan
en Ubuntu wordt achter de schermen veilig  opgekuist ook oude kernels!
En je computer werkt vlotter!
succes!
Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #13 Gepost op: 2015/09/24, 00:42:08 »
Misschien een tip:
Wanneer ik installeer, dan doe ik dat minimaal dubbel, en zonder apart goede, gewoon iedere installatie een eigen partitie van 20GB.
Gemiddeld wordt hiervan maar 50% gebruikt.
Een tip om te onthouden, maar veel te 'ingewikkeld' voor de gebruiker van die (ex)probleempc. Die doet niet meer met z'n pc dan het gros van de computeraars. Dat de root-partitie volliep met oude kernels had ie helemaal niet door, want hij ging ervan uit dat oude kernels automatisch worden verwijderd op het moment dat er een nieuwe wordt geïnstalleerd. Net zoals wanneer er een nieuwe versie van andere programma's bij de updates zit.
IK weet natuurlijk wel beter, en als ik op mijn eigen pc oude kernels verwijderde, héb ik me wel voorgenomen dat op die (ex)probleempc ook even te doen. Maar die stond dan net niet aan of er werd juist druk gebruik van gemaakt, en dan bleef het bij een voornemen. Dus eigenlijk was het mijn eigen schuld dat / volliep. :-[

Om oudere kernels te verwijderen kan je best gebruik maken van " ubuntu-tweak" vink alles aan
en Ubuntu wordt achter de schermen veilig  opgekuist ook oude kernels!
Ik installeer/deïnstalleer altijd via Synaptic pakketbeheer. Ubuntu Tweak wordt hier niet gebruikt, maar ik denk dat dat programma net zomin was opgestart als Synaptic door 'te weinig ruimte op de schijf'. ;) 

Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #14 Gepost op: 2015/09/24, 11:55:55 »
Nou daar heb ik nou juist slechte ervaringen mee,wat dat betreft,met Ubuntu Tweak!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #15 Gepost op: 2015/09/24, 19:14:06 »
Waar ik wel nog een vraagje over heb zijn de vier mappen die sinds gisteren (neem ik aan) in de Persoonlijke map van die pc staan.

Kan ik (als root) die mappen verwijderen zonder iets in de soep te laten lopen of zouden ze nog ergens voor nodig zijn?

Iemand een idee?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #16 Gepost op: 2015/09/24, 19:53:53 »
Wanneer ik zo'n soort vraag heb, dan geef ik ze een andere naam, of ik verplaats ze.
Na een reboot alles even testen, het ergste dan kan gebeuren is dat er niets meer werkt.
Dan booten van een USB/DVD en alles weer terug zetten.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #17 Gepost op: 2015/09/25, 13:33:12 »
Wanneer ik zo'n soort vraag heb, dan geef ik ze een andere naam, of ik verplaats ze.
Vind ik een prima idee! :) :) :) Die pc staat nu uit, maar morgen volg ik je tip op. Bedankt, Ron! :)

Offline Nero

  • Lid
Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #18 Gepost op: 2015/09/26, 15:55:41 »
Grootste partitie zoeken:du -h -d1 -x / 2>/dev/null | sort -rhPlaats maken:sudo apt-get cleanLijst van geïnstalleerde kernels:dpkg -l linux-image* | grep '^ii'Oude kernels opruimen:sudo apt-get purge linux-image-<...>met de <...> vervangen door de waarde gevonden in de vorige opdracht.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #19 Gepost op: 2015/09/27, 00:05:40 »
Plaats maken:sudo apt-get cleanOude kernels opruimen:sudo apt-get purge linux-image-<...>met de <...> vervangen door de waarde gevonden in de vorige opdracht.
Geloof me, beide commando's werkten niet, want: te weinig ruimte op de schijf. Zelfs met 22% ruimte op / kwam die melding nog steeds.
De enige manier waarmee ik die oude kernels kon verwijderen, was dit:
Intussen heb ik de gok maar genomen en gewoonweg vrijwel alle kernel-mappen uit /usr/src van de schijf gegooid.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #20 Gepost op: 2015/09/27, 09:17:17 »
Nadeel van een aparte home is dat je 2x ruimte moet vrij houden ivm vol lopen van je partitie!(en vertragen partitie).
En een aparte partitie is gewoon niet nodig, enigste wat je kunt doen is een aparte download(en backup) partitie maken, dan wordt alles apart bewaard.
Zelf heb ik gewoon geen aparte partitie, en home gebruik ik bijna niet.

-Tip voor de toekomst, / en home samen doen!
-Maak je partitie groter, bij een te volle partitie wordt je file systeem langzamer, dus maak ze groter!   En je hoeft geen kernels op te ruimen wat ook niet nodig is, en je pc wordt ook niet sneller met kernel opruimen(wat er gezegt wordt).
Je maakt het jezelf moeilijk als je anders gaat werken, zeker bij besparen op partitie grootte.

Je bent dingen aan het doen wat onnodig is, schoonhouden , kernels verwijderen, of er plaats is op de partities, etc.

Zelf heb ik home en / samen, en heb veel geïnstalleerd, nu gebruik ik 17 Gb en heb nog 13 Gb vrij.(dus 30Gb groot).
Heb wel nog een map met time shift niet meegrekend, waar een backup op staat van linux OS.(dus partitie is eigenlijk nog groter). Timeshift kan terug in de tijd springen tav je linuxOS.

Als je met een aparte download partitie werkt, dan maak dit direct aan bij het installeren, dan staat deze map/patitie ook in je fstab, en wordt dan ook bij booten auto gemount. Je kunt natuurlijk hier ook je files op bewaren, foto, films, backup files.
Deze partitie heb ik gekoppeld aan een map in de home map, bijv data1, in data1 staan download en backup en andere mappen. Dus in de fstab staat data1 gekoppeld aan gebruikersnaam/data1.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/27, 09:35:40 door jan11000 »

Offline Nollie

  • Lid
Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #21 Gepost op: 2015/09/27, 11:45:08 »
@jan1000: precies. Root en Home op dezelfde. Losse data-partitie. Klaar. Wel blijven backuppen want alles kan stuk.

Verder heb ik bovenstaand verhaal niet gevolgd (ja, ik ben lui). Begrijp eigenlijk niet waarom Ubuntu Tweak niet wordt gebruikt om kernels te verwijderen. Moeilijk gedoe zo.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #22 Gepost op: 2015/09/27, 13:28:37 »
Om toekomstige vervuiling met oude kernels te voorkómen, zou je Ubuntu kunnen vastzetten op zijn huidige kernelversie:
https://sites.google.com/site/computertip/tips3#TOC-Ubuntu-vastzetten-op-een-bepaalde-kernelversie
(punt 14, rechterkolom)

Dat klinkt riskanter dan het is. Het risico van zo'n kernel-vastzetting is gelukkig beperkt, zeker bij gebruik als bureaucomputer (en dus niet als server).

Want hoewel ook kernels veiligheids-updates ontvangen, zijn het toch doorgaans andere systeemonderdelen die in de praktijk worden aangevallen.

Bijkomend voordeel: stabiliteitswinst, want je schakelt het risico uit van problemen door een nieuwe kernel. Om die reden zijn kernel-updates ook standaard uitgeschakeld in bijvoorbeeld Linux Mint.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #23 Gepost op: 2015/09/27, 16:18:15 »
Nadeel van een aparte home is dat je 2x ruimte moet vrij houden ivm vol lopen van je partitie!(en vertragen partitie).

-Tip voor de toekomst, / en home samen doen!
-Maak je partitie groter, bij een te volle partitie wordt je file systeem langzamer, dus maak ze groter!   En je hoeft geen kernels op te ruimen wat ook niet nodig is,....

Je bent dingen aan het doen wat onnodig is, schoonhouden , kernels verwijderen, of er plaats is op de partities, etc.

Begrijp eigenlijk niet waarom Ubuntu Tweak niet wordt gebruikt om kernels te verwijderen. Moeilijk gedoe zo.

Om toekomstige vervuiling met oude kernels te voorkómen, zou je Ubuntu kunnen vastzetten op zijn huidige kernelversie:

Jongens, ik werk al ruim zeven jaar met een aparte / en /home (en heb dat ook zo geïnstalleerd op de andere pc's hier in huis en op de laptop van een familielid) en daar heb ik nog nooit problemen mee/door gehad. En niet hierdoor: Je bent dingen aan het doen wat onnodig is, schoonhouden , kernels verwijderen, of er plaats is op de partities, etc.
Geen idee hoe je erbij komt dat ik constant bezig ben die pc's 'schoon te houden' enz. Één keer in de twee maanden oude kernels opruimen via Synaptic pakketbeheer, wat ik ook al die jaren al gebruik voor het installeren/deïnstalleren van software, hoeveel werk is dat helemaal dat ik daarvoor Ubuntu Tweak zou moeten gaan installeren of kernels vastzetten? ??? ??? ??? 
En oude kernels hoeven niet te worden opgeruimd....?! :o :o :o  Nou, die verwijderen echt zichzelf niet, hoor. ;) 

Het probleem werd veroorzaakt doordat de gebruiker van die pc dacht dat bij een kernelupdate de oude kernel net zo werd opgeruimd als andere software waarvoor een nieuwe versie bij de updates zat. En doordat ik niet attent genoeg was om één keer in de twee maanden ook de oude kernels van zijn pc te deïnstalleren. That's all.

En omdat één plaatje meer dan genoeg zegt, hoezo heeft mijn pc (en alle andere hier) gebrek aan ruimte op / en/of /home en ben ik daardoor constant bezig met schuiven met ruimte enz......?

Edit: eigenlijk overbodig te zeggen, maar al die pc's draaien na drie jaar Ubuntu 12.04 nog steeds als een tierelier. En dat komt NIET doordat ik voortdurend bezig ben met 'schoonhouden'. ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/09/27, 16:26:58 door Mikkel »

Re: Oude kernels niet te verwijderen van volle root-partitie
« Reactie #24 Gepost op: 2015/10/12, 13:00:38 »
Misschien een tip:
Wanneer ik installeer, dan doe ik dat minimaal dubbel, en zonder apart goede, gewoon iedere installatie een eigen partitie van 20GB.
Gemiddeld wordt hiervan maar 50% gebruikt.
Een tip om te onthouden, maar veel te 'ingewikkeld' voor de gebruiker van die (ex)probleempc. Die doet niet meer met z'n pc dan het gros van de computeraars. Dat de root-partitie volliep met oude kernels had ie helemaal niet door, want hij ging ervan uit dat oude kernels automatisch worden verwijderd op het moment dat er een nieuwe wordt geïnstalleerd. Net zoals wanneer er een nieuwe versie van andere programma's bij de updates zit.
IK weet natuurlijk wel beter, en als ik op mijn eigen pc oude kernels verwijderde, héb ik me wel voorgenomen dat op die (ex)probleempc ook even te doen. Maar die stond dan net niet aan of er werd juist druk gebruik van gemaakt, en dan bleef het bij een voornemen. Dus eigenlijk was het mijn eigen schuld dat / volliep. :-[

Om oudere kernels te verwijderen kan je best gebruik maken van " ubuntu-tweak" vink alles aan
en Ubuntu wordt achter de schermen veilig  opgekuist ook oude kernels!
Ik installeer/deïnstalleer altijd via Synaptic pakketbeheer. Ubuntu Tweak wordt hier niet gebruikt, maar ik denk dat dat programma net zomin was opgestart als Synaptic door 'te weinig ruimte op de schijf'. ;)
In Synaptic krijg ik meldingen dat kernels niet geverifieerd kunnen worden, als ik een nieuwe probeer te installeren.
Bij mij draait versie 3.13, terwijl we nu op kernel versie 3.19 zitten. Dus wel nodig om wat nieuws te installeren. Ik heb hier Mint 17.1
Piet
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop